Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 BeleidsartikelenArtikel 31 PolitieArtikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijdingArtikel 34 Straffen en BeschermenArtikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleidArtikel 37 Migratie4 Niet-beleidsartikelenArtikel 91 Apparaat kerndepartementArtikel 92 Nog onverdeeldArtikel 93 Geheim5 Agentschappen5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)5.4 Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS)
35 650 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Ontvangen 30 november 2020
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,F.B.J.Grapperhaus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Dit is de tweede suppletoire begroting 2020 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2020 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2021).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2020» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel
Uitgaven
Vastgestelde begroting 2020
13.428.819
Stand 1e suppletoire begroting 2020
14.406.505
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2021)
1)
Kasschuif ondermijning en afpakken
33, 34
‒ 23.900
2)
Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) Teylingereind
34
23.000
3)
Grenzen en Veiligheid
37, 92
19.367
4)
Kasschuif IND
37
40.000
5)
Corona gerelateerde kosten
92
60.000
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten
‒ 74.747
Najaarsnota 2020
6)
Rechtsbijstand
32
‒ 25.000
7)
Raad voor de Kinderbescherming
34
12.800
8)
Oda toerekening eerstejaarsasielopvang
37
‒ 28.389
9)
Grenzen en Veiligheid
37
‒ 13.177
DG-Covid
10)
DG Covid ‒ 19
36, 91
14.000
11)
Persoonlijke beschermingsmiddelen
36
69.300
Overige mutaties Najaarsnota
‒ 37.409
Stand 2e suppletoire begroting 2020
14.442.350
Toelichting
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2020 in de begroting 2021)
1. Kasschuif ondermijning en afpakkenEr is een kasschuif in het kader van Ondermijning en Afpakken gedaan om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgavenplanning. Deze kasschuif heeft hoofdzakelijk te maken met het niet meer dit jaar kunnen realiseren van bepaalde projecten (met name door gemeenten) op het terrein van ondermijning en vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning van ICT-trajecten.
2. Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) TeylingereindNaar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering.
3. Grenzen en VeiligheidVoor het verhogen van de veiligheid van het Europese grondgebied heeft de Europese Raad van de Europese Unie een aantal verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid vastgesteld. Implementatie van de verordeningen is juridisch noodzakelijk. Met deze mutatie worden de gereserveerde middelen toegekend voor de start van uitvoering van het project ‘grenzen en veiligheid’.
4. Kasschuif IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)De kasschuif achterstanden IND hangt samen met de Taskforce die er op gericht is de opgelopen achterstanden bij de IND weg te werken. Hierdoor zal een deel van de eerder in 2021 verwachte productie verschuiven naar 2020. Om dit te bekostigen is een kasschuif gedaan van 2021 naar 2020 om het budget aan te sluiten met de uitgaven.
5. Corona gerelateerde kostenIn verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 € 60 mln. aan de JenV-begroting toegevoegd. Als gevolg van de genomen coronamaatregelen maakt JenV kosten in 2020 voor personele bescherming, om primaire processen corona-proof te maken en om achterstanden binnen de strafrechtketen weg te werken. Daarnaast worden er lagere ontvangsten voorzien bij de griffierechten en de administratiekosten CJIB als gevolg van COVID-19. Deze middelen worden in deze suppletoire begroting toebedeeld over de desbetreffende artikelen. Zie tabel 2 verdeling corona middelen.
Tabel 2 Verdeling corona middelen
budgettaire corona-effecten 2020
x 1 mln.
Politie
3,0
DJI
29,1
RvdR
12,5
COA
‒ 10,0
NFI
1,0
RvdK
3,4
DGM
3,4
DGM mbt IND
‒ 38,1
OM
2,5
SGM
‒ 0,3
Justis
0,5
CJIB
2,0
KSA
3,1
NCTV
1,7
DT&V
‒ 9,0
Autoriteit Persoonsgevens
0,3
Bestuursdienst
1,5
subtotaal bescherming/ primair proces
6,6
OM inhaal productie
3,0
DJI capacitaire maatregelen
3,3
SHN
1,7
Reclassering
4,8
subtotaal inhaal productie
12,8
Lagere griffie-ontvangsten
19,0
Lagere administratiekostenvergoeding
10,1
subtotaal ontvangstenderving
29,1
Communicatie NCC
8,8
OVV (onderzoek)
2,9
subtotaal overige posten
11,7
afronding
‒ 0,2
totaal
60,0
Nieuwe mutaties samenhangende met de Najaarsnota 2020
6. RechtsbijstandBij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa € 25 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie meevallers en een tegenvaller. Een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa € 18,5 mln.); een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8 mln.); een meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 3 mln.); en een tegenvaller vanwege de begrote extra kosten voor het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur (circa € 4,5 mln.). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155), blijft dit bedrag van € 25 mln. beschikbaar voor de Rechtsbijstand.
7. Raad voor de KinderbeschermingDe Raad voor de Kinderbescherming verwacht per saldo een tegenvaller van 12,8 mln. Dit bedrag bestaat uit diverse mee- en tegenvallers bij de Raad, zoals extra personeelsinzet voor het verwerken van de instroom raadsonderzoeken (11,3 mln); hogere ict-uitgaven die samenhangen met de hogere personeelsinzet (3,9 mln); servicekosten (2,3 mln.) en een aantal meevallers binnen de RvdK van 4,7 mln.
8. ODA toerekening eerstejaarsasielopvangAls gevolg van de lagere bezetting bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) in 2020 wordt de ODA toerekening verlaagd met 28,4 mln. Dit bedrag wordt overgeboekt naar BuZa vanwege lagere kosten eerstejaarsopvang.
9. Grenzen en VeiligheidBij Vermoedelijke Uitkomsten 2020 is 19,4 mln. beschikbaar gesteld voor de eerste werkplannen voor de implementatie van de EU verordeningen op het gebied van grenzen & veiligheid. Een deel van deze middelen (13,2 mln.) zal niet in 2020 tot besteding komen.DG-CovidDe kosten van DG-covid zijn verantwoord op de JenV- begroting. Zie de posten 10 en 11.
