Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Voorstel van wet2.2 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1 Inzet3.2 Artikel 2 Koninklijke Marine3.3 Artikel 3 Koninklijke Landmacht3.4 Artikel 4 Koninklijke Luchtmacht3.5 Artikel 5 Koninklijke Marechaussee3.6 Artikel 6 Investeringen3.7 Artikel 7 Defensie Materieel Organisatie3.8 Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 9 Algemeen4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement4.3 Artikel 11 Geheim4.4 Artikel 12 Nog onverdeeld
35 650 X Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Ontvangen 30 november 2020
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie,A.Th.B. Bijleveld-Schouten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting van hoofdstuk X van de begroting van het Rijk.
In hoofdstuk 2 wordt het voorstel van wet gepresenteerd met daarin de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting. In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste begrotingswijzigingen op de begroting van het Ministerie van Defensie gepresenteerd.
Aansluitend wordt in hoofdstuk 3 inzicht gegeven in de begrotingsmutaties op artikelniveau voor de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen. Per artikel is in dit hoofdstuk een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid. De budgettaire gevolgen worden in de tabellen cijfermatig gepresenteerd en in aansluiting op de tabel toegelicht. De mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel worden op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
De opgenomen toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien er sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat er verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.
2 Beleid
Op 15 oktober 2020 presenteerde het ministerie van Defensie de Defensievisie 2035 «Vechten voor een veilige toekomst.» Nu en ook in de toekomst willen we de vrijheid om ons leven te leiden zoals we dat willen. De defensievisie is op 15 oktober naar de Tweede Kamer verstuurd (Kamerstuk 34919, nr. 71). De manieren waarop deze vrijheid wordt bedreigd veranderen continu. Het dreigingsbeeld wordt diverser, complexer en verontrustender. Dit vraagt om veranderingen in onze defensieorganisatie en om een verandering in onze kijk op veiligheid. De visie geeft voor de komende jaren richting aan deze veranderingen.
2.1 Voorstel van wet
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2020 van het Ministerie van Defensie (X) ten opzichte van de 1e suppletoire begroting met een bedrag van € 31,6 miljoen te verlagen. Voorts wordt voorgesteld het begrotingsbedrag van de ontvangsten 2020 met € 19,0 miljoen te verhogen. Dit leidt voor het Ministerie van Defensie tot een uitgavenbudget van € 11.460,0 miljoen en een ontvangstenbudget van € 289,6 miljoen. De begroting voor de in 2020 aan te gane verplichtingen daalt met € 401,3 miljoen tot € 11.451,0 miljoen. De cijfermatige aansluiting op de 1e suppletoire begroting 2020 is als volgt:
Tabel 2 Uitgaven (in duizend euro)
Stand 1e suppletoire begroting 2020
€ 11.491.673
Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2020
€ ‒ 31.629
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2020
€ 11.460.044
Tabel 3 Ontvangsten (in duizend euro)
Stand 1e suppletoire begroting 2020
€ 270.671
Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2020
€ 18.975
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2020
€ 289.646
2.2 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven
Vastgestelde begroting 2020
11.035.078
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020
456.595
Stand 1e suppletoire begroting 2020
11.491.673
Belangrijkste suppletoire mutaties
1. Interdepartementale budgetoverhevelingen
1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
‒ 4.877
2. Bijstellen ontvangsten Bestuursstaf
12
1.800
3. Compensatie Zeeland
1, 6, 8, 10, 11, 12
‒ 65.900
4. Aanvulling BSB convenant door BUZA
5
9.900
5. Aanpassing uitgavenplafond DMF voor valutaverschillen
6
7.552
6. Bijstellen ontvangsten Marine
2
7.900
7. Vordering op DNB voor beveiligingswerkzaamheden
5
3.790
8. Kasschuif Chroom-6
8, 10
‒ 17.000
9. Kasschuif Nationaal Fonds Ereschuld
8
‒ 8.700
10. COVID-19 middelen
1, 6, 8, 12
60.000
11. Bijstellen verkoopopbrengsten materieel a.g.v. realisatieverwachtingen
6
‒ 12.558
12. Doorwerking bijstellen ontvangsten DMO
7
‒ 10.000
13. Doorwerking minder ontvangsten declarabele zorg als gevolg van COVID-19
8
‒ 7.000
14. Incidentele herschikking tussen exploitatie en investeringen
3, 6
‒
15. Investeringspakket Caribisch gebied
2
2.000
Overige mutaties
1.464
Stand 2e suppletoire begroting 2020
11.460.044
Toelichting
1. Interdepartementale budgetoverhevelingen
Vanuit diverse ministeries is budget naar Defensie overgeheveld voor het uitvoeren van activiteiten en vice versa. Zo ontvangt Defensie o.a. budget voor het Breed Offensief Tegen de Ondermijnende Criminaliteit (BOTOC) vanuit het Ministerie van Justitie & Veiligheid (€ 1,6 miljoen). Per saldo daalt de begroting van Defensie, als gevolg van interdepartementale budgetoverhevelingen, met € 4,9 miljoen voor 2020.
2. Bijstellen ontvangsten Bestuursstaf
Dit betreft hogere ontvangsten voor o.a. de MIVD vanwege meer veiligheidsonderzoeken.
3. Compensatie Zeeland
Het betreft de financiële bijdrage van Defensie in 2020 aan het compensatiepakket aan Zeeland voor het niet doorgaan van de verhuizing van de Marinierskazerne. Dit is exclusief de bijdrage van de grond (à € 12,8 miljoen), die door Defensie om niet wordt overgedragen aan Zeeland (zie de bijlage budgettaire tabel bij Kamerstuk 33358, nr. 28, Compensatiepakket Zeeland).
