Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 798 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2021 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden en diverse corona gerelateerde maatregelen)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaat die onderdeel is van de Rijksbegroting, wordt op grond van artikel
2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht.
Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de
begrotingswet heeft geautoriseerd. Omdat het kabinet, als onderdeel van de Toeslagenherstelactie,
de publieke schulden van de gedupeerden zo snel mogelijk wil kwijtschelden, zodat
gedupeerden met een schone lei verder kunnen, acht de regering het wenselijk en in
het belang van het Rijk om – vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers
– uitvoering te geven aan de in deze 2e incidentele suppletoire begroting opgenomen
maatregelen. Dit geldt ook voor spoedeisende corona gerelateerde maatregelen in deze
incidentele suppletoire begroting. Over de beleidsmatige inhoud van het onderdeel
kwijtschelden publieke schulden zijn de Staten-Generaal eerder geïnformeerd per de
Kamerbrief «Budgettaire aspecten kwijtschelden van publieke schulden van 8 april 2021».
Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet
2016.
Deze wet treedt in werking met ingang van 8 april 2021. Indien het Staatsblad waarin
deze wet wordt geplaatst, wordt uitgegeven op of na de datum van 8 april, dan treedt
zij inwerking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van dat Staatsblad en
werkt zij terug tot en met 8 april 2021.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
1. Leeswijzer
1.1 De departementale begroting
In deze tweede Incidentele suppletoire begroting (ISB) van 2021 wordt de begroting
voor het jaar 2021 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) gecorrigeerd
in verband met de maatregelen voor het kwijtschelden van publieke schulden van toeslagengedupeerden
en in verband met diverse wijzigingen in corona gerelateerde maatregelen. Onderstaande
bedragen hebben betrekking op 2021, de mutaties in overige jaren worden onder «2.
Beleidsartikelen» toegelicht.
Uitgaven en verplichtingen
– De uitgaven van beleidsartikel 1 Arbeidsmarkt worden voor NL leert door in 2021 door
een kasschuif verlaagd met € 34,6 miljoen en verhoogd met € 5,0 miljoen in verband
met de budgettaire verwerking van de motie Weyenberg/Smeulders over vitaal thuiswerken.
– De uitgaven van beleidsartikel 5 Werkloosheid worden voor 2021 verlaagd met per saldo
€ 1,8 miljoen. Deze verlaging komt voornamelijk door een overboeking naar artikel
11 Uitvoering premiegefinancierd voor uitvoeringskosten van het UWV in het kader van
crisisdienstverlening.
– De uitgaven van beleidsartikel 7 Kinderopvang worden voor 2021 met € 74,0 miljoen
verhoogd voor de tegemoetkoming van ouders in de eigen bijdrage voor kinderopvang
in verband met de gesloten buitenschoolse opvang.
– De uitgaven van artikel 96 Apparaat kerndepartement worden in 2021 verlaagd met € 1,5
miljoen. Deze verlaging komt voornamelijk door een kasschuif in de uitvoeringskosten
NOW van 2021 naar latere jaren.
– De uitgaven van artikel 98 Algemeen worden voor 2021 verhoogd met € 0,2 miljoen voor
de uitvoeringskosten NOW.
– Op artikel 99 Nog te verdelen worden de uitgaven voor 2021 met per saldo € 102,8 miljoen
verhoogd. Dit komt door de intensivering Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten
(TONK; € 130,0 miljoen), een intensivering in eilandelijk beleid Caribisch Nederland
(€ 1,0 miljoen), een reservering in het kader van het pakket sociaal welzijn (€ 5,0
miljoen), een reservering in het kader van kwijtschelding schulden (€ 1,0 miljoen)
en een kasschuif (–/– € 13,7 miljoen) voor de uitvoeringskosten van de NOW. Verder
is er sprake van een kasschuif naar latere jaren voor uitvoeringskosten van het UWV
in het kader van crisisdienstverlening (–/– € 10,3 miljoen) en tot slot zijn er diverse
overboekingen van artikel 99 naar andere artikelen op de SZW-begroting (€ –/– 10,2 miljoen), al dan niet nadat deze middelen uit 2021 naar 2022 of 2023
zijn geschoven.
Ontvangsten
– Voor de derving van terugontvangsten van de KOT door kwijtschelding is er in 2021
op artikel 7 Kinderopvang € 11,7 miljoen minder ontvangsten begroot.
