Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over o.a. de Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer en aanbieding ILT signaalrapportage (Kamerstuk 28684-668)
2021D40182 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat over het Ontwerpbesluit tot wijziging van het Vuurwerkbesluit in verband
met verbetering van de handhaafbaarheid en enkele andere wijzigingen (Kamerstuk 28 684, nr. 667) en de Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer en aanbieding
ILT signaalrapportage (Kamerstuk 28 684, nr. 668).
De fungerend voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Meijer
Inhoudsopgave
blz.
I
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
Inleiding
2
VVD-fractie
2
SP-fractie
3
GroenLinks-fractie
3
CU-fractie
3
DENK-fractie
4
BBB-fractie
4
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de stukken behorend bij het schriftelijk
overleg Vuurwerk en hebben hierover nog een vraag/opmerking.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van het Ontwerpbesluit tot wijziging
van het Vuurwerkbesluit in verband met verbetering van de handhaafbaarheid en enkele
andere wijzigingen, de brief van de regering over de tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod
COVID-19 opslag en vervoer en de ILT signaalrapportage. Deze leden hebben geen verdere
vragen.
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de stukken die op de agenda staan
van het schriftelijk overleg Vuurwerk. Deze leden hebben daar nog enkele vragen over.
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de stukken op de agenda
van het schriftelijk overleg en hebben nog enkele vragen.
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief
over de Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer, de
aanbieding van de ILT signaalrapportage en het Ontwerpbesluit tot wijziging van het
Vuurwerkbesluit in verband met verbetering van de handhaafbaarheid en enkele andere
wijzigingen. Zij hebben hierover nog een aantal vragen.
De leden van de DENK-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het Ontwerpbesluit
tot wijziging van het Vuurwerkbesluit. Deze leden hebben daarover nog enkele vragen
en opmerkingen.
Het lid van de BBB-fractie heeft kennisgenomen van het Ontwerpbesluit tot wijziging
van het Vuurwerkbesluit in verband met verbetering van de handhaafbaarheid en enkele
andere wijzigingen. Dit lid onderkent dat het belang van veilig vuurwerk groot is
en is geschrokken van het feit dat 75% van het vuurwerk niet aan de eisen voldoet.
VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben vanuit de vuurwerkbranche geluiden ontvangen dat
het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vlak voor het openstellen van de
Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19, gemeld zou hebben dat bij het
voorleggen van de regeling aan Brussel een fout is gemaakt. Er zou daardoor aan Brussel
een ander bedrag zijn voorgelegd dan met de vuurwerkbranche en de Kamer is gecommuniceerd.
Het gevolg hiervan zou zijn dat het uitbetaalde bedrag van de regeling meer dan 20%
lager zou liggen dan in eerste instantie was afgesproken. Deze leden hebben vanuit
de branche begrepen dat de Staatssecretaris inmiddels zou hebben toegezegd dat deze
fout hersteld zal worden en dat het bedrag wordt aangepast. Deze leden vragen of de
Staatssecretaris kan bevestigen of de oorspronkelijke kosten en de verdeling van de
vergoedingen, zoals eerder overeengekomen, blijven gehandhaafd. Daarnaast vragen deze
leden wanneer goedkeuring daarover vanuit Brussel wordt verwacht.
SP-fractie
De leden van de SP-fractie constateren tot hun grote schrik dat volgens het onderzoek
van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat het systeem voor een Europees
Keurmerk, de CE-markering, niet deugt. Deze leden zien dat ook in deze sector de fabrikanten
hun eigen producten beoordelen en winst boven veiligheid stellen.
De leden van de SP-fractie lezen dat de Staatssecretaris in de brief van 30 september
2021 aangeeft dat hij indringend gaat spreken met importeurs. Ook gaat de Staatssecretaris
de mogelijkheid verkennen of er boetes mogelijk zijn bij het niet voldoen aan veiligheidseisen
en zal hij de Kamer daarover begin 2022 informeren. Dat lijkt deze leden te laat.
Zij zijn van mening dat er geen risico genomen mag worden met potentieel onveilig
vuurwerk. Is de Staatssecretaris bereid hier extra druk achter te zetten, zodat in
de campagne opgenomen kan worden dat bij overtredingen fors beboet gaat worden?
GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie hebben al vaker benadrukt dat zij groot voorstander
zijn van een algemeen verbod op consumentenvuurwerk met ruimte voor professionele
vuurwerkshows. De resultaten van het tijdelijk verbod van vorig jaar hebben veel positieve
resultaten laten zien: 70% minder vuurwerkincidenten, twee derde minder gemeten fijnstof
door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), een kwart minder aanhoudingen,
minder inzet van de brandweer, minder verdacht aangeleverd bij het Openbaar Ministerie
(OM) en er was geen verschuiving naar illegaal vuurwerk. Ook uit het stakeholderonderzoek
van het adviesbureau Royal Haskoning blijkt dat de veiligheidswinst en handhaafbaarheid
het grootst is bij een algemeen verbod. Met het geplande gedeeltelijke verbod zal
nog steeds een groot aantal vormen siervuurwerk legaal blijven, ondanks dat de helft
van de vuurwerkslachtoffers bij de jaarwisseling van 2019/2020 een gevolg was van
het afsteken van siervuurwerk. Bovendien is siervuurwerk volgens het RIVM een stuk
vervuilender dan knalvuurwerk. Deelt de Staatssecretaris de opvatting dat een algemeen
vuurwerkverbod de enige manier is om winst te behalen op het gebied van veiligheid,
handhaafbaarheid, gezondheid én milieu? Zo nee, kan de Staatssecretaris per punt uiteenzetten
waarom niet?
