Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Koninkrijksrelaties2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties4.1 Artikel 6. Apparaat 4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld5 Beleid BES-fonds5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties6 Beleidsartikelen BES-fonds6.1 Artikel 1. BES-fonds
35 650 IV Wijziging van de begrotingsstaten van het Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Ontvangen 30 november 2020
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.H.Ollongren
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2020. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2020 opgebouwd. In de eerste suppletoire begroting is de eerste incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II 2019/20, 35450, nr. 1) meegenomen.
In deze tweede suppletoire begroting zijn de tweede (Kamerstukken II, 2019/20, 35459, nr. 1), derde (Kamerstukken II, 2019/20, 35474, nr. 1), vierde (Kamerstukken II, 2019/20, 35545, nr. 1) en de 5e incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II, 2020/21, 35641, nr. 1) meegenomen.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2020
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Versterken rechtsstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget-flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 11 november 2020.
2 Beleid Koninkrijksrelaties
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2020
Vastgestelde begroting 20201
218.279
Stand 1e suppletoire begroting 20202
767.188
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Kassschuif Rode Kruis
4.1
‒ 1.600
2) Kasschuif vreemdelingenbewaring
4.1
‒ 1.741
3) Derde tranche liquiditeitssteun Sint Maarten
5.2
30.600
4) Wisselkoersreserve
7
‒ 1.257
5) Extra middelen Covid-19 voor BES-fonds
7
‒ 893
6) Wereldbank
8.1
90.000
7) Overige mutaties
1.352
Stand 2e suppletoire begroting 2020
883.649
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
1. Kasschuif Rode Kruis
De eerste subsidie (€ 16,0 mln.) aan het Rode Kruis ten behoeve van de Noodpakketten op Aruba, Curaçao en Sint Maarten wordt voor 90% in 2020 als voorschot uitbetaald. De resterende 10% wordt in 2021 uitbetaald bij vaststelling van de subsidie. Deze middelen worden dan ook doorgeschoven naae 2021.
2. Kasschuif vreemdelingenbewaring
Vanwege de achterstand die mede is opgelopen door Covid-19 worden de middelen voor de verbouwing en uitbreiding van de vreemdelingenbewaring op Curaçao in het kader van de situatie in Venezuela doorgeschoven naar 2021.
3. Derde tranche liquiditeitssteun Sint Maarten
Op 13 november jl. zijn gesprekken met Sint Maarten gestart over het aanbod zoals dat tijdens de Rijksministerraad van 10 juli jl. is gedaan voor een derde tranche liquiditeitssteun inclusief daaraan verbonden voorwaarden. Om bij een akkoord direct te kunnen overgaan tot het overmaken van deze middelen wordt daarom reeds € 30,6 mln. gereserveerd hiervoor. Mocht een akkoord met Sint Maarten dit jaar niet bereikt worden, dan zullen deze middelen vrijvallen.
4. Wisselkoersreserve
Op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds zijn er zowel meevallers als tegenvallers als gevolg van wisselkoersfluctuaties. De meevallers komen ten gunste van de reserve en de tegenvallers komen ten laste van de reserve. Ter compensatie voor wisselkoersverliezen als gevolg van het verstrekken van de liquiditeitsleningen aan de landen worden middelen toegevoegd aan de begroting Koninkrijksrelaties (IV). Dit betreft de eerste en tweede tranche aan Aruba, Curacao en Sint Maarten en extra dotaties aan het BES-fonds.
5. Extra middelen Covid-19 voor BES-fonds
De openbare lichamen hebben ook extra kosten gemaakt in verband met de coronacrisis, bijvoorbeeld voor repatriëring, reiskosten, overhead, schoonmaakkosten en de aanschaf van beschermingsmiddelen. De openbare lichamen ontvangen in lijn met besluitvorming voor Europees Nederlandse gemeenten hiervoor in 2020 eenmalig een bedrag van USD 1 mln.. Voor Bonaire gaat het om een bedrag van USD 0,55 mln., voor Sint Eustatius om een bedrag van USD 0,25 mln. en voor Saba om een bedrag van USD 0,2 mln.. Dit bedrag zal als vrije uitkering in 2020 via het BES-fonds aan de openbare lichamen worden verstrekt.
