Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Het beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Het beleidsartikel3.1 Beleidsartikel 1 gemeentefonds4 Bijlagen4.1 Overzicht integratie-uitkeringen4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
35 650 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds (B) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Ontvangen 30 november 2020
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2020‒2021
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het gemeentefonds;
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.H.Ollongren
De Staatssecretaris van Financiën,J.A.Vijlbrief
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2020. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de eerste suppletoire begroting 2020.
In de loop van 2020 zijn twee Incidentele suppletoire begrotingen (ISB's) gepubliceerd in verband met compensatiemaatregelen voor gemeenten vanwege de coronacrisis. De budgettaire gevolgen van die twee ISB's zijn in onderhavige tweede suppletoire begroting verwerkt in de standen van de eerste suppletoire begroting.
2 Het beleid
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij provincies. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het provinciefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de onderstaande tabel worden de mutaties groter dan € 30 mln. weergegeven. Daarbij is onderscheid aangebracht tussen nominale mutaties enerzijds en overboekingen van/naar andere departementen anderzijds.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven en ontvangsten 2020
Vastgestelde begroting 2020
1
31.901.410
Stand 1e suppletoire begroting 20201
1
33.151.951
Belangrijkste suppletoire mutaties
Nominale mutaties
1) Ruimte onder plafond BTW compensatiefonds 2020
1
96.548
Overboekingen
2) Brede aanpak dak- en thuisloosheid
1
73.000
3) Veilig thuis (DU Vrouwenopvang)
1
38.600
4) Aanvullend pakket re-integratie (covid 19)
1
39.306
5) Overige mutaties
1
162.144
Stand 2e suppletoire begroting 2020
1
33.561.549
X Noot
1
Stand inclusief mutaties 1e ISB 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35480, nr. 1) en mutaties 2e ISB 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35544, nr. 1)
Toelichting
1) Ruimte onder plafond BTW-compensatiefonds 2020
De ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Voor 2020 is vooralsnog sprake van ruimte onder het plafond, met als gevolg een toevoeging aan de algemene uitkering van € 96,5 mln.
2) Brede aanpak dak- en thuisloosheid
Het kabinet wil dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk voorkomen en ervoor zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Het kabinet stelt voor de aanpak van dak- en thuisloosheid een financiële impuls beschikbaar van in totaal € 200 mln. voor de jaren 2020 en 2021. Hiervan wordt vooralsnog een bedrag van € 73 mln. in 2020 aan gemeenten verstrekt.
3) Veilig thuis
Het kabinet stelt extra middelen beschikbaar voor Veilig thuis, als onderdeel van de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang. Er is sprake van een hogere stijging van meldingen en adviezen dan verwacht als gevolg van de invoering van de vernieuwde wettelijke meldcode per 1 januari 2019.
4) Aanvullend pakket re-integratie (covid 19)
Met het aanvullend sociaal pakket investeert het kabinet tijdelijk in de re-integratiebudgetten van gemeenten voor dienstverlening aan bijstandsgerechtigden. Hiermee kunnen zij de hogere instroom in de bijstand opvangen.
3 Het beleidsartikel
3.1 Beleidsartikel 1 gemeentefonds
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het provinciefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het provinciefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de provincies) inzichtelijk gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)1
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
31.901.410
33.065.583
292.038
117.560
33.475.181
Uitgaven
31.901.410
33.151.951
292.038
117.560
33.561.549
waarvan juridisch verplicht (percentage)
100%
Financiering gemeenten
Bijdrage aan medeoverheden
31.900.149
33.149.946
292.038
117.560
33.559.544
Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen
26.354.315
26.762.009
98.898
71.149
26.932.056
Decentralisatie-uitkeringen
1.083.931
1.609.819
167.140
40.811
1.817.770
Integratie-uitkering Voogdij 18+
685.224
704.592
0
0
704.592
Integratie-uitkering Beschermd wonen
1.873.682
1.932.674
0
5.600
1.938.274
Integratie-uitkering Participatie
1.893.234
2.096.683
26.000
0
2.122.683
Integratie-uitkeringen Overig
9.763
44.169
0
0
44.169
Kosten Financiële verhoudingswet
Opdrachten
1.261
2.005
‒ 695
‒ 70
1.240
Onderzoeken verdeelsystematiek
1.261
2.005
‒ 695
‒ 70
1.240
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
0
0
695
70
765
Onderzoeken verdeelsystematiek
0
0
695
70
765
Ontvangsten
31.901.410
33.151.951
292.038
117.560
33.561.549
X Noot
1
Stand inclusief mutaties 1e ISB 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35480, nr. 1) en mutaties 2e ISB 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35544, nr. 1)
Toelichting op de financiële instrumenten
Bijdragen aan medeoverheden
Algemene uitkering
Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op de artikelen 5 en 6 van de Financiële-verhoudingswet.