10. DG Covid ‒ 19Bij Najaarsnota is 14 mln. van de aanvullende post naar de JenV-begroting overgeheveld voor DG Covid-19. Van dit bedrag is circa 12,6 mln. beschikbaar gesteld als programmageld dat hoofdzakelijk is bedoeld voor communicatiecampagnes. Het restant van dit bedrag zal met name worden aangewend voor monitoring/beheersing en handhaving van de gezondheidscrisis en de voorbereiding van (externe) onderzoeken en verantwoording.
11. Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)Het kabinet heeft besloten tot de aanleg van een noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen voor 45 dagen ten bedrage van € 69,3 mln. Vitale sectoren en essentiële beroepen kunnen een beroep doen op deze noodvoorraad wanneer er (structurele) problemen op de markt zijn bij de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het gaat om een eenmalige uitgave voor PBM inclusief de projectkosten om deze PBM eenmalig aan te schaffen.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel
ontvangsten
Vastgestelde begroting 2020
1.546.443
Stand 1e suppletoire begroting 2020
1.607.900
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2021)
1)
Tegenvaller Boeten en Transacties
33
‒ 147.000
2)
Justitiële Jeugdinrichting (JJI) Teylingereind
34
23.000
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten
792
Najaarsnota 2020
3)
Griffie ontvangsten
32
‒ 19000
4)
Boeten en Transacties
33
40.000
5)
Administratiekostenvergoeding
34
‒ 10.100
6)
Afrekening 2019 Nidos
37
10.700
Overige mutaties Najaarsnota
11.366
Stand 2e suppletoire begroting 2020
1.517.658
Toelichting
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2020 in de begroting 2021)
1. Tegenvaller Boeten en TransactiesDoor de coronamaatregelen is er minder verkeer op de weg. Hierdoor zijn minder verkeersboetes uitgedeeld. In totaal werd deze zomer een tegenvaller van 147 mln. in 2020 verwacht.
2. Justitiële Jeugdinrichting (JJI) TeylingereindNaar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering.Nieuwe mutaties samenhangende met de Najaarsnota 2020
3. Griffie ontvangstenAls gevolg van corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij griffierechten. De ontvangsten griffierechten wordt bij Najaarsnota met 19 mln. verlaagd. Zie ook uitgaven.
4. Boeten en TransactiesOp basis van de laatste raming wordt ten opzichte van de zomer verlaagde raming (zie punt 1) thans een minder grote tegenvaller verwacht, geen 147 mln. maar totaal 107 mln.
5. AdministratiekostenvergoedingDoor de coronacrisis worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De raming van de ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd. Zie ook uitgaven.
6. Afrekening 2019 NidosDe afrekening over 2019 met NIDOS leidt tot een extra ontvangst van 10,7 mln. Dit vanwege een lagere jaarbezetting van pupillen over 2019 dan geraamd.
3 Beleidsartikelen
Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
6.270.549
6.451.288
31.149
26.722
6.509.159
Programma-uitgaven
6.271.396
6.452.135
31.149
17.522
6.500.806
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
31.2 Bekostiging Politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
6.003.844
6.176.514
31.149
17.502
6.225.165
Politieacademie
2.929
3.009
0
0
3.009
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
23.660
24.819
0
‒ 75
24.744
Opdrachten
Taptolken
10.878
11.159
0
0
11.159
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale Samenwerkingsoperaties
11.172
12.046
0
‒ 200
11.846
Beheer meldkamers
201.058
203.820
0
295
204.115
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
828
851
0
0
851
Bijdrage medeoverheden
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg
923
1.375
0
0
1.375
Subsidies
Opsporing
716
2.318
0
0
2.318
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.714
3.819
0
0
3.819
Overige Subsidies
527
540
0
569
1.109
Opdrachten
Providers
9.367
10.041
0
0
10.041
Overige Opdrachten
1.780
1.824
0
‒ 569
1.255
Ontvangsten
12.658
15.124
0
0
15.124
Budgetflexibiliteit
Het juridische verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie € 48,7 mln.
• Het kabinet heeft de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit geïntensiveerd. Voor het brede offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (botoc) is bij Najaarsnota 2019 incidenteel 110 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is 88 miljoen bestemd voor de kosten tot en met 2020 en 22 miljoen maakt onderdeel uit van de beschikbare 141 miljoen in 2021. Het bedrag van 88 miljoen zal worden besteed aan de kosten voor bewaken en beveiligen (circa 33 miljoen), het multidisciplinaire interventieteam (circa 22 miljoen), ondersteunende versterkingen (circa 18 miljoen) en preventieve en lokale aanpak (circa 16 miljoen). Een deel van de bovengenoemde middelen worden verstrekt aan diverse organisaties voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, waaronder 29,1 miljoen aan de politie.
• In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. De middelen worden besteed aan diverse projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsystemen. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 9,7 mln. verstrekt aan de politie.
• Het restant saldo 9,9 mln. betreft een aantal kleinere mutaties zoals 2,8 mln. voor grenzen en veiligheid en 3 mln. aan middelen voor corona effecten in 2020.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.552.858
1.633.463
83
‒ 4.207
1.629.339
Apparaatsuitgaven
28.861
29.816
997
2.145
32.958
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personele uitgaven
25.648
26.604
1.007
2.145
29.756
waarvan eigen personeel
24.880
25.836
1.007
2.145
28.988
waarvan externe inhuur
768
768
0
0
768
Materiele uitgaven
3.213
3.212
‒ 10
0
3.202
waarvan ict
1.390
1.390
0
0
1.390
waarvan sso's
63
65
0
0
65
waarvan overig materieel
1.760
1.757
‒ 10
0
1.747
Programma-uitgaven
1.523.997
1.603.647
‒ 914
‒ 6.352
1.596.381
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
26.420
27.201
0
3.500
30.701
Bureau Financieel Toezicht
7.467
7.673
192
0
7.865
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
511
525
0
0
525
Juridisch Loket
25.729
26.490
0
0
26.490
Overige Subsidies
133
136
0
0
136
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
11.724
10.451
‒ 510
‒ 4.900
5.041
Toevoegingen rechtsbijstand
390.363
434.077
‒ 2.500
‒ 25.000
406.577
Mediation in Strafrecht
1.029
1.061
0
220
1.281
Overige Opdrachten
418
430
0
0
430
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Autoriteit Persoonsgegevens
18.535
19.077
214
3.318
22.609
College voor de Rechten van de Mens
7.248
7.560
202
125
7.887
College Gerechtelijk Deskundigen
1.746
1.794
35
0
1.829
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.287
5.451
0
‒ 43
5.408
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
765
790
‒ 21
0
769
Bijdrage medeoverheden
Bes Caribisch deel van het Koninkrijk
0
0
0
43
43
Raad voor de rechtspraak
1.023.527
1.059.098
1.474
16.385
1.076.957
Overige Bijdrage medeoverheden
1.000
28
0
0
28
Subsidies
Rechtspleging
468
482
0
0
482
Wetgeving
1.561
1.256
0
0
1.256
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
15
15
‒ 15
0
0
Overige Opdrachten
51
52
15
0
67
Ontvangsten
168.850
180.850
3.292
‒ 20.809
163.333
waarvan Griffierechten
159.753
171.753
0
‒ 18.922
152.831
waarvan Overig
9.097
9.097
3.292
‒ 1.887
10.502
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage aan de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Wet schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € -5,4 mln. Op basis van de voor 2020 nog te verwachten aantallen gestarte WSNP–zaken is de verwachting dat er 4,9 mln. overblijft op het budget. Het restant saldo betreft een kleine mutatie.