– Voor de derving van terugontvangsten van de WKB door kwijtschelding is er in 2021
op artikel 10 Tegemoetkoming ouders € 5,7 miljoen minder ontvangsten begroot.
Uitgaven premiegefinancierd
– Op artikel 11 Uitvoering premiegefinancierd zijn de uitgaven in 2021 met € 2,4 miljoen
verhoogd voor de crisisdienstverlening door het UWV.
Waar van toepassing lopen de uitgaven voor de noodmaatregelen door in verdere jaren.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
1.2 Beleid
1.2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven mutaties.
Tabel 1 Overzicht belangrijkste uitgaven mutaties 2e ISB (bedragen x € 1.000)
uitgaven 2021
artikel nr
Stand begroting 2021 incl NvW, amendementen en ISB
58.409.239
alle
Belangrijkste suppletoire mutaties:
Kasschuif subsidie NL leert door
– 34.600
1
Motie vitaal thuiswerken
5.000
1
Crisisdienstverlening
– 1.825
5
Compensatie eigen bijdrage kinderopvang
74.000
7
Uitvoeringskosten NOW
– 1.473
96
Uitvoeringskosten NOW
248
98
Kasschuif uitvoeringskosten NOW
– 13.657
99
Middelen sociaal welzijn
5.000
99
Aanvullend eilandelijk beleid
1.000
99
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)
130.000
99
Kwijtschelden schulden
1.000
99
Overboeking naar andere artikelen binnen SZW (begrotingsgefinancierd)
– 10.236
99
Kasschuif uitvoeringskosten UWV crisisdienstverlening
– 10.262
99
Stand begroting 2021 na 2e ISB
58.553.434
Tabel 2 Overzicht belangrijkste ontvangsten mutaties 2e ISB (bedragen x € 1.000)
ontvangsten 2021
artikel nr
Stand begroting 2021 incl NvW, amendementen en ISB
1.831.107
alle
Belangrijkste suppletoire mutaties:
Derving ontvangsten KOT ivm kwijtschelden
– 11.654
7
Derving ontvangsten WKB ivm kwijtschelden
– 5.695
10
Stand begroting 2021 na 2e ISB
1.813.758
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting (ISB)
artikel 1 Arbeidsmarkt (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
11.342.271
– 29.600
11.312.671
34.600
0
0
0
Uitgaven:
11.372.602
– 29.600
11.343.002
34.600
0
0
0
waarvan juridisch verplicht
99,80%
99,80%
Inkomensoverdrachten
578.672
0
578.672
0
0
0
0
Lage-inkomensvoordeel
391.198
0
391.198
0
0
0
0
Minimumjeugdloonvoordeel
18.767
0
18.767
0
0
0
0
Loonkostenvoordelen
168.707
0
168.707
0
0
0
0
Subsidies
10.770.872
– 34.600
10.736.272
34.600
0
0
0
Overige subsidies algemeen
2.893
0
2.893
0
0
0
0
Duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen
9.870
0
9.870
0
0
0
0
Stimuleringsregeling LLO in MKB
28.356
0
28.356
0
0
0
0
Stimulering Arbeidsmarkt Positie
0
0
0
0
0
0
0
Tijd. noodmaatregel overbrugging werkbehoud
10.186.000
0
10.186.000
0
0
0
0
Compensatie loonkosten en inkomstenverlies CN
18.900
0
18.900
0
0
0
0
NL leert door
174.853
– 34.600
140.253
34.600
0
0
0
Tofa
0
0
0
0
0
0
0
Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden
350.000
0
350.000
0
0
0
0
Opdrachten
17.532
5.000
22.532
0
0
0
0
Bekostiging
550
0
550
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingen
792
0
792
0
0
0
0
Ministerie van VWS
692
0
692
0
0
0
0
Ministerie van EZK
100
0
100
0
0
0
0
Bijdrage agentschappen
4.184
0
4.184
0
0
0
0
RIVM
4.017
0
4.017
0
0
0
0
CJIB
167
0
167
0
0
0
0
Ontvangsten
24.975
0
24.975
0
0
0
0
Toelichting
Kasschuif NL leert door
De middelen voor NL leert door worden in een nieuw kasritme geplaatst om beter aan
te sluiten bij het jaar waarin de subsidieregeling tot betalingen leidt. Dit heeft
te maken met het feit dat er een voorschot bij de start van een subsidiebeschikking
wordt gegeven en de eindafrekening plaatsvindt na afloop van de subsidieperiode. De
mutatie is de som van de kasschuif NL leert door met inzet van scholing 2020 (€ 13,6
miljoen), NL leert door met inzet van scholing 2021 (€ 3 miljoen) en NL leert door
sectoraal maatwerk (€ 18 miljoen).