6. Wereldbank
Voor de derde tranche Wederopbouwmiddelen worden vanuit de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën € 76,6 mln. toegevoegd aan de begroting Koninkrijksrelaties (IV). Het resterende bedrag voor de Wereldbank komt uit de desaldering van het terugbetaalde overbruggingskrediet voor de luchthaven van Sint Maarten.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2020
Vastgestelde begroting 20201
38.516
Stand 1e suppletoire begroting 20202
38.516
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Afrekeningen Recherche Samenwerkingsteam (RST) 2019
1
1.304
2) Wisselkoers leningen
5
1.108
3) Afrekeningen Shared Service Organisatie Caribisch Nederland
6
1.457
4) Overbruggingskrediet luchthaven Sint Maarten
8
14.035
Stand 2e suppletoire begroting 2020
56.420
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
1. Afrekening Recherche Samenwerkingsteam (RST) 2019
Dit betreft de ontvangsten uit de afrekening voor het Recherche Samenwerkingsteam over 2019.
2. Wisselkoers leningen
Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro zijn er meerontvangsten op de rente over de uitstaande leningen. Deze wisselkoersmeevaller wordt toegevoegd aan de wisselkoersreserve op artikel 7 van deze begroting.
3. Afrekeningen Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO CN)
Er komen ontvangsten binnen voor SSO CN in verband met verrekeningen met andere departementen. Deze ontvangsten zijn gedesaldeerd en worden weer ingezet voor uitgaven van SSO CN.
4. Overbruggingskrediet luchthaven Sint Maarten
Sint Maarten heeft het in 2019 verleende overbruggingskrediet voor de luchthaven van Sint Maarten afgelost. Deze middelen waren afkomstig uit de middelen voor de wederopbouw. Deze middelen komen nu weer beschikbaar voor de wederopbouw.
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)2
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
13.643
12.334
341
304
12.979
Uitgaven
13.643
12.334
341
304
12.979
Waarvan juridisch verplicht
100,0%
100,0%
1.1. Versterken rechtsstaat
13.643
12.334
341
304
12.979
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
0
826
0
1.304
2.130
Recherchecapaciteit (Nationale Politie)
0
826
0
1.304
2.130
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
13.643
11.508
341
‒ 1.000
10.849
Grensbewaking (Defensie)
6.209
6.209
130
0
6.339
Rechterlijke macht (JenV)
7.434
5.299
211
‒ 1.000
4.510
Ontvangsten
0
0
0
1.304
1.304
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
Mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
Recherchecapaciteit (Nationale Politie)
De ontvangsten van de afrekening Recherche Samenwerkingsteam (RST) over 2019 worden ingezet om de uitzendkosten van het Recherche Samenwerkingsteam over 2019 te dekken.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Rechterlijke macht (JenV)
De Nationale Politie ontvangt voor 2020 via het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) een incidentele bijdrage om toe te werken naar een balans op het totale budget van het Recherche Samenwerkingsteam. Daarmee wordt voorkomen dat op korte termijn drastisch gesneden moet worden in de formatie wat ten koste zal gaan van de operationele uitvoeringscapaciteit.
Ontvangsten
Dit betreft de ontvangsten van de afrekening voor het Recherche Samenwerkingsteam over 2019.