Integratie-uitkeringen
Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5 lid 2 van de Financiële-verhoudingswet. Voor een overzicht van de integratie-uitkeringen wordt verwezen naar bijlage 4.1.
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering en integratie-uitkeringen bevat het gemeentefonds ook decentralisatie-uitkeringen. De verdeling van de decentralisatie-uitkeringen volgt evenmin als de integratie-uitkeringen de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Voor een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen wordt verwezen naar bijlage 4.2.
Opdrachten en Bijdragen ZBO's/RWT's
Onderzoeken verdeelsystematiek
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeeentefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.
Ontvangsten
Ten behoeve van de dekking van de uitgaven is een post Ontvangsten opgenomen. Artikel 4, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet bepaalt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar een bedrag aan middelen van het Rijk wordt afgezonderd ten behoeve van het gemeentefonds. Op grond van het tweede lid van dat artikel zijn de uitgaven en de inkomsten van het fonds per uitkeringsjaar aan elkaar gelijk.
4 Bijlagen
4.1 Overzicht integratie-uitkeringen
Tabel 3 Overzicht integratie-uitkeringen (Bedragen x € 1.000)
Uitgaven 2020
Voogdij 18+
704.592
Beschermd wonen
1.938.274
Participatie
2.122.682
Verhoging raadsledenvergoeding kleine gemeenten
9.763
Uitvoeringskosten inburgering
34.406
Wijziging betalingsverloop 2019
1
Stand 2e suppletoire begroting 2020
4.809.718
4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen
Tabel 4 Overzicht decentralisatie-uitkeringen (Bedragen x € 1.000)
Uitgaven 2020
Aanpak discriminatie
257
Aanpak laaggeletterdheid
5.000
Aanpak lerarentekort G4
4.000
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren
156
Beeldende kunst en vormgeving
13.500
Bevolkingsdaling
11.245
Bibliotheekmiddelen
1.000
Bodemsanering
51.760
Brede aanpak dak- en thuisloosheid
73.000
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders
4.731
Buurtsportcoaches
75.005
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)
3.695
Crisisdienstverlening (covid 19)
16.040
Deltaprogramma Ruimtelijke adaptie
4.639
Dialoog Sinterklaasintocht
35
Duurzaam erfgoed
913
Eigen bijdrage Wmo (abonnementstarief)
18.000
Erfgoed deal
2.205
Experiment gesloten coffeeshopketen
1.500
Extra kosten verkiezingen 2020 en 2021 ivm Covid-19
28.975
Faciliteitenbesluit opvangcentra
13.657
Geweld hoort nergens thuis
3.600
Gezond in de stad
24.042
Groeiopgave Almere
8.676
Impactanalyse Leefbaarheid en veiligheid
198
Implementatie traject 5 sociaal domein
310
Jeugd
21.700
Jeugd aan zet
470
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC
5.100
Kansen voor alle kinderen
85.000
Kerkenvisies
3.200
Koplopergemeenten clientondersteuning
4.152
Landelijke functies opvang
8.114
Landelijke voorziening vreemdelingen
17.000
LHBTI beleid regenboogsteden
1.323
Maatschappelijke begeleiding
18.005
Maatschappelijke opvang
476.057
Meetsystemen geluidsnet Geilenkirchen
40
Noodopvang kinderen van ouders met cruciaal beroep
23.000
Perspectief op werk
35.000
Pilot opvang en begeleiding asielzoekers
443
Pilots Logeerzorg
485
Pilots Roma en Sinti
239
Pilots Veranderopgave inburgering (VOI)
5.109
Pilots Verdere integratie arbeidsmarkt (VIA)
176
Precariobelasting en mark- en evenemententleges
20.000
Proeftuinen cultuurprofielen
1.399
Programmabureau Sociaal domein
325
Regionale opgaven
64.342
Scholenprogramma Groningen
3.000
Toeristen- en parkeerbelasting
225.000
Transformatiefonds Sociaal Domein Jeugd
36.000
Veilige steden
391
Veiligheidshuizen
7.699
Verhoging taalniveau statushouders
20.000
Versterken lokale werkgelegenheid Groningen (1000 banenplan)
1.300
Versterking arbeidsmarktregio's
2.692
Voorkomen van schulden en bestrijding van armoede
22.225
Voorschoolse voorziening peuters
38.300
Vrouwenopvang
217.655
VTH-taken
46.700
Vuelta 2020
1.500
Weerbare samenleving
133
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkering 2019
38.357
Stand 2e suppletoire begroting 2020
1.817.770
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.