4. Aanvulling BSB convenant door BUZA
Met de 1e suppletoire begroting heeft Defensie € 15,3 miljoen ontvangen van Buitenlandse Zaken voor de beveiliging van ambassades door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten, dit is nu aangevuld met € 9,9 miljoen. De aanvulling van € 9,9 miljoen voor het BSB convenant beveiliging ambassades door BUZA betreft een indexatie van het in 2009 afgesloten convenant beveiliging ambassades. Vanaf 2009 is het convenant financieel niet geherwaardeerd. Met deze aanvulling is het convenant op prijspeil 2018 gebracht.
5. Aanpassing voor valutaverschillen
Om de verstorende werking van valutaschommelingen op de defensiebegroting op te lossen, heeft het kabinet de afspraak gemaakt dat mee- en tegenvallers als gevolg van valutaontwikkelingen voortaan als niet-plafondrelevante mutaties worden verwerkt. Deze komen daardoor direct ten gunste of ten laste van het EMU-saldo. Hiermee wordt invulling gegeven aan het regeerakkoord waarin is opgenomen dat het kabinet komt met voorstellen voor het vergroten van de voorspelbaarheid en schokbestendigheid van de materieelbegroting.
6. Bijstellen ontvangsten Marine
De Marine ontvangt in 2020 een btw teruggave over het jaar 2019.
7. Vordering op DNB voor beveiligingswerkzaamheden
Voor de uitvoering van beveiligingswerkzaamheden voor DNB dient de Marechaussee jaarlijks op verzoek van DNB een vordering in.
8. Kasschuif Chroom-6
De afhandeling van de claims met betrekking tot de Regeling Uitkering chroom-6 Defensie kost in sommige gevallen meer tijd, waardoor een kasschuif naar latere jaren benodigd is.
9. Kasschuif Nationaal Fonds Ereschuld
Op basis van de huidige inzichten verschuift de afhandeling van enkele schadeclaims naar latere jaren. Het budget wordt daarom van 2020 naar latere jaren verschoven.
10. COVID-19 middelen
De inzet van Defensiepersoneel en materieel in de coronacrisis heeft geleid tot meerkosten voor Defensie. Hiertoe wordt de begroting van Defensie verhoogd met € 60 miljoen in 2020.
11. Doorwerking bijstellen verkoopopbrengsten a.g.v. realisatieverwachtingen
De verkoopopbrengsten worden met € 12,6 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt met name door het niet nakomen van betalingsverplichtingen vanuit Jordanië. Dit betreft onder andere de contracten voor geleverde goederen als rupsvoertuigen, terreinvoertuigen en de daarbij behorende reservedelen. Deze ontvangsten zullen in de komende jaren binnenkomen.
12. Doorwerking bijstellen ontvangsten DMO
Voor 2020 worden minder ontvangsten verwacht dan begroot. Het betreft onder meer minderontvangsten als gevolg van lagere verkopen van brandstof aan bondgenootschappelijke krijgsmachten, bijvoorbeeld door het niet doorgaan van de bondgenootschappelijke luchtmachtoefening Frisian Flag. Ook als gevolg van een lagere olieprijs zijn deze ontvangsten lager dan begroot.
13. Doorwerking minder ontvangsten declarabele zorg als gevolg van COVID-19.
Vanwege COVID-19 heeft de niet spoedeisende dienstverlening aan het militaire personeel grotendeels stilgelegen waardoor de betreffende behandelingen niet gedeclareerd konden worden bij de zorgverzekeraar. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan behandelingen bij de tandheelkundige dienst of het militaire revalidatiecentrum. Als gevolg hiervan worden zowel de ontvangsten als de uitgaven met € 7 miljoen naar beneden bijgesteld.
14. Incidentele herschikking tussen exploitatie en investeringen
Met de tweede suppletoire begroting 2019 is incidenteel geld (€ 95 miljoen) vanuit de investeringen in materieel ingezet om extra instandhoudings- en gereedstellingsuitgaven te compenseren. Dit jaar wordt met een incidentele herschikking tussen exploitatie en investeringen € 15 miljoen weer toegevoegd aan de investeringen. Hiermee wordt het eerste deel van de lening uit 2019 terugbetaald aan de investeringen, de komende jaren zullen ook de resterende bedragen weer worden toegevoegd.
15. Investeringspakket Caribisch gebied
Met het ondertekenen van het landspakket door Curaçao en Aruba als onderdeel van het bestuursakkoord met de landen in het Caribisch gebied komt geld beschikbaar waarmee onder meer gewerkt wordt aan de versterking van de rechtstaat. Defensie levert hier ook een bedrage aan en krijgt daarvoor € 2,0 miljoen uitgekeerd waarmee de Curaçaose militie, Arubaanse Militie en het Sociaal vormingstraject verder worden geprofessionaliseerd.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten
Vastgestelde begroting 2020
264.617
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020
6.054
Stand 1e suppletoire begroting 2020
270.671
Belangrijkste suppletoire mutaties
Bijstellen ontvangsten Marine
2
7900
Vordering op DNB voor beveiligingswerkzaamheden
5
3.790
Aflossing en rente lening ABP 2017
10
33.579
Bijstellen verkoopopbrengsten materieel agv realisatieverwachtingen 2020
6
‒ 12.558
Bijstellen ontvangsten DMO
10
‒ 10.000
Minder ontvangsten declarabele zorg als gevolg van COVID-19
8
‒ 7.000
Overige mutaties
3.264
Stand 2e suppletoire begroting 2020
289.646
Toelichting
1. Bijstellen ontvangsten Marine
De Marine ontvangt in 2020 een btw teruggave over het jaar 2019.
