Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 20213 BeleidsartikelenArtikel 31 PolitieBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 31 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand Budgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 32 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijdingBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 33Artikel 34 Straffen en BeschermenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 34 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleidBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 36 Artikel 37 MigratieBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 37 4 Niet-beleidsartikelenArtikel 91 Apparaat kerndepartementBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op niet-beleidsartikel 91 Artikel 92 Nog onverdeeldBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op niet-beleidsartikel 92 Artikel 93 GeheimBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op niet-beleidsartikel 93 5 Agentschappen5.1 Agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)5.2 Agentschap Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)5.3 Agentschap Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
35 850 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
Vanwege de spoedeisende maatregelen zijn op 21 december 2020, 7 april 2021 en 8 april 2021 de eerste (tijdelijke coronabanen en covid-19 gerelateerde uitgaven), tweede (regeling bedrijvenschade coronarellen) en derde (kwijtschelding publieke schulden toeslagen gedupeerden) incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De eerste incidentele suppletoire begroting is op 11 februari 2021 aangenomen in de Tweede Kamer. De behandeling in de Tweede Kamer heeft nog niet plaatsgevonden voor de tweede en derde incidentele suppletoire begroting. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begrotingen zijn opgenomen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting 2021 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2021 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties eerste suppletoire begroting» gegeven voor zover deze groter zijn dan 5 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Vanuit de begroting van Justitie en Veiligheid zijn de coronagerelateerde uitgaven en de incidentele suppletoire begroting uitgaven en ontvangsten opgenomen in onderstaand tabel
Tabel 1
Artikelnummer
naam maatregel/regeling
Bedrag verplichtingen 2021 (x1.000)
Bedrag uitgaven 2021 (x1.000)
Bedrag ontvangsten 2021 (x1.000)
Relevante Kamerstukken
92.1.1.11
Corona gerelateerde kosten strafrechtketen
40.000
40.000
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35570 VI
92.1.1.11
Corona gerelateerde uitgaven
100.000
100.000
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021,
36.2.3.21
ISB-1 tijdelijke coronabanen
60.000
60.000
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35686
36.2.5.22
ISB-1 covid-19 gerelateerde uitgaven
7.200
7.200
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35686
34.4.5.20
ISB-2 regeling bedrijvenschade coronarellen
2.500
2.500
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 34794
34.3.1.23
ISB-3 kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden
7.750
7.750
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35800
34.5.2.20
ISB-3 kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden
1.000
1.000
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35800
33.3.9.92
ISB-3 kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden
‒ 5600
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35800
2 Beleid
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021
Tabel 2 (bedragen x € 1.000)
Artikel
uitgaven
Vastgestelde begroting 2021
14.305.083
belangrijkste suppletoire mutaties
1
Grenzen en Veiligheid
31,33,37,91
31.350
2
Breed offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (Botoc)
31, 32, 33, 34, 91, 92
‒ 35.839
3
Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)
32,33,34,36,37,91,92
208.605
4
Meerjaren Productie Prognose (MPP)
32,37,91
49.908
5
Raad voor Rechtsbijstand (RvdR)
32
25.902
6
DJI aanvulling eigen vermogen
34
28.725
7
Oda toerekening eerstejaars asielopvang
37
‒ 198.582
8
Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
92
16.003
9
Eindejaarsmarge
92
94.668
10
Corona-gerelateerde kosten
92
100.000
11
Dekking uit eindejaarsmarge
92
‒ 94.668
12
Loonbijstelling 2021
alle
241.578
13
Prijsbijstelling 2021
alle
56.696
Overige mutaties
18.720
Stand 1e suppletoire begroting 2021
14.848.149
Toelichting tabel belangrijkste uitgaven
1. Grenzen en Veiligheid
De implementatie van een aantal EU-verordeningen op het gebied van grenzen en veiligheid leiden tot een grotere veiligheid in Europa. Daartoe zijn investeringen en extra inzet nodig bij de betrokken ketenpartners. In 2020 is incidenteel geld vrijgemaakt voor de eerste activiteiten op het gebied van de implementatie. In 2020 is 13,2 mln. niet tot besteding gekomen. Via de eindejaarsmarge wordt dit onbestede toegevoegd aan het budget 2021. Voor de implementatie in 2021 wordt 18,1 mln. toegevoegd aan het budget op artikel 37 en voor 2022 49,9 mln. Vanaf 2023 is structureel 30 mln. per jaar beschikbaar.
2. Breed offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (Botoc) Vorig jaar is bij Voorjaarsnotabesluitvorming € 141 mln. in 2021 en € 150 mln. structureel vanaf 2022 beschikbaar gesteld voor het Brede offensief tegen georganiseerde, ondermijnende criminaliteit (Botoc). Een groot deel van deze middelen zijn nu bij deze 1e suppletoire begroting 2021 beschikbaar gesteld aan de betrokken organisaties binnen en buiten Justitie en Veiligheid. Voor de begroting van JenV betekent dit per saldo een verlaging van het budget, omdat een deel van de middelen (€ 36 á 37 mln. structureel) beschikbaar gesteld is aan organisaties in het domein van het ministerie van Financiën (Belastingdienst/FIOD/Douane) en Defensie (KMar).
3. Prognosemodel Jusitiële Keten (PMJ)Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) geeft de capaciteitsbehoefte aan van de justitiële keten. De PMJ-ramingen hebben voornamelijk betrekking op autonome ontwikkelingen, die buiten de invloedsfeer van JenV liggen. Op basis van het PMJ wordt het budget voor de justitiële keten in 2021 in totaal met 208,6 mln. verhoogd. De reeksen zijn met ingang van 2023 meerjarig op het niveau 2022 doorgetrokken met 224,7 mln.
4. Meerjaren Productie Prognose (MPP)De raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt in 2021 tot een budgetverhoging van 49,9 mln. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de volgende mutaties:- COA 38,5 mln. in 2021 aflopend naar ‒ 70,4 in 2025. Op basis van de verwachtingen van de MPP zal de bezetting van het COA in de komende jaren lager uitvallen dan bij de begroting 2021 was geraamd;
- Reservecapaciteit COA 21 mln. in 2021 aflopend naar 14 mln. in 2025 en verder. Aan het COA wordt reservecapaciteit toegekend om te borgen dat het COA bij een onverwacht hogere asielinstroom doelmatig kan opschalen.
- Nidos ‒ 11 mln. in 2021 aflopend naar ‒ 7,9 mln. in 2025. De verwachtingen ten aanzien van de bezetting van amv’s (alleenstaande minderjarige vreemdelingen) bij Nidos voor de komende jaren is naar beneden bijgesteld.
