Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport : Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport
35 918 Wijziging van de Wet op de accijns en enkele andere wetten in verband met implementatie van de horizontale accijnsrichtlijn (EU) 2020/262, richtlijn alcoholaccijns (EU) 2020/1151 en richtlijn btw en accijns bij defensie-inspanningen (EU) 2019/2235 (Wet implementatie richtlijnen accijns 2022)
Nr. 4
ADVIES AFDELING ADVISERING RAAD VAN STATE EN NADER RAPPORT1
Hieronder zijn opgenomen het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
d.d. 18 augustus 2021 en het nader rapport d.d. 23 september 2021, aangeboden aan
de Koning door de Staatssecretaris van Financiën. Het advies van de Afdeling advisering
van de Raad van State is cursief afgedrukt.
Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw kabinet van 18 juni 2021, nr. 2021001184,
machtigde Uwe Majesteit de Afdeling advisering van de Raad van State haar advies inzake
het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies,
gedateerd 18 augustus 2021, nr. W06.21.0159/III, bied ik U hierbij aan.
De tekst van het advies is hieronder cursief opgenomen, voorzien van mijn reactie.
Bij Kabinetsmissive van 18 juni 2021, no.2021001184, heeft Uwe Majesteit, op voordracht
van de Staatssecretaris van Financiën, bij de Afdeling advisering van de Raad van
State ter overweging aanhangig gemaakt het voorstel van wet houdende wijziging van
de Wet op de accijns en enkele andere wetten in verband met implementatie van de horizontale
accijnsrichtlijn (EU) 2020/262, richtlijn alcoholaccijns (EU) 2020/1151 en richtlijn
btw en accijns bij defensie-inspanningen (EU) 2019/2235 (Wet implementatie richtlijnen
accijns 2022), met memorie van toelichting.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft geen inhoudelijke opmerkingen bij
het voorstel.
De Afdeling verwijst naar de bij dit advies behorende redactionele bijlage.
De Afdeling adviseert het voorstel bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal in te dienen.
Gelet op artikel 26, zesde lid jo vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, adviseert
de Afdeling dit advies openbaar te maken.
De vice-president van de Raad van State,
Th.C. de Graaf
Het voorstel van wet geeft de Afdeling advisering van de Raad van State geen aanleiding
tot het maken van inhoudelijke opmerkingen.
De redactionele kanttekeningen van de Afdeling zijn verwerkt.
Van de gelegenheid is gebruikgemaakt om een aantal redactionele en technische wijzigingen
in het wetsvoorstel en de daarbij behorende toelichting aan te brengen. Een tweetal
wijzigingen behoeft nadere toelichting.
• Het voorgestelde accijnstarief voor bier, opgenomen in artikel 7 van de Wet op de
accijns, is iets aangepast. Het accijnstarief in het voorstel volgt uit de aanpassing
van de heffingsgrondslag van de bieraccijns van graden Plato naar volumepercent alcohol.
Op basis van een aangepaste aanname is het voorgestelde tarief iets naar beneden bijgesteld.
• In artikel 102b van de Wet op de accijns dat een overgangsbepaling betreft, is de
datum van 31 december 2021 aangepast naar 12 februari 2023, zodat belanghebbenden
tot 31 december 2023 gebruik kunnen maken van de wettelijke bepalingen zoals deze
luiden op 12 februari 2023.
Ik verzoek U het hierbij gevoegde gewijzigde voorstel van wet en de gewijzigde memorie
van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden.
De Staatssecretaris van Financiën,
J.A. Vijlbrief
Redactionele bijlage bij het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
betreffende nr. W06.21.0159/III
– De wettekst van en de toelichting op artikel I, onderdeel M, met elkaar in overeenstemming
brengen waar het gaat om artikel 7, achtste en negende lid, van de Wet op de accijns.
– In artikel I, onderdeel OO, vijfde lid «Onder vernummering van onderdeel j tot onderdeel
k, worden» vervangen door «In het eerste lid worden onder verlettering van onderdeel
j tot k».
– In het in artikel I, onderdeel ZZ, opgenomen artikel 72a, eerste lid, onderdeel b,
van de Wet op de accijns «van de Richtlijn (EU) 2020/1151 van de Raad van 29 juli
2020 tot wijziging van Richtlijn 92/83/EEG betreffende» vervangen door «van de Richtlijn
92/83/EEG van de Raad van 19 oktober 1992 betreffende».
– In het in artikel I, onderdeel OOO opgenomen artikel 102b van de Wet op de accijns
«tot 31 december 2023» vervangen door «tot en met 31 december 2023».
– Artikel 47, eerste lid, onderdeel a, van de Wet belastingen op milieugrondslag en
de artikelen 9.7.1.1 en 9.8.1.1 van de Wet milieubeheer aanpassen aan de in artikel
I, onderdeel B, voorgestelde wijziging van artikel 1a van de Wet op de accijns.
