Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
35 823 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2021 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake Grenstesten)
Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 14 juli 2021
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, belast met het
voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen
in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 3 juni 2021 voorgelegd aan de Minister van Minister. Bij brief van
14 juli 2021 zijn ze door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De fungerend voorzitter van de commissie, Martin Bosma
De adjunct-griffier van de commissie, De Vos
Vraag 1:
Hoe is de keuze voor een marktpartij tot stand gekomen? Zijn deze procedure en overeenkomst
openbaar? Voor welke marktpartij is gekozen?
Antwoord op vraag 1:
BZK heeft gebruik gemaakt van de expertise van Operatie Fastlane. Operatie Fastlane
heeft samen met BZK een verkennend gesprek gevoerd met twee marktpartijen. De overeenkomst
is met Covid Test Nederland (DAZA B.V.) gesloten en niet openbaar gemaakt op grond
van commerciële vertrouwelijkheid.
De inkoop heeft plaatsgevonden op basis van de wettelijke uitzonderingsgrond voor
dwingende spoed, art 2.32c aanbestedingswet 2012. Toepassing van dit artikel leidt
ertoe dat er geen openbare aanbesteding wordt doorlopen maar dat partijen direct benaderd
zijn. Een van de voorwaarden voor de inzet van dwingende spoed is het niet binnen
reguliere termijnen kunnen aanbesteden. Hiervan was ook sprake; de maximale opdrachtwaarde
zou een Europese aanbesteding vergen met een doorlooptermijn van 6 tot 9 maanden.
Vraag 2:
In welke plaatsen, in de Nederlandse grensregio’s die grenzen aan Duitsland, wordt
een extra testvoorziening gecreëerd?
Antwoord op vraag 2:
Uiteindelijk is het op 58 locaties mogelijk geworden een gratis test te laten afnemen
in het kader van grenstesten. Het overgrote deel daarvan was gelegen in de grensregio
met Duitsland. Ook op een aantal plekken daarbuiten zijn testvoorzieningen beschikbaar
gekomen, omdat bleek dat een (overigens zeer beperkt) aantal grensgangers van verder
weg kwam. De lijst met plaatsnamen treft u hierna aan.
Vraag 3:
Hoeveel Nederlanders reizen – naar schatting – vanuit de grensregio’s dagelijks naar
Duitsland voor werk, onderwijs of (mantel)zorg?
Antwoord op vraag 3:
Op basis van cijfers van het CBS voor wat betreft het aantal grensgangers zijn er
normaliter ongeveer negen duizend grenswerkers die in Nederland wonen en in Duitsland
werken. Voor de andere groepen, ZZP’ers, mantelzorgers, grensscholieren, zijn geen
cijfers bekend, maar is een zeer grove inschatting ten behoeve van het grenstesten
gemaakt dat het om vergelijkbare aantallen gaat.
De meest recente cijfers van het CBS betreffen echter het jaar 2018 – er zijn geen
data voor de aantallen tijdens de coronacrisis. Aangenomen mocht worden, dat een deel
thuis werkte of studeerde. Er is op basis van deze inschattingen uitgegaan van een
maximale behoefte van 400 duizend tests, gebaseerd op 50 duizend tests per week voor
de duur van 8 weken. Uiteindelijk zijn er in de weken dat de testplicht gold na het
van start gaan van de gratis testvoorziening (te weten van 6 mei tot 30 mei) ongeveer
13 duizend tests afgenomen.
Omdat er in de opdrachtverlening is uitgegaan van nacalculatie is het overgrote deel
van de financiële middelen niet besteed en vloeien deze terug naar de algemene middelen.
Vraag 4:
Hoe worden inwoners van de grensregio’s over de extra testvoorzieningen geïnformeerd?
Antwoord op vraag 4:
De inwoners van de grensregio’s werden over de extra testvoorzieningen geïnformeerd
via rijksoverheid.nl en de informatiekanalen van de grensinfopunten en de euregio’s.
Lijst met plaatsen testvoorzieningen grenstesten:
1. Almelo
16. Deventer
31. Helmond
46. Rotterdam, Ungerplein
2. Amsterdam, Prins Hendrikkade
17. Doetinchem
32. Hoensbroek
47. Sittard
3. Amsterdam, Albert Cuypstraat
18. Duiven
33. Hoogeveen
48. Tiel
4. Amsterdam, Jacob Obrechtstraat
19. Ede
34. Leiden
49. Utrecht, Jan van Scorelstraat
5. Amsterdam, Postjeskade
20. Echt
35. Lichtenvoorde
50. Utrecht, St. Jacobsstraat
6. Amsterdam, Robert Scottstraat
21. Eindhoven
36. Maastricht, Rechstraat
51. Venlo, Kloosterstraat
7. Arnhem, Europaweg
22. Emmen
37. Maastricht, Fregatweg
52. Venlo, Horsterweg
8. Arnhem, Velperbinnensingel
23. Enschede, Parkweg
38. Meppel
53. Venray
9. Apeldoorn
24. Enschede, Oldenzaalsestraat
39. Nijmegen
54. Weert
10. Assen, Balkenweg
25. Geleen
40. Oss
55. Winterswijk
11. Assen, Torenlaan
26. Groningen
41. Ridderkerk
56. Zeist
12. Den Bosch
27. Hardenberg
42. Roermond, Veeladingstraat
57. Zwijndrecht
13. Den Haag, Regentesselaan
28. Heerlen
43. Roermond, Westhoven
58. Zwolle
14. Den Haag, Parkweg
29. Hengelo, Diamantstraat
44. Rotterdam, Bergse Dorpstraat
15. Denekamp
30. Hengelo, Beukweg
45. Rotterdam, Schiedamseweg
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Martin Bosma, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
A.C.W. de Vos, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.