5. Raad voor Rechtsbijstand (RvR)In 2020 was er sprake van een onderuitputting voor Rechtsbijstand. Conform de afspraak in de TK-brief 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155) blijft dit bedrag van 25,9 mln. in 2021 beschikbaar voor de Rechtsbijstand. Door middel van de eindejaarsmarge wordt dit bedrag toegevoegd aan het budget rechtsbijstand.
6. DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen) Aanvulling eigen vermogenHet resultaat over 2020 van DJI heeft geleid tot een negatief eigen vermogen en dat dient op grond van de regeling agentschappen te worden aangevuld tot nul.
7. ODA (Official development assistance) toerekening eerstejaars asielopvang COA verwacht een lagere asielinstroom dan geraamd. Dit zorgt voor een meevaller in de asielopvang bij het COA. Een deel van deze meevaller betreft kosten voor eerstejaars asielopvang die JenV moet terugstorten naar het ODA-budget van BHOS.
8. Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)De RvdK heeft al enige jaren te kampen met een financieel tekort. Om de problematiek op te lossen is in 2020 een aantal besparingsmaatregelen uitgewerkt die echter niet toereikend zijn gebleken om het tekort volledig op te lossen. Voor het jaar 2021 wordt het tekort bij de eerste suppletoire begroting geraamd op 16 mln. Voor de structurele situatie wordt een probleemanalyse verricht opdat JenV beheersmaatregelen kan nemen om het tekort zoveel mogelijk te verlagen.
9. EindejaarsmargeDe eindejaarsmarge 2020 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd.
10. Corona-gerelateerde kostenIn verband met extra kosten die JenV maakt voor beschermingsmiddelen en maatregelen, kosten voor het inhalen van achterstanden en compensatie van lagere ontvangsten als gevolg van de coronacrisis is voor het jaar 2021 een bedrag van 100 mln. aan de JenV-begroting toegevoegd. Vorig jaar was reeds 40 mln. voor het jaar 2021 beschikbaar gesteld zodat het totale budget uitkomt op 140 mln.
11. Dekking uit eindejaarsmargeDe eindejaarsmarge 2020 is ingezet ter dekking van de kaseffecten van overlopende verplichtingen, de toevoeging aan de rechtsbijstand en overige tekorten.
12. Loonbijstelling 2021De tranche loonbijstelling 2021 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
13. Prijsbijstelling 2021De jaarlijkse prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV- begroting en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021
Tabel 3 (bedragen x € 1.000)
Artikel
ontvangsten
Vastgestelde begroting 2021
1.568.510
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Boeten en transacties
33
‒ 74.000
2
Transactie ABN AMRO (boete-deel)
33
300.000
3
Afrekening persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)
36
25.947
4
Afromen eigen vermogen COA
37
68.900
Overige mutaties
11.912
Stand 1e suppletoire begroting 2021
1.901.269
Toelichting op de belangrijkste ontvangsten
1. Boeten en TransactiesConform de laatste inzichten uit de raming van de ontvangsten boeten en transacties wordt in 2021 een tegenvaller verwacht van 74 mln. Voor 2022 en verder worden meevallers verwacht. De relatief lage instroom in 2021 van de WAHV-boetes kan voor een groot deel verklaard worden door de aanhoudende coronamaatregelen.
2. Transactie ABN AMRO (boete-deel)
ABN AMRO is een transactie van 480 mln. overeengekomen met het Openbaar Ministerie in verband met witwasfraude. De transactie bestaat uit een boetedeel (300 miljoen) en een ontnemingsdeel (180 miljoen). Het boetedeel valt op de begroting van Justitie en Veiligheid onder de boeten en transactieontvangsten. Het boete-deel van grote schikkingen is niet apart geraamd. Deze meevaller van 300 miljoen is verwerkt bij deze eerste suppletoire begroting. Het ontneminsdeel van 180 mln. valt binnen de geraamde opbrengsten aan afpakken voor 2021.
3. Afrekening persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)In 2020 is 69,3 mln. toegekend voor de aanleg van een noodvoorraad van persoonlijke beschermingsmiddelen. Van de beschikbaar gestelde middelen is 43,4 mln. uitgeput. Het verschil ad 25,9 mln. wordt teruggeboekt naar het Ministerie van Financiën. Door twee kortgedingen is de aanbesteding van twee productgroepen stilgelegd. Deze worden vanaf begin maart 2021 opnieuw opgestart en daarmee kan er, later dit jaar, mogelijk nog een aanpassing worden doorgevoerd in deze voorlopige afrekening.
4. Afromen eigen vermogen COADit betreft het afromen van het eigen vermogen van COA, het eigen vermogen komt eind 2020 boven de afgesproken norm uit. De afroming bedraagt 68,9 mln. Deze meevaller van 68,9 mln. wordt ingezet ter dekking van tegenvallers;
3 Beleidsartikelen
Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
6.365.623
0
6.365.623
187.723
6.553.346
261.231
178.502
180.304
153.149
Programma-uitgaven
6.365.623
0
6.365.623
201.550
6.567.173
282.327
206.452
206.787
206.916
Waarvan juridisch verplicht
100%
31.2
31.2 Bekostiging Politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
6.093.863
0
6.093.863
192.032
6.285.895
276.515
200.433
200.765
200.894
Politieacademie
3.010
0
3.010
65
3.075
65
65
65
65
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
26.327
0
26.327
597
26.924
606
606
590
590
Opdrachten
Taptolken
11.164
0
11.164
205
11.369
205
205
205
205
31.3
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale Samenwerkingsoperaties
11.715
0
11.715
‒ 127
11.588
‒ 127
74
74
74
Beheer meldkamers
198.316
0
198.316
8.434
206.750
4.648
4.647
4.666
4.666
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
851
0
851
20
871
20
20
20
20
Bijdrage medeoverheden
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg
1.825
0
1.825
‒ 33
1.792
34
50
50
50
Subsidies
Opsporing
2.318
0
2.318
44
2.362
44
44
44
44
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.819
0
3.819
81
3.900
83
83
83
83
Overige Subsidies
540
0
540
10
550
10
10
10
10
Opdrachten
Providers
10.049
0
10.049
187
10.236
189
180
180
180
Overige Opdrachten
1.826
0
1.826
35
1.861
35
35
35
35
Ontvangsten
9.188
0
9.188
2.495
11.683
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie 192,0 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• Bij de voorjaarsnota 2020 zijn er structurele middelen toegekend vanaf 2021 voor Botoc. Deze middelen worden overgeheveld van artikel 33 naar artikel 31 politie voor MIT (Multidisciplinair Interventie Team, 31,5 mln.) en voor bewaken en beveiligen (25,4 mln.);
• Toekenning van 21,0 mln. aan prijsbijstelling 2021. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Toekenning van € 115,6 mln. aan loonbijstelling 2021. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.;
• Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 5 mln.
