Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Kamerstuk 35830-XVI-2)
2021D21051 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de regering inzake het AKR-rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (Kamerstuk 35 830 XVI, nr. 2).
De fungerend voorzitter van de commissie, Agema
De adjunct-griffier van de commissie, Heller
Nr
Vraag
1
Hoe komt het dat het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het niet aankon
om de noodzakelijke uitgaven ter bestrijding van de pandemie voldoende te verantwoorden?
Had dit voorkomen kunnen worden als de financiering van het ministerie de afgelopen
jaren beter was geweest?
2
Wat wordt er gedaan met de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer? Kunt u per aanbeveling
aangeven of deze wordt opgevolgd en zo ja, op welke manier hier opvolging aan wordt
gegeven?
3
Op welke wijze gaat u de Kamer voortaan informeren, gezien de conclusies van de Algemene
Rekenkamer met betrekking tot het jaarverslag van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport?
4
Kunt u aangeven hoe u de bevindingen van de Algemene Rekenkamer over structurele zwakheden
en een ernstige onvolkomenheid in het financieel beheer kunt weten terug te brengen
tot aannemelijke oneffenheden?
5
Is het verstandig om de aanpak van grote tekortkomingen op het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport rond het aangaan van verplichtingen ter bestrijding van de coronapandemie
aan dit ministerie zelf over te laten, ook nu u heeft aangegeven externe deskundigheid
aan te trekken voor het (helpen) opstellen van een verbeterplan voor het financieel
beheer van uw ministerie?
6
Wat is de reden dat een flink deel van de ingekochte goederen zoals mondkapjes en
beademingsapparatuur vaak zonder ontvangstbewijzen of andere documentatie afgeleverd
zijn bij zorginstellingen of een centraal magazijn?
7
Waarom is geen onderbouwing gegeven voor directe gunningen aan leveranciers bij de
inkoop van goederen en diensten, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen?
8
Wat is de rol van Mediq geweest tijdens de coronapandemie? Hoe zijn zij betrokken
geraakt bij de corona-inkoop en hoeveel geld hebben zij ontvangen van het Rijk over
2020?
9
Kunt u aangeven over welk soort ingekochte goederen en diensten het gaat bij de inkoop
ten behoeve van de bestrijding van de coronapandemie, waarbij opdrachten direct gegund
zijn? Kan een uitsplitsing van dit bedrag gemaakt worden in bijvoorbeeld de inkoop
van mondkapjes, medische apparatuur, testcapaciteit etc.?
10
Wat is het bedrag aan door de Rekenkamer gesignaleerde fouten en onzekerheden in euro’s
per dag, berekend over kalenderjaar 2020?
11
Heeft u aan de Algemene Rekenkamer laten weten dat inkooporganisatie LCH van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport twee deals voor honderd miljoen euro heeft afgesloten
over de aankoop van veertig miljoen beschermende gezichtsmaskers en mondkapjes?
12
Heeft de regering het risico op mogelijke staatssteun – welke de Algemene Rekenkamer
toeschrijft aan subsidieverlening – bewust en gecalculeerd genomen, in de wetenschap
dat de Europese Commissie hier mogelijk niet mee akkoord zou gaan? Zo ja, kunt u daarop
een toelichting geven?
13
Kunt u aangeven waarom er voor de genoemde maatregelen niet gebruik is gemaakt van
artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet en het niet mogelijk was om de Tweede Kamer
vooraf te informeren?
14
Hoe wordt in de toekomst voorkomen dat het maatregelen te laat aan het parlement worden
voorgelegd?
15
Kunt u het bedrag van 591,6 miljoen euro uitsplitsen en aangeven om welke ingekochte
goederen en diensten (mondkapjes, testcapaciteit etc.) het hier gaat?
16
Kunt u het bedrag van 563,9 miljoen euro uitsplitsen en aangeven om welke ingekochte
goederen en diensten (mondkapjes, testcapaciteit etc.) het hier gaat?
17
Wat is de reden dat er voor € 950,0 miljoen niet is nageleefd binnen begrotingsartikel
1 Volksgezondheid en begrotingsartikel 2 Curatieve zorg (artikel 2.27) van de Comptabiliteitswet
2016?
18
Hoe wordt ervoor gezorgd dat er dit jaar meer verbetering komt in subsidiebeheer en
lifecyclemanagement?
19
Hoeveel extra FTE is erbij gekomen ten behoeve van het financiële beheer sinds de
uitbraak van de coronacrisis?
20
Wanneer zal het nog uit te voeren extern onderzoek uitgevoerd worden, waarin ook de
vraag meegenomen wordt hoe de organisatie van het ministerie en de cultuur van invloed
is op het financieel beheer? Wanneer moet het onderzoek klaar zijn?
