Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties2.2 Overzicht Coronamaatregelen3 BeleidsartikelenArtikel 31 PolitieArtikel 32 Rechtspleging en rechtsbestelArtikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijdingArtikel 34 Straffen en BeschermenArtikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleidArtikel 37 Migratie4 Niet-beleidsartikelenArtikel 91 Apparaat kerndepartementArtikel 92 Nog onverdeeldArtikel 93 Geheim5 Agentschappen5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)5.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
35 975 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2021‒2022
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,F.B.J. Grapperhaus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Dit is de tweede suppletoire begroting 2021 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2021 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2022).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2021» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel
Uitgaven
Vastgestelde begroting 2021
14.305.083
Stand 1e suppletoire begroting 2021
15.093.149
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2022)
1.
Desaldering bijzondere bijdragen
31
52.174
2.
Kasschuif ihkv ondermijning
33
‒ 11.620
3.
Jeugdbeschermingsketen
34
13.925
4.
Beveiliging vaccinatielocaties
36
29.000
5.
Coronamiddelen t.b.v. opvanglocaties quarantaineplicht
37
25.800
6.
Kasschuif grenzen en veiligheid
37
‒ 10.528
7.
Desaldering afrekening IND 2020
37
41.100
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten
‒ 52.239
Najaarsnota 2021
8.
Toevoegingen rechtsbijstand
32
‒ 54.212
9.
Openbaar Ministerie ICT
33
10.000
10.
Digitalisering strafrechtketen
33
‒ 32.481
11.
Regeling tegemoetkoming overstromingsschade 2021
36
‒ 100.000
12.
Coronabanen
36
‒ 25.000
13.
Desaldering IND
37
10.000
14.
COA bezetting
37
44.593
15.
Oda toerekening eerstejaars asielopvang
37
38.246
16.
Dekking griffierechten
92
‒ 12.096
17.
Additionele loonbijstelling
alle
13.770
Overige mutaties Najaarsnota
56.978
Stand 2e suppletoire begroting 2021
15.130.559
Toelichting
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2021 in de begroting 2022)
1. Desaldering bijzondere bijdragen Dit betreft een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar de politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering worden omgezet naar de algemene bijdrage. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.
2. Kasschuif in het kader van ondermijning Diverse projecten in het kader van ondermijning lopen vertraging op. De grootste projecten met vertraging zijn ICT-projecten die opnieuw moeten worden uitgezet omdat de eerste beheerskosten te hoog waren.
3. JeugdbeschermingsketenDit betreft een overboeking van het ministerie van VWS ten behoeve van het vereenvoudigen van de Jeugdbeschermingsketen
4. Beveiliging vaccinatielocaties Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) is gevraagd de beveiliging door Group4Security (G4S) van de GGD vaccinatielocaties te coördineren. De totale kostenraming voor januari tot en met juni 2021 wordt geschat op 29 mln. De kosten hiervoor worden vergoed door het ministerie van VWS door middel van deze overboeking.
5. Coronamiddelen tbv opvanglocaties quarantaineplichtEr geldt een wettelijke quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die Nederland inreizen. Dit betekent dat ook asielzoekers in quarantaine moeten. Het COA moet hier quarantaineplekken voor organiseren. Het betreft kosten van ca 600 plekken per week. Daarnaast zijn er middelen nodig bij de IND onder andere voor het neerzetten, inrichten en beheren van een extra noodgebouw, zodat het risico op vertraging in het asielproces zoveel mogelijk wordt beperkt.
6. Kasschuif grenzen en veiligheidIn het voorjaar zijn middelen uitgetrokken voor de implementatie van grenzen en veiligheid. Als gevolg van aanpassingen van de ramingen is een kasschuif noodzakelijk.
7. Desaldering afrekening IND 2020Dit betreft de reguliere afrekening van IND over de opdracht van het jaar 2020. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
Nieuwe mutaties samenhangend met de Najaarsnota 2021
8. Toevoegingen RechtsbijstandBij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 54 miljoen euro verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie posten: een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 41 miljoen euro), een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen Zo Snel Mogelijk (ZSM) (circa 5 miljoen euro) en lagere uitgaven bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 8 miljoen euro).
9. Openbaar Ministerie ICT Het Openbaar Ministerie verwacht dit jaar een tekort van 10 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT uitgaven.
10. Digitalisering strafrechtketen In het Regeerakkoord Rutte-3 is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. De middelen worden besteed aan diverse projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsystemen. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 32,5 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor uitvoering van de diverse projecten.
11. Regeling tegemoetkoming overstromingsschade 2021 Ten aanzien van de Regeling tegemoetkoming schade 2021 onder de Wet tegemoetkoming schade (Wts) worden lagere uitgaven ad 100 mln. voor het uitvoeringsjaar 2021 voorzien. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Voor begrotingsjaar 2022 is voor Wts een NvW (Kamerstuk 35 925 VI nr. 21) opgesteld. Het Rijk zal de tegemoetkomingen in het kader van de Wts uiteindelijk baseren op de daadwerkelijke schade. Zodra een preciezere inschatting van de omvang van de kosten bekend is wordt uw Kamer zo spoedig mogelijk geïnformeerd over een eventuele aanvullende begrotingswijziging.
12. CoronabanenEr is 60 mln. beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor de regeling tijdelijke Coronabanen. De middelen zijn uitgekeerd aan gemeenten op basis van aanvragen. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Er is circa 35 mln. toegezegd, waardoor er sprake is van een onderuitputting van 25 mln.
13. Desaldering IND Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangsten is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hoge instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln. Zie ook post 7.
14. COA bezetting De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht omdat er rekening werd gehouden met een lagere instroom dan in 2020 en een uitstroom van vergunninghouders conform de taakstelling. Voor de hogere bezetting is 82,8 mln extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van de toerekening aan ODA. De rest (44,6 mln.) is een tegenvaller voor JenV, deze tegenvaller komt ten laste van de asielreserve. Daarnaast maakt COA ook kosten (en mogelijk KMar, IND en Politie ook) voor de opvang en identificatie van de evacuées uit Afghanistan. Deze kosten worden nog geïnventariseerd.