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Beheer meldkamers 8,4 mln.Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder andere:
• C2000 exploitatiekosten: het betreft de jaarlijkse bijdrage (1,3 mln.) van Financiën in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg;
• De toekenning van loonbijstelling (2,3 mln.) en prijsbijstelling (2,3 mln.).
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
1.639.135
0
1.639.135
116.424
1.755.559
109.110
92.666
69.949
69.698
Apparaatsuitgaven
31.532
0
31.532
732
32.264
695
677
681
695
32.1
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personele uitgaven
28.319
0
28.319
667
28.986
630
625
629
643
waarvan eigen personeel
27.574
0
27.574
256
27.830
419
413
417
431
waarvan externe inhuur
745
0
745
411
1.156
211
212
212
212
Materiele uitgaven
3.213
0
3.213
65
3.278
65
52
52
52
waarvan ict
1.393
0
1.393
30
1.423
30
30
30
30
waarvan sso's
65
0
65
196
261
196
196
196
196
waarvan overig materieel
1.755
0
1.755
‒ 161
1.594
‒ 161
‒ 174
‒ 174
‒ 174
Programma-uitgaven
1.607.603
0
1.607.603
115.692
1.723.295
108.415
91.989
69.268
69.003
Waarvan juridisch verplicht
100%
32.2
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
27.595
0
27.595
503
28.098
503
503
503
503
Bureau Financieel Toezicht
7.789
0
7.789
252
8.041
252
252
252
252
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
544
0
544
10
554
10
10
10
10
Juridisch Loket
26.484
0
26.484
482
26.966
482
482
482
482
Overige Subsidies
136
0
136
3
139
3
3
3
3
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
9.731
0
9.731
‒ 937
8.794
‒ 923
196
196
196
Toevoegingen rechtsbijstand
434.422
0
434.422
25.287
459.709
17.790
6.824
7.921
7.185
Mediation in Strafrecht
1.061
0
1.061
21
1.082
21
21
21
21
Overige Opdrachten
451
0
451
8
459
8
8
8
8
32.3
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Autoriteit Persoonsgegevens
18.525
0
18.525
6.494
25.019
419
419
419
419
College voor de Rechten van de Mens
7.561
0
7.561
590
8.151
295
293
167
167
College Gerechtelijk Deskundigen
1.709
0
1.709
260
1.969
226
226
226
226
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.500
0
5.500
‒ 247
5.253
‒ 252
‒ 252
‒ 252
‒ 252
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
790
0
790
18
808
18
18
18
18
Bijdrage medeoverheden
Raad voor de rechtspraak
1.062.430
0
1.062.430
83.817
1.146.247
89.394
82.840
59.148
59.619
Overige Bijdrage medeoverheden
1.028
0
1.028
‒ 1.005
23
‒ 5
0
0
0
Subsidies
Rechtspleging
482
0
482
8
490
8
8
8
8
Wetgeving
1.256
0
1.256
22
1.278
22
22
22
22
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
0
0
0
104
104
142
114
114
114
Overige Opdrachten
109
0
109
2
111
2
2
2
2
Ontvangsten
193.383
0
193.383
0
193.383
3.286
1.523
‒ 6.982
‒ 7.602
waarvan Griffierechten
175.857
0
175.857
0
175.857
3.286
1.523
‒ 6.982
‒ 7.602
waarvan Overig
17.526
0
17.526
0
17.526
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand 25,3 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• Door middel van de eindejaarsmarge is de onderuitputting 2020 op het rechtsbijstandbudget overgeheveld naar 2021 (25,9 mln.). Een gedeelte van deze toevoeging wordt door middel van een kasschuif verschoven naar latere jaren om zo het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening per jaar sluitend te laten zijn. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt in 2021 voor ‒ 9,2 mln. met een schuif naar 2022 tot en met 2024;
• Toekenning 4,7 mln. aan loonbijstelling en 3,4 mln. aan prijsbijstelling. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Autoriteit Persoonsgegevens 6,5 mln.
• Het budget van Autoriteit Persoonsgegevens wordt eenmalig in het jaar 2021 met 6,1 mln. verhoogd;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
Raad voor de rechtspraak 83,8 mln.
• Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) laat meerjarig een toename van het aantal rechtszaken zien. Op basis hiervan wordt het budget voor de Raad voor de rechtspraak in 2021 met 65,2 mln. verhoogd met een afloop naar 33,4 mln. in 2025. Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven;
• De raming van de Meerjaren Productie Prognose (asiel) leidt in 2021 tot een budgetverlaging voor de Raad voor de rechtspraak van 6,7 mln. met een oploop naar een budgetverhoging van 1,9 mln. in 2025;
• Toekenning 19,5 mln. aan loonbijstelling en 4,3 mln. aan prijsbijstelling Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
1.026.745
0
1.026.745
‒ 56.503
970.242
‒ 82.934
‒ 82.598
‒ 82.503
‒ 87.496
Apparaatsuitgaven
557.302
0
557.302
49.054
606.356
27.355
27.040
27.430
27.513
33.1
33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personele uitgaven
465.287
0
465.287
34.155
499.442
19.700
19.458
19.690
19.773
waarvan eigen personeel
424.006
0
424.006
22.917
446.923
19.080
18.835
19.067
19.150
waarvan externe inhuur
39.813
0
39.813
11.213
51.026
596
598
598
598
waarvan overig personeel
1.468
0
1.468
25
1.493
24
25
25
25
Materiele uitgaven
92.015
0
92.015
14.899
106.914
7.655
7.582
7.740
7.740
waarvan ict
8.955
0
8.955
