Lijst van vragen : Lijst van vragen over de toedracht van het treinongeval Hooghalen (Kamerstuk 29893-250)
2021D15716 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over haar brief inzake de
toedracht van het treinongeval te Hooghalen (Kamerstuk 29 893, nr. 250).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Van der Zande
1
Welke maatregelen worden bedoeld met tijdelijke maatregelen op korte termijn voor
een tiental niet actief beveiligde overwegen (NABO's) waarbij het onderzoek al is
afgerond?
2
Wanneer wordt verwacht dat op de overige NABO’s al dan niet de benodigde tijdelijke
maatregelen zijn voltooid?
3
Aan welke voorwaarden moet een NABO voldoen om tot de risicovolle categorie te worden
ingedeeld?
4
Hoeveel NABO’s kent het Nederlandse spoor op dit moment? Kunnen deze uitgesplitst
worden naar hoogrisico-, risico- en laagrisico-NABO?
5
Hoeveel NABO’s kent Nederland waarbij de snelheid van treinen boven de 90 km/u ligt?
6
Om wat voor maatregelen gaat het als er gesproken wordt van het kunnen treffen van
tijdelijke maatregelen bij NABO's?
7
Op hoeveel van de 137 NABO’s zijn deze maatregelen inmiddels getroffen?
8
Waarom wordt gekozen voor tijdelijke maatregelen in plaats van permanente maatregelen?
9
Kan met deze tijdelijke maatregelen de spoorveiligheid worden gegarandeerd? Bestaat
er na het treffen van deze maatregelen nog een kans op ongevallen?
10
Wat wordt verstaan onder «een juiste uitvoering van spoorveiligheid»?
11
Hoe ziet het toezicht door ProRail op een juiste uitvoering van spoorveiligheid eruit?
12
Wanneer is de totstandkoming van een voldragen afweegkader en risicoanalyse voltooid?
13
Behoren de 137 NABO's uit de risicoanalyse van ProRail (het risico van overstekend
zwaar verkeer) tot de 180 NABO's die de komende tijd worden aangepakt?
14
Op welke manier vindt afstemming met NS, regionale vervoerders, decentrale overheden,
omwonenden en andere betrokkenen plaats? Kunt u deze vraag per groep beantwoorden?
15
Ligt het NABO-programma op schema?
16
Wat is de voortgang van de 32 in 2021 aan te pakken NABO’s? Hoeveel zijn er inmiddels
aangepakt?
17
Is de verwachting dat de ambitie om de 180 meest risicovolle NABO’s aan te pakken,
in 2024 gehaald wordt?
18
Hoe verhouden de 137 NABO’s waar tijdelijke maatregelen kunnen worden getroffen zich
tot de 180 NABO’s uit de ambitie van 2024?
19
Ziet u naar aanleiding van de plaatsgevonden ongevallen en gedane onderzoeken reden
om deze ambitie te verhogen en ook andere (minder risicovolle) NABO’s aan te pakken?
Bent u inmiddels van mening dat alle 277 NABO’s aangepakt/opgeheven moeten worden?
20
In hoeveel van de 113 resterende aan te pakken NABO’s levert het feit dat de NABO’s
privaat terrein (van bijvoorbeeld boeren) raken, een probleem op? Levert dit vertraging
op? Kan daarmee de ambitie om in 2024 de 180 meest risicovolle NABO’s aangepakt te
hebben, in gevaar komen?
21
Bij hoeveel van de resterende aan te pakken NABO’s wordt verwacht dat een aanwijzingsbevoegdheid
nodig zal zijn?
22
Wanneer is de consultatie van deze aanwijzingsbevoegdheid afgerond? En op wat voor
termijn kan de Kamer deze wetgeving verwachten? Welke rol heeft de Kamer hierin?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
L. van der Zande, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.