Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 823 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2021 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake Grenstesten)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de
begrotingswet heeft geautoriseerd. Omdat het kabinet zo snel mogelijk het grensverkeer
dat vanuit Nederland naar Duitsland moet vanwege werk, opleiding of zorg wil faciliteren
bij het verkijgen van het door Duitsland vereiste testcertificaat, acht het kabinet
het wenselijk en in het belang van het Rijk om – vooruitlopend op formele autorisatie
door beide Kamers – uitvoering te geven aan het besluit tot het organiseren van aanvullende
testcapaciteit en de incidentele suppletoire begroting. Over de beleidsmatige inhoud
van deze incidentele suppletoire begroting zijn de Staten-Generaal eerder geïnformeerd
via de Kamerbrief Grenstesten. Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel
2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties K.H. Ollongren
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
1. Leeswijzer
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige
en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens
zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde
staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties
beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2021
Beleidsmatige verschillen (ondergrens in €)
Technische verschillen (ondergrens in €)
1. Openbaar bestuur en democratie
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
2. Nationale Veiligheid
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
3. Woningmarkt
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 5 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.
Ontvangsten: 10 mln.
4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 4 mln.
10. Groningen versterken en perspectief
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 4. mln.
11. Centraal apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
12. Algemeen
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
13. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
2. Beleidsartikelen
2.3 Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Openbaar bestuur en democratie (tweede
incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021 incl NvW, amendementen en 1e ISB
Mutaties 2e incidentele suppletoire begroting
Stand 2e incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Verplichtingen
72.234
12.000
84.234
0
0
0
0
Uitgaven
71.053
12.000
83.053
0
0
0
0
1.1 Bestuur en regio
9.324
12.000
21.324
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Oorlogsgravenstichting (OGS)
3.501
0
3.501
0
0
0
0
Bestuur en regio
857
0
857
0
0
0
0
Opdrachten
Bestuur en regio
4.465
0
4.465
0
0
0
0
Grenstesten Duitsland Covid-19
0
12.000
12.000
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo's/rwt's
Diverse bijdragen
465
0
465
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Bijdragen internationaal
36
0
36
0
0
0
0
1.2 Democratie
61.729
0
61.729
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
Politieke partijen
25.853
0
25.853
0
0
0
0
Comite 4/5 mei
116
0
116
0
0
0
0
ProDemos
8.125
0
8.125
0
0
0
0
Verbinding inwoner en overheid
2.493
0
2.493
0
0
0
0
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
3.227
0
3.227
0
0
0
0
Weerbaar bestuur
899
0
899
0
0
0
0
Stichting Thorbeckeleerstoel
99
0
99
0
0
0
0
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
7.672
0
7.672
0
0
0
0
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
930
0
930
0
0
0
0
Weerbaar bestuur
1.785
0
1.785
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
6.982
0
6.982
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo's/rwt's
Diverse bijdragen
1.339
0
1.339
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Bijdragen internationaal
170
0
170
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
Dienst Publiek en Communicatie
821
0
821
0
0
0
0
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Gemeentefonds (H50)
1.166
0
1.166
0
0
0
0
Provinciefonds (H51)
52
0
52
0
0
0
0
Ontvangsten
24.765
0
24.765
0
0
0
0
Toelichting
1.1 Bestuur en Regio
Opdrachten
Grenstesten Duitsland Covid-19
Duitsland heeft Nederland op 4 april 2021 op de lijst van Hochinzidenzgebiete gezet.
Nederlanders die vanwege werk, zorg en onderwijs naar Duitsland reizen, moeten vanaf
dinsdag 6 april 2021 een negatief testbewijs hebben. Op dit moment blijft de Duitse
testverplichting helaas een belemmering vormen voor veel inwoners van de grensregio
met Duitsland. Dit geldt in het bijzonder voor grensgangers die vanwege werk, opleiding
of zorg de grens met Duitsland moeten oversteken. Hiervoor is ook door de Tweede Kamer
aandacht gevraagd door de leden Erkens en Aukje de Vries en de leden Bergkamp en Romke
de Jong1. Het kabinet vindt de ontstane situatie onwenselijk en zal daarom voor die mensen
die wonen in Nederland maar werken of fysiek onderwijs volgen in Duitsland, of de
grens over moeten voor het verlenen van mantelzorg of bezoek aan een arts en die nu
in Nederland alleen aangewezen zijn op commerciële teststraten, in de Nederlandse
grensregio’s die grenzen aan Duitsland een extra testvoorziening creëren voor de komende
8 weken. Om de testvoorziening in de grensregio te realiseren zal het Ministerie van
BZK een opdracht verstrekken aan een marktpartij. Dat gebeurt in dit geval middels
een gemotiveerd beroep op de uitzonderingsgrond dwingende spoed in de aanbestedingswet,
art. 2.32c. Hiermee vindt, op basis van de aanbestedingswet, een rechtmatige afwijking
plaats van de gebruikelijke aanbestedingsregels. Op dit moment is de inschatting van
de budgettaire gevolgen circa € 12 mln. Meer testmogelijkheden in Duitsland en een
versoepeling van de regels op termijn kunnen ertoe leiden dat deze tests uiteindelijk
niet allemaal nodig zijn. De € 12 mln. geldt als maximum, indien minder dan € 12 mln.
nodig blijkt dan vloeien resterende middelen weer terug naar het generale beeld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.