15. ODA toerekening eerstejaars asielopvang Vanwege de hogere bezetting bij COA wordt 38,2 mln. extra toegerekend aan het ODA budget. Conform bestaande regels wordt een deel toegerekend aan het ODA-budget, waarmee een deel van de tegenvaller wordt opgevangen. Zie ook detoelichting bij post 14 uitgaven.
16. Dekking GriffierechtenOp het artikel «nog onverdeeld» stond een reservering voor mogelijk tegenvallende griffierechten. Deze 12,1 mln. wordt nu ingezet ter dekking van een deel van de totale tegenvaller op de griffierechten ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
17. Additionele loonbijstelling Voor arbeidskostenontwikkeling wordt 13,8 mln. toegevoegd aan de JenV-begroting.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel
ontvangsten
Vastgestelde begroting 2020
1.568.510
Stand 1e suppletoire begroting 2021
1.901.269
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2022)
1.
Desaldering bijzondere bijdragen
31
52.174
2.
Desaldering afrekening IND 2020
37
41.100
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten
‒ 3.152
Najaarsnota 2021
3.
Griffierechten ontvangsten
32
‒ 29.000
4.
Desaldering IND
37
10.000
5.
COA bezetting
37
44.593
Overige mutaties Najaarsnota
21.556
Stand 2e suppletoire begroting 2021
2.038.540
Toelichting
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2021 in de begroting 2022)
1. Desaldering bijzondere bijdragenDit betreft een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar de politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering wordt omgezet naar de algemene bijdrage. Zie ook de uitgavenmutaties. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.
2. Desaldering afrekening IND 2020 Dit betreft de reguliere afrekening van IND over de opdracht van het jaar 2020. Dit leidt tot een terugbetaling door de IND van 41,1 mln. Deze middelen zijn vervolgens opnieuw beschikbaar gesteld aan de IND. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.Nieuwe mutaties samenhangend met de Najaarsnota 2021
3. Griffierechten De ontvangsten griffierechten vallen 29 mln. lager uit dan geraamd. De daling wordt veroorzaakt door een achterblijvende instroom van zaken waar griffierecht in wordt geheven, als gevolg van Covid-19. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
4. Desaldering IND Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.
5. COA bezetting De bezetting bij COA is fors hoger dan bij voorjaar verwacht. Daarvoor is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van ODA en de rest (44,6 mln.) is een tegenvaller voor JenV. Deze kosten worden onttrokken aan de asielreserve en via een desaldering toegevoegd aan het uitgavenkader van COA.
2.2 Overzicht Coronamaatregelen
Tabel 3 Coronamaatregelen op de (Justitie en Veiligheid)-begroting (bedragen x € 1 mln)
Art.
Omschrijving maatregel
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Vindplaats
32.2.5.29 91.1.1.11 91.1.1.12
Brede aanpak instrumenten bedrijfsbeëindigingen
591
3.942
2.954
726
Kamerstukken II 2020-2021 35 420, nr. 314
36.2.5.22
Callcenter tbv verstrekken informatie over de vaccinatie en COVID, tweede helft 2021
7.500
Deze tweede suppletoire begroting
36.2.3.21
Onderuitputting op tijdelijke regeling coronabanen
‒ 25.000
Deze tweede suppletoire begroting
36.2.3.21
ISB handhaving coronamaatregelen
45.000
Kamerstuk 35923, nr 2
32.3.9.90
Aanvullende tegenvaller Griffieontvangsten coronamaatregelen
‒ 16.904
Deze tweede suppletoire begroting
34.2.9.90, 34.3.3.90
In 2021 terugontvangen niet gerealiseerde coronagelden 2020
6.294
Deze tweede suppletoire begroting
34.3.9.90
Aanvullende tegenvaller administratiekosten CJIB
‒ 3.000
Deze tweede suppletoire begroting
Totaal
41.701
3.942
2.954
726
3 Beleidsartikelen
Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
6.365.623
6.553.346
54.944
19.101
6.627.391
Programma-uitgaven
6.365.623
6.567.173
54.944
19.101
6.641.218
Waarvan juridisch verplicht
100%
31.2 Bekostiging Politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
6.093.863
6.285.895
54.937
20.939
6.361.771
Politieacademie
3.010
3.075
0
0
3.075
Bijdrage medeoverheden
brandweer- en politiekorps (BES)
26.327
26.924
0
‒ 186
26.738
Opdrachten
Taptolken
11.164
11.369
0
‒ 2.587
8.782
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale Samenwerkingsoperaties
11.715
11.588
0
‒ 61
11.527
Beheer meldkamers
198.316
206.750
7
0
206.757
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
851
871
0
65
936
Bijdrage medeoverheden
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg
1.825
1.792
‒ 618
22
1.196
Subsidies
Opsporing
2.318
2.362
0
0
2.362
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.819
3.900
‒ 400
0
3.500
Overige Subsidies
540
550
618
2.125
3.293
Opdrachten
Providers
10.049
10.236
0
‒ 1.500
8.736
Overige Opdrachten
1.826
1.861
400
284
2.545
Ontvangsten
9.188
11.683
52.174
0
63.857
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie 75,9 mln.
• Een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering, ad 52,2 mln., worden omgezet naar de algemene bijdrage. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering
van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.
• Voor arbeidskostenontwikkeling wordt bij Najaarsnota 13,8 mln. toegevoegd aan de JenV-begroting waarvan 8,3 mln. voor politie.
• Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 7,2 mln. overgeheveld naar politie voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met belangrijkste mutaties.