Toevoegingen rechtsbijstand € -27,5 mln. Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 25 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie meevallers en een tegenvaller. Een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 18,5 mln.); een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8 mln.); een meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 3 mln.); en een tegenvaller vanwege de begrote extra kosten voor het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur (circa 4,5 mln.). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155), blijft dit bedrag van 25 mln. beschikbaar voor de Rechtsbijstand. Het restant saldo betreft een technische mutatie.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak € 17,9 mln.In verband met extra uitgaven door COVID-19 is in 2020 12,5 mln. aan de Raad voor de rechtspraak beschikbaar gesteld. Dit betreft vooral fysieke aanpassingen in de gerechtsgebouwen. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties waaronder 3,1 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 20,8 mln.
Als gevolg van corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de griffierechten. De ontvangsten griffierechten wordt bij Najaarsnota met 19 mln. verlaagd. Het restant van het saldo is een klein aantal mutaties waaronder een tegenvaller bij de Autoriteit Persoonsgegevens voor 2,6 mln. omdat verwacht wordt dat de ingeschatte opbrengst van opgelegde boetes achterblijft bij de raming. Daarnaast doet zich een meevaller voor van 3,1 mln. bij Justid voor doorbelasting van kosten aan de beroepsgroepen.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
862.716
1.002.039
‒ 67.370
‒ 14.533
920.136
Apparaatsuitgaven
535.469
576.578
10.439
23.403
610.420
33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personele uitgaven
445.090
481.949
10.662
3.222
495.833
waarvan eigen personeel
403.479
439.481
10.662
2.000
452.143
waarvan externe inhuur
40.176
40.992
0
1.198
42.190
waarvan overig personeel
1.435
1.476
0
24
1.500
Materiele uitgaven
90.379
94.629
‒ 223
20.181
114.587
waarvan ict
8.609
10.241
‒ 43
8.222
18.420
waarvan sso's
32.569
35.187
0
4.813
40.000
waarvan overig materieel
49.201
49.201
‒ 180
7.146
56.167
Programma-uitgaven
326.747
424.961
‒ 77.809
‒ 45.936
301.216
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.534
7.742
0
1.390
9.132
Regeling Uitstapprogramma's prostituees
2.538
2.608
0
0
2.608
Overige Bijdrage medeoverheden
934
960
‒ 10
0
950
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.642
3.732
0
669
4.401
Keurmerk Veilig Ondernemen
394
404
1.300
0
1.704
Regeling Uitstapprogramma's prostituees
1.535
1.573
0
0
1.573
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
166
170
0
0
170
Overige Subsidies
1.051
1.077
0
154
1.231
Opdrachten
Overige Opdrachten
53
54
0
0
54
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
NFI
72.537
74.137
373
1.257
75.767
Bijdrage medeoverheden
BES Caribisch deel van het Koninkrijk
4.721
6.986
0
250
7.236
FIU.Nederland
6.674
6.858
840
0
7.698
Aanpak ondermijning
53.738
141.161
‒ 80.213
‒ 8.947
52.001
Overige Bijdrage medeoverheden
12.428
14.715
‒ 1.768
‒ 4.926
8.021
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
651
669
0
‒ 669
0
Overige Subsidies
2.580
3.633
119
859
4.611
Opdrachten
Schadeloosstellingen
19.512
19.512
0
0
19.512
Keten Informatie Management
5.422
5.609
0
0
5.609
Onrechtmatige Detentie
7.040
3.040
0
3.000
6.040
Gerechtskosten
33.580
34.144
0
0
34.144
Verkeershandhaving OM
20.281
17.627
0
0
17.627
Afpakken
2.272
2.335
‒ 2.000
‒ 335
0
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
13.037
13.037
0
‒ 1.041
11.996
Overige Opdrachten
45.958
46.124
3.550
‒ 44.472
5.202
Garanties
Faillissementscuratoren
761
780
0
800
1.580
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten
7.708
16.274
0
6.075
22.349
Ontvangsten
1.252.175
1.249.336
‒ 149.500
46.075
1.145.911
waarvan Afpakken
384.360
384.360
0
0
384.360
waarvan Boeten en Transacties
854.815
851.976
‒ 149.500
40.000
742.476
waarvan Overig
13.000
13.000
0
6.075
19.075
Budgetflexibileit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht.
AlgemeenBij tweede nota van wijziging (TK-vergaderjaar 2018–2019, 35 000 VI, nr. 13) op de begroting van Justitie en Veiligheid 2019 zijn extra middelen voor de versterking van de integrale aanpak van ondermijning toegevoegd aan begrotingsartikel 33. De middelen ten behoeve van de preventieve aanpak van ondermijning zijn gericht op het voorkomen van criminele carrières van jongeren en jongvolwassenen. De middelen zijn ter beschikking gesteld aan acht gemeenten. De begroting kan als grondslag voor deze bijdragen dienen, indien deze de ontvanger en het bedrag waarop de bijdrage ten hoogste kan worden vastgesteld vermeldt (art. 17 FVW jo. art. 4:23, derde lid, aanhef en onder c, Awb). Aangezien dit bij de bovengenoemde nota van wijziging niet heeft plaatsgevonden, staat in onderstaande tabel de precieze verdeling van de incidentele gelden die voor de periode 2020 t/m 2022 aan de gemeenten zijn toegezegd, op basis van de projectplannen voor de besteding van deze middelen.