5.236
14.191
473
314
314
314
waarvan sso's
34.265
0
34.265
5.129
39.394
3.904
3.405
3.406
3.406
waarvan overig materieel
48.795
0
48.795
4.534
53.329
3.278
3.863
4.020
4.020
Programma-uitgaven
469.443
0
469.443
‒ 101.557
367.886
‒ 106.289
‒ 109.638
‒ 109.933
‒ 115.009
Waarvan juridisch verplicht
99%
33.2
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.742
0
7.742
174
7.916
174
174
174
174
Overige Bijdrage medeoverheden
1.069
0
1.069
424
1.493
123
123
23
23
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.733
0
3.733
69
3.802
61
61
61
61
Keurmerk Veilig Ondernemen
404
0
404
8
412
0
0
0
0
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
170
0
170
3
173
0
0
0
0
Overige Subsidies
1.150
0
1.150
172
1.322
97
97
22
22
Opdrachten
Overige Opdrachten
136
0
136
3
139
2
2
2
2
33.3
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
NFI
73.667
0
73.667
1.725
75.392
1.710
1.739
1.755
1.755
Bijdrage medeoverheden
BES Caribisch deel van het Koninkrijk
4.852
0
4.852
2.742
7.594
609
209
109
109
FIU.Nederland
6.627
0
6.627
149
6.776
149
149
149
149
Aanpak ondermijning
204.457
0
204.457
‒ 115.105
89.352
‒ 125.751
‒ 132.139
‒ 132.441
‒ 132.441
Overige Bijdrage medeoverheden
14.187
0
14.187
1.771
15.958
5.968
4.399
4.387
4.168
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
669
0
669
15
684
13
13
13
13
Overige Subsidies
3.133
0
3.133
1.271
4.404
166
41
41
41
Opdrachten
Schadeloosstellingen
19.951
0
19.951
391
20.342
390
391
391
391
Keten Informatie Management
1.448
0
1.448
34
1.482
34
34
34
34
Onrechtmatige Detentie
3.588
0
3.588
70
3.658
121
121
121
121
Gerechtskosten
33.431
0
33.431
569
34.000
509
509
509
509
Verkeershandhaving OM
18.484
0
18.484
430
18.914
641
632
457
536
Afpakken
892
0
892
21
913
17
17
17
17
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
13.061
0
13.061
256
13.317
256
256
256
256
Overige Opdrachten
48.988
0
48.988
‒ 3.824
45.164
1.120
87
87
87
Garanties
Faillissementscuratoren
780
0
780
14
794
14
14
14
14
33.4
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten
6.824
0
6.824
7.061
13.885
7.288
13.433
13.886
8.950
Ontvangsten
1.261.393
‒ 5.600
1.255.793
225.892
1.481.685
8.521
19.048
26.818
38.215
waarvan Afpakken
384.360
0
384.360
0
384.360
0
0
0
0
waarvan Boeten en Transacties
864.033
‒ 5.600
858.433
225.892
1.084.325
8.521
19.048
26.818
38.215
waarvan Overig
13.000
0
13.000
0
13.000
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
Toelichting op beleidsartikel 33
33.1 Apparaat Openbaar Ministerie 49,1 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
• Bij de voorjaarsnota 2020 zijn er structurele middelen toegekend vanaf 2021 voor Botoc. Deze middelen worden bij de eerste suppletoire begroting intern overgeheveld naar het apparaatsbudget OM voor MIT (Multidisciplinair Interventie Team, 5,7 mln.) en voor bewaken en beveiligen (4,8 mln.);
• Toekenning van 10,6 mln. aan loonbijstelling en 1,7 mln. prijsbijstelling (zie ook tabel belangrijkste mutaties);
• In 2016 (van incident naar impact) zijn een aantal maatregelen ingeboekt op de begroting van JenV. Een van de maatregelen betreft 'digitaal betekenen'. Deze maatregel levert, in ieder geval in 2021, geen besparing op, aangezien de benodigde wetgeving pas in 2020 in werking is getreden en de maatregel nog moet worden geïmplementeerd in de systemen. Het verlaagde budget wordt bij de eerste suppletoire begroting derhalve opgehoogd met 6 mln.;
• Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan 5 mln., zoals een mutatie van 2 mln. voor onregelmatigheidstoeslag waarbij volgens de cao-medewerkers met deze toeslag recht hebben op een doorbetaling tijdens ziekte of verlof omdat de toelage deel uitmaakt van de bezoldiging; een interne overheveling van budget ad 3 mln. naar het OM ten behoeve van gerechtelijke brieven en een overheveling van middelen ad 4,5 mln. naar het OM voor het project DIAS (Digital International Assistance).
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning ‒ 115,1 mln. Bij de voorjaarsnota 2020 zijn structurele middelen toegekend vanaf 2021 voor Botoc. Vanuit dit artikelonderdeel wordt 118,9 mln. van het budget verdeeld over de diverse artikelonderdelen voor uitvoering. Van dit bedrag wordt 14,9 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Financiën en 20,9 mln. naar het Ministerie van Defensie. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals de toekenning van de loonbijstelling ad 3,8 mln.
33.4 Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten
Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten 7,1 mln.Dit bedrag bestaat uit de positieve eindejaarsmarge van 2020 van MH17 ad 5,2 mln. Deze positieve marge wordt ingezet voor de voortzetting van het strafproces in 2021. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals een kasschuif van 1,7 mln. van 2022 naar 2021 ter voorkoming van een tekort in 2021. Het meerjarige budget is op basis van een nieuwe inschatting van de verwachte kosten tot en met 2026 verhoogd.
Mutaties ontvangstenMutaties € 225,9 mln.
