Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
35 623 Herindeling van de gemeenten Amsterdam en Weesp
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 22 december 2020
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek
van dit wetsvoorstel, heeft de eer als volgt Verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen en de gemaakte opmerkingen
tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging
over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave
1.
Inleiding
1
2.
Voorgeschiedenis en totstandkoming herindelingsadvies
2
3.
Toets aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling
2
4.
Afwijkende herindelingsdatum
4
5.
Overige aspecten
4
1. Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel
Herindeling van de gemeenten Amsterdam en Weesp. Graag willen deze leden de regering
daarover een vraag stellen. Allereerst constateren de leden van de VVD-fractie dat
het om een «lichte samen-voeging» gaat en deze herindeling op initiatief van de betrokken
gemeenten zelf tot stand is gekomen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van het voorstel tot herindeling
van de gemeenten Amsterdam en Weesp.
De leden van de SP-fractie hebben het voornemen tot herindeling gelezen en hebben
daarover nog enkele vragen en opmerkingen.
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben onder dankzegging kennisgeno-men van voorliggend
voorstel. Genoemde leden zijn zich er van bewust dat een samenvoeging van gemeenten
niet enkel een bestuurlijke exercitie is, maar ook een grote impact heeft op de inwoners
van de betrokken gemeen-ten. Dat is in het geval van voorliggende herindeling niet
anders. De leden van de ChristenUnie-fractie spreken de hoop uit dat de herindeling
van gemeente Amsterdam en Weesp bijdraagt aan de bloei van de gemeenschap in deze
gemeenten en wensen bewoners en bestuurders daarbij veel succes.
De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel.
2. Voorgeschiedenis en totstandkoming herindelingsadvies
De leden van de CDA-fractie constateren, dat het voorliggende wetsvoorstel gebaseerd
is op het herindelingsadvies van de betrokken gemeenten en de positieve zienswijze
daarop van gedeputeerde staten van de provincie Noord-Holland van 30 juni 2020. In
de memorie van toelichting wordt bij herhaling verwezen naar het herindelingsadvies.
Daarom zijn deze leden van mening dat het niet juist is, dat het herindelingsadvies
met de bijbehorende documenten en de zienswijze van de provincie niet als bijlagen
zijn opgeno-men bij de memorie van toelichting. Deze leden verzoeken de regering het
herindelingsadvies met de bijbehorende documenten en de zienswijze van de provincie
alsnog als bijlagen op te nemen bij de nota naar aanleiding van het verslag.
De regering stelt, dat de gemeenten Amsterdam en Weesp zelf het initiatief hebben
genomen om tot een herindeling te komen. De leden van de CDA-fractie vragen de regering
deze stelling nader te onderbouwen, omdat het bijna een eeuw geleden is dat enige
gemeente vrijwillig met Amsterdam wilde fuseren, voor het laatst in 1921. Het ging
toen om Ransdorp, Buiksloot en Schellingwoude, die zwaar getroffen waren door de watersnood
van 1916.
3. Toets aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling
3.1. Draagvlak
De leden van de SP-fractie vragen of er nader kan worden ingegaan op de vraag waarom
er geen referendum in de deelnemende gemeenten is gehouden.
3.2 Bestuurskracht
De regering stelt, lezen de leden van de CDA-fractie, dat Weesp op dit moment al kan
profiteren van de grotere bestuurskracht van Amsterdam, doordat Amsterdam en Weesp
al in 2019 een ambtelijke fusie zijn aangegaan. De leden van de CDA-fractie vragen
de regering deze stelling nader toe te lichten. Welke vruchten hebben de inwoners
van Weesp al mogen plukken van de ambtelijke fusie? Deze leden vragen de regering
in het bijzonder in te gaan op handhaving van bestemmingsplannen en procedures bij
omgevingsvergunningen.
