Voorstel van wet : Voorstel van wet
35 957 Invoering van delegatiegrondslagen ten behoeve van aanvullende regelingen voor het verstrekken van vergoedingen in het kader van de hersteloperatie toeslagen (Wet delegatiebepalingen hersteloperatie toeslagen)
ARTIKEL 1 BEGRIPSBEPALINGEN
ARTIKEL 2 BEVOEGDHEID TOT HET TREFFEN VAN AANVULLENDE HERSTELREGELINGEN
ARTIKEL 3 INWERKINGTREDING
ARTIKEL 4 CITEERTITEL
Nr. 2
VOORSTEL VAN WET
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om delegatiegrondslagen
in te voeren op grond waarvan aan in bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen
nieuwe groepen van gevallen een vergoeding kan worden toegekend in het kader van de
hersteloperatie toeslagen;
Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen
overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden
en verstaan bij deze:
ARTIKEL 1 BEGRIPSBEPALINGEN
In deze wet wordt verstaan onder:
Awir:
Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen;
kinderopvangtoeslag:
kinderopvangtoeslag als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet kinderopvang.
ARTIKEL 2 BEVOEGDHEID TOT HET TREFFEN VAN AANVULLENDE HERSTELREGELINGEN
1. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld op basis waarvan
aan een belanghebbende een vergoeding kan worden toegekend voor ondervonden nadeel
bij de uitvoering van een inkomensafhankelijke regeling als bedoeld in artikel 1,
derde lid, van de Awir, niet zijnde de kinderopvangtoeslag, als gevolg van:
a. institutionele vooringenomenheid; of
b. onbillijkheden van overwegende aard die zich hebben voorgedaan bij het niet toekennen
van een persoonlijke betalingsregeling of het weigeren van een buitengerechtelijke
schuldregeling vanwege de onterechte kwalificatie van opzet of grove schuld van de
belanghebbende of diens partner ten aanzien van het ontstaan van een terugvordering,
welke onbillijkheden zodanig zijn dat het overduidelijk onredelijk is deze voor rekening
van de belanghebbende te laten.
2. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld op basis waarvan
bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen kinderen van belanghebbenden die
recht hebben op toepassing van een kwalificerende herstelregeling, een vergoeding
kan worden toegekend. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing op personen
die bij algemene maatregel van bestuur worden gelijkgesteld aan kinderen als bedoeld
in de eerste zin.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld op basis waarvan
aan bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen voormalige partners van belanghebbenden
die, anders dan die belanghebbenden, niet uit eigen hoofde recht hebben op toepassing
van een kwalificerende herstelregeling, een vergoeding kan worden toegekend.
4. Kwalificerende herstelregelingen zijn:
a. de hardheidsregeling, bedoeld in artikel 49 van de Awir;
b. de compensatieregeling, bedoeld in artikel 49b van de Awir;
c. de O/GS-tegemoetkomingsregeling, bedoeld in artikel 49c van de Awir;
d. de regeling op grond waarvan de onevenredigheid van de nadelige gevolgen van een beschikking
tot vaststelling of tot terugvordering kinderopvangtoeslag die heeft geleid tot onbillijkheden
van overwegende aard wordt weggenomen door het terug te vorderen bedrag te verlagen
of op nihil vast te stellen;
e. de regeling op grond waarvan de onevenredigheid van de nadelige gevolgen van een beschikking
tot herziening van een voorschot die heeft geleid tot onbillijkheden van overwegende
aard, wordt weggenomen door in de daarmee samenhangende beschikking tot toekenning
van kinderopvangtoeslag deze kinderopvangtoeslag vast te stellen naar rato van het
bedrag aan kosten van kinderopvang waarvan aannemelijk is dat het tijdig is betaald;
en
f. de regelingen op grond waarvan herziening plaatsvindt van op 23 oktober 2019 onherroepelijk
vaststaande terugvorderingsbeschikkingen en toekenningsbeschikkingen kinderopvangtoeslag.
5. In afwijking van het vierde lid is er geen sprake van een kwalificerende herstelregeling
voor zover:
a. de regelingen, bedoeld in het vierde lid, onderdelen c, d en e, betrekking hebben
op een berekeningsjaar waarin minder dan € 1.500 aan kinderopvangtoeslag is teruggevorderd
of de kinderopvangtoeslag met minder dan € 1.500 is verlaagd; of
b. de regelingen, bedoeld in het vierde lid, onderdelen d en e, van toepassing zijn op
beschikkingen met een oorspronkelijke dagtekening van na 22 oktober 2019.
6. De voordracht voor een krachtens het eerste, tweede of derde lid vast te stellen
algemene maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp
aan beide Kamers der Staten-Generaal is overgelegd. Indien binnen die termijn door
of namens een van de Kamers of door ten minste een vijfde van het grondwettelijk aantal
leden van een van de Kamers de wens te kennen wordt gegeven dat het onderwerp van
de algemene maatregel van bestuur bij wet wordt geregeld, wordt een daartoe strekkend
voorstel van wet zo spoedig mogelijk ingediend.
ARTIKEL 3 INWERKINGTREDING
Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.
ARTIKEL 4 CITEERTITEL
Deze wet wordt aangehaald als: Wet delegatiebepalingen hersteloperatie toeslagen.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries,
autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering
de hand zullen houden.
Gegeven
De Staatssecretaris van Financiën,
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.