Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
35 689 Wijziging van de Wet precursoren voor explosieven en de Wet op de economische delicten ter uitvoering van Verordening (EU) 2019/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven, tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1907/2006 en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 98/2013 (PbEU 2019, L 186)
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 1 februari 2021
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek
van dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het
voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen
zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet
genoegzaam voorbereid.
INHOUDSOPGAVE
Algemeen
1
1. De verordening
2
1.1 Inhoud verordening
2
2. Betrokken partijen en regeldruk
2
2.1 Marktdeelnemers, onlinemarktplaatsen en professionele gebruikers
2
Algemeen
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de Wijziging
van de Wet precursoren voor explosieven en de Wet op de economische delicten ter uitvoering
van Verordening (EU) 2019/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019
over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven, tot
wijziging van Verordening (EG) nr. 1907/2006 en tot intrekking van Verordening (EU)
nr. 98/2013 (PbEU 2019, L 186) (hierna: het wetsvoorstel). Zij hebben gezien de directe
doorwerking van de verordening en de beperkte wijziging in de huidige praktijk geen
verdere vragen.
De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van bovengenoemd
wetsvoorstel. Zij hebben nog enkele vragen over de inhoud van de verordening en de
regels voor betrokken partijen.
1. De verordening
1.1 Inhoud verordening
De leden van de D66-fractie lezen dat alleen particuliere gebruikers een vergunning
nodig hebben voor het aanschaffen van precursoren voor explosieven. Waarom is er niet
voor gekozen professionele gebruikers met vergunningen te laten werken? In hoeverre
is nu vastgelegd op welke manier aangetoond kan worden dat middelen noodzakelijk zijn
voor handels-, bedrijfs-of beroepsactiviteiten? Worden aan professionele gebruikers
wel precursoren voor explosieven verstrekt uit bijlage I met een waarde hoger dan
de grenswaarde waarboven aan particulieren geen vergunning meer wordt verleend?
2. Betrokken partijen en regeldruk
2.1 Marktdeelnemers, onlinemarktplaatsen en professionele gebruikers
De leden van de D66-fractie lezen dat een marktdeelnemer verplicht is al het personeel
te instrueren met betrekking tot de regels omtrent de verkoop van precursoren voor
explosieven. Welke verplichtingen gelden er voor een professioneel gebruiker ten opzichte
van eventuele medewerkers binnen het bedrijf waar de precursoren gebruikt worden?
Voornoemde leden vragen welke waarborgen er zijn in de wet ten aanzien van de controles
die marktdeelnemers dienen uit te voeren, wanneer zij precursoren voor explosieven
aanbieden op online marktplaatsen.
In de verordening wordt gesteld dat waar nodig een controle van de vergunning bijvoorbeeld
kan plaatsvinden bij de levering van de precursor voor explosieven. Betekent dit dat
de levering uitsluitend door de marktdeelnemer zelf dient te worden uitgevoerd? Als
dat niet het geval is en een marktdeelnemer de levering kan uitbesteden aan een pakketvervoerder,
wordt de pakketvervoerder daarmee dan verantwoordelijk voor het instrueren van personeel
op de vergunningscontrole? Welke waarborgen zijn er dat medewerkers van pakketvervoerders
de vergunningscontrole correct zullen uitvoeren?
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
Adjunct-griffier van de commissie, Verouden
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
E.M. Verouden, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.