In 2020 wordt in totaal 5,06 mln. uitbetaald. Het verplichtingenbeslag in 2020 is 13,06 mln.
Tabel 7
Totaal in subsidiebrieven (verplichting 2020)
kasbetaling 2020
kasbetaling 2021
kasbetaling 2022
Gemeente Amsterdam
1.650.000
650.000
500.000
500.000
Gemeente Rotterdam
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Gemeente Utrecht
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Gemeente Den Haag
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Gemeente Arnhem
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Gemeente Eindhoven
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Gemeente Tilburg
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Gemeente Zaanstad
1.630.000
630.000
500.000
500.000
Totaal
13.060.000
5.060.000
4.000.000
4.000.000
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 33,8 mln.
Dit bedrag omvat o.a. de volgende posten:
• Incidentele middelen vanuit BOTOC naar het OM voor 7,5 mln. Zie ook de toelichting bij artikel 31;
• Digitalisering strafrechtketen 13,7 mln. Zie ook de toelichting bij artikel 31;
• In verband met extra uitgaven door Covid ‒ 19 is aan het OM 5,5 mln. beschikbaar gesteld;
• Een aantal kleine mutaties zoals 1,4 mln. voor de inzet van personeel bij het Functioneel Parket. En 1,5 mln. voor extra gemaakte kosten vanwege de vertraagde oplevering van ICT koppelingen.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € -89,2 mln.
• Voor het brede offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (botoc) is bij najaarsnota 2019 incidenteel 110 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is 88 miljoen bestemd voor de kosten tot en met 2020 en 22 miljoen maakt onderdeel uit van de beschikbare 141 miljoen in 2021. Het bedrag van 88 miljoen zal worden besteed aan de kosten voor bewaken en beveiligen (circa 33 miljoen), het multidisciplinaire interventieteam (circa 22 miljoen), ondersteunende versterkingen (circa 18 miljoen) en preventieve en lokale aanpak (circa 16 miljoen). Een deel van de bovengenoemde middelen worden verstrekt aan diverse organisaties voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Bij de tweede suppletoire begroting is 64,2 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
• Er is een kasschuif in het kader van Ondermijning en Afpakken gedaan om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgavenplanning. Deze kasschuif heeft hoofdzakelijk te maken met het niet meer dit jaar kunnen realiseren van bepaalde projecten (met name door gemeenten) op het terrein van ondermijning en vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning van ICT-trajecten. Er is een bedrag van 23,4 mln. van 2020 naar latere jaren overgeheveld.
• Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.
Overige Bijdrage medeoverheden € -6,7 mln.Dit bedrag is samengesteld uit diverse mutaties kleiner dan 1,5 mln., waaronder het beschikbaar stellen van middelen voor het opstarten van pilots in het kader van de Innovatiewet (1,5 mln.).Overige Opdrachten € -40,9 mln. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 44,3 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor uitvoering van diverse projecten ten behoeve van digitalisering werkprocessen in de strafrechtketen, zie ook de toelichting bij artikel 31. Het restant van het saldo telt een aantal kleine mutaties.
33.4 Vervolging en berechtiging MH17-verdachten
Opdrachten vervolging en berechtiging MH17-verdachten € 6,1 mln. Dit betreft een overheveling van de ontvangsten van de JIT landen (Joint Investigation Team) ten behoeve van het MH17 proces naar de uitgaven om de JIT gerelateerde uitgaven te kunnen dekken. Zie ook ontvangsten.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met 103,4 mln.
• Boeten en transacties: door de coronamaatregelen is er minder verkeer op de weg. Hierdoor zijn minder verkeersboetes uitgedeeld. In totaal wordt een tegenvaller van 107 mln. in 2020 verwacht.
• 6,1 mln. ten behoeve van het MH17 proces, Zie ook uitgaven
• Het restantbedrag betreft de mutatie verlopen rijbewijzen en Apk’s. Het kabinet biedt coulance voor rijbewijzen en APK-keuringen die verlopen in de periode van 16 maart tot 1 juli 2020. Dit leidt tot een derving van de verwachte ontvangsten van circa 2,5 mln.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.755.868
2.949.544
31.152
79.586
3.060.282
Apparaatsuitgaven
170.744
184.318
131
18.715
203.164
34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personele uitgaven
133.332
146.336
‒ 55
13.739
160.020
waarvan eigen personeel
127.503
140.381
‒ 55
13.582
153.908
waarvan externe inhuur
4.545
4.635
0
567
5.202
waarvan overig personeel
1.284
1.320
0
‒ 410
910
Materiele uitgaven
37.412
37.982
186
4.976
43.144
waarvan ict
13.999
13.974
240
4.611
18.825
waarvan sso's
14.864
15.274
0
‒ 879
14.395
waarvan overig materieel
8.549
8.734
‒ 54
1.244
9.924
Programma-uitgaven
2.585.124
2.765.226
31.021
60.871
2.857.118
Waarvan juridisch verplicht
99%
100%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
3.481
3.440
‒ 35
492
3.897
Bijdrage ZBO's/RWT's
Integriteit en kansspelen
491
14
‒ 14
3.130
3.130
Bijdrage medeoverheden
Integriteit en Kansspelen
398
23
0
‒ 23
0
Overige Bijdrage medeoverheden
1.939
1.879
‒ 100
‒ 300
1.479
Subsidies
Integriteit en kansspelen
1.462
1.036
14
‒ 50
1.000
Overige Subsidies
4.044
4.144
0
‒ 50
4.094
Opdrachten
Integriteit en kansspelen
996
1.949
‒ 274
‒ 927
748
Overige Opdrachten
2.577
2.577
‒ 274
0
2.303
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen
1.044.031
1.137.806
‒ 17.835
38.665
1.158.636
DJI-Forensische zorg
864.027
934.573
36.482
0
971.055
CJIB
120.437
124.376
1.004
5.575
130.955
Bijdrage ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
148.276
153.266
‒ 641
5.219
157.844
Leger des Heils
23.573
23.218
0
‒ 418
22.800
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
73.183
76.144
145
590
76.879
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
1.125
556
0
0
556
Bijdrage medeoverheden
Terugdringen recidive
0
3.500
‒ 1.244
‒ 300
1.956