– Toelichten waarom de begrippen «elektronisch administratief document», «motorrijtuig»
en «weg» niet terugkomen in het in artikel I, onderdeel B, opgenomen gewijzigde artikel
1a van de Wet op de accijns.
– In de artikelsgewijze toelichting aandacht besteden aan de wijzigingen in alle leden
van artikel I, onderdelen B, D, G, MM, NN en SS en daarbij expliciet maken hoe de
verschillende wijzigingen zich verhouden tot de individuele artikelen uit de te implementeren
Horizontale accijnsrichtlijn 2020.
– Toelichten waarom in artikel I, onderdeel D, negende lid, en onderdeel I, vierde lid,
de tekst «tenzij er een vermoeden van fraude of een onregelmatigheid is» wordt voorgesteld
en niet meer precies wordt aangesloten bij de richtlijntekst «tenzij een lidstaat
een gegronde reden heeft om te vermoeden dat er sprake is van fraude of een onregelmatigheid».
– Toelichten of is voldaan aan de voorwaarde uit de tweede volzin van artikel 1, onder
1, van de Herziene alcoholaccijnsrichtlijn waardoor implementatie per 1 januari 2022
niet noodzakelijk is. Daarmee samenhangend, in tabel 2 van de transponeringstabellen
bij artikel 1, onderdeel 1, verduidelijken of sprake is van implementatie in artikel
7 van de Wet op de accijns door toepassing van de mogelijkheid van de tweede volzin
van artikel 1, onderdeel 1 of dat onderdeel 1 in het geheel niet wordt geïmplementeerd,
maar wordt teruggevallen op de bestaande kan-bepaling in artikel 3 van de Richtlijn
92/83/EEG.
– Waar in de transponeringstabellen «Implementatie door bestaande regelgeving» wordt
gebruikt en bij de kolom bijzonderheden een artikel of artikellid wordt genoemd dat
door het onderhavige wetsvoorstel wijzigt, toelichten hoe die wijziging zich verhoudt
tot de implementatie. Zie bijvoorbeeld artikel 3, eerste tot en met zevende lid, van
tabel 1 van de transponeringstabellen.
– Waar in de transponeringstabellen «Implementatie door bestaande regelgeving» wordt
gebruikt en bij de kolom bijzonderheden wordt opgenomen uit welk artikel dit reeds
volgt, zo concreet mogelijk aangeven uit welk artikellid of welke artikelleden en,
zo nodig, uit welke bepaling in de lagere regelgeving, dat volgt. Zie bijvoorbeeld
de op acht plaatsen onder de kolom bijzonderheden opgenomen tekst: «Volgt reeds uit
artikelen 2a en 2b WA en de daarop gebaseerde lagere regelgeving».
– Waar in de transponeringstabellen in de kolom bijzonderheden voor een toelichting
op een aanpassing wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting zorgen dat in
de artikelsgewijze toelichting expliciet op die aanpassing in relatie tot de implementatie
wordt ingegaan. Zie bijvoorbeeld de tekst in de kolom bijzonderheden «Voor een toelichting
op de aanpassing van artikel 50k, tweede lid, WA wordt verwezen naar de artikelsgewijze
toelichting», terwijl artikel 50k in de artikelsgewijze toelichting niet wordt genoemd.
Een ander voorbeeld is: «Voor een toelichting op de aanpassing van artikel 50f, zesde
lid, WA wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting», terwijl in de artikelsgewijze
toelichting artikel 50f, zesde lid, niet wordt genoemd.
– In tabel 1 van de transponeringstabellen de artikelen 18, derde lid, 35, vierde lid,
en 58 van de Horizontale accijnsrichtlijn 2020 opnemen.
– Uit tabel 1 van de transponeringstabellen het tweede artikel 16, tweede tot en met
vijfde lid, van Horizontale accijnsrichtlijn 2020 verwijderen.
– In tabel 1 van de transponeringstabellen bij artikel 1, onderdeel 15, «artikel 64»
telkens vervangen door «artikel 64a».
– In tabel 1 van de transponeringstabellen «Artikel 17, eerste, tweede lid, vierde en
vijfde lid» vervangen door «Artikel 17, eerste, derde, vierde en vijfde lid». Voorts
«Artikel 17, derde lid» vervangen door «Artikel 17, tweede lid».
– In tabel 1 van de transponeringstabellen bij artikel 30 «Implementatie door bestaande
regelgeving» vervangen door «Behoeft geen implementatie o.g.v. artikel 55 van de Implementatierichtlijn».
– In tabel 1 van de transponeringstabellen «Artikel 35, derde t/m vijfde lid» vervangen
door «Artikel 35, derde en vijfde lid».
– In tabel 1 van de transponeringstabellen bij artikel 35, achtste lid, «nee» vervangen
door «ja».
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
Th.C. de Graaf, vicepresident van de Raad van State -
Namens
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Tegen |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Tegen |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Tegen |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.