Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 842 Wijziging van het voorstel van wet tot samenvoeging van de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis
Nr. 3
MEMORIE VAN TOELICHTING
1. Inleiding
Deze novelle regelt dat de gemeente Grave in het wetsvoorstel tot samenvoeging van
de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis1 wordt opgenomen. Dit betekent dat de gemeente Grave op 1 januari 2022 wordt opgeheven
en onderdeel wordt van de nieuw te vormen gemeente Land van Cuijk. Door opname van
Grave in het wetsvoorstel ontstaat een gemeente van circa 90.000 inwoners en 33 kernen.
Met een oppervlakte van 352 km2 wordt Land van Cuijk qua grondgebied de grootste gemeente van de provincie Noord-Brabant.
Het opnemen van Grave in het herindelingswetsvoorstel gebeurt op verzoek van de vijf
betrokken gemeenten zelf. Aanvankelijk wilde de gemeente Grave bestuurlijk zelfstandig
blijven, maar op 6 april 2021 heeft de gemeenteraad van Grave op basis van de uitkomst
van een inwonersraadpleging d.d. 17 maart 2021 besloten alsnog aansluiting te zoeken
bij de herindeling. Op dat moment was het herindelingswetsvoorstel reeds in behandeling
bij de Eerste Kamer. Nadat ook de andere vier gemeenteraden op 7 april 2021 hebben
ingestemd met aansluiting van Grave hebben de vijf gemeenten een gezamenlijk verzoek2 aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gedaan om Grave
alsnog in het wetsvoorstel op te nemen door middel van een novelle. De provincie Noord-Brabant
steunt dit verzoek onder verwijzing naar haar zienswijze van 30 juni 2020 op het herindelingsadvies
van de vier gemeenten, waarin gedeputeerde staten van de provincie al hadden aangegeven
aansluiting van Grave wenselijk te vinden.
Met deze novelle geeft de regering ook uitvoering aan de motie Sneller3, waarin de regering is verzocht te bevorderen dat Grave wordt voorbereid op een herindeling
als de wil hiertoe mocht blijken. Nu deze wil is gebleken, meent de regering dat aansluiting
van Grave bij deze herindeling per 1 januari 2022 in het belang is van alle vijf gemeenten
en de regio waartoe zij behoren. De regering begrijpt de nadrukkelijke wens van de
vier oorspronkelijke herindelingsgemeenten dat deze novelleprocedure niet mag leiden
tot uitstel van de herindelingsdatum.
In het volgende hoofdstuk wordt de voorgeschiedenis beschreven die tot deze novelle
heeft geleid. Dit in aanvulling op de (bredere) toelichting bij het oorspronkelijke
herindelingswetsvoorstel. Hoofdstuk 3 bevat het antwoord op de vraag of de aansluiting
van Grave leidt tot bijstelling van het oordeel van de regering over deze herindeling
op basis van de criteria uit het Beleidskader gemeentelijke herindeling 2018 (hierna
«beleidskader»). In hoofdstuk 4 komen de financiële aspecten van de toevoeging van
Grave aan deze herindeling aan bod en in hoofdstuk 5 wordt kort ingegaan op de herindelingsdatum
en herindelingsverkiezingen.
2. Voorgeschiedenis
Tot de regio het «Land van Cuijk» worden vijf gemeenten gerekend: Boxmeer, Cuijk,
Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis. Deze vijf gemeenten werken al sinds 2011
intensief met elkaar samen, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Sinds eind 2011 zijn
drie van deze gemeenten (Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert) ambtelijk gefuseerd.
De vergaande samenwerking tussen de vijf gemeenten leidt in 2017 tot een voorstel
voor een gemeentelijke herindeling. De raden van Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis stemmen
in met dit voorstel. De gemeente Mill en Sint Hubert verwerpt het voorstel en de gemeenteraad
van Grave geeft aan eerst een inwonerraadpleging te willen voordat hij over een herindeling
besluit. Definitieve besluitvorming in Grave over deze inwonerraadpleging blijft in
de periode hierna echter uit.
Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis besluiten hierop om samen een herindelingsprocedure
op te starten. Zij houden hierbij nadrukkelijk de mogelijkheid open voor de gemeenten
Grave en Mill en Sint Hubert om op een later moment alsnog aan te sluiten. In dit
kader zijn er in 2019 diverse gesprekken tussen de bestuurders van de vijf gemeenten.