Overige Bijdrage medeoverheden
2.478
2.478
844
0
3.322
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
4.279
4.391
0
0
4.391
Terugdringen recidive
0
1.000
‒ 788
0
212
Toezicht en behandeling
591
462
0
0
462
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
1.400
1.762
0
0
1.762
Overige Subsidies
2.023
2.063
288
0
2.351
Opdrachten
Forensische zorg
3.138
3.138
‒ 100
2.442
5.480
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
10.304
3.005
‒ 1.638
8
1.375
Terugdringen recidive
12.952
5.166
‒ 3.979
‒ 159
1.028
Overige Opdrachten
3.124
3.510
625
‒ 1.978
2.157
34.4 Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
6.877
9.302
‒ 8
77
9.371
Slachtofferhulp Nederland
34.009
34.901
0
4.377
39.278
Subsidies
Perspectief Herstelbemiddeling
1.696
1.743
0
0
1.743
Opdrachten
Slachtofferzorg
11.014
8.772
0
‒ 5.458
3.314
Schadefonds Geweldsmisdrijven
22.380
23.291
‒ 5
4.400
27.686
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
3.876
3.876
0
0
3.876
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd
141.641
154.609
18.890
7.632
181.131
Bijdrage ZBO's/RWT's
LBIO
1.821
2.229
0
800
3.029
Halt
11.975
12.314
337
58
12.709
Bijdrage medeoverheden
BES Voogdijraad
1.092
1.121
0
‒ 32
1.089
Overige Bijdrage medeoverheden
1.212
2.115
0
1.581
3.696
Subsidies
Subsidies jeugdbescherming
2.044
2.098
‒ 788
0
1.310
Subsidies jeugdaangelegenheden
0
0
788
0
788
Overige Subsidies
3.403
3.317
‒ 116
470
3.671
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
1.901
372
0
‒ 235
137
taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.892
3.892
0
‒ 972
2.920
Toezicht en behandeling - jeugd
2.104
1.822
0
‒ 1.822
0
Overige Opdrachten
3.858
3.976
‒ 557
‒ 1.921
1.498
Ontvangsten
87.635
83.774
23.000
‒ 3.275
103.499
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 18,8 mln.
Dit bedrag omvat onder andere:
een tegenvaller van 13,8 mln. door o.a. hogere personele en ict kosten dan geraamd. Er is extra personeelsinzet nodig in verband met het verwerken van de instroom raadsonderzoeken. De hogere ICT-uitgaven hangen samen met de hogere personeelsinzet, contractprijsstijgingen en hogere beheerskosten. Het restant saldo betreft kleine mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI- gevangeniswezen € 20,8 mln.
• In verband met extra uitgaven door Covid-19 is aan DJI 32,4 mln. beschikbaar gesteld. Het betreft vooral persoonlijke beschermingsmiddelen, gebouwelijke aanpassingen en ict-kosten. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Een technische herschikking binnen DJI van ‒ 24,1 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen;
• Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 4,6 mln. voor de implementatiekosten/uitvoeringskosten wet Straffen en Beschermen en 4,4 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
DJI- Forensische zorg € 36,5 mln.Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 36 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Zie ook DJI- gevangeniswezen.
CJIB € 6,6 mln.Dit bedrag is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 3,3 mln. voor digitalisering strafrechtketen en 2 mln. voor extra uitgaven door Covid-19.
34.4 Slachtofferzorg
Opdrachten slachtofferzorg € -5,5 mln. Dit bedrag bestaat uit een aantal kleine mutaties. Er is onder andere 2,7 mln. afgeboekt en overgemaakt naar Slachtofferhulp Nederland ten behoeve van een aantal projecten zoals Mens als Maat.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
DJI-jeugd € 26,5 mln.
• Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering ad 23 mln.
• Een verrekening van 7,6 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs JJI’s 2020.
• Het restsaldo bestaat uit een technische herschikking binnen DJI van ‒ 4 mln.
Mutaties ontvangsten
• Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 19,7 mln.
• Door de corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd.
• Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering van 23 mln.
• Diverse kleine meevallers binnen het onderdeel Straffen en Beschermen die optellen tot 6,8 mln. waaronder een geïncasseerde incidentele boete door KSA van 2 mln.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
266.427
266.659
2.889
79.064
348.612
Programma-uitgaven
266.427
266.659
2.889
79.064
348.612
Waarvan juridisch verplicht
92%
100%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen
319
330
0
0
330
Bijdrage ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
28.847
30.745
0
69.328
100.073
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
169.693
172.620
0
0
172.620
Overige Bijdrage medeoverheden
26.951
24.735
4
‒ 8.981
15.758
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.257
1.291
0
0
1.291
Nationaal Veiligheids Instituut
1.266
1.282
0
280
1.562
Overige Subsidies
2.426
2.725
0
‒ 29
2.696
Opdrachten
Project NL-Alert
5.465
4.465
0
‒ 28
4.437
NCSC
8.730
7.910
0
1.156
9.066
Covid-19
0
0
0
14.676
14.676
Overige Opdrachten
8.593
7.381
2.885
‒ 208
10.058
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
12.880
13.175
0
2.870
16.045
Ontvangsten
2.000
2.000
0
0
2.000
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Toelichting
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) € 69,3 mln. Het kabinet heeft besloten tot de aanleg van een noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen voor 45 dagen ten bedrage van 69,3 mln. Vitale sectoren en essentiële beroepen kunnen een beroep doen op deze noodvoorraad wanneer er (structurele) problemen op de markt zijn bij de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het gaat om een eenmalige uitgave voor PBM inclusief de projectkosten om deze PBM eenmalig aan te schaffen. Het restant bedrag betreft een kleine mutatie.
Overige Bijdrage medeoverheden € -9,0 mln. Het NCTV verwacht op de programma-uitgaven een meevaller van 6,1 mln. in verband met vertragingen in het PIU-programma. Het restant saldo betreft kleine mutaties zoals een budgetoverheveling naar het ministerie EZK voor een door TNO uit te voeren kennisproject voor 1 mln.