21
Kunt u toelichten hoe uw ministerie een methodiek meende te hebben gevonden die zou
leiden tot het oplossen van ernstige tekortkomingen inzake het beheer van de uitgaven
in het kader van de coronacrisis zonder daarvoor ook maar iets te hoeven doen, aangezien
concrete acties van de leiding van het departement volgens de Rekenkamer uitbleven?
22
Kunt u toelichten waarom er, ondanks het feit dat de problemen met financieel beheer
vanaf ten minste september 2020 bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport bekend zijn, tot december 2020 geen concrete acties zijn uitgevoerd om dit op
te lossen?
23
Wat is de reden dat het financieel beheer onvoldoende aandacht en prioriteit kreeg
afgelopen jaar?
24
Binnen welk termijn verwacht u dat het verbeterplan voor een beter financieel beheer
voltooid is?
25
Kan de Tweede Kamer het interim-rapport van de Auditdienst Rijk (ADR) van september
2020 ontvangen?
26
Hoe kan het dat er onvoldoende kennis was bij het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport als het gaat om comptabele wet- en regelgeving? Wat is er de afgelopen
tijd gedaan om dat te verbeteren en wat gaat daar de komende tijd nog gedaan worden?
27
Waarom is het parlement te laat geïnformeerd over de overeenkomst die het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met Mediq Nederland B.V. heeft gesloten?
28
Wat is uw verklaring met betrekking tot de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat
het het parlement te laat geïnformeerd is over meerdere uitgaven, bijvoorbeeld over
een belangrijke overeenkomst met een inkooppartij (Mediq Nederland B.V.)?
29
Hoe snel kunt u de Kamer inlichten indien u snelle uitgaven wilt doen?
30
Is het nog wel mogelijk om vast te stellen of de prijzen van geleverde diensten en
goederen (zoals mondkapjes en beademingsapparatuur) redelijk waren en niet zorgden
voor enorme winsten voor de leverende bedrijven, aangezien de ontvangstbewijzen of
andere brondocumentatie ontbreken?
31
Hoeveel winst is er bij benadering gemaakt door private partijen op beschermingsmiddelen,
beademingsapparaten en andere corona gerelateerde investeringen?
32
Zijn de mondelinge afspraken met Mediq inmiddels wel geformaliseerd? Zo ja, hoe dan?
Zo nee, waarom niet?
33
Bent u van mening dat het LCH feitelijk aan de professionaliteit en de broodnodige
knowhow ontbeert, die van een inkooporganisatie die met het oog op een situatie van
crisis is opgericht mag worden verwacht (hierbij opgemerkt dat de huidige voorraad
goederen van het LCH voor de meeste beschermingsmiddelen voldoende is voor ten minste
de komende tien jaar)?
34
Klopt het dat de strategie over wat te doen met de voorraden en het beheer van de
voorraden, opgelost is met de activiteiten en het beleid in het kader van de ijzeren
voorraad? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?
35
Hoe weegt u het pleidooi van de Algemene Rekenkamer om meer aandacht te besteden aan
frauderisicomanagement en deelt u de opvatting dat de concerncontroller (directie
FEZ) «geen specifieke rol heeft»? Zo ja, op welke wijze heeft u tijdens inkoop van
persoonlijke beschermingsmiddelen geborgd dat fraude zou worden geminimaliseerd?
36
Wordt een procedure hoe te handelen in de situatie dat er sprake is van interne fraude
met financiële gevolgen door het ministerie ontwikkeld, aangezien de Algemene Rekenkamer
schrijft dat er geen procedure is?
37
Is er in 2020 contact geweest met het Ministerie van Financiën over de onvolkomenheden
in het financieel beheer op het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport?
Zo ja, kunt u toelichten wat de aanbevelingen waren van het Ministerie van Financiën?
38
Per wanneer wordt het M&O-register weer bijgewerkt, aangezien dit sinds 2020 niet
is gebeurd?
39
Bent u van plan om af te dwingen dat het M&O-register wordt geraadpleegd voorafgaand
aan het verlenen, bewaken en vaststellen van subsidies?
40
Wanneer wordt er voor gezorgd dat het een automatisme wordt om het M&O-register actueel
te houden en er gebruik van te maken, aangezien de Algemene Rekenkamer dit adviseert?
41
Zijn er sancties voor medewerkers die tegen de afspraken toch WhatsApp gebruiken?
Wordt overwogen om het gebruik van WhatsApp helemaal te verbieden en over te stappen
op een veiliger platform?
42
Hoe vaak komt het momenteel voor dat medewerkers van het ministerie gevoelige of vertrouwelijke
informatie via WhatsApp versturen?
43
Welk tijdpad wordt doorlopen om het totaaloverzicht van het IT-landschap, inclusief
ministeriebreed lifecyclemanagement, en het financiële inzicht te verbeteren?
44
Wanneer zal het geïntegreerd systeem voor de contractadministratie, het inkoopproces
en de factuurafhandeling gerealiseerd worden?