ChristenUnie-fractie
De leden van de ChristenUnie-fractie vinden het zeer opmerkelijk om te lezen dat 75%
van het geteste vuurwerk volgens de meest recente signaalrapportage van de ILT niet
aan de gestelde eisen voldoet. In voorgaande jaren betrof het aandeel vuurwerkslachtoffers
van legaal vuurwerk 80% van het totale aantal slachtoffers. Gezien legaal vuurwerk
voor het overgrote deel ook niet aan de veiligheidseisen voldoet, kunnen deze leden
dat goed plaatsen. De Staatssecretaris geeft aan dat internationale actie nodig is
om het een en ander structureel te verbeteren, en dat hij tot die tijd inzet op intensieve
controle door de ILT. Kan de Staatssecretaris aangeven hoeveel vuurwerk in 2019 is
gecontroleerd en afgekeurd door de ILT? Kan hij daarnaast uiteenzetten hoe zich dat
verhoudt tot de totale hoeveelheid consumentenvuurwerk in 2019? Hoeveel consumentenvuurwerk
dat niet aan de veiligheidseisen voldeed was er volgens de Staatssecretaris destijds
in omloop? Zijn er volgens de Staatssecretaris extra investeringen nodig bij de ILT
om de hoeveelheid onveilig consumentenvuurwerk te verminderen, of ziet hij nog andere
mogelijkheden om op korte termijn de veiligheid van de consument te verbeteren?
DENK-fractie
De leden van de DENK-fractie vragen de Staatssecretaris of de brancheorganisatie haar
wensen en bedenkingen kenbaar heeft kunnen maken, voordat dit ontwerpbesluit bij de
Kamer werd voorgelegd. Kan de Staatssecretaris een samenvatting maken van deze wensen
en bedenkingen en deze aan de Kamer doen toekomen? Deze leden vragen of de Staatssecretaris
dit kan toesturen voordat een eventueel tweeminutendebat over dit onderwerp wordt
gehouden.
De leden van de DENK-fractie vragen welke soorten vuurwerk van categorie F3 door de
wijziging van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk (Ract) niet langer
zijn aangewezen als vuurwerk dat ter beschikking mag worden gesteld voor particulier
gebruik. Welk soort F2-vuurwerk zal verboden worden bij ministeriële regeling? Waarom
wordt het vuurwerkverbod deels bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) en deels
bij ministeriële regeling geregeld? Deze leden ontvangen graag een reactie van de
Staatssecretaris.
De leden van de DENK-fractie zijn benieuwd wanneer de wijzigingen in werking zullen
treden. Verwacht de Staatssecretaris dat de Omgevingswet nog steeds op 1 juli 2022
in werking zal treden? Zo niet, welke gevolgen heeft dit dan voor deze AMvB?
De leden van de DENK-fractie maken zich zorgen over de strafrechtelijke handhaafbaarheid
van de begripswijzigingen in het stelsel van de Omgevingswet. Hoe wil de Staatssecretaris
de strafrechtelijke handhaafbaarheid van de begripswijzigingen in het stelsel van
de Omgevingswet borgen?
De leden van de DENK-fractie maken zich ook zorgen over de communicatie en begrijpelijkheid.
Welke communicatiestrategie en communicatiemiddelen heeft de Staatssecretaris voor
ogen om de uitvoering van het vuurwerkbeleid met de begripswijziging zo min mogelijk
te bemoeilijken? Tot slot vragen deze leden hoe de Staatssecretaris wil borgen dat
het vuurwerkbeleid begrijpelijk blijft voor de burger.
BBB-fractie
Het lid van de BBB-fractie vindt het van belang dat er op een veilige manier vuurwerk
afgestoken kan worden. Een goede etikettering en omschrijving is belangrijk, maar
het is de vraag of dit voldoende helpt om onveilig vuurwerk uit te bannen. Dit lid
ziet dit als een stap in de goede richting. Van de ongevallen met vuurwerk waarbij
mensen op de spoedeisende hulp (SEH) terechtkomen blijkt echter dat 50% van de ongevallen
veroorzaakt wordt door illegaal vuurwerk. Kan de staatsecretaris aangeven hoe deze
wijzing van het vuurwerkbesluit bijdraagt aan minder illegaal vuurwerk? En aanvullend:
is er een plan om meer in te zetten op het aanpakken van illegaal vuurwerk?
Het lid van de BBB-fractie is verbaasd over het feit dat de steunmaatregelen voor
de ondernemers die getroffen zijn door het vuurwerkverbod tijdens de jaarwisseling
van 2020–2021 nu pas hun beslag krijgen. Kan de staatsecretaris aangeven wat de reden
is dat dit zolang duurt?
Het lid van de BBB-fractie wil ook nog graag reageren op de Tijdelijke subsidieregeling
vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer en de aanbieding van de signaalrapportage
van de ILT. De regeling is inmiddels (bijna een jaar na het verbod) opengesteld (en
weer gesloten) en aanvragen zijn ingediend. Dit lid hoopt op een spoedige uitbetaling
en afronding. Kan de Staatssecretaris de Kamer op korte termijn informeren over de
status van de afhandeling hiervan? Dit lid verzoekt de Staatssecretaris daarbij concreet
te zijn met cijfers over het aantal en omvang van de aanvragen en het aantal en de
omvang van de afgehandelde aanvragen (in cijfers). Kan de staatsecretaris daarnaast
aangeven wat de reden is dat de afhandeling zo lang duurt? De jaarwisseling van 2020–2021
is immers al tien maanden geleden.
Het lid van de BBB-fractie vraagt tot slot of de eerder toegezegde vergoedingen voor
de vuurwerkbranche nu in stand blijven.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
S.F.F. Meijer, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.