2. Vordering op DNB voor beveiligingswerkzaamheden
Voor de uitvoering van beveiligingswerkzaamheden voor DNB dient de Marechaussee jaarlijks op verzoek van DNB een vordering in.
3. Aflossing en rente lening ABP 2017
In het financieringsarrangement van de overgang naar het kapitaaldekkingsstelsel (kamerstuk 26 686, nr. 5 d.d. 13 juli 2000) was voldoende saldo om de één na laatste lening van de staat aan ABP af te lossen. Het ABP had dit geld, via Defensie, geleend ter dekking van (tijdelijke) dubbele lasten die gemoeid zijn met de overgang van het omslagstelsel voor militaire pensioenen naar het kapitaaldekkingsstelsel. De terugbetaling van het ABP wordt vervolgens via Defensie teruggegeven aan het Ministerie van Financiën.
4. Bijstellen verkoopopbrengsten a.g.v. realisatieverwachtingen
De verkoopopbrengsten worden met € 12,6 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt met name door het niet nakomen van betalingsverplichtingen vanuit Jordanië. Dit betreft onder andere de contracten voor geleverde goederen als rupsvoertuigen, terreinvoertuigen en de daarbij behorende reservedelen. Deze ontvangsten zullen in de komende jaren binnenkomen.
5. Doorwerking bijstellen ontvangsten DMO
Voor 2020 worden minder ontvangsten verwacht dan begroot. Het betreft onder meer minderontvangsten als gevolg van lagere verkopen van brandstof aan bondgenootschappelijke krijgsmachten, bijvoorbeeld door het niet doorgaan van de bondgenootschappelijke luchtmachtoefening Frisian Flag. Ook als gevolg van een lagere olieprijs zijn deze ontvangsten lager dan begroot.
6. Doorwerking minder ontvangsten declarabele zorg als gevolg van COVID-19.
Vanwege COVID-19 heeft de niet spoedeisende dienstverlening aan het militaire personeel grotendeels stilgelegen waardoor de betreffende behandelingen niet gedeclareerd konden worden bij de zorgverzekeraar. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan behandelingen bij de tandheelkundige dienst of het militaire revalidatiecentrum. Als gevolg hiervan worden zowel de ontvangsten als de uitgaven met € 7 miljoen naar beneden bijgesteld.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 Inzet
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Inzet (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
171.298
188.940
‒ 18.871
2.265
172.334
Uitgaven
195.247
212.889
‒ 18.871
6.065
200.083
Waarvan juridisch verplicht
15%
29%
65%
Programmauitgaven
Opdrachten
Crisisbeheersingsoperaties
187.882
204.374
‒ 37.000
167.374
Financiering nationale inzet krijgsmacht
3.252
3.252
18.057
21.309
Overige inzet
4.113
5.263
72
6.065
11.400
Ontvangsten
2.907
2.907
‒ 535
2.372
Crisisbeheersingsoperaties
1.407
1.407
1.407
Overige inzet
1.500
1.500
‒ 535
965
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 2,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
OpdrachtenHet Budget Internationale Veiligheid (BIV) daalt per saldo met € 37,0 miljoen. Door de COVID-19 pandemie is dit jaar een groot aantal uitzendingen gereduceerd in tijd en/of capaciteit, waardoor er dit jaar incidenteel meer ruimte is ontstaan in het budget. Deze incidentele ruimte is ingezet voor de financiële bijdrage van Defensie aan het compensatiepakket aan Zeeland voor het niet doorgaan van de verhuizing van de Marinierskazerne (€25,0 miljoen). Daarnaast wordt € 15,0 miljoen uit het BIV overgeboekt naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken ten behoeve van het versterken van de beveiliging van de hoog risico posten. Ten slotte is er door het Kabinet € 3,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de inzet van militaire data-capaciteit ODA-landen in Afrika ten behoeve van het bestrijden van de COVID-19 pandemie.
Het budget Financiering Nationale Inzet Krijgsmacht (FNIK) is per saldo gestegen met € 18,1 miljoen (als onderdeel van de door het Kabinet beschik-baar gestelde € 60 miljoen). De toename komt door de inzet van Defensie in de strijd tegen het COVID-19 virus. Dit geld is onder meer gebruikt voor het beschikbaar stellen van medisch geschoold personeel, medische apparatuur en logistieke ondersteuning aan diverse zorginstellingen in heel Nederland. Ook is dit geld gebruikt door de Zr.Ms Karel Doorman, met daarbij horend medisch personeel en helikopter-capaciteit, in te zetten ter ondersteuning van het Caribisch gebied.
Ten slotte is ook het budget van Overige inzet met € 6,1 miljoen toegenomen. Dit budget is voornamelijk verhoogd om vanuit Nederland ondersteuning te verlenen aan de landen van het Koninkrijk in het Caribisch gebied ten tijde van verhoogde stromen vluchtelingen richting deze landen.
3.2 Artikel 2 Koninklijke Marine
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Koninklijke Marine (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
925.904
947.105
33.707
16.289
997.101
Uitgaven
925.904
947.105
33.707
7.289
988.101
Waarvan juridisch verplicht
77%
91%
101%
Programmauitgaven
Opdrachten
Gereedstelling
31.479
34.375
552
‒ 1.653
33.274
Instandhouding materieel
164.527
171.044
12.575
9.500
193.119
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
666.220
675.194
20.242
‒ 8.462
686.974
Externe inhuur
770
11.566
654
74
12.294
Overige personele exploitatie
34.304
35.177
739
4.855
40.771
Materiële uitgaven
Instandhouding infrastructuur
392
377
‒ 43
3.674
4008
Instandhouding IT
1.364
1.364
24
173
1.561
Overige materiele exploitatie
26.848
18.008
‒ 1.036
‒ 872
16.100
Ontvangsten
20.396
20.396
7.900
317
28.613
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget stijgt per saldo met € 50,0 miljoen. Dit is € 9,0 miljoen meer dan het uitgavenbudget. Dit wordt onder meer veroorzaakt door aangegane verplichtingen voor de vervanging van de elektrische voortstuwing (batterijen) van de onderzeeboten. Deze zijn benodigd om stil onder water te kunnen varen. Daarnaast betreft dit verplichtingen ten aanzien van opleidingen die worden uitbesteed. Er kan vanuit worden gegaan dat deze verplichtingen niet meer tot uitgaven komen in 2020.