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)2
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
15.838
61.687
‒ 4.474
26
57.239
Uitgaven
15.838
61.687
‒ 4.474
26
57.239
Waarvan juridisch verplicht
92,9%
92,9%
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
7.411
49.311
‒ 3.864
‒ 64
45.383
Subsidies(regelingen)
0
41.200
‒ 1.500
0
39.700
Diverse subsidies
0
41.200
‒ 1.500
‒ 39.700
0
Noodpakketten
0
0
0
39.700
39.700
Opdrachten
1.663
1.163
‒ 100
336
1.399
Opdrachten landen
1.663
1.163
‒ 100
336
1.399
Inkomensoverdrachten
2.340
2.340
‒ 390
0
1.950
Toeslagen op pensioenen NA
2.340
2.340
‒ 390
0
1.950
Bijdrage aan medeoverheden
3.272
4.472
‒ 1.874
‒ 400
2.198
Bijdrage landen
3.272
4.472
‒ 1.874
‒ 400
2.198
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
136
136
0
0
136
Diverse bijdragen
136
136
0
0
136
4.2 Caribisch Nederland
8.427
12.376
‒ 610
90
11.856
Subsidies(regelingen)
0
3.916
10
90
4.016
Subsidies Caribisch Nederland
0
500
10
90
600
Bonaire International Airport
0
3.416
0
0
3.416
Opdrachten
4.897
1.397
‒ 629
432
1.200
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht3
100
100
600
500
1.200
Opdrachten Caribisch Nederland
4.797
1.297
‒ 1.229
‒ 68
0
Inkomensoverdrachten
2.310
2.343
229
0
2.572
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
2.310
2.343
229
0
2.572
Bijdrage aan medeoverheden
1.220
4.720
‒ 220
‒ 432
4.068
Sociaaleconomische initiatieven4
1.220
1.720
‒ 1.220
0
500
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht3
0
3.000
1.000
‒ 432
3.568
Ontvangsten
0
0
0
0
0
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
X Noot
3
De naam van deze regeling was bij Ontwerpbegroting 2020: "Onderzoek, kennisoverdracht en comm."
X Noot
4
De naam van deze regeling was bij Ontwerpbegroting 2020 "Bijzondere uitkering sociaal-economische initiatieven"
Toelichting
4.1. Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Mutaties Miljoenennota
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies
De eerste subsidie (€ 16,0 mln.) aan het Rode Kruis ten behoeve van de Noodpakketten op Aruba, Curaçao en Sint Maarten wordt voor 90% in 2020 als voorschot uitbetaald. De resterende 10% (€ 1,6 mln.) wordt in 2021 uitbetaald bij vaststelling van de subsidie. Dit bedrag wordt doorgeschoven naar 2021. Daarnaast betreft dit een reallocatie van het instrument Opdrachten naar het instrument Subsidies(regelingen) van € 0,1 mln. voor de bijdrage aan de actie "Samen één Koninkrijk".
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdrage aan landen
Vanwege de achterstand die mede is opgelopen door Covid-19 worden de middelen voor de verbouwing en uitbreiding van de vreemdelingenbewaring op Curaçao in het kader van de situatie in Venezuela voor Curaçao en Aruba doorgeschoven naar 2021.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Subsidies(regelingen)
Noodpaketten
Vanwege de rijksbegrotingsvoorschriften, die stellen dat subsidies boven € 1 mln. separaat als regeling vermeld moeten worden, is een nieuwe regeling Noodpaketten gemaakt. De subsidies aan het Rode Kruis voor voedselhulp vanwege de Covid-19 maatregelen worden daarom gerealloceerd van de regeling Overige subsidies naar de regeling Noodpakketten.
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdrage aan landen
Reallocatie van het instrument Bijdragen aan medeoverheden naar het instrument Opdrachten vanwege chartervluchten in het kader van Covid-19.
4.2. Caribisch Nederland
Mutaties Miljoenennota
Opdrachten
Opdrachten Caribisch Nederland
Vanuit dit budget zijn middelen gerealloceerd naar de verschillende juiste instrumenten.
Bijdragen aan medeoverheden
Sociaal-economische initiatieven
Het tijdelijk besluit integrale projecten BES is geëindigd op 31 december 2019. De Ministeries van BZK, Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) hebben besloten dat dit besluit niet wordt verlengd, op voorwaarde dat de middelen worden ingezet om lopende trajecten duurzaam te borgen. De hiervoor beschikbare structurele middelen worden teruggeboekt naar SZW en VWS.