• Het restant bedrag omvat diverse kleinere bedragen zoals een mutatie van 1,2 mln. voor de individuele beoordeling Slachtofferzorg en 1,2 mln. startbudget voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 52,2 mln.Zie toelichting bij de uitgaven.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbestel
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.639.135
1.755.559
7.139
‒ 45.422
1.717.276
Apparaatsuitgaven
31.532
32.264
299
1.448
34.011
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personele uitgaven
28.319
28.986
0
1.357
30.343
waarvan eigen personeel
27.574
27.830
0
47
27.877
waarvan externe inhuur
745
1.156
0
1.310
2.466
Materiele uitgaven
3.213
3.278
299
91
3.668
waarvan ict
1.393
1.423
350
91
1.864
waarvan sso's
65
261
0
0
261
waarvan overig materieel
1.755
1.594
‒ 51
0
1.543
Programma-uitgaven
1.607.603
1.723.295
6.840
‒ 46.870
1.683.265
Waarvan juridisch verplicht
100%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
27.595
28.098
0
857
28.955
Bureau Financieel Toezicht
7.789
8.041
74
10
8.125
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
544
554
‒ 10
0
544
Juridisch Loket
26.484
26.966
0
‒ 661
26.305
Overige Subsidies
136
139
0
‒ 2
137
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
9.731
8.794
0
‒ 4.472
4.322
Toevoegingen rechtsbijstand
434.422
459.709
0
‒ 54.312
405.397
Mediation in Strafrecht
1.061
1.082
0
301
1.383
Overige Opdrachten
451
459
0
0
459
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Autoriteit Persoonsgegevens
18.525
25.019
1.255
102
26.376
College voor de Rechten van de Mens
7.561
8.151
1.000
‒ 345
8.806
College Gerechtelijk Deskundigen
1.709
1.969
0
1
1.970
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.500
5.253
‒ 126
8
5.135
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
790
808
0
1
809
Bijdrage medeoverheden
Raad voor de rechtspraak
1.062.430
1.146.247
4.585
11.004
1.161.836
Overige Bijdrage medeoverheden
1.028
23
0
‒ 22
1
Subsidies
Rechtspleging
482
490
‒ 8
0
482
Wetgeving
1.256
1.278
0
0
1.278
Overige Subsidies
0
0
0
460
460
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
0
104
70
200
374
Overige Opdrachten
109
111
0
0
111
Ontvangsten
193.383
193.383
0
‒ 33.000
160.383
waarvan Griffierechten
175.857
175.857
0
‒ 29.000
146.857
waarvan Overig
17.526
17.526
0
‒ 4.000
13.526
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand ‒ 54,3 mln. Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 54 miljoen euro verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie posten: een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 41 miljoen euro), een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa 5 miljoen euro), en lagere uitgaven bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 8 miljoen euro).
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestelRaad voor de rechtspraak € 15,6 mln.
• Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6 mln. overgeheveld naar Raad voor de rechtspraak voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met de belangrijkste mutaties.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals:
‒ 4,2 mln. voor uitvoering van de coronamaatregelen;
‒ 1,8 mln. voor het aanzuiveren van het negatief eigen vermogen van de RvdR bij Najaarsnota. Conform het Besluit Financiering Rechtspraak (artikel 18, lid 3) dient het negatief eigen vermogen door JenV te worden aangevuld tot nul.
‒ 1,2 mln. startbudget voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verlaagd met 33 mln. De ontvangsten griffierechten vallen 29 mln. lager uit dan geraamd. De daling wordt veroorzaakt door een achterblijvende instroom van zaken waar griffierecht voor wordt geheven, als gevolg van Covid-19. Het restant betreft een tegenvaller bij de Autoriteit Persoonsgegevens doordat de gerealiseerde ontvangsten lager uitvallen dan verwacht.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminalititsbestrijding (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.026.745
970.242
‒ 3.368
‒ 30.973
935.901
Apparaatsuitgaven
557.302
606.356
10.292
12.760
629.408
33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personele uitgaven
465.287
499.442
12.673
1.951
514.066
waarvan eigen personeel
424.006
446.923
12.879
‒ 853
458.949
waarvan externe inhuur
39.813
51.026
‒ 206
2.802
53.622
waarvan overig personeel
1.468
1.493
0
2
1.495
Materiele uitgaven
92.015
106.914
‒ 2.381
10.809
115.342
waarvan ict
8.955
14.191
‒ 2.381
10.799
22.609
waarvan sso's
34.265
39.394
0
10
39.404
waarvan overig materieel
48.795
53.329
0
0
53.329
Programma-uitgaven
469.443
367.886
‒ 13.660
‒ 43.733
310.493
Waarvan juridisch verplicht
100%
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.742
7.916
0
1.630
9.546
Overige Bijdrage medeoverheden
1.069
1.493
‒ 10
‒ 67
1.416
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.733
3.802
0
707
4.509
Keurmerk Veilig Ondernemen
404
412
0
0
412
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
170
173
0
0
173
Overige Subsidies
1.150
1.322
‒ 21
0
1.301
Opdrachten
Overige Opdrachten
136
139
0
0
139
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
NFI
73.667
75.392
1.343
2.776
79.511
Bijdrage medeoverheden
Caribisch Nederland (BES)
4.852
7.594
‒ 350
406
7.650
FIU.Nederland
6.627
6.776
‒ 6.776
0
0
Aanpak ondermijning
204.457
89.352
794
‒ 14.979
75.167
Overige Bijdrage medeoverheden
14.187
15.958
‒ 5.539
‒ 2.953
7.466
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
669
684
0
‒ 668
16
Overige Subsidies
3.133
4.404
153
102
4.659
Opdrachten
Schadeloosstellingen
19.951
20.342
0
0
20.342
Keten Informatie Management
1.448
1.482
0
2
1.484
Onrechtmatige Detentie
3.588
3.658
0
2.000
5.658
Caribisch Nederland (BES)
0
0
350
0
350
Gerechtskosten
33.431
34.000
0
0
34.000
Restituties ontvangsten voorgaande jaren
0
0
0
827
827
Verkeershandhaving OM
18.484
18.914
‒ 2.691
7
16.230
Afpakken
892
913
‒ 913
2
2
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
13.061
13.317
0
‒ 1.041
12.276
Overige Opdrachten
48.988
45.164
0
‒ 38.822
6.342
Garanties
Faillissementscuratoren
780
794
0
700
1.494
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten
6.824
13.885
0
5.638
19.523
Ontvangsten
1.255.793
1.481.685
1.896
5.962
1.489.543
waarvan Afpakken
384.360
384.360
0
0
384.360
waarvan Boeten en Transacties
858.433
1.084.325
0
0
1.084.325
waarvan Overig
13.000
13.000
1.896
5.962
20.858
X Noot
1
incl. ISB
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) 23,1 mln.Dit bedrag bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:
• Corona gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten Voor het opvangen van de corona kosten is totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor het OM betreft het 10,4 mln.