Uitgaven
OpdrachtenHet budget voor opdrachten neemt per saldo toe met € 21,1 miljoen. Dit betreft voornamelijk hogere uitgaven voor instandhouding materieel. Meer dan de helft van dit bedrag is opgebouwd uit een verhoging van het uitgavenbudget als gevolg van de doorwerking van hogere btw ontvangsten ter waarde van € 7,9 miljoen uit het jaar 2019 en een bijstelling (€ 8,5 miljoen) van het budget middels diverse herschikkingen. Zo stond een bedrag gereserveerd van € 4,4 miljoen voor de toelagen vrije tijd. Omdat de regelgeving rondom de uitbetaling van gewerkte uren op o.a. zon- en feestdagen is gewijzigd is nog niet goed te voorspellen wat het effect hiervan is op de uit te betalen toelagen die hiermee samenhangen. Hierdoor wordt dit geldbedrag nu beschikbaar gesteld om de tekorten op instandhouding deels op te lossen.
Personele uitgavenHet budget voor personele uitgaven neemt per saldo met € 17,9 miljoen toe. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord, die vooral bestaan uit de salarisverhoging per 1 juli 2020 en de verhoging van de eindejaarsuitkering (€ 18,4 miljoen).
Ontvangsten
De Marine ontvangt in 2020 een btw teruggave van € 7,9 miljoen over het jaar 2019.
3.3 Artikel 3 Koninklijke Landmacht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Koninklijke Landmacht (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
1.520.832
1.539.354
45.426
‒ 11.485
1.573.295
Uitgaven
1.520.832
1.539.354
45.426
‒ 11.485
1.573.295
Waarvan juridisch verplicht
80%
95%
104%
Programmauitgaven
Opdrachten
Gereedstelling
74.297
57.192
1.302
‒ 12.209
46.285
Instandhouding materieel
198.144
242.177
5.857
31.000
279.034
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
1.171.766
1.126.189
37.682
‒ 3.433
1.160.438
Externe inhuur
2.926
14.337
‒ 536
‒ 431
13.370
Overige personele exploitatie
54.204
68.935
1.138
‒ 19.595
50.478
Materiële uitgaven
Instandhouding infrastructuur
1.374
973
‒ 186
787
Overige materiele exploitatie
18.121
29.551
169
‒ 6.817
22.903
Ontvangsten
10.375
10.375
10.375
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
OpdrachtenHet budget voor gereedstelling is per saldo met € 10,9 miljoen afgenomen. Dit wordt met name veroorzaakt door een herschikking (€ 10,7 miljoen) van gereedstelling naar instandhouding materieel. Door COVID-19 vinden minder oefeningen plaats en dit leidt tot minder uitgaven op (onder andere) gereedstelling.
Daarentegen is het budget voor instandhouding materieel per saldo met € 36,9 miljoen toegenomen. Deze bijstelling naar boven wordt met name veroorzaakt door een herschikking (€ 31 miljoen) vanuit gereedstelling, personele exploitatie en materiele exploitatie naar instandhouding materieel. Het naar boven bijstellen van instandhouding materieel heeft betrekking op onderhoud dat altijd al op de planning stond, maar vanwege capaciteitsgebrek in het verleden niet is uitgevoerd. In eerste instantie werd verwacht dat de realisatie van instandhouding materieel als gevolg van COVID-19 zou achterblijven. Dit is tot nu toe nog niet het geval geweest. Sterker nog, leveranciers bieden eerder hun diensten aan en factureren ook sneller tijdens de COVID-19 periode omdat Defensie een stabiele partner is.
Personele uitgavenPer saldo is het budget voor eigen personeel met € 34,2 miljoen toegenomen. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord, die vooral bestaan uit de salarisverhoging per 1 juli 2020 (€ 16,8 miljoen) en de verhoging van de eindejaarsuitkering (€ 17,2 miljoen).
Daarentegen is het budget voor overige personele exploitatie afgenomen met € 18,5 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een herschikking (€ 14,6 miljoen) van personele exploitatie naar instandhouding materieel, omdat als gevolg van COVID-19 het reiskosten- en opleidingsbudget naar beneden is bijgesteld. Er worden minder dienstreizen gemaakt en opleidingen gerealiseerd.
Tot slot is in 2019 met de tweede suppletoire begroting incidenteel geld vanuit de investeringen in materieel ingezet om extra instandhoudings- en gereedstellingsuitgaven te compenseren. Voor de Koninklijke Landmacht ging dit om € 15 miljoen. Met een incidentele herschikking tussen exploitatie en investeringen zijn deze middelen weer toegevoegd aan de investeringen.