• Op de raming van de ontvangsten uit hoofde van boeten en transacties wordt in 2021 een tegenvaller verwacht van 74 mln. en voor 2022 en verder meevallers. De relatief lage instroom van de WAHV-boetes in 2021 kan voor een groot deel verklaard worden door de aanhoudende coronamaatregelen;
• ABN AMRO is een transactie van 480 mln. overeengekomen met het Openbaar Ministerie in verband met witwasfraude. De transactie bestaat uit een boetedeel (300 miljoen) en een ontnemingsdeel (180 miljoen). Het boetedeel valt op de begroting van Justitie en Veiligheid onder de boeten en transactieontvangsten. Deze meevaller van 300 miljoen is verwerkt bij de eerste suppletoire begroting. Het ontnemingsdeel valt binnen de geraamde opbrengsten uit hoofde van afpakken.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
2.974.073
11.250
2.985.323
231.186
3.216.509
246.853
235.070
232.774
240.737
Apparaatsuitgaven
180.318
0
180.318
9.467
189.785
5.214
5.232
5.263
5.265
34.1
34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personele uitgaven
142.144
0
142.144
9.815
151.959
4.661
4.619
4.620
4.622
waarvan eigen personeel
136.232
0
136.232
10.024
146.256
4.870
4.828
4.829
4.831
waarvan externe inhuur
4.591
0
4.591
‒ 231
4.360
‒ 231
‒ 231
‒ 231
‒ 231
waarvan overig personeel
1.321
0
1.321
22
1.343
22
22
22
22
Materiele uitgaven
38.174
0
38.174
‒ 348
37.826
553
613
643
643
waarvan ict
14.271
0
14.271
‒ 403
13.868
271
272
272
272
waarvan sso's
15.289
0
15.289
344
15.633
344
344
344
344
waarvan overig materieel
8.614
0
8.614
‒ 289
8.325
‒ 62
‒ 3
27
27
Programma-uitgaven
2.793.755
11.250
2.805.005
221.719
3.026.724
241.639
229.838
227.511
235.472
Waarvan juridisch verplicht
100%
34.2
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
4.094
0
4.094
491
4.585
42
49
52
52
Bijdrage medeoverheden
Integriteit en Kansspelen
23
0
23
0
23
2
2
2
2
Overige Bijdrage medeoverheden
2.883
0
2.883
‒ 27
2.856
58
58
19
19
Subsidies
Integriteit en kansspelen
1.050
0
1.050
19
1.069
19
19
19
19
Overige Subsidies
4.353
0
4.353
20
4.373
80
80
80
80
Opdrachten
Integriteit en kansspelen
1.860
0
1.860
36
1.896
42
42
42
42
Overige Opdrachten
2.490
0
2.490
49
2.539
49
49
49
49
34.3
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen
1.131.850
0
1.131.850
66.638
1.198.488
47.442
40.409
42.179
59.690
DJI-Forensische zorg
970.211
0
970.211
109.239
1.079.450
137.669
138.282
136.700
131.204
CJIB
121.928
7.750
129.678
10.669
140.347
4.145
3.849
3.707
3.456
Bijdrage ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
152.425
0
152.425
5.480
157.905
5.336
3.939
3.558
3.670
Leger des Heils
23.262
0
23.262
264
23.526
‒ 553
‒ 534
‒ 598
‒ 579
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
76.193
0
76.193
2.417
78.610
3.690
3.793
3.603
3.658
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
556
0
556
12
568
12
12
12
12
Bijdrage medeoverheden
Overige Bijdrage medeoverheden
2.484
0
2.484
49
2.533
49
49
49
49
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
4.394
0
4.394
88
4.482
88
88
88
88
Toezicht en behandeling
537
0
537
11
548
12
12
12
12
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
1.636
0
1.636
80
1.716
31
31
31
31
Overige Subsidies
2.065
0
2.065
43
2.108
43
43
43
43
Opdrachten
Forensische zorg
4.632
0
4.632
‒ 2.000
2.632
83
82
82
82
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
9.987
0
9.987
‒ 7.082
2.905
562
562
224
224
Terugdringen recidive
6.132
0
6.132
‒ 129
6.003
118
94
94
94
Overige Opdrachten
4.073
0
4.073
‒ 935
3.138
31
67
67
63
34.4
34.4 Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
8.207
0
8.207
202
8.409
161
173
191
190
Slachtofferhulp Nederland
34.091
0
34.091
5.140
39.231
3.362
3.362
3.362
3.362
Subsidies
Perspectief Herstelbemiddeling
1.744
0
1.744
35
1.779
29
29
29
29
Opdrachten
Slachtofferzorg
7.384
2.500
9.884
789
10.673
12.573
10.223
8.960
8.960
Schadefonds Geweldsmisdrijven
21.167
0
21.167
15.558
36.725
2.346
1.550
1.559
1.560
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
3.883
0
3.883
76
3.959
76
76
76
76
34.5
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd
154.074
0
154.074
14.968
169.042
22.363
21.672
21.698
17.713
Bijdrage ZBO's/RWT's
LBIO
1.864
1.000
2.864
34
2.898
34
34
34
34
Halt
12.317
0
12.317
825
13.142
1.134
1.131
1.127
1.127
Bijdrage medeoverheden
BES Voogdijraad
1.122
0
1.122
22
1.144
22
22
22
22
Overige Bijdrage medeoverheden
2.116
0
2.116
‒ 878
1.238
28
28
28
28
Subsidies
Subsidies jeugdbescherming
1.310
0
1.310
24
1.334
24
24
24
24
Subsidies jeugdaangelegenheden
794
0
794
15
809
16
16
16
16
veiligheid sociaal domein
0
0
0
1.477
1.477
1.953
1.953
1.803
1.803
Overige Subsidies
3.436
0
3.436
‒ 1.225
2.211
‒ 1.728
‒ 1.728
‒ 1.728
‒ 1.728
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
1.661
0
1.661
‒ 160
1.501
42
42
42
42
taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.901
0
3.901
80
3.981
80
80
80
80
Toezicht en behandeling - jeugd
1.822
0
1.822
‒ 199
1.623
36
36
36
36
Overige Opdrachten
3.744
0
3.744
‒ 496
3.248
38
38
38
38
Ontvangsten
83.749
0
83.749
0
83.749
‒ 1.422
‒ 341
722
1.725
Budgetflexibiliteit
Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2021. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidieëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaat Raad voor de Kinderbescherming 9,5 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
• Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt het budget voor de Raad voor de kinderbescherming in 2021 verhoogd met 6,3 mln. aflopend naar 1,4 mln. in 2022 en verder. Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals de toekenning loonbijstelling ad 3,7 mln.;
• Het incidentele extra budget (16 mln.) om de structurele tekorten bij de RvdK te dekken zijn in afwachting van de uitkomsten van de gestarte structurele kosten analyse geparkeerd op het artikel nog onverdeeld.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI 175,9 mln. (gevangeniswezen en forensisch zorg)
• De uitgaven bij DJI worden in 2021 met 106,7 mln. verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven;
• Toekenning van 38,1 mln. aan loonbijstelling en 5,9 mln. aan prijsbijstelling in 2021. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Het resultaat over 2020 van DJI heeft geleid tot een negatief eigen vermogen en dit dient op grond van de regeling agentschappen te worden aangevuld met 28,7 mln.;
• Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een kasschuif op de frictiemiddelen DJI. Een bedrag van 4,8 mln. wordt doorgeschoven naar de jaren 2022, 2023 en 2024. De verbouwingen in de PI Veenhuizen zijn vertraagd waardoor de frictiekosten lager uitvallen. De kosten worden in de jaren daarna gemaakt.
CJIB 10,7 mln.Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder meer de toekenning van 2,8 mln. voor het programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (USB) en 3,8 mln. meerkosten voor het afdoen van zaakstromen. Deze meerkosten doen zich voor bij de persoonsgerichte aanpak in de keten van Administratie- en Informatiecentrum voor de Executieketen (AICE) bij CJIB. En de toekenning loonbijstelling van 2,7 mln.
Reclassering Nederland 5,5 mln.Het saldo van dit bedrag bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder andere de toekenning van 2,8 mln. aan loonbijstelling en een verhoging van 1,6 mln. op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging ‒ 7,1 mln.
• Overboeking van ‒ 5,1 mln. voor het programma USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen);
• Het restant van het saldo betreft enkele kleine mutaties als een overboeking ‒ 2,2 mln. voor kosten jeugdsystemen 2021.