De leden van de SP-fractie vragen of er nader gereflecteerd kan worden op de vraag
hoe het kan dat er meer bestuurskracht bij de gemeenten nodig is. Waarom waren zij
eerder wel en nu niet meer in staat de taken voor hun inwoners uit te voeren? Welke
taken kunnen zij niet meer uitvoeren? Kan er worden ingegaan op waarom er geen referendum
in alle deelnemende gemeenten is gehouden?
3.3. Interne samenhang en nabijheid van bestuur
Amsterdam en Weesp hebben overeenkomsten, maar ook verschillen, zo lezen de leden
van de VVD-fractie in de memorie van toelichting. Een verschil heeft betrekking op
de schaalgrootte. Behoud van de nabijheid van bestuur voor de inwoners van Weesp is
een punt van aandacht. Na de herindeling krijgt Weesp een gekozen volksvertegenwoordiging
in de vorm van een bestuurscommissie die de beschikking zal hebben over een eigen
budget. De leden van de VVD-fractie vragen hoe dat moet worden geduid. Wordt daar-mee
een extra bestuurslaag gecreëerd? Wat betekent dat eigen budget? Hoe verhoudt dat
eigen budget zich tot het budgetrecht van de gemeenteraad van Amsterdam (incl. Weesp)?
Gaarne krijgen de leden van de VVD-fractie een reactie van de regering.
De leden van de CDA-fractie vragen of het criterium «interne samenhang» serieus wordt
gewogen waar de regering schrijft: «Alhoewel Weesp en Amsterdam bijvoorbeeld beide
een waterrijke gemeente zijn en beide gemeenten worden geconfronteerd met een sterk
groeiende bevolking, zijn er ook verschillen te benoemen.»
De regering geeft aan, dat specifiek voor Weesp is gezocht naar een eigen vorm waarmee
de nabijheid van bestuur voor de Weespers na de gemeen-telijke herindeling behouden
blijft. Dit heeft ertoe geleid dat Weesp na de herindeling een gekozen volksvertegenwoordiging
zal krijgen in de vorm van een bestuurscommissie die de beschikking zal hebben over
een eigen budget. De leden van de CDA-fractie vragen, hoe de bijzondere positie van
Weesp binnen het bestuurlijk stelsel van Amsterdam duurzaam wordt vormgegeven. Deze
leden vragen, of de mogelijkheid bestaat dat Weesp alsnog wordt opgenomen in stadsdeel
Amsterdam Zuidoost.
De leden van de SP-fractie vragen hoeveel invloed, in zetelaantal, de stemge-rechtigde
kiezers in Weesp hebben op de gemeenteraad van Amsterdam. Kan er een nadere reflectie
gegeven worden hoe gemeenteraadsleden in de nieuwe gemeente hun werk moeten kunnen
doen, met zoveel inwoners? Gaat Weesp een nieuw stadsdeel van Amsterdam worden?
De leden van de SGP-fractie vragen welke waarborgen zijn of worden aange-bracht om
ervoor te zorgen dat de voortgaande verstedelijking niet ten koste gaat van het openhouden
van het landschap. Kan de regering ook aangeven wat haar visie in dezen is?
3.4. Regionale samenhang
De leden van de SP-fractie vragen naar de gevolgen voor de positie van de gemeenten
Diemen en Duivendrecht, nu Amsterdam steeds groter wordt en deze gemeenten in de verdrukking
kunnen komen? Kan hier nader op worden gereflecteerd?
De leden van de SGP-fractie hebben in de toelichting een bespreking gemist van de
nieuwe geografische omvang en ligging van de gemeente Amsterdam in relatie tot de
omliggende gemeenten. Deze leden constateren onder meer dat de gemeente Diemen door
de herindeling in sterkere mate ingeklemd komt te liggen tussen de gebieden van de
gemeente Amsterdam. Zij vragen in hoeverre de regering dit wenselijk acht en welke
inschattingen tijdens de voorbereidingen gemaakt zijn of deze geografische ligging
een eigen dynamiek kan krijgen in de toekomst. Wat is bovendien het oordeel van de
regering over de verdergaande zuidoostelijke uitbreiding van het grondgebied van de
gemeente Amsterdam?