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Het kabinet heeft begin 2020 budget uit de tweede Regio Envelop beschikbaar gesteld (Kamerstukken II 2019/20, 29697, nr. 82). Een deel is voor het project Versterking Governance. Deze budgetten worden in 2020 en 2021 uitgekeerd.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs-en uitvoeringskracht
Dit betreffen diverse reallocaties, onder andere naar het instrument Opdrachten voor het stimuleren van de connectiviteit van Caribisch Nederland en het uitvoeren van de evaluatie van de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland. Daarnaast is voor de uitwerking van het kabinetsstandpunt Interdepartementaal Beleidsonderzoek Koninkrijksrelaties /Raad van State juridische capaciteit benodigd. Om de uitgaven hiervoor op de juiste manier te verantwoorden, worden middelen overgeheveld naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)2
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
135.000
602.350
1
30.600
632.951
Uitgaven
163.516
630.866
1
30.600
661.467
Waarvan juridisch verplicht
100,0%
100,0%
5.1 Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten
28.516
28.516
1
0
28.517
Leningen
28.516
28.516
1
0
28.517
Schuldsanering
28.516
28.516
1
0
28.517
5.2 Leningen / garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba
135.000
602.350
0
30.600
632.950
Leningen
135.000
602.350
0
30.600
632.950
Leningen aan Aruba
21.400
207.250
0
0
207.250
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
113.600
395.100
0
30.600
425.700
Ontvangsten
38.516
38.516
1.108
0
39.624
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
Mutaties Miljoenennota
Ontvangsten
Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro zijn er meerontvangsten op de rente over de uitstaande leningen. Deze wisselkoersmeevaller wordt toegevoegd aan de Wisselkoersreserve op artikel 7 van deze begroting.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Derde tranche liquiditeitssteun Sint Maarten
Op 13 november jl. zijn gesprekken met Sint Maarten gestart over het aanbod zoals dat tijdens de Rijksministerraad van 10 juli jl. is gedaan voor een derde tranche liquiditeitssteun inclusief daaraan verbonden voorwaarden. In het geval dat deze gesprekken nog in 2020 leiden tot een akkoord met Sint Maarten over dit aanbod, is het gewenst de derde tranche liquiditeitssteun zo spoedig mogelijk aan Sint Maarten te kunnen overmaken. Zoals blijkt uit adviezen van het College financieel toezicht Curaçao en Sint Maarten (Cft) is de liquiditeitspositie van Sint Maarten in 2020 inmiddels immers zeer kwetsbaar. Om bij een akkoord direct te kunnen overgaan tot het overmaken van deze middelen wordt daarom reeds € 30,6 mln. gereserveerd hiervoor. Indien er wordt overgegaan tot verstrekking van een liquiditeitslening zullen dezelfde voorwaarden gelden als bij de eerste en tweede tranche liquiditeitslening. Mocht een akkoord met Sint Maarten dit jaar niet bereikt worden, dan zullen deze middelen vrijvallen.
3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)2
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
0
25.429
‒ 749
90.585
115.265
Uitgaven
0
25.429
‒ 749
90.585
115.265
Waarvan juridisch verplicht
28,0%
84,3%
8.1 Wederopbouw
0
25.429
‒ 749
90.585
115.265
Subsidies(regelingen)
0
308
0
500
808
Diverse subsidies
0
308
0
500
808
Opdrachten
0
5.602
0
250
5.852
Wederopbouw op Sint Maarten
0
5.602
0
250
5.852
Bijdrage aan medeoverheden
0
16.195
‒ 749
0
15.446
KPSM
0
7.534
0
0
7.534
Grenstoezicht Sint Maarten
0
755
0
0
755
Wederopbouw op Sint Eustatius
0
6.821
‒ 749
0
6.072
Wederopbouw op Sint Maarten
0
1.085
0
0
1.085
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
0
3.124
0
89.835
92.959
Wederopbouw op Sint Maarten
0
3.124
0
‒ 750
2.374
Wereldbank
0
0
0
90.585
90.585
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
200
0
0
200
Ministerie van JenV
0
200
0
0
200
Ontvangsten
0
0
0
14.035
14.035
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Wereldbank
Voor de derde tranche Wederopbouwmiddelen worden vanuit de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën € 76,6 mln. toegevoegd aan artikel 8. Het resterende bedrag voor de Wereldbank komt uit de ontvangsten van het terugbetaalde overbruggingskrediet voor de luchthaven van Sint Maarten. Deze middelen komen nu weer beschikbaar voor wederopbouw. De € 90,0 mln. zal aan de Wereldbank worden overgemaakt. Daarna resteert € 0,6 mln. van het overbruggingskrediet in verband met een wisselkoersmeevaller.