• Het Openbaar Ministerie verwacht dit jaar een tekort van 10 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT-uitgaven.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,5 mln. voor digitalisering van de strafrechtketen.
33.3 Opsporing en vervolging
FIU. Nederland ‒ 6,8 mln.Betreft een technische mutatie van 6,8 mln. Het bijbehorende budget wordt overgeheveld naar het juiste budgetonderdeel (DG-Ondermijning)
Aanpak ondermijning ‒ 14,2 mln.
• Kasschuif in het kader van ondermijning:diverse projecten in het kader van ondermijning lopen vertraging op.
De grootste projecten met vertraging zijn ICT-projecten ad -11,6 mln. die opnieuw moest worden uitgezet omdat de eerste beheers kosten te hoog waren.
• Bij Najaarsnota wordt een meevaller verwacht van ‒ 9,1 mln. op dit budget. Dit bedrag bestaat uit een bedrag van 4,5 mln. aan loon- en prijsbijstelling die voor dit jaar niet nodig is, 3,6 mln. als gevolg
van een vertraging van de implementatie van het Beslag Informatie Systeem BIS) en 1 mln. vanwege meevallende kosten bij Defensie voor activiteiten in het Caraïbisch gebied.
• Een technische mutatie van 10,8 mln. wegens overdracht van het DG-
ondermijning (DGO) dossier. Het budget van DGO wordt intern overgeheveld naar het artikelonderdeel Aanpak ondermijning.
• Het restant saldo betreft kleinere mutaties zoals een overboeking naar Financiën van 2 mln. voor actualisering van het ultimate beneficial ownershipregister (UBO register) en een interne overboeking van 1,6 mln. naar de Riec's en het Liec ten behoeve van de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit.
Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 8,5 mln.Deze post bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking naar het gemeentefonds van 1,4 mln. voor het experiment gesloten Coffeeshopketen. En een technische mutatie van 4 mln. wegens overdracht van het DG-ondermijning (DGO) dossier. Het budget van DGO wordt intern overgeheveld naar het artikelonderdeel Aanpak ondermijning. En een bijdrage van 1,5 mln. aan Justid voor de vergoeding telecomproviders.
Overige opdrachten ‒ 38,8 mln.Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de post digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen. Er wordt in totaal 32,8 mln overgeheveld naar diverse onderdelen voor uitvoering van de diverse projecten. Het restant bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een bijdrage aan het NFI van 2,2 mln. voor de uitvoering van de bloedonderzoeken die het NFI in het kader van het besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer moet verrichten.
33.4 Vervolging en berechtiging MH17-verdachten
Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten 5,6 mln.Deze post bestaat voornamelijk uit een desaldering (6 mln.) van de uitgaven en ontvangsten voor de bijdragen van Australië en Maleisië in 2021 voor het MH17-proces.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 7,9 mln.Deze post bestaat voornamelijk uit een desaldering van de ontvangsten van de bijdragen van Australië en Maleisië in 2021 voor het MH17-proces van 6 mln.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.985.323
3.216.509
67.718
21.602
3.305.829
Apparaatsuitgaven
180.318
189.785
11.334
499
201.618
34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personele uitgaven
142.144
151.959
6.521
278
158.758
waarvan eigen personeel
136.232
146.256
6.521
276
153.053
waarvan externe inhuur
4.591
4.360
0
0
4.360
waarvan overig personeel
1.321
1.343
0
2
1.345
Materiele uitgaven
38.174
37.826
4.813
221
42.860
waarvan ict
14.271
13.868
4.700
200
18.768
waarvan sso's
15.289
15.633
0
20
15.653
waarvan overig materieel
8.614
8.325
113
1
8.439
Programma-uitgaven
2.805.005
3.026.724
56.384
21.103
3.104.211
Waarvan juridisch verplicht
100%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
4.094
4.585
148
77
4.810
Bijdrage ZBO's/RWT's
Integriteit en Kansspelen
0
0
956
700
1.656
Bijdrage medeoverheden
Integriteit en Kansspelen
23
23
0
‒ 23
0
Overige Bijdrage medeoverheden
2.883
2.856
‒ 175
‒ 140
2.541
Subsidies
Integriteit en kansspelen
1.050
1.069
0
‒ 327
742
Overige Subsidies
4.353
4.373
‒ 175
‒ 344
3.854
Opdrachten
Integriteit en kansspelen
1.860
1.896
‒ 500
‒ 1.050
346
Overige Opdrachten
2.490
2.539
‒ 25
0
2.514
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen
1.131.850
1.198.488
31.806
17.985
1.248.279
DJI-Forensische zorg
970.211
1.079.450
0
234
1.079.684
CJIB
129.678
140.347
5.324
5.199
150.870
Bijdrage ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
152.425
157.905
3.352
‒ 66
161.191
Leger des Heils
23.262
23.526
70
347
23.943
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
76.193
78.610
266
63
78.939
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
556
568
0
‒ 250
318
Bijdrage medeoverheden
Terugdringen recidive
0
0
0
2.635
2.635
Overige Bijdrage medeoverheden
2.484
2.533
0
0
2.533
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
4.394
4.482
0
0
4.482
Terugdringen recidive
0
0
0
523
523
Toezicht en behandeling
537
548
0
1.749
2.297
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
1.636
1.716
0
0
1.716
Overige Subsidies
2.065
2.108
0
‒ 599
1.509
Opdrachten
Forensische zorg
4.632
2.632
‒ 1.485
1.217
2.364
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
9.987
2.905
0
‒ 1.505
1.400
Terugdringen recidive
6.132
6.003
‒ 1.231
‒ 3.904
868
Overige Opdrachten
4.073
3.138
‒ 526
62
2.674
34.4 Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
8.207
8.409
785
‒ 5.144
4.050
Slachtofferhulp Nederland
34.091
39.231
3.520
0
42.751
Subsidies
Perspectief Herstelbemiddeling
1.744
1.779
0
0
1.779
Opdrachten
Slachtofferzorg
9.884
10.673
‒ 5.034
‒ 5.450
189
Schadefonds Geweldsmisdrijven
21.167
36.725
2.523
8.316
47.564
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
3.883
3.959
0
0
3.959
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd
154.074
169.042
0
7.953
176.995
Bijdrage ZBO's/RWT's
LBIO
2.864
2.898
0
218
3.116
Halt
12.317
13.142
0
‒ 16
13.126
Bijdrage medeoverheden
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)
1.122
1.144
0
‒ 78
1.066
Overige Bijdrage medeoverheden
2.116
1.238
13.385
‒ 5.246
9.377
Subsidies
Subsidies jeugdbescherming
1.310
1.334
3.400
0
4.734
Subsidies jeugdaangelegenheden
794
809
0
0
809
veiligheid sociaal domein
0
1.477
0
0
1.477
Overige Subsidies
3.436
2.211
0
500
2.711
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
1.661
1.501
0
‒ 593
908
taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.901
3.981
0
0
3.981
Toezicht en behandeling - jeugd
1.822
1.623
0
0
1.623
Overige Opdrachten
3.744
3.248
0
‒ 1.940
1.308
Ontvangsten
83.749
83.749
‒ 5.500
19.594
97.843
X Noot
1
incl. ISB
Budgetflexibiliteit
Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2021. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) 11,8 mln.