4. Afwijkende herindelingsdatum
De leden van de VVD-fractie lezen dat de datum van herindeling niet wordt vastgesteld
op 1 januari 2022, maar op 24 maart 2022. De herindelings-verkiezingen vinden dus
niet plaats in november 2021 maar in maart 2022, tegelijkertijd met de reguliere gemeenteraadsverkiezingen.
Dat betekent dat op 1 januari 2022 Amsterdam en Weesp nog twee afzonderlijke gemeenten
zijn. Maar voorgesteld wordt om in 2022 de financiële uitkeringen van het Rijk aan
Amsterdam en Weesp waaraan een verdeelmodel ten grondslag ligt met niet-optelbare
maatstaven, te berekenen als ware zij op 1 januari 2022 al één gemeente. Amsterdam
krijgt dan de financiële middelen met de verplichting om het deel van Weesp aan Weesp
uit te keren. Wat betekent dat voor de middelen die Weesp krijgt? Betekent dat een
financiële achteruitgang voor Weesp? Wat betekent deze regeling voor Amsterdam? De
leden van de VVD-fractie vragen de regering hier op in te gaan.
De leden van de ChristenUnie-fractie constateren dat er sprake is geweest van een
zorgvuldig proces. Genoemde leden hebben begrip voor de keuze om de herindelingsverkiezingen
plaats te laten vinden op 18 maart 2022, tezamen met de landelijke gemeenteraadsverkiezingen.
Zij vragen de rege-ring aan te geven of niet überhaupt te overwegen valt in meer gevallen
herin-delingsverkiezingen gelijktijdig met landelijke gemeenteraadsverkiezingen te
laten plaatsvinden, gezien het positieve effect op de opkomst van de laatste. Dit
zou bijvoorbeeld kunnen bij herindelingen die plaatsvinden in het jaar waarin ook
de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden.
De leden van de SGP-fractie constateren dat de gemeenten bij het verplaat-sen van
de verkiezingsdatum verwijzen naar het precedent van de gemeente Rotterdam. Deze leden
vragen in hoeverre het inwilligen van het verzoek die precedentwerking verder kan
versterken. Kan dit verhaal niet ook aangevoerd worden door kleinere gemeenten die
tot elkaar in ongeveer dezelfde verhou-ding staan? Is de regering van mening dat verdere
precedentwerking voorko-men dient te worden?
5. Overige aspecten
Wettelijke samenwerkingsverbanden
De leden van de VVD-fractie begrijpen dat het kennelijk de bedoeling is dat het grondgebied
van Weesp onderdeel gaat uitmaken van de Vervoerregio Amsterdam. Daarover moeten separaat
nadere afspraken worden gemaakt. Wat is de stand van zaken daaromtrent nu? Wat moet
er nog gebeuren voor het toevoegen van Weesp aan de Vervoerregio Amsterdam? De leden
van de VVD-fractie vragen de regering hier op in te gaan.
De leden van de CDA-fractie vragen of de praktische, operationele en financiële consequenties
van de ontvlechting van samenwerkingsverbanden inmiddels zijn geïnventariseerd. De
wijziging van de gemeentelijke indeling heeft gevolgen voor de wettelijke indeling
van de veiligheidsregio’s, en daarmee tevens voor de indeling van de gemeentelijke
gezondheidsdiensten (GGD) en de omgevingsdiensten: Weesp treedt uit de regio Gooi
en Vechtstreek en treedt toe tot de regio Amsterdam-Amstelland. De leden van de CDA-fractie
ontvangen hierover graag nadere informatie.
De voorzitter van de commissie, Ziengs
Adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
F.M.J. Hendrickx, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 32 | Voor |
PVV | 20 | Tegen |
CDA | 19 | Tegen |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 4 | Tegen |
50PLUS | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Tegen |
Krol | 1 | Tegen |
Van Kooten-Arissen | 1 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.