Covid-19 € 14,7 mln. Bij Najaarsnota is 14 mln. overgeheveld van de aanvullende post naar de JenV-begroting voor DG Covid-19. Van dit bedrag is circa 12,6 mln. beschikbaar gesteld als programmageld dat hoofdzakelijk is bedoeld voor communicatiecampagnes. Het restant van dit bedrag is beschikbaar gesteld op het apparaatsbudget en zal met name worden aangewend voor monitoring/beheersing en handhaving van de gezondheidscrisis en de voorbereiding van (externe) onderzoeken en verantwoording. Het restant bedrag is een aantal kleine mutaties.
Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.236.560
1.521.589
45.601
‒ 104.922
1.462.268
Programma-uitgaven
1.236.560
1.521.589
45.601
‒ 104.922
1.462.268
Waarvan juridisch verplicht
99%
100%
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
414.386
505.886
41.091
‒ 38.861
508.116
DJI - Vreemdelingenbewaring
81.720
79.971
‒ 6.512
0
73.459
Bijdrage ZBO's/RWT's
COA
606.348
808.528
‒ 1.121
‒ 46.985
760.422
NIDOS - opvang
88.452
76.121
0
‒ 3.200
72.921
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
9.884
10.164
0
0
10.164
Overige Subsidies
1.696
1.705
‒ 15
‒ 273
1.417
Opdrachten
Programma Keteninformatisering
5.332
5.417
0
0
5.417
Versterking vreemdelingenketen
3.105
3.671
12.158
‒ 8.609
7.220
37.3 Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning
7.983
9.803
0
‒ 2.043
7.760
Subsidies
REAN-regeling
5.743
5.885
0
‒ 338
5.547
Overige Subsidies
3.055
3.130
0
‒ 630
2.500
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
8.856
11.308
0
‒ 3.983
7.325
Ontvangsten
3.000
56.341
0
10.700
67.041
Budgetflexibiliteit
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2020 zijn de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting
Algemeen artikel 37 Migratie
Onttrekking en toevoeging in de asielreserve
Bij COA is er als gevolg van de lagere bezetting een meevaller van 53,7 mln. die in de asielreserve wordt gestort. Dit bedrag zal naar verwachting in 2021 aan ODA worden terugbetaald als gevolg van de langere verblijfsduur in het COA.
Ten behoeve van de dekking van de kosten van dwangsommen bij de IND zal 12,2 mln. worden onttrokken aan de asielreserve.
In totaal gaat het bij 2e suppletoire begroting 2020 om een storting van 53,7 mln. en een onttrekking van 12,2 mln. Totale mutatie storting van 41,5 mln.
Tabel 11 Overzicht begrotingsreserve Asiel in 2020 (x € 1 mln. )
Stand per 1/1/2020
Verwachte toevoeging in jaar begroting 2020
Verwachte onttrekkingen 2020
Mutatie 2e suppletoire begroting 2020
Verwachte stand per 1/1/2021
12,2
0
0
41,5
53,7
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € 2,2 mln.
• De kasschuif achterstanden IND hangt samen met de Taskforce die er op gericht is de opgelopen achterstanden bij de IND weg te werken. Hierdoor zal een deel van de eerder in 2021 verwachte productie verschuiven naar 2020. Om dit te bekostigen is een kasschuif van 40 mln. gedaan over de jaren 2021 naar 2020 om het budget aan te sluiten met de uitgaven.
• De kosten bij de IND zijn lager uitgevallen (38,1 mln.) als gevolg van lager dan verwachte uitgaven aan dwangsommen, lagere Brexit uitgaven en lagere uitgaven als gevolg van COVID-19.
• Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 2,4 mln. ten behoeve van het schriftelijk horen door de Taskforce IND.
DJI-Vreemdelingenbewaring € -6,5 mln. Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 7,8 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Restant saldo zijn een aantal kleine mutaties.
COA (Centraal opvang asielzoekers) € -48,1 mln.
• Als gevolg van de lagere bezetting bij COA in 2020 wordt de ODA toerekening verlaagd met 28,4 mln. Dit bedrag wordt overgemaakt naar BuZa vanwege lagere eerstejaars opvangkosten.
• Met het faciliteitenbesluit opvangcentra worden gemeente voorzien in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de BRP zijn ingeschreven, alsmede het beschikbaar stellen van permanent beschikbare capaciteit. Met deze overboeking ad 8,2 mln. wordt overgegaan tot uitkering van het faciliteitenbesluit opvangcentra van 2020.
• Door COVID-19 geldt bij COA (10 mln) dat de kosten lager uitvallen als gevolg van lagere asielinstroom tijdens de lockdown periode. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.
Versterking vreemdelingenketen € 3,5 mln.
• Voor het verhogen van de veiligheid van het Europese grondgebied heeft de Europese Raad van de Europese Unie een aantal verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid vastgesteld. Implementatie van de verordeningen is juridisch noodzakelijk. Met de mutatie van 19,4 mln. zijn deze zomer de gereserveerde middelen toegekend voor uitvoering van het project ‘grenzen en veiligheid’. Een deel van deze middelen ad 13,2 mln. zal echter niet in 2020 tot besteding komen.
• Het programma Grenzen & Veiligheid werkt met de partners aan de implementatie van 7 Europese verordeningen op gebied van de Grenzen en Veiligheid. Hiervoor wordt 5,4 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen ten behoeve van de werkpakketen uit 2020.
• Het restant saldo bevat een aantal kleine mutaties waaronder de toegekende middelen ad 3,4 mln. voor corona kosten in 2020.
37.3 TerugkeerVreemdelingenvertrek € -4,0 mln.Als gevolg van COVID-19 en de daarbij behorende belemmeringen met betrekking tot vertrek vallen de kosten voor vertrek van vreemdelingen lager uit (9 mln). Het restant saldo betreft een technische herschikking van 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 10,7 mln. door de afrekening over 2019 met Nidos. Dit vanwege een lager bezetting van pupillen over 2019 die lager is dan geraamd.