34.4 Slachtofferzorg Slachtofferhulp Nederland (SHN) 5,1 mln.
Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder ander een subsidietoekenning aan SHN van 2,4 mln. en een budgetverhoging van 2 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Schadefonds Geweldsmisdrijven 15,6 mln.
• Een budgetverhoging van 11,4 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
• Het restant van het saldo betreft een aantal kleine mutaties waaronder 3,6 mln. voor de regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
DJI-jeugd 15 mln.
• Een budgetverhoging van 12,8 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
• Het restant van het saldo betreft een aantal kleine mutaties waaronder 2,8 mln. voor de toekenning loonbijstelling.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
273.598
81.350
354.948
11.430
366.378
19.386
22.435
22.448
22.448
Programma-uitgaven
273.598
81.350
354.948
7.395
362.343
19.386
22.435
22.448
22.448
Waarvan juridisch verplicht
99%
36.2
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen
330
0
330
8
338
8
8
8
8
Bijdrage ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
30.372
0
30.372
1.899
32.271
1.899
1.899
1.899
1.899
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
172.799
0
172.799
3.696
176.495
3.695
3.696
3.696
3.696
COVID-19
0
60.000
60.000
0
60.000
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
29.692
0
29.692
353
30.045
12.993
16.041
16.054
16.054
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.291
0
1.291
27
1.318
28
28
28
28
Nationaal Veiligheids Instituut
1.285
0
1.285
524
1.809
24
24
24
24
Overige Subsidies
2.730
0
2.730
52
2.782
52
52
52
52
Opdrachten
Project NL-Alert
4.597
0
4.597
90
4.687
96
96
96
96
NCSC
8.735
0
8.735
‒ 444
8.291
172
172
172
172
COVID-19
0
21.350
21.350
587
21.937
0
0
0
0
Overige Opdrachten
8.578
0
8.578
328
8.906
144
144
144
144
36.3
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
13.189
0
13.189
275
13.464
275
275
275
275
Ontvangsten
2.000
0
2.000
29.472
31.472
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Toelichting op beleidsartikel 36
Mutaties verplichtingen
De mutatie verplichtingen is 4 mln. hoger dan de uitgaven. Het betreft een mutatie met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) met betrekking tot de subsidiebeschikking kennisopbouw TNO. De Subsidiebeschikking TNO 2021 is in december 2020 in de Ministerraad vastgesteld en daarna door EZK verzonden. In deze beschikking was een verplichtingenbedrag inbegrepen voor JenV van 4 mln. die betrekking had op Kennisopbouw TNO. Eind 2020 is de overboeking verwerkt aan EZK voor het verplichtingendeel en in 2021 is het kasbedrag overgeboekt naar EZK. Derhalve is het kasbedrag lager dan het verplichtingenbedrag in 2021.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 29,5 mln. In 2020 is 69,3 mln. toegekend voor de aanleg van een noodvoorraad van persoonlijke beschermingsmiddelen. Van de beschikbaar gestelde middelen is 43,4 mln. uitgeput. Het verschil ad 25,9 mln. wordt teruggeboekt naar het Ministerie van Financiën. Door twee kortgedingen is de aanbesteding van twee productgroepen stilgelegd. Deze worden vanaf begin maart 2021 opnieuw opgestart en daarmee kan er, later dit jaar, mogelijk nog een aanpassing worden doorgevoerd in deze voorlopige afrekening. Zie ook tabel belangrijkste mutaties. Het restant saldo betreft een mutatie kleiner dan 5 mln.
Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
1.403.934
0
1.403.934
‒ 111.534
1.292.400
38.821
‒ 73.254
‒ 52.950
‒ 67.218
Programma-uitgaven
1.403.934
0
1.403.934
‒ 111.534
1.292.400
38.821
‒ 73.254
‒ 52.950
‒ 67.218
Waarvan juridisch verplicht
99%
37.2
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
424.913
0
424.913
17.551
442.464
76.670
31.107
33.757
33.736
DJI - Vreemdelingenbewaring
71.989
0
71.989
1.075
73.064
855
388
368
‒ 8.965
Bijdrage ZBO's/RWT's
COA
775.006
0
775.006
‒ 135.341
639.665
‒ 80.670
‒ 135.169
‒ 116.895
‒ 122.896
NIDOS - opvang
75.289
0
75.289
‒ 9.486
65.803
‒ 9.494
‒ 8.502
‒ 7.502
‒ 6.402
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
10.170
0
10.170
186
10.356
186
186
186
186
Overige Subsidies
1.692
0
1.692
‒ 240
1.452
33
33
33
33
Opdrachten
Programma Keteninformatisering
5.422
0
5.422
103
5.525
103
103
103
103
Versterking vreemdelingenketen
9.415
0
9.415
18.013
27.428
54.520
35.266
36.466
36.453
37.3
37.3 Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning
9.807
0
9.807
220
10.027
220
985
185
185
Subsidies
REAN-regeling
5.889
0
5.889
110
5.999
110
110
110
110
Overige Subsidies
3.131
0
3.131
58
3.189
59
59
59
59
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
11.211
0
11.211
‒ 3.783
7.428
‒ 3.771
2.180
180
180
Ontvangsten
4.991
0
4.991
74.900
79.891
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2021 is 99% van de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst 17,6 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties;
• Het budget wordt verhoogd met 7,2 mln. omdat de verwachte productie bij de IND in de komende periode hoger wordt dan in de begroting 2021 was geraamd. Om de IND in staat te stellen de instroom tijdig af te doen zijn extra middelen nodig;
• De loonbijstelling 2021 van 6,2 mln. wordt aan het IND budget toegevoegd. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• De prijsbijstelling 2021 van 2,8 mln. wordt aan het IND budget toegevoegd;
• Het restant van het saldo betreft een aantal kleine mutaties.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers ‒ 135,3 mln.
• Met het faciliteitenbesluit opvangcentra worden gemeente voorzien in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de BRP zijn ingeschreven, alsmede het beschikbaar stellen van permanent beschikbare capaciteit. Met deze overboeking ad ‒ 7,3 mln. wordt overgegaan tot uitkering van het faciliteitenbesluit opvangcentra van 2021. Daarnaast worden de nabetalingen over 2019 en 2020 verrekend;
• Op basis van de laatste asielraming (MPP) wordt een lagere asielinstroom verwacht. Dit leidt tot een lagere verwachte bezetting in de asielopvang van het COA en zorgt voor een meevaller van ‒ 160,1 mln. in 2021. Als gevolg van de lagere asielraming en een langere verblijfsduur, kan er ook minder worden toegerekend aan het ODA-budget voor eerstejaars asielopvang van BHOS dan eerder was verwacht. In 2021 wordt 198,6 mln teruggestort naar BHOS;
• Tot slot wordt structureel reservecapaciteit toegekend aan het COA (21 mln. in 2021, aflopend naar 14 mln vanaf 2024), om te borgen dat bij een onverwacht hogere asielinstroom doelmatig kan worden opgeschaald;
• Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan 5 mln.