Uiteindelijk vragen de drie herindelingsgemeenten aan Grave en Mill en Sint Hubert
om zich vóór 1 februari 2020 (definitief) uit te spreken over de keuze om wel of niet
bij het herindelingsproces aan te sluiten. Na deze datum is het namelijk niet meer
mogelijk om beide gemeenten alsnog in het herindelingsontwerp op te nemen. De gemeente
Mill en Sint Hubert organiseert hierop een inwonerraadpleging en besluit op basis
van de uitkomsten hiervan eind januari 2020 om zich alsnog aan te sluiten bij het
herindelingsproces.
De gemeenteraad van Grave blijft verdeeld over een herindeling en neemt geen besluit
over aansluiting bij het lopende herindelingsproces. Op 18 februari 2020, na de deadline
die door de andere gemeenten is gesteld, neemt de raad alsnog een motie aan om over
de bestuurlijke toekomst van de gemeente een inwonersraadpleging te houden op 14 mei
2020. Deze raadpleging wordt in de raadsvergadering van 14 april 2020 echter uitgesteld
naar een nader vast te stellen datum. Dit in verband met de beperkende maatregelen
rondom covid-19, maar de bestuurlijke verdeeldheid in de raad speelt hierbij ook een
rol. De financiële en bestuurlijke situatie van de gemeente Grave verslechtert in
de daaropvolgende periode. Door verschillende oorzaken komt de gemeente per 1 januari
2021 bovendien onder preventief financieel toezicht van de provincie te staan.
Op 29 september 2020 besluit de gemeenteraad van Grave om alsnog een inwonersraadpleging
te organiseren, gelijktijdig met de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. De
vraag die aan de inwoners van Grave wordt voorgelegd door het bestuur luidt «bent u voor het behoud van de gemeente Grave?». Ruim 71% van de inwoners die hun stem uitbrengen beantwoordt deze vraag met «nee»
(opkomst is 78,8%). Hiermee kiest een grote meerderheid van de inwoners voor het opgeven
van de bestuurlijke zelfstandigheid van de gemeente. Op basis van deze uitkomst neemt
de raad van Grave op 23 maart 2021 een motie aan (14 stemmen voor, 1 tegen) waarin
hij besluit voor aansluiting bij het Land van Cuijk i.o. per 2026 of zoveel eerder
als mogelijk.
De vier herindelingsgemeenten en de provincie zoeken hierop contact met het Ministerie
van BZK. Zij geven aan tegemoet te willen komen aan de wens van Grave, maar benadrukken
dat dit niet mag leiden tot uitstel van de herindeling. Daarnaast heeft aansluiting
van Grave bij de nieuwe gemeente tussen 2023 en 2025 niet de voorkeur van de vier
gemeenten, aangezien dit als gevolg van de hiervoor benodigde herindelingsverkiezingen
een gebroken eerste bestuursperiode betekent, wat niet ten goede komt aan de opbouw
van de nieuwe gemeente. Er blijven twee scenario’s over: Grave alsnog opnemen in het
huidige herindelingswetsvoorstel met als herindelingsdatum 1 januari 2022 of Grave
na de eerste bestuursperiode in 2026 aan te laten sluiten. Na een eerste consultatie
van de vier raden geeft de Stuurgroep herindeling Land van Cuijk (vertegenwoordiging
colleges herindelingsgemeenten) bij BZK aan dat aansluiting van Grave per 2022 de
voorkeur heeft.
De gemeenteraad van Grave besluit vervolgens op 6 april 2021 om zich aan te sluiten
bij de lopende herindelingsprocedure met als herindelingsdatum 1 januari 2022. Een
dag later, op 7 april 2021, stemmen ook de andere vier gemeenteraden hiermee in. De
besturen van de vier gemeenten zien de uitkomst van de inwonersraadpleging in Grave
en de conclusie die de raad van Grave hieraan heeft verbonden als een appel aan hen
om aansluiting van Grave snel mogelijk te maken en de bestuurlijke zelfstandigheid
van Grave niet nog vier jaar te laten duren. Daarnaast achten zij dit ook in het belang
van de nieuw te vormen gemeente. Wanneer Grave nog een bestuursperiode zelfstandig
blijft, zal de ambtelijke organisatie van het Land van Cuijk vier jaar lang voor twee
besturen moet werken. Dit brengt de nodige bestuurlijke afstemming en ambtelijke inefficiëntie
met zich mee, wat de opbouw van een nieuwe gemeente niet ten goede komt. Een gezamenlijke
start als één gemeente Land van Cuijk per 1 januari 2022 heeft daarom de voorkeur.