3.4 Artikel 4 Koninklijke Luchtmacht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Koninklijke Luchtmacht (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
847.316
867.894
26.547
26.013
920.454
Uitgaven
847.316
867.894
26.547
26.013
920.454
Waarvan juridisch verplicht
83%
96%
107%
Programmauitgaven
Opdrachten
Gereedstelling
18.618
24.803
‒ 4.117
20.686
Instandhouding materieel
243.523
223.389
14.917
21.753
260.059
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
473.101
501.174
4.630
4.514
510.318
Externe inhuur
9.547
9.547
Overige personele exploitatie
90.797
94.937
217
‒ 4.673
90.481
Materiële uitgaven
Instandhouding infrastructuur
355
355
6
1.500
1861
Instandhouding IT
4.906
4.300
873
1.804
6.977
Overige materiele exploitatie
16.016
18.936
474
1.115
20.525
Ontvangsten
12.032
12.032
12.032
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
Opdrachten Het budget voor de instandhouding van het materieel stijgt met € 36,7 miljoen. Deze stijging wordt voornamelijk verklaard door de volgende budgetmutaties. Ten eerste is vanuit de investeringen € 17 miljoen overgeheveld voor de instandhouding van de F-35 en de vervanging van de mini UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Daarnaast is € 5,3 miljoen vanuit DMO bijgedragen aan de instandhouding van de F-35 en Patriot Missiles en is € 4,3 miljoen aan prijsbijstelling aan het betreffende budget toegevoegd. Ten slotte is de luchtmacht vanuit artikel 12 Nog Onverdeeld gecompenseerd voor de kosten van de berging van de verongelukte NH-90 (€ 4 miljoen).
Personele uitgaven Het budget voor personele uitgaven neemt per saldo toe met € 14,2 miljoen. Het budget voor eigen personeel stijgt per saldo met € 9,1 miljoen. Dit wordt grotendeels verklaard door hogere uitgaven als gevolg van het arbeidvoorwaardenakkoord, die vooral bestaan uit de salarisverhoging per 1 juli 2020 en de verhoging van de eindejaarsuitkering (€ 13,5 miljoen). Daarnaast vindt er een overheveling plaats van budget naar externe inhuur (€ 9,5 miljoen). Ook is € 4,5 miljoen toegevoegd aan het budget voor eigen personeel als gevolg van overdrachten vanuit andere Defensieonderdelen voor bijvoorbeeld de verlenging van de «Proeftuin alternatieve aanstellingsvormen» op Volkel. Het budget voor externe inhuur stijgt met € 9,5 miljoen. Extern personeel wordt betaald uit de ondervulling van het eigen personeel. Met deze uitgave wordt gedurende het jaar al rekening gehouden.
3.5 Artikel 5 Koninklijke Marechaussee
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Koninklijke Marechaussee (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
436.668
464.060
27.780
‒ 8.774
483.066
Uitgaven
436.668
464.060
27.780
‒ 8.774
483.066
Waarvan juridisch verplicht
75%
102%
99%
Programmauitgaven
Opdrachten
Gereedstelling
6.724
7.124
118
‒ 3.142
4.100
Instandhouding materieel
500
500
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
393.985
421.602
24.015
‒ 8.630
436.987
Externe inhuur
1.729
2.791
4520
Overige personele exploitatie
18.475
18.262
920
2.126
21.308
Materiële uitgaven
Instandhouding infrastructuur
400
400
Overige materiele exploitatie
17.484
17.072
998
‒ 2.819
15.251
Ontvangsten
4.576
4.576
3.790
8.366
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
Personele uitgavenHet budget voor salarissen eigen personeel stijgt met € 15,4 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord, die vooral bestaan uit de salarisverhoging per 1 juli (€ 5,6 miljoen) en de verhoging van de eindejaarsuitkering (€ 5,7 miljoen). Daarnaast is de maatregel om het salaris van een groep militairen tijdelijk te verhogen (de Tijdelijke Toelage Loontabel) verlengd van 1 juli 2020 tot 1 april 2021. De uitdeling voor 2020 betreft € 2,6 miljoen. Het budget van de Marechaussee is daarnaast verhoogd met budgettaire toevoegingen vanuit andere departementen en externe instanties. Dit betreft onder andere de indexatie van het convenant beveiliging ambassades vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken (€ 2,8 miljoen), de ontvangst van incidenteel budget tegen het Breed Offensief Tegen de Ondermijnende Criminaliteit (BOTOC) vanuit het Ministerie van Justitie & Veiligheid (€ 1,6 miljoen) en voor de bewaking van De Nederlandsche Bank (€ 2,0 miljoen). Voor de Defensie Bewaking- en Beveiliging Organisatie (DBBO) is budget overgeheveld naar DOSCO (€ 2,4 miljoen). Daarnaast is het budget voor externe inhuur met € 3,6 miljoen opgehoogd voor onder andere diensten van de Dienst Justitiële Inrichting (DJI) en adaptief aan de grens (AADG).
Ontvangsten
Het budget voor ontvangsten stijgt per saldo met € 3,8 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door ontvangsten als gevolg van de bewaking van De Nederlandsche Bank (€ 3,8 miljoen), conform de gemaakte afspraken.