Motie vitaal thuis werken
Op 2 februari jl. is de motie van Weyenberg/Smeulders (Tweede Kamer, 35 669, nr. 36) over vitaal thuiswerken aangenomen door de Tweede Kamer. Deze motie verzoekt initiatieven
om vitaal thuis te werken in overleg met sociale partners te stimuleren en te ondersteunen,
en hiervoor € 5 miljoen vrij te maken.
2.2 Artikel 5
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting 2021
artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
253.616
5.460
259.076
0
0
0
0
Uitgaven:
255.146
– 1.825
253.321
4.724
2.562
0
0
Waarvan juridisch verplicht
100,00%
100,00%
Inkomensoverdrachten
114.839
0
114.839
0
0
0
0
IOW
114.418
0
114.418
0
0
0
0
Cessantiawet (Caribisch Nederland)
107
0
107
0
0
0
0
Werknemers Westhaven
314
0
314
0
0
0
0
Subsidies
8.030
775
8.805
4.724
2.562
0
0
Overige subsidies algemeen
1.530
0
1.530
0
0
0
0
Coordinatie crisisdienstverlening
6.500
775
7.275
4.724
2.562
0
0
Bijdrage aan zbo's en rwt's
132.277
– 2.600
129.677
0
0
0
0
Scholing WW
26.000
0
26.000
0
0
0
0
Crisisdienstverlening
106.277
– 2.600
103.677
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Coordinatie crisisdienstverlening: Projectsubsidies
Er is voor € 0,8 miljoen in 2021, € 4,7 miljoen in 2022 en voor € 2,6 miljoen in 2023
aan subsidies op artikel 5 toegevoegd voor projectsubsidies in het kader van de crisisdienstverlening.
In 2021 was reeds € 6,5 miljoen beschikbaar voor projectsubsidies op artikel 5. Het
gaat om subsidies aan diverse partijen zoals FNV, CNV, VNO-NCW en VCP. De middelen
zijn afkomstig van de reservering voor crisisdienstverlening op artikel 99.
Crisisdienstverlening
Er wordt –/– € 3,5 miljoen van het ontschot budget voor MBO praktijkleren overgeboekt
naar artikel 11 Uitvoering premiegefinancierd voor uitvoeringskosten van het UWV in
het kader van crisisdienstverlening. Daarnaast wordt € 0,9 miljoen van artikel 99
overgeboekt om de beschikbare middelen op artikel 5 in lijn te brengen met de afspraken
die gemaakt zijn met sociale partners (per saldo –/– € 2,6 miljoen).
2.3 Artikel 7
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting 2021
artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
3.771.509
74.000
3.845.509
0
0
0
0
Uitgaven:
3.771.509
74.000
3.845.509
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
99,80%
99,80%
Inkomensoverdrachten
3.736.795
74.000
3.810.795
0
0
0
0
Kinderopvangtoeslag
3.513.295
0
3.513.295
0
0
0
0
Vergoeding eigen bijdrage KO
223.500
74.000
297.500
0
0
0
0
Subsidies
2.050
0
2.050
0
0
0
0
Kinderopvang
1.850
0
1.850
0
0
0
0
Subsidies Caribisch Nederland
200
0
200
0
0
0
0
Opdrachten
22.803
0
22.803
0
0
0
0
Overige opdrachten
4.576
0
4.576
0
0
0
0
Opdrachten Caribisch Nederland
18.227
0
18.227
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
9.861
0
9.861
0
0
0
0
DUO
9.861
0
9.861
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
Versterking Kinderopv. Samenwerk. BES(t) 4 kids CN
0
0
0
0
0
0
0
Handhaving VNG
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
1.543.876
– 11.654
1.532.222
– 19.650
– 19.650
– 19.650
– 10.424
Werkgeversbijdrage kinderopvang
1.279.633
0
1.279.633
0
0
0
0
Ontvangsten overig
264.243
– 11.654
252.589
– 19.650
– 19.650
– 19.650
– 10.424
Toelichting
Vergoeding eigen bijdrage KO
Het bedrag van € 74 miljoen heeft betrekking op de tegemoetkoming voor de eigen bijdrage
die ouders betalen voor de buitenschoolse opvang voor de periode van 8 februari t/m
18 april. Waar de dagopvang en gastouderopvang sinds 8 februari 2021 weer open is,
blijft de buitenschoolse opvang vooralsnog gesloten. De tegemoetkoming van de eigen
bijdrage voor kinderopvang volgt uit de Kamerbrieven «Stand van zakenbrief COVID-19».