In een brief d.d. 8 april 2021 verzoeken de vijf gemeenten vervolgens gezamenlijk
de Minister van BZK om de gemeente Grave alsnog op te nemen in het herindelingswetsvoorstel.
3. Toets aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling
De regering heeft in de uitkomst van de volksraadpleging op 17 maart aanleiding gezien
om invulling te geven aan de wens van de meerderheid van de inwoners van Grave om
niet langer zelfstandig te blijven. Daarvoor is onderhavige novelle opgesteld. De
beoogde herindelingsdatum is daarbij op uitdrukkelijk verzoek van de gemeenten echter
ongewijzigd gebleven (1 januari 2022). Het wetsvoorstel wordt om die reden in procedure
gebracht zonder de reeds doorlopen stappen van de herindelingsprocedure opnieuw te
doorlopen. Aan deze novelle ligt daarom geen aangepast herindelingsontwerp/-advies
ten grondslag waarop de inwoners van alle vijf gemeenten hun zienswijze hebben kunnen
geven. Uit de uitkomst van de volksraadpleging van 17 maart heeft de regering echter
opgemaakt dat in de gemeente Grave het draagvlak voor de herindeling ruimschoots aanwezig
is; zowel onder de inwoners, als inmiddels onder het bestuur. In de afweging tussen
het spoedig gehoor geven aan de oproepen vanuit de betrokken gemeenten en het doorlopen
van de processtappen die idealiter nogmaals waren doorlopen, heeft de regering – mede
in het licht van de motie Sneller – gekozen voor dat eerste.
Bij het oorspronkelijke herindelingswetsvoorstel heeft de toetsing van de herindeling
aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling 2018 plaatsgevonden op basis van een
herindelingsadvies waarin Grave niet is verwerkt. Daarom heeft de regering in het
kader van deze novelle aan de hand van het beleidskader aanvullend beoordeeld of de
toevoeging van Grave aan deze herindeling vraagt om bijstelling van het oordeel van
de regering over de herindeling.
Het kabinet spreekt in het beleidskader de voorkeur uit voor herindelingen «van onderop»,
dat wil zeggen op initiatief of voorstel van de betrokken gemeenten. Het is namelijk
primair aan gemeenten zelf om te werken aan versterking van hun bestuurskracht, bijvoorbeeld
via een herindeling. Daarnaast hanteert het kabinet de volgende inhoudelijke beoordelingscriteria:
(1) draagvlak, (2) bestuurskracht, (3) interne samenhang en nabijheid van bestuur
en (4) regionale samenhang. Er moet worden vastgesteld of er voldoende steun is voor
de herindeling bij inwoners, bestuurlijke partners en maatschappelijke partijen. Ook
moet duidelijk worden dat de nieuwe gemeente beter in staat is de taken uit te voeren
dan de individuele gemeenten die worden samengevoegd. De nieuwe gemeente moet een
logische samenhang kennen en voldoende waarborgen kunnen bieden dat het gemeentebestuur
voor inwoners nog steeds bereikbaar en nabij is. Tot slot moet de herindeling ook
bijdragen aan evenwichtige regionale verhoudingen.
De vijf betrokken gemeenten hebben zelf het verzoek ingediend om Grave alsnog in het
herindelingswetsvoorstel op te nemen. Het verzoek komt dus «van onderop». De regering
concludeert verder dat de beoordeling van deze herindeling op drie van de vier criteria
uit het beleidskader ongewijzigd blijft. Alleen op het criterium «regionale samenhang»
wijzigt het oordeel van de regering in positieve zin. Deze conclusies worden in het
vervolg van dit hoofdstuk toegelicht.