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 12 Artikel 91 Apparaat Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
446.713
488.567
16.557
17.904
523.028
Apparaatsuitgaven
448.044
489.898
16.557
17.904
524.359
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
303.175
336.868
10.839
23.584
371.291
waarvan eigen personeel
267.905
299.712
8.711
14.782
323.205
waarvan externe inhuur
33.442
35.277
2.128
8.877
46.282
waarvan overig personeel
1.828
1.879
0
‒ 75
1.804
Materiele uitgaven
144.869
153.030
5.718
‒ 5.680
153.068
waarvan ict
21.650
26.721
‒ 146
‒ 23
26.552
waarvan sso's
88.097
90.560
‒ 1.880
‒ 3.327
85.353
waarvan overig materieel
35.122
35.749
7.744
‒ 2.330
41.163
Ontvangsten
20.125
20.475
0
275
20.750
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 34,5 mln.
Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
• In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 € 60 mln. beschikbaar gesteld. Als gevolg van de genomen corona maatregelen maakt JenV kosten voor personele bescherming, om primaire processen corona-proof te maken en om achterstanden binnen de strafrechtketen weg te werken. Deze middelen zijn bij Najaarsnota verdeeld onder de desbetreffende artikelen. Op apparaatsuitgaven betreft het 10,3 mln. Zie ook de tabel belangrijkste mutaties.
• Digitalisering strafrechtketen 7,9 mln. Zie ook toelichting artikel 31.
• Incidentele middelen vanuit BOTOC 5,4 mln. ten behoeve van het apparaatsbudget. Zie ook toelichting bij artikel 31.
• Het restant betreft vele mutaties kleiner dan 5 mln.
Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 13 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
32.402
88.130
‒ 15.841
‒ 70.789
1.500
Uitgaven
32.402
88.630
‒ 15.841
‒ 70.789
2.000
92.1 Nog onverdeeld
32.402
88.630
‒ 15.841
‒ 70.789
2.000
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting
Mutaties uitgaven
92.1 Nog onverdeeld
Het budget Nog onverdeeld wordt per saldo verlaagd met 86,6 mln.
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat betekent dat sommige budgettaire toevoegingen en taakstellingen eerst hier worden geboekt en later toegedeeld worden aan de relevante artikelen. Ten laste van artikel 92 kunnen geen uitgaven worden gedaan. Uitgaven en verantwoording zijn altijd gekoppeld aan één van de overige artikelen.
In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 de JenV-begroting met 60 mln. verhoogd en in afwachting van de verdeling over de artikelen geparkeerd op artikel 92. Bij Miljoenennota is ook een kasschuif verwerkt (-53,9 mln.). Daarnaast zijn diverse posten, waaronder het budget voor ‘grenzen en veiligheid’ (-19,367 mln.) overgeheveld naar de overige artikelen.
In deze tweede suppletoire begroting zijn de 60 mln. corona-middelen verdeeld over de uitgaven (30,9 mln) en de ontvangsten (29,1 mln.). Naast enkele kleinere overhevelingen is een onderuitputting van 3 mln. verwerkt.
Artikel 93 Geheim
Tabel 14 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.048
3.048
0
0
3.048
Programma-uitgaven
3.048
3.048
0
0
3.048
93.1 Geheim
3.048
3.048
0
0
3.048
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
5 Agentschappen
5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 15 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
omzet moederdepartement
2.191.252
175.565
44.957
2.411.774
Omzet overige departementen
0
0
0
0
Omzet derden
57.400
0
0
57.400
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
2.248.652
175.565
44.957
2.469.174
Lasten
Apparaatskosten
1.221.446
124.695
36.336
1.382.477
Personele kosten
1.097.045
123.475
35.549
1.256.069
waarvan eigen personeel
936.298
117.213
31.419
1.084.930
waarvan inhuur externen
130.000
6.262
4.130
140.392
waarvan overige personele kosten
30.747
0
0
30.747
Materiële kosten
124.401
1.220
787
126.408
waarvan apparaat ICT
54.396
1.220
787
56.403
waarvan bijdrage aan SSO's
29.057
0
0
29.057
waarvan overige materiële kosten
40.948
0
0
40.948
Materiele programmakosten
963.358
50.870
40.987
1.055.215
Rentelasten
0
0
0
0
Afschrijvingskosten
21.001
0
0
21.001
Materieel
16.043
0
0
16.043
waarvan apparaat ICT
10.000
0
0
10.000
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
6.043
0
0
6.043
Immaterieel
4.959
0
0
4.959
Overige lasten
42.847
0
0
42.847
waarvan dotaties voorzieningen
42.847
0
0
42.847
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
0
Totaal lasten
2.248.652
175.565
77.322
2.501.539
Saldo van baten en lasten
0
0
‒ 32.365
‒ 32.365
Tabel 16 Kasstroomoverzicht DJI (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2020 + depositorekeningen
269.532
0
0
269.532
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.248.652
175.565
44.957
2.469.174
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 2.246.824
‒ 175.565
‒ 73.268
‒ 2.495.657
2.
Totaal operationele kasstroom
1.828
0
‒ 28.311
‒ 26.483
Totaal investeringen (-/-)
‒ 30.535
0
0
‒ 30.535
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
10.000
0
0
10.000
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 20.535
0
0
‒ 20.535
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 25.000
0
0
‒ 25.000
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
32.365
32.365
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 25.000
0
32.365
7.365
5.
Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4)
225.825
0
4.054
229.879
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loonbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met corona gerelateerde kosten en de technische verwerking Justitiële Jeugdinrichtingen Teylingereind. Daarnaast heeft bij DJI een eenmalige storting door het moederdepartement plaatsgevonden voor corona gerelateerde kosten.