Nidos opvang ‒ 9,5 mln.De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) dan verwacht. Het budget aan Nidos wordt daarop meerjarig aangepast. In 2021 wordt het budget verlaagd met 11 mln. en vanaf 2025 met 7,9 mln. Het restant saldo betreft de toekenning loon en prijsbijstelling.
Versterking Vreemdelingenketen 18 mln.
• De implementatie van een aantal EU-verordeningen op het gebied van grenzen en veiligheid zal leiden tot een grotere veiligheid in Europa. Daartoe zijn investeringen en extra inzet nodig bij de betrokken ketenpartners. Aan het budget van vreemdelingen vertrek wordt hiervoor 24,6 mln. toegevoegd waarvan ‒ 5,7 mln. wordt overgeboekt naar het Ministerie van Defensie voor Grenzen en Veiligheid;
• Het restant saldo bestaat uit een aantal kleine mutaties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 74,9 mln. Deze mutatie bestaat uit de volgende posten:
• Het afromen van het eigen vermogen van COA komt eind 2020 boven de afgesproken norm uit. De afroming bedraagt 68,9 mln. Deze meevaller van 68,9 mln. wordt ingezet ter dekking van tegenvallers;
• De afrekening van Nidos over 2020 zal leiden tot een terugbetaling van 6 mln. over de subsidie 2020 en wordt ingezet ter dekking van tegenvallers op de JenV-begroting.
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 91 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
470.552
1.850
472.402
32.804
505.206
15.743
15.323
13.662
13.641
Apparaatsuitgaven
471.883
1.850
473.733
32.804
506.537
15.743
15.323
13.662
13.641
91.1
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
325.819
1.775
327.594
20.013
347.607
12.386
12.472
11.283
11.262
waarvan eigen personeel
288.876
460
289.336
16.866
306.202
11.550
11.868
10.679
10.658
waarvan externe inhuur
35.085
1.315
36.400
3.116
39.516
805
573
573
573
waarvan overig personeel
1.858
0
1.858
31
1.889
31
31
31
31
Materiele uitgaven
146.064
75
146.139
12.791
158.930
3.357
2.851
2.379
2.379
waarvan ict
21.850
0
21.850
973
22.823
887
889
889
889
waarvan sso's
85.014
0
85.014
3.447
88.461
3.057
1.707
1.707
1.707
waarvan overig materieel
39.200
75
39.275
8.371
47.646
‒ 587
255
‒ 217
‒ 217
Ontvangsten
19.406
0
19.406
0
19.406
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven 91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 32,8 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties:
• Toekenning van loonbijstelling 2021 van 7,7 mln.;
• Bij de voorjaarsnota 2020 zijn er structurele middelen toegekend vanaf 2021 voor Breed offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (Botoc). Een deel van deze middelen ad 7,9 mln. wordt verwerkt op het apparaatsbudget;
• 3,6 mln. voor programmakosten digitalisering;
• Financiering van DigiInkoop ad 2,5 mln.;
• Toekenning prijsbijstelling 2021 van 2 mln.;
• Het restant van het saldo bevat vele kleine mutaties.
Artikel 92 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 92 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
52.588
0
52.588
117.684
170.272
8.301
22.984
90.520
36.514
Uitgaven
52.588
0
52.588
117.684
170.272
8.301
22.984
90.520
36.514
92.1
92.1 Overig
Overig
Nog onverdeeld
52.588
0
52.588
117.684
170.272
8.301
22.984
90.520
36.514
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
92.1 Nog onverdeeld 117,7 mln.Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
Het saldo op dit artikel omvat voornamelijk een extra toevoeging van 100 mln. ter dekking van corona gerelateerde kosten. Vorig jaar was voor het jaar 2021 reeds 40 mln. als voorschot beschikbaar gekomen. Thans is in totaal dus 140 mln. beschikbaar. In de loop van het uitvoeringsjaar worden deze middelen verdeeld over de organisaties waar de kosten neer zullen slaan. Op basis van een eerste inventarisatie is thans een voorlopige verdeling gemaakt (zie onderstaande tabel voor verdeling corona middelen op artikelniveau). Bij de najaarsnota (tweede suppletoire begrotingswijziging), zal gekomen worden tot een meer definitieve verdeling op basis van de dan geactualiseerde inzichten en dan zal het budget worden overgeboekt naar de desbetreffende beleidsartikelen. Daarnaast maakt JenV in 2021 incidenteel 16 mln. aan budget vrij voor de RvdK vanwege het financieel tekort in 2021. Deze middelen hangen samen met de uitkomsten van een kosten–analyse bij de RvdK. Na analyse zal het budget worden overgeboekt naar het desbetreffende beleidsartikel.Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK (Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) is 6 mln. overgeboekt van BZK naar JenV voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. Ook deze middelen zullen in de loop van het jaar nader worden verdeeld.
Tabel 4 Verdeling coronamiddelen 140 mln.
Organisaties
artikel
bedrag
DJI
34
3
1
20
33.270
DGM
37
2
5
23
3.613
RvdR
32
3
3
22
4.164
NCTV
36
2
5
22
19.110
OM
33
1
1
11
10.434
SGM
34
4
2
20
‒ 35
RvdK
34
1
2
16
710
RvdK
34
1
2
19
123
COA
37
2
2
20
3.584
3RO
34
3
2
20
3.334
3RO
34
3
2
21
70
3RO
34
3
2
22
264
CJIB
34
3
1
23
5.200
SHN
34
4
2
21
3.520
AP
32
3
2
20
1.255
OVV
36
3
2
20
2.130
KSA
34
2
2
20
956
Justis
34
2
1
20
176
NFI
33
3
1
20
386
IFV
36
2
2
20
230
Administratiekosten
34
3
9
90
7.000
HR
32
1
2
16
350
NCSC
91
1
1
12
341
IJenV
91
1
1
11
114
DWJZ
91
1
2
19
408
DWJZ
91
1
1
11
610
SG - DCOM
91
1
1
12
313
pSG - DI&I
91
1
1
6
1.267
pSG - DC
91
1
1
6
610
SG - DBO
91
1
1
11
57
SG - POC
91
1
2
19
48
SG - WODC
91
1
2
19
‒ 140
DTenV
91
1
1
11
‒ 669
DTenV
37
3
1
20
‒ 1.500
DTenV
37
3
5
20
‒ 1.800
DG-Covid
36
2
2
20
2.600
COA quarantaine voorziening
92
1
1
11
25.800
Griffierechten
92
1
1
11
12.097
Totaal
140.000
Artikel 93 Geheim
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 93 (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Art.nr.