3.6 Artikel 6 Investeringen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Investeringen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
3.255.860
3.413.019
‒ 186.336
‒ 263.040
2.963.643
Opdrachten
Investeringen materieel
2.621.457
2.636.292
‒ 190.285
‒ 116.980
2.329.027
Investeringen infrastructuur
248.006
257.027
8.650
10.500
276.177
Investeringen IT
316.394
439.785
‒ 11.324
‒ 148.739
279.722
Begrotingsreserve
7.552
‒ 7.552
Bekostiging
37.311
44.445
229
‒ 269
44.405
Bijdrage aan internationale organisaties0
32.692
35.470
‒ 1.158
34.312
Uitgaven
2.864.661
3.021.820
‒ 70.186
2.190
2.953.824
Waarvan juridisch verplicht
75%
102%
118%
Programmauitgaven
Opdrachten
Investeringen materieel
2.191.803
2.206.638
‒ 72.783
146.898
2.280.753
Investeringen infrastructuur
286.461
295.482
9.250
9.900
314.632
Investeringen IT
316.394
439.785
‒ 13.276
‒ 146.787
279.722
Begrotingsreserve
Reserve valutaschommelingen
7.552
‒ 7.552
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Investeringen infrastructuur NAVO
32.692
35.470
‒ 1.158
34.312
Bekostiging
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten
2.400
10.423
‒ 6.190
417
4.650
Technologieontwikkeling
26.511
25.622
1.978
27.600
Kennisgebruik
3.400
3.400
2.586
‒ 512
5.474
Kort-cyclische innovatie
5.000
5.000
1.855
‒ 174
6.681
Ontvangsten
75.228
75.228
682
‒ 12.558
63.352
Verkoopopbrengsten strategisch materieel
34.958
47.658
‒ 12.558
35.100
Overige ontvangsten materieel
30.700
18.000
1.000
19.000
Verkoopopbrengsten strategisch infrastructuur
5.050
5.050
5.050
Overige ontvangsten infrastructuur
1.220
1.220
1.220
Ontvangsten internationale organisaties
3.300
3.300
‒ 318
2.982
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingen zijn per saldo met € 449 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit heeft deels te maken met de doorwerking op het uitgavenbudget (zie onderstaande toelichting op het uitgavenbudget (- € 71,6 miljoen). Daarnaast is het bijstellen van de verplichtingen het gevolg van het doorschuiven van de projecten in voorbereiding die nog niet tot uitvoering zijn gekomen (€ - 176 miljoen). Het gaat hier onder andere om de projecten mijnenbestrijdingscapaciteit, optronicaprojecten, C-130 joint design, SMART-L radar en Multi Role Tanker Transport vliegtuigen (MRTT). Tot slot zijn er projecten in uitvoering die voor dit jaar naar beneden zijn bijgesteld. Het gaat hier met name om het project Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) (- € 140 miljoen). De verplichtingen voor deze projecten zullen dit jaar niet meer worden aangegaan, maar schuiven naar verwachting door naar 2021.
Uitgaven
Het uitgavenbudget is per saldo met € 68,0 miljoen naar beneden bijgesteld.
Opdrachten Het budget voor investeringen in materieel stijgt per saldo met € 74,1 miljoen. Aan deze uiteindelijke budgetstijging liggen vele mutaties ten grondslag. Zo is vanuit investeringen in materieel € 135 miljoen overgeheveld naar instandhouding infrastructuur (artikel 8 DOSCO). Dit betreft extra vastgoeduitgaven voor de achterstand in het onderhoud op de Defensielocaties. Daarentegen is het materieelbudget verhoogd met € 144,7 miljoen door een herschikking vanuit investeringen IT omdat de realisatie van de materieelinvesteringen sneller loopt dan verwacht. Deze mutatie wordt in 2021 weer gespiegeld, waardoor de middelen volgend jaar terugvloeien naar IT investeringen. Overige mutaties die leiden tot het naar boven bijstellen van het budget betreffen onder andere het uitkeren van de prijsbijstelling (€ 36,3 miljoen), de valutacompensatie vanuit het generale beeld (€ 7,6 miljoen) en de noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen (€ 15 miljoen).
Tot slot is in 2019 met de tweede suppletoire begroting incidenteel geld vanuit de investeringen in materieel ingezet om extra instandhoudings- en gereedstellingsuitgaven te compenseren. Voor de Koninklijke Landmacht ging dit om € 15 miljoen. Met een incidentele herschikking vanuit de exploitatie (art. 3 Koninklijke Landmacht) zijn deze middelen weer toegevoegd aan de investeringen in materieel.
Het budget voor investeringen in infrastructuur stijgt met € 19,1 miljoen. Dit is voornamelijk het gevolg van de financiële bijdrage van Defensie aan Zeeland voor het niet doorgaan van de verhuizing van de Marinierskazerne (€ 20,9 miljoen) en loon- en prijsbijstelling (€ 4,8 miljoen). Daarnaast zijn er enkele overige mutaties (-€ 11,1 miljoen) onder andere bestaande uit een overheveling naar DOSCO voor de instandhouding van no-regret locaties (locaties die oorspronkelijk gesloten zouden worden en na besluitvorming alsnog open blijven), een overheveling naar het budget voor investeringen in IT voor het aanleggen van glasvezel en een herschikking tussen het budget voor investeringen in materieel naar het budget voor investeringen in infrastructuur voor het project MRTT (Multi Role Tanker Transport).
Het budget voor investeringen IT is per saldo met € 160,1 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt met name door een herschikking van € 144,7 miljoen van investeringen IT naar investeringen materieel. Hierdoor is ruimte gecreëerd om in de laatste maanden van het jaar een realisatieversnelling van de materieel investeringen op te kunnen vangen. Deze herschikking komt zowel vanuit projecten in voorbereiding (€ 63 miljoen) als nog niet gedane uitgaven bij projecten in uitvoering (€ 82 miljoen). Deze mutatie wordt in 2021 weer gespiegeld, waardoor de middelen volgend jaar terugvloeien naar IT. Daarnaast is het IT budget opgehoogd door het uitkeren van de prijsbijstelling (€ 5,2 miljoen) en een herschikking van investeringen in materieel naar investeringen in IT (€ 6,9 miljoen).
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget is per saldo met € 11,9 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt met name door het niet nakomen van betalingsverplichtingen vanuit Jordanië. Dit betreft onder andere de contracten voor geleverde goederen als rupsvoertuigen, terreinvoertuigen en de daarbij behorende reservedelen. Deze ontvangsten zullen in de komende jaren binnenkomen.