Bij de eerste suppletoire begroting is extra budget gereserveerd voor de RvdK voor extra personeelsinzet om de instroom te verwerken en voor de hogere ICT-uitgaven. Thans wordt 10,7 mln. overgeheveld van artikel 92 naar artikel 34. Het restant saldo bestaat uit mutaties kleiner dan een miljoen.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI- Gevangeniswezen 49,8 mln.
Deze post omvat onder andere de volgende mutaties:
• Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6,7 mln. overgeheveld naar DJI voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met de belangrijkste mutaties.
• Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor DJI betreft het 33,3 mln.
• DJI verwacht dit jaar een tekort van 9,2 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT- uitgaven. Middels deze mutatie wordt DJI gecompenseerd om de ICT-kosten te kunnen dekken.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln.
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 10,5 mln.
• Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor CJIB betreft het 5,2 mln.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,3 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
Terugdringen recidive ‒ 5,1 mln.Deze post bestaat uit meerdere mutaties kleiner dan 5 mln. waaronder een verschuiving van opdrachten naar bijdragen (-2.6 mln.) en een mutatie van ‒ 1 mln. voor de kosten van de implementatie van de wet Straffen en Beschermen.
34.4 Slachtofferzorg
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven ‒ 4.4 mln.
• Op het uitkeringenbudget van het Schadefonds Geweldsmisdrijven
(SGM) is een meevaller van 8 mln., omdat personeel ingezet is voor werkzaamheden voor de Commissie de Winter. De instroom van uitvragen is nog steeds op peil.
• Het restant van het budget omvat mutaties kleiner dan 5 mln. waaronder een toevoeging van 2,9 mln. voor de regeling De Winter, tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.
Slachtofferzorg ‒ 10.5 mln.Dit bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln., zoals:
• Door een ander kasritme dan oorspronkelijk geraamd, is voor dit jaar een meevaller geprognotiseerd van 3 mln. voor interlandelijke adoptie
• Een mutatie van 2,4 mln. voor de Regeling de Winter (de regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg)
Schadefonds Geweldsmisdrijven 10,8 mln.
• Een overboeking van 8 mln. VWS naar JenV voor de regeling De Winter tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.
• Het restant van het budget betreft mutaties kleiner dan 5 mln.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties.
DJI Jeugd 8 mln.Dit betreft voornamelijk een verrekening van 7,9 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in de JJI’s.
Overige Bijdrage medeoverheden 8,1 mln.
• Het betreft een overboeking van het ministerie van VWS van 13,9 mln. ten behoeve van het vereenvoudigen van de Jeugdbeschermingsketen.
• Door een ander kasritme dan oorspronkelijk geraamd, is voor dit jaar een meevaller geprognotiseerd van 5 mln. bij het onderdeel Jeugdbescherming en Jeugdsancties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 14,1 mln.
• Op basis van de outputfinancieringssystematiek zal DJI over het jaar 2020 een bedrag van 8,8 mln. terugbetalen aan het moederdepartement
• Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verwerkt bij de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Op de ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt een tegenvaller verwacht van 10 mln.
• Een meevaller van 6,3 mln. aan terugontvangen van niet gerealiseerde coronakosten in 2020
• Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een meevaller van 4,8 mln. omdat het aantal kwijtscheldingen in het kader van POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) achter blijft bij de prognose en een meevaller van 2,7 mln. vanwege een terugbetaling van Reclassering Nederland. Zij hebben in 2020 minder geproduceerd dan waarvoor ze gefinancierd zijn.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
354.948
611.378
51.014
‒ 121.069
541.323
Programma-uitgaven
354.948
607.343
51.014
‒ 121.069
537.288
Waarvan juridisch verplicht
98%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen
330
5.338
535
5.873
Bijdrage ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
30.372
32.271
31.830
1.349
65.450
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
172.799
176.495
0
0
176.495
COVID-19
60.000
105.000
0
‒ 25.000
80.000
Overige Bijdrage medeoverheden
29.692
30.045
‒ 1.396
‒ 6.533
22.116
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.291
1.318
0
0
1.318
Nationaal Veiligheids Instituut
1.285
1.809
0
0
1.809
Overige Subsidies
2.730
2.782
‒ 174
‒ 52
2.556
Opdrachten
Project NL-Alert
4.597
4.687
0
‒ 308
4.379
NCSC
8.735
8.291
0
2.213
10.504
COVID-19
21.350
21.937
18.742
7.716
48.395
Regeling tegemoetkoming schade 2021
0
195.000
‒ 100.000
95.000
Overige Opdrachten
8.578
8.906
‒ 118
‒ 1.000
7.788
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
13.189
13.464
2.130
11
15.605
Ontvangsten
2.000
31.472
0
0
31.472
X Noot
1
incl. NvW en ISB
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Toelichting
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijdingInstituut Fysieke Veiligheid (IFV) 33,2 mln.Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) is gevraagd de beveiliging door Groupd4Security (G4S) van de GGD vaccinatielocaties te coördineren. De totale kostenraming voor januari tot en met juni 2021 wordt geschat op 29 mln. De kosten hiervoor worden vergoed door het ministerie van VWS door middel van deze overboeking. Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,8 mln. specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten. Voor IFV betreft het 2,8 mln.
