Motie : Motie van de leden Simons en Gündogan over streven naar 100% acceptatie van lhbtiqa+ mensen in het onderwijs
35 925 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2022
Nr. 74
MOTIE VAN DE LEDEN SIMONS EN GÜNDOĞAN
Voorgesteld 18 november 2021
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat lhbtiqa+ mensen, net als alle andere mensen, overal en altijd zichzelf
moeten kunnen zijn;
overwegende dat de impact van uitsluiting en discriminatie door je omgeving (zeker
op jonge leeftijd) groot is;
overwegende dat voor jonge mensen het onderwijs een belangrijke bepalende factor is
in hun ontwikkeling;
constaterende dat uit tabel 7 op pagina 16 van de memorie van toelichting bij de begroting
van OCW blijkt dat de regering streeft naar 90% acceptatie van lhbtiqa+ mensen in
het onderwijs;
overwegende dat het – ongeacht de morele, religieuze of ethische opvattingen tegen
genderdiversiteit in de samenleving – de verantwoordelijkheid is van de overheid om
in ieder geval te streven naar een 100% acceptatiegraad van lhbtiqa+ mensen en kinderen
in het onderwijs;
verzoekt de regering te streven naar 100% acceptatie van lhbtiqa+ mensen in onder
andere het onderwijs, en alle overheidscommunicatie (waaronder de memorie van toelichting
op de OCW-begroting) hierop aan te passen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Simons
Gündoğan
Indieners
-
Indiener
S.H. Simons, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
N. Gündogan, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Voor | |
PVV | 17 | Tegen | |
CDA | 14 | Voor | |
PvdA | 9 | Voor | |
SP | 9 | Voor | |
GroenLinks | 8 | Voor | |
PvdD | 6 | Voor | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Tegen | |
DENK | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 3 | Tegen | |
JA21 | 3 | Tegen | |
SGP | 3 | Tegen | |
Volt | 3 | Voor | |
BBB | 1 | Voor | |
BIJ1 | 1 | Voor | |
Fractie Den Haan | 1 | Niet deelgenomen | |
Omtzigt | 1 | Tegen |