45
Hoe kan het dat er onvoldoende kennis was bij het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over aanbestedingsregels? Waarom is hier niet kennis van andere ministeries
ingevlogen? Wat is er de afgelopen tijd aan gedaan om dit te verbeteren en wat gaat
hier de komende tijd nog aan gedaan worden?
46
Hoe kunnen de specifieke zorgkosten van de allerlaagste inkomen beter vergoed worden?
Is hier een aanvullende regeling voor nodig, naast de fiscale regeling uitgaven specifieke
zorgkosten?
47
Hoeveel kosten moeten de laagste inkomens met specifieke zorgkosten zelf betalen doordat
zij weinig of geen gebruik kunnen maken van de fiscale regeling uitgaven specifieke
zorgkosten?
48
De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de doelmatigheid van de fiscale
regeling zorgkosten, waarom is dat niet eerder gedaan door de ministeries van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport en Financiën?
49
In hoeverre kom het beeld van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
overeen met het beeld dat de fiscale regeling zorgkosten een effectief instrument
is gebleken, zoals de Algemene Rekenkamer aangeeft?
50
In hoeverre zijn door gemeenten aangeboden zorgverzekeringen of bijzondere bijstand
toereikend voor de specifieke zorgkosten van mensen met een structureel laag inkomen?
Welk deel van deze groep maakt hier gebruik van?
51
Wanneer is de fiscale regeling zorgkosten voor het laatste geëvalueerd?
52
Wordt er nog een onderzoek uitgevoerd om te achterhalen welk deel van de doelgroep
de fiscale regeling uitgaven specifieke zorgkosten gebruikt, en welk deel van hun
specifieke zorgkosten de regeling vergoedt?
53
Kunt u toelichten of u de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer om de fiscale regeling
voor chronisch zieken en gehandicapten te evalueren, gaat opvolgen?
54
Wanneer is de verkenning naar alternatieven voor de fiscale regeling gereed? Deze
verkenning zou in 2017 gereed zijn, waarom is deze nog niet klaar?
55
Hoe wordt er in de toekomst voor gezorgd dat mensen vaker kunnen sterven op de plek
waar zij willen?
56
Denkt u dat er meer plaats moet zijn om gesprekken te voeren over het naderende levenseinde
tijdens de opleidingen tot verzorgden, verplegenden en de artsenopleiding, aangezien
de Algemene Rekenkamer stelt dat zorgprofessionals deze gesprekken lastig vinden?
57
Vindt u (niet) dat er te allen tijde ruimte moet zijn voor het leveren van palliatieve
zorg, aangezien de Algemene Rekenkamer stelt dat het zorgplafond en het leveren van
palliatieve zorg door zorgaanbieders op gespannen voet staan? Kunnen hier tussen zorgverzekeraars
en zorgaanbieders eigenstandige afspraken over worden gemaakt?
58
Onderschrijft u de conclusie uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat het
te laat voeren van het gesprek over het levenseinde er op dit moment toe leidt dat
het organiseren van palliatieve zorg onnodig tijdrovend is?
59
Zou meer uniformering van de uitvoering kunnen helpen in regio’s waar honderden zorgaanbieders
voor palliatieve terminale zorg werkzaam zijn?
60
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat het bereiken van de maximale hoeveelheid zorg
niet resulteert in een patiëntenstop voor palliatieve terminale zorg en dat deze zorg
altijd voor 100% vergoed wordt?
61
U stelt dat u ruimte ziet om de regionale netwerken palliatieve zorg te verbeteren,
maar hoe wil u bevorderen dat ze een meer coördinerende rol gaan spelen?
62
De Algemene Rekenkamer stelt dat discussies over de vergoeding de palliatieve zorg
bemoeilijken, kan de regering hier op reflecteren aangezien het zorginstituut nadere
duiding heeft gegeven maar er discussie blijft?
63
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat de duiding van het Zorginstituut, dat expliciet
stelt dat de doelmatigheidsafweging geen reden mag zijn dat iemand niet thuis kan
sterven, altijd gevolgd wordt?
64
Kunt u een reactie geven op de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer om de aanspreekfunctie
van palliatieve netwerken en de inzet van vrijwilligers te realiseren middels het
stellen van voorwaarden aan subsidies?
65
Hoe wordt de Tweede Kamer op de hoogte gehouden van de verbetering van het financieel
beheer bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport?
66
Waarom heeft u de expertise en de capaciteit om het financieel beheer goed uit te
voeren, maar bent u hiervoor afhankelijk van externe inhuur?
67
Welke acties gaat u concreet ondernemen om de informatiebeveiliging op orde te krijgen
bij uw ministerie?
68
Welke acties gaat u concreet ondernemen om het ICT-lifecyclemanagement op orde te
brengen bij uw ministerie?
69
Wat is uw inzet in het gesprek dat u gaat voeren met de zorgverzekeraars en het Zorginstituut
over de vergoeding van medische zorg voor terminale patiënten?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M. Heller, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.