Ontvangsten
Sint Maarten heeft het in 2019 verleende overbruggingskrediet voor de luchthaven van Sint Maarten afgelost. Deze middelen waren afkomstig uit de middelen voor de wederopbouw. Deze middelen komen nu weer beschikbaar voor de wederopbouw.
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
4.1 Artikel 6. Apparaat
Tabel 8 Artikel 6. Apparaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)2
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
23.722
25.193
640
3.162
28.995
Uitgaven
23.722
25.193
640
3.162
28.995
Personele uitgaven
12.148
14.055
333
3.782
18.170
Eigen personeel
11.976
13.883
327
1.955
16.165
Inhuur externen
172
172
6
1.827
2.005
Materiële uitgaven
11.574
11.138
307
‒ 620
10.825
Overige materiële uitgaven
11.574
11.138
307
‒ 620
10.825
Ontvangsten
0
0
0
1.457
1.457
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Personele uitgaven
Eigen personeel
In 2020 heeft Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO CN) meer kosten (€ 1,5 mln.) gemaakt dan initieel begroot. Dit hangt samen met de extra kosten vanwege de coronacrisis en extra werkzaamheden voor het project Netwerk op orde.
In 2015 zijn de bijdragen voor de generieke kosten voor SSO CN, op basis van de afname van 2015, structureel overgeheveld van de verschillende departementen naar de begroting van Koninkrijksrelaties (IV). Groei of krimp in de afname (FTE en ICT-werkplekken) wordt via budgetoverhevelingen jaarlijks verrekend met de departementen. Dit betreft de verrekening van 2020 van de verschillende ministeries. Voor het Ministerie van JenV betreft het ook de verrekening over 2019. De structurele bedragen worden in het voorjaar 2021 overgemaakt.
Inhuur externen
De opbrengsten van SSO CN worden gedesaldeerd, zodat deze middelen kunnen worden ingezet ter dekking van de bijbehorende kosten. Daarnaast een reallocatie van de middelen van het instrument Materiële uitgaven naar het instrument Personele uitgaven. Dit betreffen de middelen voor de inzet van het bestuurlijk ingrijpen op Sint Eustatius.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Dit betreft een reallocatie van Materiele naar Personele uitgaven vanwege extra kosten door hogere personele inzet, die gemaakt zijn in de coronacrisis door SSO CN en de kosten voor de inzet van het bestuurlijk ingrijpen op Sint Eustatius.
Ontvangsten
Er komen ontvangsten binnen voor SSO CN in verband met verrekeningen met andere departementen. Deze ontvangsten zijn gedesaldeerd en worden weer ingezet voor uitgaven van SSO CN.
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld
Tabel 9 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)1
Stand 1e suppletoire begroting (2)2
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
1.560
11.679
‒ 8.375
4.400
7.704
Uitgaven
1.560
11.679
‒ 8.375
4.400
7.704
Loonbijstelling
0
578
‒ 578
0
0
Prijsbijstelling
0
652
‒ 652
0
0
Onvoorzien
1.488
1.488
943
‒ 2.431
0
Wisselkoersreserve
72
8.961
‒ 8.088
6.831
7.704
Ontvangsten
0
0
0
0
0
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 1e ISB (Kamerstukken II 2109/20, 35443, nr. 1)
X Noot
2
Stand inclusief mutaties van de 2e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35459, nr. 1), de 3e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35474, nr. 1) , 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1) en 5e ISB (Kamerstukken 2020/21, 35641, nr. 1)
Toelichting
Mutaties Miljoenennota
Onvoorzien
Deze middelen worden op een later moment toegekend aan de relevante beleidsartikelen.
Wisselkoersreserve
Op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds zijn er zowel meevallers als tegenvallers als gevolg van wisselkoersfluctuaties. De meevallers komen ten gunste van de reserve en de tegenvallers komen ten laste van de reserve.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Onvoorzien
Een deel van de middelen (€ 1,5 mln.) van Onvoorzien worden gebruikt voor artikel 6. In 2020 heeft SSO CN meer kosten gemaakt dan initieel begroot, wat samenhangt met de extra kosten vanwege de coronacrisis en extra werkzaamheden voor het project Netwerk op orde.