Bij een verlenging van de sluitingsperiode, zal de tegemoetkoming opnieuw worden herijkt.
Het bedrag van € 74 miljoen bestaat grotendeels uit de tegemoetkoming van de eigen
bijdrage voor ouders met kinderopvangtoeslag en een tegemoetkoming voor personen die
facturen van de kinderopvang betalen zonder aanvullende overheidsbijdrage.
Ontvangsten overig
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) scheldt, als onderdeel van
het kwijtschelden van publieke schulden, de openstaande Kinderopvangtoeslagschulden
van KOT-gedupeerden en hun huidige partner kwijt. Dit leidt in de jaren 2021–2025
tot in totaal € 81 miljoen minder ontvangsten uit terugvorderingen Kinderopvangtoeslag.
De eerder beschikbaar gestelde middelen voor de Toeslagenhersteloperatie bevatten
reeds cumulatief € 58 mln. ter dekking van derving op openstaande terugvorderingen
kinderopvangtoeslag. Deze middelen worden nu overgeboekt van de begroting van FIN
en worden met een kasschuif in het verwachte ritme van ontvangstenderving over de
jaren verdeeld. Voor het deel van ontvangstenderving door kwijtschelden dat boven
de reeds beschikbaar gestelde middelen uitgaat (€ 23 miljoen), zijn additionele middelen
door het Kabinet beschikbaar gesteld. Deze middelen worden met een kasschuif in het
juiste ritme over de jaren verdeeld.
2.4 Artikel 10
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting 2021
artikel 10 Tegemoetkoming ouders (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
6.521.835
0
6.521.835
0
0
0
0
Uitgaven:
6.521.835
0
6.521.835
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
100,00%
100,00%
Inkomensoverdrachten
6.521.835
0
6.521.835
0
0
0
0
AKW
3.638.806
0
3.638.806
0
0
0
0
Kinderbijslagvoorziening BES
4.373
0
4.373
0
0
0
0
WKB
2.878.656
0
2.878.656
0
0
0
0
Ontvangsten
198.080
– 5.695
192.385
– 4.926
– 2.741
– 1.922
0
Toelichting
Ontvangsten WKB
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid scheldt, als onderdeel van het
kwijtschelden van publieke schulden, de openstaande Kindgebondenbudgetschulden van
KOT-gedupeerden en hun huidige partner kwijt. Dit leidt in de jaren 2021–2024 tot
in totaal € 15 miljoen minder ontvangsten uit terugvorderingen kindgebonden budget.
2.5 Artikel 96
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting 2021
artikel 96 Apparaat kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
372.070
– 1.473
370.597
8.700
5.673
0
0
Uitgaven:
407.222
– 1.473
405.749
8.700
5.673
0
0
Personele uitgaven
327.135
– 1.353
325.782
7.890
5.199
0
0
waarvan eigen personeel
317.862
– 1.403
316.459
7.840
5.174
0
0
waarvan externe inhuur
6.403
50
6.453
50
25
0
0
waarvan overige personele uitgaven
2.870
0
2.870
0
0
0
0
Materiële uitgaven
80.087
– 120
79.967
810
474
0
0
waarvan ICT
15.018
0
15.018
0
0
0
0
waarvan bijdrage aan SSO's
48.132
– 120
48.012
810
474
0
0
waarvan overige Materiële uitgaven
16.937
0
16.937
0
0
0
0
Ontvangsten
58.761
0
58.761
0
0
0
0
Toelichting
Uitvoeringkosten NOW
De uitvoeringskosten NOW van het kerndepartement SZW vallen hoger uit dan in eerste
instantie geraamd, wegens een hoger beroep op de regeling dan waar in de eerdere raming
rekening mee is gehouden. De eerder gereserveerde middelen worden in het juiste kasritme
geplaatst door een kasschuif van € 1,0 miljoen van 2021 naar 2022. Verder worden de
beschikbare middelen verhoogd met in totaal € 8,7 miljoen. Dit wordt gedekt uit een
bestaande reservering voor uitvoeringskosten van de NOW op artikel 99.