3.7 Artikel 7 Defensie Materieel Organisatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Defensie Materieel Organisatie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
1.013.939
1.049.235
29.931
28.215
1.107.381
Uitgaven
1.020.608
1.055.904
29.931
21.546
1.107.381
Waarvan juridisch verplicht
71%
89%
108%
Programmauitgaven
Opdrachten
Gereedstelling
141.085
105.743
2.122
‒ 7.859
100.006
Instandhouding materieel
240.616
294.716
‒ 1.877
‒ 19.766
273.073
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
342.863
346.787
13.828
10.325
370.940
Externe inhuur
34.334
47.024
4.431
686
52.141
Overige personele exploitatie
17.032
17.132
1.147
‒ 3.132
15.147
Materiële uitgaven
Instandhouding infrastructuur
231
114
114
Instandhouding IT
230.825
230.980
10.380
43.842
285.202
Overige materiële exploitatie
13.622
13.522
‒ 214
‒ 2.550
10.758
Ontvangsten
50.074
50.074
‒ 10.000
40.074
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
OpdrachtenHet budget voor de instandhouding materieel is met de 1e suppletoire begroting met € 54,1 miljoen verhoogd, waarvan € 40,0 miljoen voor munitie voor opleiding en training. Dit was onder meer nodig omdat de munitieprijzen harder stijgen dan voorzien. Daarnaast is Defensie nog bezig met het inlopen van opgebouwde tekorten uit het verleden. In het najaar is gebleken dat de realisatie door de huidige COVID-19 crisis achterblijft, omdat de leveringen vanuit de al aangegane verplichtingen voor munitie vertragen door productieproblemen bij buitenlandse fabrikanten waardoor facturen ook later betaald worden. Daarom wordt het budget voor munitie per saldo met € 21,6 verlaagd.
Personele uitgaven De uitgaven voor eigen personeel komen € 24,1 miljoen hoger uit. Ongeveer de helft wordt verklaard uit hogere salarisuitgaven als gevolg van het nieuwe arbeidsvoorwaardenakkoord, de andere helft als gevolg van een hogere vulling van de organisatie dan verwacht door een veranderende arbeidsmarkt.
Materiële uitgavenHet budget voor de instandhouding IT in 2020 is bij het huidige serviceniveau mede als gevolg van forse prijsstijgingen en toegenomen verbruik te laag. Gezien het gedurende de huidige Coronacrisis toegenomen belang van de IT voor de bedrijfsvoering van Defensie is er in 2020 niet op het serviceniveau bezuinigd en zijn de prijsstijgingen en het te lage budget opgevangen met een extra toewijzing van € 54,2 miljoen, waarvan € 20 miljoen uit vrijval van kasuitgaven in 2020 vanwege vertraagde munitie uitgaven en ruim € 30 miljoen uit diverse andere interne herschikkingen (o.a. vanuit artikel 10 Apparaat Kerndepartement).
Ontvangsten
Voor 2020 worden minder ontvangsten verwacht dan begroot. Het betreft onder meer minderontvangsten als gevolg van lagere verkopen van brandstof aan bondgenootschappelijke krijgsmachten, bijvoorbeeld door het niet doorgaan van de bondgenootschappelijke luchtmachtoefening Frisian Flag. Ook als gevolg van een lagere olieprijs zijn deze ontvangsten lager dan begroot.
3.8 Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
1.335.147
1.375.318
158.983
3.716
1.538.017
Uitgaven
1.335.147
1.375.318
163.322
‒ 623
1.538.017
Waarvan juridisch verplicht
53%
115%
98%
Programmauitgaven
Opdrachten
Instandhouding materieel
8.800
8.800
Inkomensoverdrachten
Nationaal Fonds Ereschuld
39.465
10.757
50.222
Reservering Schadevergoedingen Chroom 6 Defensie
37.465
22.500
‒ 22.300
200
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
593.251
606.805
‒ 4.615
4.397
606.587
Externe inhuur
3.178
4.492
22.331
2.226
29.049
Overige personele exploitatie
137.209
148.189
3.882
‒ 11.737
140.334
Attaches
12.492
13.035
13.035
Materiële uitgaven
Instandhouding infrastructuur
254.536
266.839
143.437
8.621
418.897
Overige materiële exploitatie
287.796
264.773
1.030
‒ 4.130
261.673
Attaches
9.220
9.220
9.220
Ontvangsten
81.355
87.355
‒ 7.000
80.355
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
Personele uitgavenHet budget eigen personeel wordt als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord verhoogd. Dit bestaat vooral uit de salarisverhoging per 1 juli (€ 8,7 miljoen) en de verhoging van de eindejaarsuitkering (€ 9,8 miljoen). Daarnaast vindt er een herschikking plaats van het budget voor eigen personeel naar het budget voor externe inhuur (€ 22,1 miljoen).
Het budget voor externe inhuur stijgt met € 24,6 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een herschikking binnen het budget voor personele uitgaven naar het budget voor externe inhuur (€ 22,1 miljoen). De externe inhuur wordt gefinancierd vanuit de vrijval door vacatures binnen de formatie.
