Lijst van vragen : Lijst van vragen over het 'Rapport Handhaven in het duister; De aanpak van milieucriminaliteit en -overtredingen, deel 2'
2021D29243 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat inzake het Rapport AR Handhaven in het duister; De aanpak van milieucriminaliteit en -overtredingen,
deel 2 (2021Z12244).
De fungerend voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Meijer
Nr
Vraag
1
Welke soort milieuovertredingen komt in Nederland het meest voor? In welke regio komt
die soort milieuovertredingen voor?
2
Hoeveel Besluit risico's zware ongevallen (BRZO)-bedrijven en net-niet-BRZO-bedrijven
zijn er in Nederland in totaal? Hoe groot wordt het aantal bedrijven geschat dat zich
niet aan de regels houdt? Welk percentage van bedrijven is dat ongeveer? Hoe wordt
de mate van moedwilligheid vastgesteld?
3
Hoeveel buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) zijn er in dienst van omgevingsdiensten?
Kan aangegeven worden hoeveel er werken bij welke dienst?
4
Wie worden door omgevingsdiensten ingezet als er geen of te weinig boa's zijn?
5
Waarom zijn slechts zes van de 29 diensten aangewezen die vergunningverlening, toezicht
en handhaving (VTH)-taken uitvoeren? Controleren die alle BRZO-bedrijven? Ook buiten
de eigen regio?
6
Wie hebben toegang tot Inspectieview? Waarom is het niet openbaar?
Worden gegevens gebruikt om omwonenden te informeren? Zo ja, hoe?
7
Hoeveel mensen zijn werkzaam binnen het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie
(OM)? Hoe staan de boa's binnen de omgevingsdiensten in verhouding tot de milieurechercheurs,
milieuagenten en inlichtingenexperts?
8
Is er een tekort aan specialisten die milieudelicten opsporen en behandelen? Zo ja,
hoe groot is dat tekort?
9
Uit hoeveel personen bestaat de Landelijke Milieukamer? Namens welke instantie zitten
zij daarin? En hoe zit dat met de Strategische Milieukamer?
10
Is de «datakwaliteit» inmiddels besproken met het Bestuurlijk Omgevingsberaad? Zo
nee, wanneer gaat dat plaatsvinden? Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Was het OM aanwezig?
11
Heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) inmiddels een taskforce opgericht
om de problemen in Inspectieview op te lossen? Kan aangegeven worden wat de huidige
stand van zaken is?
12
Hoeveel van de acht ontbrekende omgevingsdiensten zijn inmiddels aangesloten bij Inspectieview?
Kan aangegeven worden wat de stand van zaken is?
13
Hoe vaak vindt het Bestuurlijk Omgevingsberaad plaats? Hoe vaak neemt het OM deel
aan dat overleg?
14
Kan worden weergegeven welke regels belemmerend werken voor het delen van informatie
die van belang is voor de veiligheid van mens en natuur? Kunnen de regels worden aangepast
zodat de veiligheid niet in het geding komt? Zo ja, hoe? En wanneer kan dat gerealiseerd
zijn?
15
Zijn de convenanten tussen OM en omgevingsdiensten gelijkwaardig? Geldt voor alle
omgevingsdiensten hetzelfde? Zo nee, hoeveel en welke verschillen zijn er?
16
Klopt het dat de ILT geen toezicht uitoefent als er geen melding is? Zo nee, waar
bestaat het houden van toezicht uit op bedrijven die niets melden?
17
Kan in een tijdlijn worden weergegeven welke plannen er zijn om Inspectieview als
goed functionerende informatiebron te hebben?
18
Hoeveel fte (fulltime-equivalent) is er werkzaam bij ILT? Hoeveel fte zou gewenst
zijn om in het rapport genoemde gebreken goed op te kunnen lossen?
19
Hoeveel van die fte zijn specialist op een bepaald gebied? Welke gebieden zijn dat?
Hoe zit dat met toezichthouders van gemeenten, provincies en omgevingsdiensten? Hoeveel
specialisten zijn daar in dienst? Welk specialisme hebben ze?
20
Kan in een schema worden weergegeven hoe de personele ontwikkeling binnen de ILT sinds
2010 heeft plaatsgevonden in de toezicht en handhaving op het gebied van milieu? Kan
in datzelfde schema het aantal milieudelicten in die periode worden gezet? Kunnen
tevens de kosten van het personeel en van de (in)directe gevolgen die de overtredingen
hebben veroorzaakt worden opgenomen?
21
Hoe vaak zijn er sinds 2010 zware milieudelicten voor de rechter gebracht? Hoe lang
is de wachttijd voor die zaken behandeld worden? Hoeveel zaken zijn uiteindelijk geschikt?
Hoe vaak heeft het geleid tot het stilleggen van een bedrijf, het onder bewind stellen
van een bedrijf of het intrekken van een vergunning?
22
Hoeveel milieuspecialisten zijn er bij het OM werkzaam? Waarin zijn zij gespecialiseerd?
23
Hoe wordt de norm uit de Europese richtlijn, dat bestraffing van milieudelicten altijd
doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend moet zijn in Nederland uitgevoerd?