Bijdrage medeoverheden COVID-19 ‒ 25 mln.Er is 60 mln. beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor tijdelijke Coronabanen. De middelen zijn uitgekeerd aan gemeenten op basis van aanvragen. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Er is 35 mln. toegezegd, waardoor er sprake is van een onderuitputting van 25 mln.
Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 7,9 mln.Deze post bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln, onder andere:
• een bijdrage van 1,5 mln. aan EZK voor de kennisopbouw TNO;
• een meevaller op het programmabudget nationale veiligheid en terrorismebestrijding van 4 mln. vanwege onderbesteding van programmageld als gevolg van Corona.
Opdrachten Covid-19 26,5 mln.
• Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor dit artikelonderdeel betreft het 19,1 mln.
• Extra kosten, ad 7,5 mln., voor het project directie COVID 19 op het gebied van communicatie en de aanvullende taken voor het call center (informatie te verstrekken over COVID).
• Het restant saldo bevat mutaties kleiner dan 1 mln.
Regeling tegemoetkoming schade 2021 ‒ 100 mln.Het kabinet wil de door de overstromingen getroffen inwoners en organisaties in Limburg bijstaan door de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) in te zetten. Om gedupeerden deels tegemoet te komen bij schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet vermijdbaar is, wordt onder de Wts de Regeling tegemoetkoming schade 2021 opgesteld. De begrote tegemoetkoming voor het begrotingsjaar 2021 wordt geraamd op € 195 mln. en de uitvoeringskosten van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) op 5 mln. , deze mutatie is opgenomen in de vierde ISB (Kamerstuk 35 922, nr. 2)
Inmiddels is duidelijk geworden dat de begrote uitgaven in 2021 lager zullen uitkomen. Het budget wordt daarom met 100 mln. verlaagd. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Voor het begrotingsjaar 2022 is voor de Wts een Nota van Wijziging (NvW) (Kamerstuk 35 925 VI nr. 21) opgesteld met een voorgestelde verhoging van 200 mln.
Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedrage x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.403.934
1.292.400
46.452
99.248
1.438.100
Programma-uitgaven
1.403.934
1.292.400
46.452
99.248
1.438.100
Waarvan juridisch verplicht
100%
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
424.913
442.464
39.590
10.094
492.148
DJI - Vreemdelingenbewaring
71.989
73.064
0
87
73.151
Bijdrage ZBO's/RWT's
COA
775.006
639.665
26.426
82.839
748.930
NIDOS - opvang
75.289
65.803
0
0
65.803
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
10.170
10.356
0
0
10.356
Overige Subsidies
1.692
1.452
0
0
1.452
Opdrachten
Programma Keteninformatisering
5.422
5.525
0
2
5.527
Versterking vreemdelingenketen
9.415
27.428
‒ 15.219
6.213
18.422
37.3 Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning
9.807
10.027
‒ 2.631
13
7.409
Subsidies
REAN-regeling
5.889
5.999
‒ 342
0
5.657
Overige Subsidies
3.131
3.189
‒ 131
0
3.058
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
11.211
7.428
‒ 1.241
0
6.187
Ontvangsten
4.991
79.891
41.100
54.593
175.584
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland; de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 49,7 mln.
• Desaldering afrekening IND 2020. Dit betreft de reguliere afrekening met IND over de opdracht van het jaar 2020 voor 41,1 mln. De middelen worden gebruikt voor de opdracht 2021.
• Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln.
Centraal Opvang Asielzoekers (COA) 109,3 mln.
• Er geldt een wettelijke quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die Nederland inreizen. Dit betekent dat ook asielzoekers in quarantaine moeten. Het COA moet hier quarantaineplekken voor organiseren. Het betreft kosten voor ca 600 plekken per week. Daarnaast zijn er middelen nodig bij de IND voor onder andere het neerzetten, inrichten en beheren van een extra noodgebouw, zodat het risico op vertraging in het asielproces zoveel mogelijk wordt beperkt. Hiervoor is totaal 25,8 mln. beschikbaar gesteld waarvan 2,2 mln. voor IND.
• De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht omdat er rekening werd gehouden met een lagere instroom dan in 2020 en uitstroom van vergunninghouders conform de taakstelling. Voor de hogere bezetting is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van de toerekening aan ODA, en de rest (44,6 mln.) is tegenvaller voor JenV. Deze kosten worden gedekt uit de asielreserve. Daarnaast maakt COA ook kosten (en mogelijk KMar, IND en Politie ook) voor de opvang en identificatie van de evacués uit Afghanistan. Deze kosten worden nog geïnventariseerd.
• Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals middelen voor de corona-gerelateerde uitgaven die worden toegevoegd aan het budget van het COA voor 3,6 mln.
Versterking vreemdelingenketen ‒ 9.006
• In het voorjaar zijn middelen uitgetrokken voor de implementatie van grenzen en veiligheid. Na aanpassing van de ramingen is een kasschuif (-10,5 mln.) noodzakelijk.
• De middelen ad 6,3 mln. voor de implementatie voor grenzen en veiligheid worden door middel van deze mutatie overgeheveld naar de desbetreffende implementerende partners (Defensie/KMar 5,2 mln. en BZ 1,1 mln.)
• Tegenvaller 9 mln. Seamless Flow. In afwachting van besluitvorming over een subsidie-aanvraag in het RRP fonds (Recovery and Resilience Plan) ontstaat in 2021 een financieel knelpunt omdat de kosten voor EES (European Extry/ Exit System) op AAS (Amsterdam Airport Schiphol) betaald moeten worden aan Schiphol. Deze 9 miljoen is onderdeel van de totale toezegging van de Rijksoverheid aan Schiphol van 29 miljoen euro. Dit bedrag wordt formeel verdeeld over drie ministeries. Indien de RRP subsidie wordt toegekend is de toezegging aan Schiphol volledig gedekt.
• Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking naar het gemeentefonds. De departementen SZW, BZK, VWS en JenV hebben besloten om samen eenmalig de kosten te dekken voor de voortgezette pleegzorg van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's). Totaal wordt er 10 mln. bijgedragen waarvan 2,5 mln. door JenV.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 95,7mln.