5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Tabel 17 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoire begroting 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
omzet moederdepartement
415.176
91.500
2.230
508.906
Omzet overige departementen
0
0
0
0
Omzet derden
55.950
4.000
‒ 4.000
55.950
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
471.126
95.500
‒ 1.770
564.856
Lasten
Apparaatskosten
385.693
56.600
45.130
487.423
Personele kosten
320.000
52.711
33.600
406.311
waarvan eigen personeel
264.000
50.649
27.600
342.249
waarvan inhuur externen
49.000
‒ 938
6.000
54.062
waarvan overige personele kosten
7.000
3.000
0
10.000
Materiële kosten
65.693
3.889
11.530
81.112
waarvan apparaat ICT
2.500
1.500
1.800
5.800
waarvan bijdrage aan SSO's
53.193
2.500
0
55.693
waarvan overige materiële kosten
8.000
‒ 111
8.600
16.489
Materiele programmakosten
65.000
38.900
0
103.900
Rentelasten
50
0
0
50
Afschrijvingskosten
20.383
0
0
20.383
Materieel
2.500
0
0
2.500
waarvan apparaat ICT
1.500
0
0
1.500
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
1.000
1.000
Immaterieel
15.383
0
0
15.383
Overige lasten
0
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
0
Totaal lasten
471.126
95.500
45.130
611.756
Saldo van baten en lasten
0
0
‒ 46.900
‒ 46.900
Tabel 18 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2020 + depositorekeningen
77.225
0
0
77.225
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
471.126
95.500
‒ 1.770
564.856
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 450.743
‒ 95.500
‒ 45.130
‒ 591.373
2.
Totaal operationele kasstroom
20.383
0
‒ 46.900
‒ 26.517
Totaal investeringen (-/-)
‒ 2.890
0
0
‒ 2.890
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 2.890
0
0
‒ 2.890
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
46.900
46.900
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 10.000
0
0
‒ 10.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.890
0
0
2.890
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 7.110
0
46.900
39.790
5.
Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4)
87.608
0
0
87.608
ToelichtingHet verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een toename van de omzet vanwege de bijdrage voor hogere productie door de hogere instroom en bij de omzet nemen de leges toe als gevolg van de stijging van de instroom bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting wordt de stijging van de kosten verklaard door de achterstanden IND die samenhangt met de Taskforce die erop gericht is de opgelopen achterstanden weg te werken. Daarnaast heeft de IND een eenmalige storting van het moederdepartement ontvangen.
5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Tabel 19 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
omzet moederdepartement
138.584
3.939
4.571
147.094
Omzet overige departementen
3.227
0
0
3.227
Omzet derden
8.308
0
0
8.308
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
150.119
3.939
4.571
158.629
Lasten
Apparaatskosten
138.133
4.022
6.579
148.734
Personele kosten
104.571
4.456
5.551
114.578
waarvan eigen personeel
66.154
4.456
1.151
71.761
waarvan inhuur externen
35.569
0
4.400
39.969
waarvan overige personele kosten
2.848
0
0
2.848
Materiële kosten
33.562
‒ 434
1.028
34.156
waarvan apparaat ICT
7.080
0
0
7.080
waarvan bijdrage aan SSO's
8.460
0
0
8.460
waarvan overige materiële kosten
18.022
‒ 434
1.028
18.616
Gerechtskosten
7.996
‒ 56
7.940
Rentelasten
57
0
0
57
Afschrijvingskosten
3.932
‒ 27
0
3.905
Materieel
3.314
0
0
3.314
waarvan apparaat ICT
2.460
0
0
2.460
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
854
854
Immaterieel
618
‒ 27
0
591
Overige lasten
0
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
0
Totaal lasten
150.119
3.939
6.579
160.637
Saldo van baten en lasten
0
0
‒ 2.008
‒ 2.008
Tabel 20 Kasstroomoverzicht CJIB (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen
34.303
0
0
34.303
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
150.119
3.939
4.571
158.629
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 146.187
‒ 3.939
‒ 6.579
‒ 156.705
2.
Totaal operationele kasstroom
3.932
0
‒ 2.008
1.924
Totaal investeringen (-/-)
‒ 2.585
‒ 4.156
0
‒ 6.741
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 2.585
‒ 4.156
0
‒ 6.741
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
2.008
2.008
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 4.077
264
0
‒ 3.813
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.585
4.156
0
6.741
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 1.492
4.420
2.008
4.936
5.
Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
34.158
264
0
34.422
ToelichtingHet verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door extra beschikbaar gestelde middelen ten behoeve van (keten)projecten, zoals digitalisering strafrechtketen. Daarnaast heeft een eenmalige storting door het moederdepartement voor corona gerelateerde kosten plaatsgevonden.
5.4 Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS)
Tabel 21 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap JUSTIS Suppletoire begroting 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
Baten
omzet moederdepartement
3.544
0
‒ 2.908
636
Omzet overige departementen
4.433
0
‒ 1.277
3.156
Omzet derden
42.703
0
‒ 3.889
38.814
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
50.680
0
‒ 8.074
42.606
Lasten
0
Apparaatskosten
43.425
0
3.561
46.986
Personele kosten
26.099
0
321
26.420
waarvan eigen personeel
22.223
0
‒ 570
21.653
waarvan inhuur externen
3.552
0
1.215
4.767
waarvan overige personele kosten
324
0
‒ 324
0
Materiële kosten
17.326
0
3.240
20.566
waarvan apparaat ICT
7.857
0
2.303
10.160
waarvan bijdrage aan SSO's
8.330
0
785
9.115
waarvan overige materiële kosten
1.139
0
152
1.291
Programmakosten
0
0
0
0
Rentelasten
0
0
0
0
Afschrijvingskosten
0
0
0
0
Materieel
0
0
0
0
waarvan apparaat ICT
0
0
0
0
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
0
Immaterieel
0
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
0
Totaal lasten
43.425
0
3.561
46.986
Saldo van baten en lasten
7.255
0
‒ 11.635
‒ 4.380
Tabel 22 Kasstroomoverzicht JUSTIS (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen
8.271
8.732
0
17.003
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
50.680
‒ 7.255
3.016
46.441
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 43.426
‒ 5.330
‒ 3.560
‒ 52.316
2.
Totaal operationele kasstroom
7.254
‒ 12.585
‒ 544
‒ 5.875
Totaal investeringen (-/-)
0
0
0
0
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
0
0
0
0
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 7.254
5.196
0
‒ 2.058
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
495
495
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 7.254
5.196
495
‒ 1.563
5.
Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
8.271
1.343
‒ 49
9.565
ToelichtingHet verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een positief resultaat over 2019 dat terugbetaald wordt aan de opdrachtgevers binnen JenV. Er is een lagere omzet derden door lagere aantallen VOG-vrijwilligers en een lagere productie VOG. Daarnaast zijn er hogere personeelskosten door tijdelijke opvulling van de formatie en hogere ict kosten. Daarnaast heeft een eenmalige storting door het moederdepartement voor corona gerelateerde kosten plaatsgevonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.