Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid2.2 Artikel 2. Algemene RekenkamerBudgettaire gevolgen van beleid2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsmanBudgettaire gevolgen van beleid2.4 Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse OrdenBudgettaire gevolgen van beleid2.5 Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van ArubaBudgettaire gevolgen van beleid2.6 Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van CuraçaoBudgettaire gevolgen van beleid2.7 Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint MaartenBudgettaire gevolgen van beleid2.8 Artikel 9. KiesraadBudgettaire gevolgen van beleid3 Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
35 850 IIB Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.H. Ollongren
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35570 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2021 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
artikel 1. Raad van State
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 2. Algemenen Rekenkamer
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 3. De Nationale ombudsman
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 9. Kiesraad
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
artikel 10 Nog onverdeeld
Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.
Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.
Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2 Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Raad van State
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
65.597
0
65.597
10.520
76.117
6.498
6.320
5.450
5.450
Uitgaven
65.597
0
65.597
10.520
76.117
6.498
6.320
5.450
5.450
Institutionele inrichting
Advisering
6.499
0
6.499
1.036
7.535
510
510
510
510
Bestuursrechtspraak
35.388
0
35.388
7.820
43.208
5.990
5.810
4.940
4.940
Raad van State gemeenschappelijke diensten
23.710
0
23.710
1.664
25.374
‒ 2
0
0
0
Ontvangsten
1.950
0
1.950
0
1.950
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Advisering
De Raad van State maakt structureel meer kosten voor advisering door de professionalisering die plaats heeft gevonden. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting van de Raad van State. De structurele middelen vanaf 2022 staan op de Aanvullende Post.
Daarnaast vindt een meerjarige overboeking plaats van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) voor personele en materiële uitgaven die de Raad van State maakt ten behoeve van de wettelijke taak uit hoofde van de Klimaatwet.
Bestuursrechtspraak
Er is sprake van een bijstelling (verhoging) van de raming 2021 voor het Hoger Beroep Vreemdelingen (HBV).
Raad van State gemeenschappelijke diensten
Er worden middelen aan de begroting van de Raad van State toegevoegd voor de implementatie en uitvoering van de Wet Open Overheid, het inrichten van thuiswerken en de IV-kalender. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting van de Raad van State. De structurele middelen vanaf 2022 staan op de Aanvullende Post.
Daarnaast worden naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
33.544
0
33.544
592
34.136
124
174
258
257
Uitgaven
33.544
0
33.544
592
34.136
124
174
258
257
Institutionele inrichting
Recht- en doelmatigheidsbevordering
33.544
0
33.544
592
34.136
124
174
258
257
Ontvangsten
1.017
0
1.017
0
1.017
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Recht- en doelmatigheidsbevordering
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) worden middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
20.812
0
20.812
794
21.606
1.948
2.221
2.362
2.336
Uitgaven
20.812
0
20.812
794
21.606
1.948
2.221
2.362
2.336
Institutionele inrichting
Taakuitoefening Nationale ombudsman
18.289
0
18.289
794
19.083
1.948
2.221
2.362
2.336
Materiële uitgaven
Taakuitoefening medeoverheden
2.523
0
2.523
0
2.523
0
0
0
0
Ontvangsten
2.539
0
2.539
0
2.539
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Taakuitoefening Nationale ombudsman
Naar aanleiding van de Kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) wordt het klachtrecht bij de Nationale ombudsman uitgebreid. De daarmee gemoeide middelen worden vanuit de Aanvullende Post overgeheveld naar de begroting van de Nationale ombudsman. Daarnaast worden middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
2.4 Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire (4)
Stand 1e suppletoire (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
4.595
0
4.595
400
4.995
0
0
0
0
Uitgaven
4.595
0
4.595
400
4.995
0
0
0
0
Institutionele inrichting
Apparaat
2.868
0
2.868
400
3.268
0
0
0
0
Materiële uitgaven
Decoraties
1.722
0
1.722
0
1.722
0
0
0
0
Riddertoelagen
5
0
5
0
5
0
0
0
0
Ontvangsten
199
0
199
0
199
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) worden middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Daarnaast is als gevolg van Covid-19 vertraging opgelopen in de toelevering van de koninklijke onderscheidingen. De benodigde middelen zijn daarom bij tweede suppletoire begroting 2020 afgeboekt en worden nu toegevoegd aan het budget voor 2021.
2.5 Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
1.958
0
1.958
635
2.593
0
0
0
0
Uitgaven
1.958
0
1.958
635
2.593
0
0
0
0
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Aruba
1.958
0
1.958
635
2.593
0
0
0
0
Ontvangsten
60
0
60
0
60
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Aruba
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast moeten er bij het Kabinet van de Gouverneur van Aruba de nodige vervangingsinvesteringen op technische installaties en ICT uitgevoerd worden. Hiervoor worden eveneens generale middelen toegevoegd aan de begroting.
2.6 Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
2.968
0
2.968
492
3.460
0
0
0
0
Uitgaven
2.968
0
2.968
492
3.460
0
0
0
0
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Curaçao
2.968
0
2.968
492
3.460
0
0
0
0
Ontvangsten
200
0
200
0
200
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Curaçao
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
2.7 Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
2.157
0
2.157
386
2.543
0
0
0
0
Uitgaven
2.157
0
2.157
386
2.543
0
0
0
0
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint Maarten
2.157
0
2.157
386
2.543
0
0
0
0
Ontvangsten
75
0
75
0
75
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kabinet Gouverneur Sint Maarten
Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
2.8 Artikel 9. Kiesraad
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Kiesraad (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
3.766
0
3.766
2.136
5.902
3.400
3.400
3.738
3.250
Uitgaven
4.947
0
4.947
2.136
7.083
3.400
3.400
3.738
3.250
Institutionele inrichting
Kiesraad
4.947
0
4.947
2.136
7.083
3.400
3.400
3.738
3.250
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Institutionele inrichting
Kiesraad
Bij de Kiesraad worden middelen van 2020 naar 2021 geschoven voor werkzaamheden omtrent het beheer en onderhoud van Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV).
Daarnaast worden er middelen overgeboekt vanaf de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Het betreft structurele middelen voor investeringen in het digitaal hulpmiddel uitslagberekening en voor de capaciteit en deskundigheid van de Kiesraad, zodat het digitaal hulpmiddel op een adequate manier beheerd en onderhouden kan worden. Ook ontvangt de Kiesraad incidentele middelen voor personele ondersteuning bij de transitie naar een verkiezingsautoriteit.
3 Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2021 (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen ISB (2)
Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
0
0
0
4.325
4.325
2.890
2.876
2.876
2.867
Uitgaven
0
0
0
4.325
4.325
2.890
2.876
2.876
2.867
Nog te verdelen
Loonbijstelling
0
0
0
2.457
2.457
2.394
2.382
2.382
2.382
Prijsbijstelling
0
0
0
533
533
496
494
494
485
Onvoorzien
0
0
0
1.335
1.335
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Nog te verdelen
Loonbijstelling en Prijsbijstelling
De tranche 2021 van de loonbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
Onvoorzien
De eindejaarsmarge wordt toegevoegd aan de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.