• Desaldering afrekening IND 2020. Dit betreft de reguliere afrekening van de IND over de opdracht van het jaar 2020 voor 41,1 mln.
• Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom.Hiervoor worden de uitgaven en ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.
• De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht. Daarvoor is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van toerekening aan ODA, en de rest, ad 44,6 mln. is een tegenvaller voor JenV. Deze tegenvaller wordt gedekt uit de asielreserve. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 44,6 mln.
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 10 Apparaat Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
472.402
505.206
6.183
30.481
541.870
Apparaatsuitgaven
473.733
506.537
6.183
30.481
543.201
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
327.594
347.607
9.230
18.803
375.640
waarvan eigen personeel
289.336
306.202
6.249
8.303
320.754
waarvan externe inhuur
36.400
39.516
3.629
10.499
53.644
waarvan overig personeel
1.858
1.889
‒ 648
1
1.242
Materiele uitgaven
146.139
158.930
‒ 3.047
11.678
167.561
waarvan ict
21.850
22.823
3.625
2.398
28.846
waarvan sso's
85.014
88.461
‒ 2.953
10.381
95.889
waarvan overig materieel
39.275
47.646
‒ 3.719
‒ 1.101
42.826
Ontvangsten
19.406
19.406
452
0
19.858
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 36,7 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties:
• Extra en onverwachte kosten SSC-ICT voor 7 mln. Het gaat om 4 mln. voor een nieuwe dienst en 3 mln. meerkosten voor een bestaande dienst.
• Bij Najaarsnota is 4 mln. naar de JenV-begroting overgeheveld voor het verbeteren van de wetgevingskwaliteit.
• Een interdepartementale overboeking vanuit BZK van 6,3 mln. voor het op orde brengen van de informatiehuishouding naar aanleiding van de kabinetsreactie POK.
• Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6 mln. overgeheveld naar het apparaatsbudget voor uitvoering van de diverse projecten.
• Een tegenvaller bij het onderdeel Diensten Centrum voor 1,5 mln. Aan de toegenomen vraag naar diensten van het IUC kan niet worden voldaan door de inzet van eigen vast personeel dus is een beroep gedaan op de inhuur van externen.
• Een bijdrage van 1,5 mln. aan Justid voor de vergoeding telecomproviders.
• Het restant van het saldo bevat vele kleine mutaties zoals 0,5 mln. voor arbeidskostenontwikkeling.
Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 11 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
52.588
170.272
‒ 142.470
‒ 23.170
4.632
Uitgaven
52.588
170.272
‒ 142.470
‒ 23.170
4.632
92.1 Overig
Overig
Nog onverdeeld
52.588
170.272
‒ 142.470
‒ 23.170
4.632
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting
Mutaties uitgaven
92.1 Nog onverdeeld ‒ 165,6 mln.Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
De mutaties 2e suppletoire begroting op dit artikel betreft voornamelijk de doorverdeling van de Corona gerelateerde middelen ad 140 mln. Daarnaast wordt van het gereserveerde bedrag van 16 mln. ad 10,7 mln. overgeheveld naar de Raad voor de Kinderbescherming. Het restant van 5 mln. valt vrij. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties verwerkt, kleiner dan 5 mln.
Artikel 93 Geheim
Tabel 12 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.054
3.114
0
0
3.114
Programma-uitgaven
3.054
3.114
0
0
3.114
93.1. Overig
Overig
Geheim
3.054
3.114
0
0
3.114
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
5 Agentschappen
5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 13 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2021
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
Omzet
2.461.719
163.226
25.878
2.650.823
waarvan omzet moederdepartement
2.398.701
163.226
25.878
2.587.805
waarvan omzet overige departementen
0
0
waarvanomzet derden
63.018
63.018
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
2.461.719
163.226
25.878
2.650.823
Lasten
Apparaatskosten
1.333.465
40.268
30.929
1.404.662
- Personele kosten
1.209.169
40.268
30.929
1.280.366
waarvan eigen personeel
1.047.264
38.462
25.049
1.110.775
waarvan inhuur externen
136.000
1.806
5.880
143.686
waarvan overige personele kosten
25.905
25.905
- Materiële kosten
124.296
124.296
waarvan apparaat ICT
50.296
50.296
waarvan bijdrage aan SSO's
29.000
29.000
waarvan overige materiële kosten
45.000
45.000
Materiele programmakosten
1.070.443
122.958
28.219
1.221.620
Afschrijvingskosten
19.993
19.993
- Materieel
16.043
16.043
waarvanapparaat ICT
10.000
10.000
- Immaterieel
3.950
3.950
Rentelasten
0
0
Overige lasten
37.818
37.818
waarvan dotaties voorzieningen
37.818
37.818
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
2.461.719
163.226
59.148
2.684.093
Saldo van baten en lasten
0
0
‒ 33.270
‒ 33.270
Tabel 14 Kasstroomoverzicht DJI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2021 + depositorekeningen
291.927
291.927
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.461.719
163.226
25.878
2.650.823
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 2.466.719
‒ 163.226
‒ 59.148
‒ 2.689.093
2.
Totaal operationele kasstroom
‒ 5.000
0
‒ 33.270
‒ 38.270
Totaal investeringen (-/-)
‒ 30.535
0
0
‒ 30.535
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.000
0
0
3.000
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 27.535
0
0
‒ 27.535
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 25.000
0
0
‒ 25.000
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
28.725
33.270
61.995
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 25.000
28.725
33.270
36.995
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)
234.392
28.725
0
263.117
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met de corona kosten en een additionele bijdrage voor ICT . In het kasstroomoverzicht wordt bij de eerste suppletoire begroting een storting gedaan door het moederdepartement om het tekort op het eigen vermogen te compenseren tot 0. Bij de tweede suppletoire begroting wordt door het moederdepartement een bijstorting gedaan in de coronakosten.