Verplichtingen
3.054
0
3.054
60
3.114
60
60
60
60
Programma-uitgaven
3.054
0
3.054
60
3.114
60
60
60
60
93.1
93.1. Overig
Overig
Geheim
3.054
0
3.054
60
3.114
60
60
60
60
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 93
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
5 Agentschappen
5.1 Agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 5 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting 2021 (Eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2021
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
Baten
Omzet
2.461.719
163.226
2.624.945
waarvan omzet moederdepartement
2.398.701
163.226
2.561.927
waarvan omzet overige departementen
0
0
waarvanomzet derden
63.018
63.018
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
2.461.719
163.226
2.624.945
Lasten
Apparaatskosten
1.333.465
40.268
1.373.733
- Personele kosten
1.209.169
40.268
1.249.437
waarvan eigen personeel
1.047.264
38.462
1.085.726
waarvan inhuur externen
136.000
1.806
137.806
waarvan overige personele kosten
25.905
25.905
- Materiële kosten
124.296
124.296
waarvan apparaat ICT
50.296
50.296
waarvan bijdrage aan SSO's
29.000
29.000
waarvan overige materiële kosten
45.000
45.000
Materiele programmakosten
1.070.443
122.958
1.193.401
Afschrijvingskosten
19.993
19.993
- Materieel
16.043
16.043
waarvanapparaat ICT
10.000
10.000
- Immaterieel
3.950
3.950
Rentelasten
0
0
Overige lasten
37.818
37.818
waarvan dotaties voorzieningen
37.818
37.818
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
2.461.719
163.226
2.624.945
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 6 Kasstroomoverzicht DJI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2021 + depositorekeningen
291.927
291.927
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.461.719
163.226
2.624.945
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 2.466.719
‒ 163.226
‒ 2.629.945
2.
Totaal operationele kasstroom
‒ 5.000
0
‒ 5.000
Totaal investeringen (-/-)
‒ 30.535
0
‒ 30.535
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.000
0
3.000
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 27.535
0
‒ 27.535
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 25.000
0
‒ 25.000
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
28.725
28.725
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 25.000
28.725
3.725
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)
234.392
28.725
263.117
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. In het kasstroomoverzicht wordt een eenmalige storting door het moederdepartement gedaan om het tekort op het eigen vermogen te compenseren tot 0.
5.2 Agentschap Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Tabel 7 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2021 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2021
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
Baten
Omzet
158.834
10.791
169.625
waarvan omzet moederdepartement (1)
148.943
10.791
159.734
waarvan omzet overige departementen
2.482
2.482
waarvan omzet derden
7.410
7.410
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
158.834
10.791
169.625
Lasten
Apparaatskosten
148.037
10.700
158.737
- Personele kosten
120.138
10.661
130.799
waarvan eigen personeel (1)
79.291
10.501
89.792
waarvan inhuur externen
37.185
160
37.345
waarvan overige personele kosten
3.663
3.663
- Materiële kosten
27.899
39
27.938
waarvan apparaat ICT
7.805
7.805
waarvan bijdrage aan SSO's
8.579
8.579
waarvan overige materiële kosten
11.515
11.515
Gerechtskosten
5.793
49
5.842
Afschrijvingskosten
4.947
42
4.989
- Materieel
4.329
4.329
waarvan apparaat ICT
3.597
3.597
waarvan overige materiële kosten
732
732
- Immaterieel
618
618
Rentelasten
57
0
57
Overige lasten
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
158.834
10.791
169.625
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 8 Kasstroomoverzicht CJIB (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2021
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2021
34.823
34.823
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) (1)
158.834
10.791
169.625
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)(1)
‒ 153.887
‒ 10.833
‒ 164.720
2.
Totaal operationele kasstroom
4.947
‒ 42
4.905
Totaal investeringen (-/-)
‒ 2.145
‒ 5.950
‒ 8.095
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 2.145
‒ 5.950
‒ 8.095
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 4.513
907
‒ 3.606
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.145
6.755
8.900
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 2.368
7.662
5.294
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)
35.258
1.670
36.928
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de extra middelen in verband met financiering van de reguliere taken (toename Q en taken in het kader van USB/AICE) en incidentele taken.
Voetnoot 1De vastgestelde begroting is inclusief de incidentele suppletoire gelden ad 7,7 mln. toegekend voor kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden.
5.3 Agentschap Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Tabel 9 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NFI Suppletoire begroting 2020 (eerste suppletoire begroting (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
Omzet
83.398
4.668
88.066
waarvan omzet moederdepartement
75.713
1.668
77.381
waarvan omzet overige departementen
1.350
0
1.350
waarvan omzet derden
6.335
3.000
9.335
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
83.398
4.668
88.066
Lasten
Apparaatskosten
60.004
4.668
64.672
- Personele kosten
54.712
1.167
55.879
waarvan eigen personeel
49.912
2.167
52.079
waarvan inhuur externen
4.800
2.000
6.800
waarvan overige personele kosten
0
0
0
- Materiële kosten
5.292
501
5.793
waarvan apparaat ICT
0
0
0
waarvan bijdrage aan SSO's
1.587
0
1.587
waarvan overige materiële kosten
3.705
501
4.206
Materiële Programmakosten
19.747
0
19.747
Afschrijvingskosten
3.620
0
3.620
- Materieel
3.620
0
3.620
waarvan apparaat ICT
445
0
445
waarvan overige materiële kosten
3.175
0
3.175
- Immaterieel
0
0
0
Rentelasten
27
0
27
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
83.398
4.668
88.066
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 10 Kasstroomoverzicht NFI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2021
13.839
0
13.839
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
83.398
4.668
88.066
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 79.778
‒ 4.668
‒ 84.446
2.
Totaal operationele kasstroom
3.620
0
3.620
Totaal investeringen (-/-)
‒ 6.450
0
‒ 6.450
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 6.450
0
‒ 6.450
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 3.536
0
‒ 3.536
Beroep op leenfaciliteit (+)
6.450
0
6.450
4.
Totaal financieringskasstroom
2.914
0
2.914
5.
Rekening courant RHB 31 december 2021(=1+2+3+4)
13.923
0
13.923
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en het project Opschaling en Ketenimplementatie Hansken (OK Hansken).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.