24
Welk plan is er om de informatievoorziening op landelijk niveau te verbeteren? Wanneer
wordt dat aan de Kamer gepresenteerd?
25
Welke plannen hebben provincies om hun VTH-taken goed uit te gaan voeren? Wanneer
wordt de Kamer daarover geïnformeerd?
26
Wanneer komt er een onderzoek naar de effectiviteit van toezicht en handhaving in
de praktijk?
27
Wanneer komt er een veelplegersaanpak?
28
Wanneer worden de uitkomsten van inspecties openbaar, zodat het publiek weet wat er
in zijn omgeving gebeurt?
29
Worden voor de komende begroting de eerste concrete doelstellingen geformuleerd, die
leiden tot een kwalitatief goed VTH-systeem? Zo nee, waarom niet?
30
Hoe ziet u dit rapport in het licht van de Omgevingswet? Biedt de Omgevingswet meer
handvatten om milieucriminaliteit aan te pakken?
31
Bent u van plan het opvolgen van de adviezen uit het rapport ambtelijk voor te bereiden,
zodat een volgend kabinet hiermee voortvarend aan de slag kan gaan? Hoe ziet de ambtelijke
voorbereiding voor het opvolgen van de adviezen uit het rapport eruit? Hoe verloopt
deze voorbereiding? Hoe gaat u voorkomen dat dit rapport niet, net als de eerdere
adviezen uit andere rapporten, op de achtergrond belandt?
32
Bent u bekend met de omvang van milieucriminaliteit in omliggende landen? Zo ja, weet
u hoe de overheid in die landen met milieucriminaliteit omgaat? Is de omvang en aanpak
gelijk aan die van Nederland?
33
Heeft u inmiddels duidelijk in kaart hoe groot de omvang van het probleem is? Laat
het rapport alleen het topje van de ijsberg zien?
34
Welke prioriteit heeft de aanpak van milieucriminaliteit, tegen de achtergrond van
de impact die incidenten/overtredingen kunnen hebben op de gezondheid van de mens
en het milieu?
35
Vindt er regelmatig overleg plaats tussen bewindspersoon (u en/of de Staatssecretaris
van Justitie en Veiligheid), provincies, gemeenten en omgevingsdiensten? Hoe vaak
vinden dergelijke overleggen plaats?
36
Vindt er regelmatig overleg plaats tussen bewindspersoon (u en/of de Staatssecretaris
van Justitie en Veiligheid), OM en rechtspraak over (de aanpak van) milieucriminaliteit?
Hoe vaak vindt een dergelijk overleg plaats?
37
Is datakwaliteit inmiddels opgenomen in de agenda van het Bestuurlijk Omgevingsberaad?
Wat houdt dit precies in?
38
Is de verwachting dat de acht ontbrekende omgevingsdiensten uiterlijk 1 januari 2022
zijn aangesloten op Inspectieview? Zijn sommige van deze acht omgevingsdiensten inmiddels
al aangesloten op Inspectieview?
39
Heeft uw overleg (of dat van de Staatssecretaris van JenV) met de betrokken ketenpartners
over de identificatie van rechtspersonen in het Justitieel Documentatiesysteem (JDS)
al plaatsgevonden? Zo nee, wanneer gaat dit overleg plaatsvinden?
40
Is de analysecapaciteit van het projectteam, dat de problematiek bij identificatie
van rechtspersonen onderzoekt, inmiddels verhoogd?
41
Welke mogelijkheden ziet u om de informatiepositie van de ILT in haar rol van interbestuurlijk
toezichthouder te versterken?
42
Welke mogelijkheden ziet u om de informatiepositie van alle betrokken overheidslagen
te versterken?
43
Hoe gaan de andere terreinen met verhoogde milieurisico’s, waar nu weinig toezicht
is, in kaart worden gebracht?
44
Is er een verklaring voor het feit dat bedrijven waar de kans op een overtreding hoog
is, in absolute zin weinig worden geïnspecteerd?
45
Kunt u verklaren hoe het mogelijk is dat bedrijven veel overtredingen kunnen begaan
en toch geen strafrechtelijke consequenties ondervinden? Is dit te wijten aan de invulling
van de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS)? Behoeft de LHS aanpassing (op dit punt)?
46
Welke maatregelen kunt u nemen om de afschrikwekkende werking van straffen te vergroten?
47
Zijn er nog andere manieren, behalve een betere en uniforme registratie, om effectiever
beleid en de zoektocht naar «wat werkt» te realiseren?
48
Hoe worden bronhouders gestimuleerd om te zorgen dat gegevens die zij via Inspectieview
delen juist zijn? Wat wordt hier bedoeld met «juist»?
49
Komen alle omgevingsdiensten in aanmerking voor hulp van Inspectieview of gaat het
hier slechts om de omgevingsdiensten die betrokken zijn bij BRZO- en net-niet-BRZO-bedrijven?
50
Is er reeds overleg gestart met partners en ILT om tot een aanpak voor verdere uniformering
en juiste registratie van toezichtgegevens te komen? Hoeveel tijd verwacht u dat dit
kost?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
S.F.F. Meijer, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.