3.1. Draagvlak
Binnen het criterium «draagvlak» worden drie typen draagvlak onderscheiden: bestuurlijk
draagvlak op lokaal niveau, maatschappelijk draagvlak en bestuurlijk draagvlak in
de regio.
Lokaal bestuurlijk draagvlak
Er is sprake van een breed lokaal politiek-bestuurlijk draagvlak voor het opnemen
van Grave in het herindelingswetsvoorstel Land van Cuijk. Dit volgt uit het feit dat
de raad van Grave met grote meerderheid hiermee heeft ingestemd en de raden van andere
vier gemeenten hier unaniem mee hebben ingestemd. In onderstaande tabel zijn de stemverhoudingen
weergegeven bij het nemen van dit besluit.
voor
tegen
afwezig
Boxmeer
20
0
1
Cuijk
19
0
0
Grave
14
1
0
Mill en Sint Hubert
15
0
0
Sint Anthonis
14
0
1
Totaal
82
1
2
Maatschappelijk draagvlak
Het kabinet vraagt bij een herindeling aan gemeenten om in een logboek bij te houden
op welke wijze inwoners en maatschappelijke organisaties betrokken zijn bij het herindelingsproces
en op welke wijze het maatschappelijk draagvlak is vastgesteld. In dit geval zijn
(zoals hierboven ook is toegelicht) de inwoners en maatschappelijke organisaties van
Grave niet betrokken geweest bij een groot gedeelte van het herindelingsproces. In
dit kader is wel aan te tekenen dat de vijf gemeenten in 2017 gezamenlijk zijn gestart
met de «Verkenning Bestuurlijke Toekomst Land van Cuijk», uitgevoerd door Berenschot.
Tijdens deze verkenning zijn in alle vijf de gemeenten in het Land van Cuijk bijeenkomsten
voor inwoners georganiseerd om een beeld te krijgen van de opgaven en wensen van de
gemeenschappen. Dit beeld vormde de basis voor het later opgestelde herindelingsontwerp.
Ook maakten raadsleden van Grave en Mill en Sint Hubert gedurende het herindelingsproces
van de drie andere gemeenten deel uit van het zogenoemde CBA-beraad, een klankbordgroep
voor de Stuurgroep herindeling, samengesteld uit de raden van Boxmeer, Cuijk en Sint
Anthonis. Op deze manier hebben de laatstgenoemde drie gemeenten altijd geprobeerd
om Grave (en Mill en Sint Hubert) te betrekken bij het herindelingsproces. Daarnaast
zijn er op het herindelingsontwerp 295 zienswijzen binnengekomen van inwoners uit
de gemeente Grave. Deze zienswijzen, die voortvloeiden uit een burgerinitiatief, hadden
allemaal de strekking dat Grave aan de herindeling zou moeten worden toegevoegd.
Het is naar het oordeel van de regering voldoende aangetoond dat er een breed maatschappelijk
draagvlak is in Grave voor deze herindeling. Tijdens de inwonerraadpleging op 17 maart
2021 werd aan inwoners van Grave de vraag voorgelegd «bent u voor het behoud van de
gemeente Grave?». Ruim 71% van de inwoners die hun stem uitbrachten heeft deze vraag
met «nee» beantwoord (opkomst is 78,8%). Hiermee koos een duidelijke meerderheid van
de inwoners voor het opgeven van de bestuurlijke zelfstandigheid van de gemeente.
Gezien het voorproces en het feit dat er geen andere herindelingspartners zijn, mag
aangenomen worden (zoals de raad van Grave ook heeft geconcludeerd) dat het voor de
inwoners van Grave genoegzaam bekend was dat het alternatief voor zelfstandigheid
aansluiting bij het Land van Cuijk is. Daarnaast zijn er geen signalen bij de regering
bekend dat de inwoners van de andere vier gemeenten grote bezwaren hebben tegen een
herindeling met inbegrip van Grave. Hier is ook niets over naar boven gekomen tijdens
de besluitvorming in de raden of in de media, terwijl er in de regio wel ruime media-aandacht
was voor het proces. Het beeld dat ook in de eerder aangehaalde verkenning uit 2017
naar voren komt is dat ook de inwoners van de vier andere gemeenten Grave zien als
een logische herindelingspartner.
