Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 705 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021 (Incidentele suppletoire begroting inzake Winair)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van Infrastructuur
en Waterstaat.
Nieuw beleid wordt pas in uitvoering genomen nadat het parlement de Ontwerpbegrotingswet
2021 heeft geautoriseerd. De spoedeisende maatregelen in deze incidentele suppletoire
begroting 2021 gaan in vanaf 1 januari 2021 en kunnen vanaf dat moment tot verplichtingen
en/of betalingen leiden. Indien de formele autorisatie van beide Kamers op dat moment
niet is afgerond zal het kabinet de uitvoering van de voorgenomen maatregelen in het
belang van het Rijk conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016
starten. Voor de indiening van deze Incidentele suppletoire begroting is uw Kamer
geïnformeerd via deze brief van 31 december 2020.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020…
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
B. BEGROTINGSTOELICHTING
a. Inhoudelijke toelichting
De COVID-19-crisis laat diepe sporen achter op de Caribische delen van het Koninkrijk.
Door de inreisbeperkingen en de teruggevallen vraag dreigen de luchtverbindingen met
de Caribisch-Nederlandse gemeenten stil te vallen. Winair, de enige luchtvaartmaatschappij
die verbindingen onderhoudt met alle zes de Caribische delen van het Koninkrijk, en
de enige die een reguliere verbinding onderhoudt met Sint Eustatius en Saba, is hierdoor
in financiële problemen geraakt, omdat er geen inkomsten binnenkomen maar de kosten
grotendeels doorlopen.
Het kabinet heeft daarom besloten positief te reageren op het verzoek van de Minister-President
van Sint Maarten om steun, door een hypothecaire lening van USD 3 mln (met huidige
koers max. EUR 2,7 miljoen) af te sluiten op het luchthavengebouw van Winair. Deze
lening zal deels worden gefinancierd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (1 miljoen Euro) en deels door het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat (max 1,7 miljoen Euro)1.
Met het verstrekken van deze lening wordt de interinsulaire connectiviteit op de korte
termijn gewaarborgd.
De hypothecaire lening komt ten laste van de uitgaven op de begroting Infrastructuur
en Waterstaat, artikel 17 luchtvaart. Aan de hypothecaire lening, die in beginsel
wordt verstrekt voor een periode van 18 maanden worden voorwaarden gesteld. Belangrijkste
voorwaarde is dat Winair zolang de lening loopt een regelmatige luchtverbinding met
de eilanden St-Eustatius en Saba moet garanderen, vanzelfsprekend met inachtneming
van de COVID-19-reisbeperkingen.
Artikel 17 Luchtvaart
17.01 Luchtvaart
Uitgaven
Opdrachten
De overige uitgaven op dit artikelonderdeel worden verlaagd ter dekking van de uitgaven
ten behoeve van de lening aan Winair, exclusief het deel van € 1 miljoen dat wordt
gefinancierd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Leningen
De uitgaven op dit artikelonderdeel worden verhoogd met € 2,7 miljoen in 2021. Deze
middelen worden ingezet voor het verstrekken van een hypothecaire lening aan WinAir
op het luchthavengebouw van Winair ter waarde van USD 3 miljoen. Daarmee kan het bedrijf,
dat essentieel is voor de interinsulaire verbinding van Saba en Sint Eustatius op
korte termijn blijven opereren.
Ontvangsten
Voor 2022 wordt een ontvangst van € 2,879 miljoen verwacht, gegeven de looptijd van
de lening van maximaal 18 maanden en het marktconforme rentepercentage van 4,41% per
jaar. Bij aflossing vloeit dit bedrag naar rato van het door het ministerie Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties ingelegde deel terug naar de begroting van Koninkrijksrelaties.
b. Budgettaire gevolgen van beleid
Artikel 17 Luchtvaart
Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021
Mutaties incidentele suppletoire begroting
Stand incidentele suppletoire begroting
mutatie 2022
mutatie 2023
mutatie 2024
mutatie 2025
Verplichtingen
24.515
0
24.515
0
0
0
0
Waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
0
0
Uitgaven
27.081
1.000
28.081
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
72%
1 Luchtvaart
27.081
1.000
28.081
0
0
0
0
Opdrachten
12.302
– 1.700
10.602
0
0
0
0
– Opdrachten GIS
1.178
0
1.178
0
0
0
0
– Caribisch Nederland
457
0
457
0
0
0
0
– Overige Opdrachten
10.667
– 1.700
8.967
0
0
0
0
Subsidies
6.723
0
6.723
0
0
0
0
– Leefbaarheidsfonds
407
– Subsidie tarieven Bonaire
425
– Subsidie omploegen graan
1.835
– Overige subsidies
4.056
Bijdrage aan agentschappen
6.477
0
6.477
0
0
0
0
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI
14
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
460
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS tbv Caribisch Nederland
6.003
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
– Waarvan bijdrage Caribisch Nederland
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.479
0
1.479
0
0
0
0
– Waarvan bijdrage International Civil Aviation Organization
1.311
– Waarvan overige bijdrage aan (inter-) nationale organisaties
168
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
100
0
100
Leningen
0
2.700
2.700
0
0
0
0
Ontvangsten
1.280
0
1.280
2.879
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.