De openbare lichamen hebben ook extra kosten gemaakt in verband met de coronacrisis, bijvoorbeeld voor repatriëring, reiskosten, overhead, schoonmaakkosten en de aanschaf van beschermingsmiddelen. De openbare lichamen ontvangen in lijn met besluitvorming voor Europees Nederlandse gemeenten hiervoor in 2020 eenmalig een bedrag van USD 1 mln. (€ 0,9 mln.). Voor Bonaire gaat het om een bedrag van USD 0,55 mln., voor Sint Eustatius om een bedrag van USD 0,25 mln. en voor Saba om een bedrag van USD 0,2 mln. Dit bedrag zal als vrije uitkering in 2020 via het BES-fonds aan de openbare lichamen worden verstrekt.
Wisselkoersreserve
Ter compensatie voor wisselkoersverliezen als gevolg van het verstrekken van de liquiditeitsleningen aan de landen worden middelen toegevoegd aan de begroting Koninkrijksrelaties (IV). Dit betreft de eerste en tweede tranche aan Aruba, Curacao en Sint Maarten en extra dotaties aan het BES-fonds.
5 Beleid BES-fonds
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 10 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2020
Vastgestelde begroting 2020
41.875
Stand 1e suppletoire begroting 20201
48.833
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wisselkoerstegenvaller BES-fonds
4.823
2) Extra middelen Covid-19
2.226
Stand 2e suppletoire begroting 2020
55.882
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1)
Toelichting
1. Wisselkoerstegenvaller BES-fonds
De vrije uitkering van het BES-fonds is vastgelegd in dollars. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er sprake van een wisselkoerstegenvaller (€ 4,8 mln.). Deze wordt gedekt vanuit de wisselkoersreserve op artikel 7 van de begroting Koninkrijksrelaties (IV).
2. Extra middelen Covid-19
Naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet in verband met Covid-19 is afgesproken dat er extra middelen naar de openbare lichamen gaan voor eilandelijk beleid.
Daarnaast hebben de openbare lichamen hebben ook extra kosten gemaakt in verband met de coronacrisis. De openbare lichamen ontvangen in lijn met besluitvorming voor Europees Nederlandse gemeenten hiervoor in 2020 eenmalig een bedrag. De middelen hiervoor zijn afkomstig van artikel 7 van de begroting Koninkrijksrelaties (IV).
Tabel 11 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2020
Vastgestelde begroting 2020
41.875
Stand 1e suppletoire begroting 20201
48.833
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Wet financien openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FINBES)
7.049
Stand 2e suppletoire begroting 2020
55.882
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1)
Toelichting
1. Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
6 Beleidsartikelen BES-fonds
6.1 Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)1
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
41.875
48.833
6.156
893
55.882
Uitgaven
41.875
48.833
6.156
893
55.882
Bijdrage aan medeoverheden
41.875
48.833
6.156
893
55.882
Vrije uitkering
41.875
48.833
6.156
893
55.882
Ontvangsten
41.875
48.833
6.156
893
55.882
X Noot
1
Stand inclusief mutaties van de 4e ISB (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1)
Toelichting
Mutaties Miljoenennota
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
De vrije uitkering van het BES-fonds is vastgelegd in dollars. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er sprake van een wisselkoerstegenvaller (€ 4,8 mln.). Deze wordt gedekt vanuit de wisselkoersreserve op artikel 7 van de begroting Koninkrijksrelaties(IV).
Naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet in verband met Covid-19 is afgesproken dat er extra middelen (€ 1,3 mln.) naar de openbare lichamen gaan voor eilandelijk beleid.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
De openbare lichamen hebben ook extra kosten gemaakt in verband met de coronacrisis, bijvoorbeeld voor repatriëring, reiskosten, overhead, schoonmaakkosten en de aanschaf van beschermingsmiddelen. De openbare lichamen ontvangen in lijn met besluitvorming voor Europees Nederlandse gemeenten hiervoor in 2020 eenmalig een bedrag van USD 1 mln. (€ 0,9 mln.). Voor Bonaire gaat het om een bedrag van USD 0,55 mln., voor Sint Eustatius om een bedrag van USD 0,25 mln. en voor Saba om een bedrag van USD 0,2 mln.. De middelen hiervoor zijn afkomstig van artikel 7 van de begroting Koninkrijksrelaties (IV).
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.