Ten slotte wil de regering benadrukken dat de vier oorspronkelijke herindelingsgemeenten
hebben uitgesproken er alles aan te zullen doen om de belangen van de inwoners van
Grave te borgen in de voorbereidingen op de herindeling.
Regionaal bestuurlijk draagvlak
Er is door acht omliggende gemeenten, het waterschap Aa en Maas en de provincie positief
gereageerd op de herindeling van Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis.
Naar de mening van de regering beïnvloedt aansluiting van de gemeente Grave bij de
herindeling het regionaal bestuurlijk draagvlak voor deze herindeling niet nadelig.
Buurgemeenten en andere organisaties zijn er al aan gewend dat de vijf gemeenten veel
met elkaar samenwerken, ook als het gaat om regionale aangelegenheden. Toevoeging
van Grave aan deze herindeling zal de samenwerking in de regio alleen maar vergemakkelijken.
Gedeputeerde staten van Noord-Brabant ondersteunen het verzoek van de vijf gemeenten
om Grave alsnog op te nemen in het herindelingswetsvoorstel. Zij verwijzen hierbij
naar hun zienswijze op het oorspronkelijke herindelingsadvies. Hierin geven zij een
positief oordeel over de herindeling van de vier gemeenten, maar geven zij aan dat
een bestuurlijke fusie van alle vijf de gemeenten de beste en meest duurzame oplossing
zou zijn voor een krachtig openbaar bestuur in het Land van Cuijk als geheel.
3.2. Bestuurskracht
Grave kampt met financiële en bestuurlijke problemen en beschikt daarnaast niet over
een eigen ambtelijke organisatie. De herindeling met de vier andere gemeenten vormt
hier een goede oplossing voor, zonder dat de andere vier gemeenten hier veel nadelen
van ondervinden. Grave is een relatief kleine gemeente, waardoor de financiële en
bestuurlijke problematiek van de oude gemeente geen grote negatieve gevolgen heeft
voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk. De nieuwe gemeente is en blijft financieel
solide, beschikt over een robuuste ambtelijke organisatie en heeft in de voorbereidingen
op de herindeling laten zien over de nodige politiek-bestuurlijke daadkracht te beschikken.
Naar het oordeel van de regering ontstaat door de herindeling van de vijf gemeenten
in het Land van Cuijk een bestuurlijk krachtige gemeente. In het herindelingsadvies
hebben de vier oorspronkelijke gemeenten beschreven welke ontwikkelingen en opgaven
op hen afkomen en dat zij alleen samen in staat zijn deze tegemoet te treden. De vier
gemeenten concluderen in het herindelingsadvies dat de combinatie van lokale, regionale
en landelijke ontwikkelingen en opgaven vraagt om één krachtige gemeente in het Land
van Cuijk. De toetreding van Grave maakt deze wens nu echt werkelijkheid.
3.3. Interne samenhang en nabijheid van bestuur
De positieve beoordeling van deze herindeling op dit criterium verandert niet door
de participatie van de gemeente Grave. Betoogd kan worden dat de interne samenhang
juist verder toeneemt, doordat het gehele samenhangende gebied straks onder één bestuur
zal vallen. De regio Land van Cuijk bestaat nu uit vijf gemeenten die sterk op elkaar
zijn georiënteerd. Bestuurlijke eenwording is dan ook een logische stap. Nabijheid
van bestuur is erg belangrijk voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk, zo blijkt uit
het herindelingsadvies. Een van de drie pijlers van de toekomstvisie van de nieuwe
gemeente is het versterken van de identiteit van de (oorspronkelijk) 29 kernen, maar
tegelijkertijd het verbinden van deze kernen. Het kernenbeleid van de nieuwe gemeente
zal ook gelden voor de inwoners van de vier kernen van de (dan voormalige) gemeente
Grave. In de voorbereidingen op de herindeling zal hier rekening mee worden gehouden.
De regering heeft er dan ook vertrouwen in dat de nabijheid van bestuur goed geborgd
is in de nieuwe gemeente.