5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND
Tabel 15 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
Omzet
484.863
17.551
49.684
552.098
waarvan omzet moederdepartement
424.913
17.551
49.684
492.148
waarvan omzet overige departementen
0
0
waarvan omzet derden
59.950
59.950
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
484.863
17.551
49.684
552.098
Lasten
Apparaatskosten
408.000
16.016
49.684
473.700
- Personele kosten
352.000
13.322
20.684
386.006
waarvan eigen personeel
326.000
12.322
338.322
waarvan inhuur externen
21.000
1.000
20.684
42.684
waarvan overige personele kosten
5.000
0
5.000
- Materiële kosten
56.000
2.694
29.000
87.694
waarvan apparaat ICT
2.000
50
2.050
waarvan bijdrage aan SSO's
50.000
2.494
5.000
57.494
waarvan overige materiële kosten
4.000
150
24.000
28.150
Materiele programmakosten
60.000
2.097
62.097
Afschrijvingskosten
16.813
‒ 562
16.251
- Materieel
3.000
0
3.000
waarvan apparaat ICT
1.500
0
1.500
waarvan overige materiële kosten
1.500
0
1.500
- Immaterieel
13.813
‒ 562
13.251
Rentelasten
50
0
50
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
484.863
17.551
49.684
552.098
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 16 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4 = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2021 + depositorekeningen
97.673
0
0
97.673
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
484.863
17.551
49.684
552.098
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 468.050
‒ 17.551
‒ 49.684
‒ 535.285
2.
Totaal operationele kasstroom
16.813
0
16.813
Totaal investeringen (-/-)
‒ 4.100
0
‒ 4.100
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 4.100
0
‒ 4.100
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 8.000
0
‒ 8.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
4.100
0
4.100
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 3.900
0
‒ 3.900
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)
106.486
0
106.486
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door uitgaven op externe inhuur op o.a. Taskforce (TF) en IV ontwikkeling, financiering huisvesiting en uitgaven overige materiele kosten voor inzet TF en IND. De bijdrage opdrachtgever is verhoogd door een desaldering op opdrachten en de centrale bekostiging FMH.
5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Tabel 17 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2021
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
Omzet
158.834
10.791
5.323
174.948
waarvan omzet moederdepartement (1)
148.943
10.791
5.323
165.057
waarvan omzet overige departementen
2.482
2.482
waarvan omzet derden
7.410
7.410
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
158.834
10.791
5.323
174.948
Lasten
Apparaatskosten
148.037
10.700
10.511
169.248
- Personele kosten
120.138
10.661
3.832
134.631
waarvan eigen personeel (1)
79.291
10.501
3.903
93.695
waarvan inhuur externen
37.185
160
‒ 71
37.274
waarvan overige personele kosten
3.663
3.663
- Materiële kosten
27.899
39
6.679
34.617
waarvan apparaat ICT
7.805
7.805
waarvan bijdrage aan SSO's
8.579
8.579
waarvan overige materiële kosten
11.515
11.515
Gerechtskosten
5.793
49
7
5.849
Afschrijvingskosten
4.947
42
6
4.995
- Materieel
4.329
4.329
waarvan apparaat ICT
3.597
3.597
waarvan overige materiële kosten
732
732
- Immaterieel
618
618
Rentelasten
57
0
0
57
Overige lasten
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
158.834
10.791
10.523
180.148
Saldo van baten en lasten
0
0
‒ 5.200
‒ 5.200
Tabel 18 Kasstroomoverzicht CJIB (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2021
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2021
34.823
34.823
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) (1)
158.834
10.791
5.323
174.948
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)(1)
‒ 153.887
‒ 10.833
‒ 10.517
‒ 175.237
2.
Totaal operationele kasstroom
4.947
‒ 42
‒ 5.194
‒ 289
Totaal investeringen (-/-)
‒ 2.145
‒ 5.950
0
‒ 8.095
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 2.145
‒ 5.950
0
‒ 8.095
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
5.200
5.200
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 4.513
907
0
‒ 3.606
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.145
6.755
0
8.900
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 2.368
7.662
5.200
10.494
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)
35.258
1.670
6
36.934
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de extra middelen in verband met financiering van de reguliere taken (toename Q en taken in het kader van USB/AICE) en incidentele taken bij de eerst suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met corona gerelateerde kosten en een toename als gevog van diverse projectbijdragen. In het kasstroomoverzicht wordt een storting gedaan door het moederdepartement inzake corona-gelden.
5.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Tabel 19 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NFI Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
Omzet
83.398
4.668
3.164
91.230
waarvan omzet moederdepartement
75.713
1.668
3.164
80.545
waarvan omzet overige departementen
1.350
0
1.350
waarvan omzet derden
6.335
3.000
9.335
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
83.398
4.668
3.164
91.230
Lasten
Apparaatskosten
60.004
4.668
398
65.070
- Personele kosten
54.712
1.167
398
56.277
waarvan eigen personeel
49.912
2.167
100
52.179
waarvan inhuur externen
4.800
2.000
298
7.098
waarvan overige personele kosten
0
0
0
- Materiële kosten
5.292
501
5.793
waarvan apparaat ICT
0
0
0
waarvan bijdrage aan SSO's
1.587
0
1.587
waarvan overige materiële kosten
3.705
501
4.206
Materiële Programmakosten
19.747
0
2.766
22.513
Afschrijvingskosten
3.620
0
3.620
- Materieel
3.620
0
3.620
waarvan apparaat ICT
445
0
445
waarvan overige materiële kosten
3.175
0
3.175
- Immaterieel
0
0
0
Rentelasten
27
0
27
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
83.398
4.668
3.164
91.230
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 20 Kasstroomoverzicht NFI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2021
13.839
0
0
13.839
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
83.398
4.668
3.164
91.230
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 79.778
‒ 4.668
‒ 3.164
‒ 87.610
2.
Totaal operationele kasstroom
3.620
0
0
3.620
Totaal investeringen (-/-)
‒ 6.450
0
0
‒ 6.450
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 6.450
0
0
‒ 6.450
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 3.536
0
0
‒ 3.536
Beroep op leenfaciliteit (+)
6.450
0
0
6.450
4.
Totaal financieringskasstroom
2.914
0
0
2.914
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021(=1+2+3+4)
13.923
0
0
13.923
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en het project Opschaling en Ketenimplementatie Hansken (OK Hansken) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting wordt de stijging van de kosten met name verklaard door uitbestede onderzoeken voor drugs in het verkeer.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.