2.6 Artikel 98
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting 2021
(ISB) artikel 98 Algemeen (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
25.997
248
26.245
264
20
0
0
Uitgaven:
27.851
248
28.099
264
20
0
0
Subsidies
2.000
0
2.000
0
0
0
0
Artikel 98
2.000
0
2.000
0
0
0
0
Opdrachten
16.380
248
16.628
264
20
0
0
Handhaving
3.178
0
3.178
0
0
0
0
Opdrachten overig
13.202
248
13.450
264
20
0
0
Bekostiging
7.442
0
7.442
0
0
0
0
Uitvoeringskosten Caribisch Nederland
7.442
0
7.442
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
329
0
329
0
0
0
0
RVO
329
0
329
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingen
1.700
0
1.700
0
0
0
0
Ministerie van Financiën
1.700
0
1.700
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Uitvoeringskosten NOW
Dit betreft de uiteindelijke toedeling aan artikel 98 van de eerder op artikel 96
gereserveerde middelen voor de uitvoeringskosten NOW van het kerndepartement SZW.
Het betreft hier beleidsondersteunend budget voor ICT en onderzoek dat op artikel
98 wordt verantwoord.
2.7 Artikel 99
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting (ISB)
artikel 99 Nog te verdelen (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
335.224
94.785
430.009
1.000
1.000
0
0
Uitgaven:
335.224
102.845
438.069
1.000
1.000
0
0
Overige beleidsuitgaven
335.224
102.845
438.069
1.000
1.000
0
0
Loonbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
Prijsbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
Onvoorzien
335.224
102.845
438.069
1.000
1.000
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
De Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten (TONK) beoogt dat gemeenten
huishoudens tegemoet kunnen komen die door de coronacrisis een sterke terugval in
inkomsten hebben en daardoor hun noodzakelijke (woon)kosten niet meer kunnen betalen.
Inmiddels is gebleken dat het oorspronkelijk beschikbare bedrag van € 130 miljoen
door veel gemeenten als ontoereikend wordt beschouwd. De Minister van SZW heeft dit
ook met bestuurders van VNG en Divosa besproken. Dat heeft ertoe geleid dat het kabinet
het beschikbare bedrag voor de TONK verdubbelt. Er is nu € 260 miljoen beschikbaar
voor het eerste halfjaar van 2021. De eerder afgesproken € 65 miljoen voor de eerste
tranche blijft beschikbaar volgens de afgesproken verdeelsleutel. In de tweede tranche
wordt het resterende budget van € 195 miljoen over gemeenten verdeeld, deze middelen
worden op een later moment van artikel 99 overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Aanvullend eilandelijk beleid
Aansluitend aan het besluit om in Europees Nederland middelen toe te kennen aan gemeenten
voor de TONK, zijn eerder voor Caribisch Nederland extra middelen vrijgemaakt voor
aanvullend eilandelijk beleid. Deze extra middelen worden nu verdubbeld, waarmee de
eilandelijke middelen voor de eerste helft 2021 in totaal op € 3 mln. uitkomen. Deze
middelen worden overgemaakt naar het BES-fonds en toegevoegd aan de vrije uitkering
Caribisch Nederland.
Middelen sociaal welzijn
In het kader van het steunpakket sociaal en mentaal welzijn is € 5,0 miljoen budget
beschikbaar gesteld op de begroting van SZW (naast middelen voor o.a. gemeenten en
VWS) voor activiteiten om de mentale weerbaarheid van werkenden te stimuleren (Kamerbrief
«Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl» van 12 februari 2021). Dit bedrag
zal zodra de uitwerking voldoende compleet is naar het juiste beleidsartikel worden
overgeboekt.