Materiële uitgaven Het budget voor materiële uitgaven stijgt per saldo met € 149 miljoen. Dit wordt onder andere verklaard door een kasschuif vanuit de investeringen naar de instandhouding van het vastgoed (€ 135 miljoen). Dit betreft extra vastgoeduitgaven voor de achterstand in het onderhoud op de Defensielocaties.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 9 Algemeen
Tabel 14 Artikel 9 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
159.397
161.336
‒ 8.354
2.318
155.300
Uitgaven
159.397
161.336
‒ 5.663
‒ 373
155.300
Programmauitgaven
Subsidies(regelingen)
Subsidies
30.329
32.086
5.847
2.100
40.033
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Kennisopbouw TNO via EZ
42.183
42.865
739
‒ 174
43.430
Kennisopbouw NLR via EZ
517
524
9
533
Kennisopbouw MARIN via EZ
1.500
1.700
26
174
1.900
Overige Bijdragen
11.149
306
5
311
Opdrachten
Opdrachten beleid
4.019
8.571
‒ 972
‒ 1.573
6.026
opdrachten milieu beleid
2.000
1.900
33
‒ 820
1.113
overige opdrachten
5.371
411
1.160
1.571
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Bijdrage aan de NAVO
43.571
48.014
‒ 658
571
47.927
Bijdrage aan internationale samenwerking
4.579
4.680
658
‒ 80
5.258
Overige bijdragen
571
‒ 571
Bekostiging
Bekostiging diverse instellingen
3.579
3.279
233
3.512
Inkomensoverdrachten
Reservering Regeling Uitkering Chroom 6 Defensie
10.600
17.000
‒ 13.314
3.686
Ontvangsten
825
825
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
Subsidies
Het budget voor subsidies is met € 7,9 miljoen euro toegenomen. Door de coronacrisis zijn de Invictus Games 2020 afgelast en doorgeschoven naar 2021. Hiervoor is een subsidie van € 4 miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarnaast is voor het veteraneninstituut en de governance veteranenzorg een subsidie van € 3,7 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Opdrachten
Het budget voor opdrachten is met € 2,5 miljoen euro afgenomen. Dit komt met name door het uitdelen van de centraal gestalde gelden bij de Bestuursstaf aan Defensieonderdelen in het kader van het Humanresource model. Daarnaast is € 1 miljoen euro overgeheveld aan het ministerie van Buitenlandse Zaken ten behoeve van het project Progress.
Regeling Uitkering Chroom 6 Defensie
De bestedingen voor de regeling Uitkering Chroom 6 zijn in de tijd naar achteren geschoven. Daarom is het budget met behulp van een kasschuif van € 13,5 miljoen euro beschikbaar in latere jaren.
4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement
Tabel 15 Artikel 10 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
1.635.828
1.538.595
7.055
‒ 17.312
1.528.338
Uitgaven
1.635.828
1.538.595
7.782
‒ 18.039
1.528.338
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
234.676
233.793
3.032
‒ 3.427
233.398
Externe Inhuur
3.143
11.707
250
‒ 2.938
9.019
Overige personele exploitatie
11.215
13.252
330
‒ 2.062
11.520
Uitkeringen (pensioenen en wachtgelden)
1.356.478
1.248.634
11.902
‒ 3.855
1.256.681
Materiële uitgaven
Overige materiele exploitatie
30.316
31.209
‒ 7.732
‒ 5.757
17.720
Ontvangsten
7.674
6.903
1.800
34.579
43.282
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
Materiële uitgavenHet budget op materiële uitgaven is met € 13,5 miljoen afgenomen. Dit komt voornamelijk door de toevoeging aan het budget van subsidies op artikel 9 van € 4 miljoen, een budgetoverheveling ten behoeve van defensiebrede knelpunten van € 4 miljoen en € 1,5 miljoen als onderdeel van de € 65,9 miljoen defensiebrede bijdrage ter compensatie voor Zeeland.
Ontvangsten
De ontvangsten stijgen per saldo met € 33,6 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de verwerking van het financieringsarrangement ABP ten behoeve van de overgang naar kapitaaldekking van de pensioenuitkeringen. In het financieringsarrangement van de overgang naar het kapitaaldekkingsstelsel (kamerstuk 26 686, nr. 5 d.d. 13 juli 2000) was voldoende saldo om de één na laatste lening van de staat aan ABP af te lossen. Het ABP had dit geld, via Defensie, geleend ter dekking van (tijdelijke) dubbele lasten die gemoeid zijn met de overgang van het omslagstelsel voor militaire pensioenen naar het kapitaaldekkingsstelsel. De terugbetaling van het ABP wordt vervolgens via Defensie teruggegeven aan het Ministerie van Financiën.
4.3 Artikel 11 Geheim
Tabel 16 Artikel 11 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
9.895
16.012
‒ 1.327
‒ 2.500
12.185
Uitgaven
9.895
16.012
‒ 1.327
‒ 2.500
12.185
Geheim
9.895
16.012
‒ 1.327
‒ 2.500
12.185
4.4 Artikel 12 Nog onverdeeld
Tabel 17 Artikel 12 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
83.575
291.386
‒ 250.064
‒ 41.322
Uitgaven
83.575
291.386
‒ 250.064
‒ 41.322
Loonbijstelling
Prijsbijstelling
Nog overdeeld
83.575
291.386
‒ 250.064
‒ 41.322
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 2,0 miljoen of meer toegelicht.
Uitgaven
Het budget is afgenomen met € 291,4 miljoen. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de overheveling van budget naar de Defensieonderdelen om de afspaken uit het arbeidsvoorwaardenakkoord uit te voeren en uit te betalen aan het personeel. Het betreft de uitdeling van de verhoging van de eindejaarsuitkering met € 71,0 miljoen, de salarisverhoging per 1 juli met € 69,3 miljoen en de eenmalige uitkering in augustus 2020 met € 1,9 miljoen. Daarnaast is de maatregel om het salaris van een groep militairen tijdelijk te verhogen (de Tijdelijke Toelage Loongebouw) verlengd van 1 juli 2020 tot 1 april 2021. De uitdeling voor het jaar 2020 betreft € 16,0 miljoen.
Daarnaast daalt het budget met € 91,4 miljoen als gevolg van het toewijzen van de prijsbijstelling tranche 2020 aan de betreffende artikelen. Ook daalt het budget op Nog onverdeeld met € 25,0 miljoen als gevolg van het compensatiepakket aan Zeeland voor het niet doorgaan van de verhuizing van de Marinierskazerne.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.Th.B. Bijleveld-Schouten, minister van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.