3.4. Regionale samenhang
In de memorie van toelichting bij het oorspronkelijke herindelingswetsvoorstel heeft
de regering deze herindeling positief beoordeeld op dit criterium en dit verandert
niet als gevolg van de toevoeging van Grave. Wel heeft de regering de kanttekening
opgenomen dat op het aspect «duurzaamheid» het nodige viel af te dingen vanwege het
feit dat Grave zelfstandig bleef4. Met «duurzaamheid» wordt bedoeld of er door de herindelingsgemeenten goed is nagegaan
of andere gemeenten bij de herindeling betrokken dienen te worden om te voorkomen
dat de nieuw te vormen gemeente op korte termijn opnieuw in een herindelingsproces
betrokken wordt. Deze kanttekening werd door de Raad van State onderschreven en tijdens
de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer hebben meerdere fracties hier
vragen over gesteld5. De regering deelde de mening van de provincie dat het niet ondenkbaar was dat de
gemeente Grave op relatief korte termijn zich alsnog zou aansluiten bij de nieuwe
gemeente Land van Cuijk. De regering was evenwel ook van mening dat de vier oorspronkelijke
herindelingsgemeenten er alles aan hadden gedaan om Grave bij het proces te betrekken
en concludeerde daarom dat het vergroten van de bestuurskracht van deze vier gemeenten
op de korte termijn zwaarder woog dan de duurzaamheid van deze herindeling. Nu Grave
alsnog heeft besloten zich bij deze herindeling aan te sluiten, vervalt de kanttekening
van de regering over de duurzaamheid van deze herindeling. Met Grave aan boord is
niet te verwachten dat de nieuwe gemeente Land van Cuijk opnieuw in een herindelingsproces
betrokken wordt.
4. Financiële aspecten
De provincie Noord-Brabant heeft een financiële analyse (herindelingsscan) laten opstellen,
waarbij is uitgegaan van samenvoeging van de vier oorspronkelijke gemeenten. Aan de
hand van dat onderzoek is geconcludeerd dat sprake is van een gezonde uitgangssituatie
voor een nieuw te vormen gemeente. Hoewel er geen analyse beschikbaar is voor de situatie
waarin Grave is toegevoegd aan de herindeling zijn er geen aanwijzingen dat de aansluiting
van Grave een dermate negatief effect heeft dat er geen gezonde uitgangspositie ontstaat.
De gemeente Grave staat voor het begrotingsjaar 2021 wel onder preventief financieel
toezicht, maar naar het oordeel van gedeputeerde staten van Noord-Brabant is Grave
binnen de termijn van de meerjarenraming in staat het structurele tekort op de begroting
op te lossen.
De algemene uitkering aan de nieuwe gemeente Land van Cuijk zal naar verwachting circa
€ 1.699.529,– lager uitvallen dan de som van de algemene uitkeringen aan de vijf huidige
gemeenten. Dit komt doordat de vijf gemeenten nu individueel een vast bedrag in de
algemene uitkering ontvangen en dit bedrag na de herindeling eenmaal ontvangen. Zonder
Grave viel de algemene uitkering circa € 1.035.000,– lager uit. Het «netto-effect»
van de toevoeging van Grave op de algemene uitkering is dus € -664.529,–. Tegenover
het wegvallen van de algemene uitkering staat een afname van de kosten. Die betreft
onder meer besparingen op bestuurskosten (raad, college, griffie, rekenkamer en gemeentesecretaris).
Op grond van de maatstaf herindeling krijgen de gemeenten voor de tijdelijke kosten
om de samenvoeging te realiseren (ook wel aangeduid als frictiekosten) een uitkering
uit het gemeentefonds van circa € 25.274.960,– verspreid over vijf jaar. In de situatie
zonder Grave is dit circa € 19.000.000,–, een verschil van € 6.274.960,–.
5. Overige aspecten
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor
een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk
heeft.
Als gevolg van de aansluiting van Grave bij de herindeling verandert er niets aan
de herindelingsdatum, de datum waarop de herindelingsverkiezingen zullen plaatsvinden
(namelijk 24 november 2021) of welke gemeente de herindelingsverkiezingen organiseert
(Boxmeer).
Omdat de eerstvolgende reguliere gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden in 2022, neemt
de gemeente Land van Cuijk geen deel aan die verkiezingen (artikel 56e van de Wet
arhi). Dat betekent dat de raad die bij de herindelingsverkiezingen wordt gekozen
vier jaar en drie maanden zitting zal hebben.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.