Kasschuif uitvoeringskosten NOW
Om beter aan te sluiten bij het kasritme van de uitvoeringskosten NOW van het kerndepartement
SZW wordt een kasschuif gedaan van 2021 (–/– € 13,7 miljoen) naar 2022 (€ 8,0 miljoen)
en 2023 (€ 5,7 miljoen). Daarnaast worden de naar 2022 en 2023 geschoven middelen
direct overgeboekt naar artikel 96.
Herstelactie Kinderopvangtoeslag
In het kader van de herstelactie kinderopvangtoeslag is besloten tot het kwijtschelden
van publieke schulden bij direct gedupeerden en hun huidige partner. Naar inschatting
leidt dit bij SZW-regelingen van UWV, SVB en DUO in totaal (cumulatief) tot € 3 miljoen
minder ontvangsten uit openstaande terugvorderingen over de jaren 2021–2023. Bij nadere
uitwerking wordt dit nader verdeeld over de betreffende regelingen.
Diverse kasschuiven en overboekingen: crisisdienstverlening
Er is sprake van verschillende kasschuiven en budgettair neutrale herschikkingen in
het kader van crisisdienstverlening op artikel 99. Voor het ontschot budget van de
sociale partners wordt aanvullend € 0,9 miljoen overgeboekt naar artikel 5. Voor de
projectsubsidies in het kader van crisisdienstverlening worden middelen uit 2021 (–/– € 7,3
miljoen) geschoven naar 2022 (€ 4,7 miljoen) en 2023 (€ 2,6 miljoen). De naar 2022
en 2023 geschoven middelen worden direct overgeboekt naar subsidies op artikel 5.
Ook wordt in 2021 € 0,8 miljoen overgeboekt van artikel 99 naar artikel 5 voor dit
doeleinde.
Daarnaast worden voor uitvoeringskosten van het UWV in het kader van crisisdienstverlening
middelen uit 2021 geschoven (–/– € 10,3 miljoen) naar 2022 (€ 8,3 miljoen), 2023 (€ 1,4
miljoen) en 2024 (€ 0,5 miljoen). Tot slot wordt voor de Leerwerkloketten € 1,5 miljoen
geschoven van 2021 naar 2022. Voornoemde middelen worden direct overgeboekt naar artikel
11 Uitvoering (premiegefinancierd).
2.8 Premie gefinancierd artikel 11
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid 2e Incidentele suppletoire begroting premie
gefinancierd artikel 11 Uitvoering (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie
Mutatie
Mutatie
Mutatie
2021 incl. NvW, amendementen en ISB
2022
2023
2024
2025
Verplichtingen:
1.946.194
2.394
1.948.588
10.968
1.400
500
0
Uitgaven:
1.946.194
2.394
1.948.588
10.968
1.400
500
0
Bijdrage aan zbo's en rwt's
1.946.194
2.394
1.948.588
10.968
1.400
500
0
Uitvoeringskosten UWV
1.778.367
2.394
1.780.761
10.968
1.400
500
0
Uitvoeringskosten SVB
135.407
0
135.407
0
0
0
0
Uitvoeringskosten UWV nominaal
30.122
0
30.122
0
0
0
0
Uitvoeringskosten SVB nominaal
2.298
0
2.298
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Uitvoeringskosten crisisdienstverlening
Voor de uitvoeringskosten van crisisdienstverlening door het UWV wordt er in 2021
€ 3,5 miljoen, voor 2022 € 8,4 miljoen, voor 2023 € 1,4 en voor 2024 € 0,5 miljoen
aan budget overgeboekt. Er is in 2021 reeds € 9,3 miljoen beschikbaar op artikel 11
voor dit doeleinde. Daarnaast wordt € 1,5 mln. in 2022 beschikbaar gesteld voor de
leerwerkloketten (onderdeel van de crisisdienstverlening). Er is in 2021 reeds € 1,5
miljoen beschikbaar op artikel 11 voor dit doeleinde.
De € 3,5 miljoen in 2021 is afkomstig van artikel 5, de overige overboekingen zijn
afkomstig van de reservering voor crisisdienstverlening op artikel 99.
Crisisdienstverlening kasschuiven
Om aan te sluiten bij het kasritme voor de uitvoeringskosten crisisdienstverlening
is er een kasschuif van 2021 (–/– € 1,1 miljoen) naar 2022.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 15 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Voor |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.