Initiatiefnota : Initiatiefnota
35 630 Initiatiefnota van de leden Van Aalst en Helder «Geen plaats voor geweld in het openbaar vervoer»
Nr. 2
                   INITIATIEFNOTA
            
1. Inleiding
               
Nederland heeft de afgelopen periode te maken gehad met een flink aantal heftige geweldsincidenten
                  in het openbaar vervoer. Het zijn trieste voorbeelden van een trend die al lange tijd
                  aan de gang is, namelijk dat de Nederlandse samenleving haar grip verliest op de orde
                  in het openbaar vervoer. De daders van deze overlast en geweldplegingen zijn veelal
                  niet-westerse allochtonen en voelen zich onaantastbaar vanwege het slappe optreden
                  van de overheid. De initiatiefnemers willen hier een einde aan maken door in deze
                  initiatiefnota met voorstellen te komen om daadkrachtig te kunnen optreden tegen geweld
                  in het openbaar vervoer. Want in Nederland moet er voor geweld in het openbaar vervoer
                  geen plaats zijn.
               
2. Aanleiding en doel
               
2.1 Definitie van geweld in het openbaar vervoer
               
Recent vroegen buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) in het openbaar vervoer aandacht
                  voor de aanwezigheid van steekwapens in de trein. In een brandbrief vragen de BOA’s
                  opnieuw om uitbreiding van de uitrusting met een wapenstok.1 Ook wordt gewezen op een toename van agressie in het openbaar vervoer en op de lange
                  wachttijden op bijstand van de politie. Ook buschauffeurs raken steeds meer gefrustreerd
                  over de manier waarop geweldplegers hun gang lijken te kunnen gaan. De impact van
                  intimidatie en geweld jegens het personeel in het openbaar vervoer is groot. Het verpest
                  niet alleen het werkplezier, maar laat ook dikwijls langdurige psychologische schade
                  achter.
               
2.2 Doel initiatiefnota
               
De initiatiefnemers komen in deze initiatiefnota met extra voorstellen die eraan moeten
                  bijdragen een einde te maken aan geweld in het openbaar vervoer. De initiatiefnemers
                  richten zich hierbij op voorstellen die een afschrikwekkende werking hebben op overlastgevers,
                  de veiligheid van het personeel in het openbaar vervoer vergroten en overlastgevers
                  uit het openbaar vervoer weren.
               
3. Schets van de problemen van geweld in het openbaar vervoer
               
De initiatiefnemers hebben in de initiatiefnota uitgebreid aandacht voor de vele soorten
                  vormen van geweld in het openbaar vervoer. Dit verschilt van verbale agressie naar
                  medepassagiers tot fysiek geweld tegen OV-personeel. Door het benoemen van deze harde
                  realiteit willen de initiatiefnemers daarnaast bewerkstelligen dat het OV-personeel
                  dat nu aan de bel trekt zich gehoord voelt door de politiek.
               
4. De voorgestelde oplossingen voor geweld in het openbaar vervoer
               
De initiatiefnemers zijn van mening dat de door de overheid gevolgde aanpak van de-escalerend
                  optreden niet het juiste effect heeft. Agressieve geweldplegers worden hierdoor gesterkt
                  in hun overtuiging dat ze alles kunnen maken, zonder dat daar harde consequenties
                  tegenover staan. De initiatiefnemers willen daarom radicaal breken met deze aanpak
                  en brengen daarom de volgende voorstellen in om te werken aan een hardere bestrijding
                  van geweld in het openbaar vervoer.
               
4.1 Harde aanpak door BOA’s te bewapenen met een wapenstok
               
Wanneer iemand in het openbaar vervoer zich agressief opstelt jegens het OV-personeel,
                  staat dit personeel met lege handen. Zoals recent is gebleken, dragen veel van deze
                  overlastplegers messen of andere wapens. Het is daarom voor de veiligheid van de BOA’s
                  van belang dat zij zich tegen deze agressie kunnen verweren. Daar is de wapenstok
                  een goed middel voor. De BOA Openbaar Vervoer kan op grond van de Beleidsregels Buitengewoon
                  Opsporingsambtenaar2 beschikken over handboeien en/of wapenstok. Dat betekent dat er van enige wettelijke
                  beperking inzake toekennen géén sprake is. De initiatiefnemers willen deze stap gerealiseerd
                  zien. Daarnaast zal optreden met de wapenstok ervoor zorgen dat overlastgevers en
                  geweldplegers directe consequenties ervaren van hun gedrag.
               
4.2 Permanente politieposten op de grote stations
               
Politieposten op stations zijn de laatste jaren steeds meer verdwenen of uitgekleed.
                  Het gevolg daarvan is dat het ingrijpen door de politie wordt bemoeilijkt en de samenwerking
                  tussen BOA’s en de politie lastiger wordt. Daardoor duurt het langer voordat overlastgevers
                  en geweldplegers kunnen worden overgedragen aan de politie, wat volgens de initiatiefnemers
                  een zeer slechte ontwikkeling is. De initiatiefnemers stellen daarom voor op de grote
                  stations, zoals o.a. Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal en Zwolle,
                  weer een permanente politiepost te vestigen.
               
4.3 Een landelijk reisverbod door middel van het snelrecht
               
Een grote frustratie van medewerkers in het openbaar vervoer is dat dezelfde overlastgevers
                  keer op keer weer het openbaar vervoer kunnen instappen. De regering onderzoekt de
                  mogelijkheid van een landelijk reisverbod naar aanleiding van de motie Van Aalst,
                  maar dit duurt zeer lang.3 De initiatiefnemers zijn echter van mening dat er vanwege de recente ontwikkelingen
                  wel haast moet worden gemaakt. Daarom moet een landelijk reisverbod voor het gehele
                  openbaar vervoer, over alle soorten en alle vervoerders, zo snel mogelijk kunnen worden
                  opgelegd. Hiermee willen de initiatiefnemers het personeel en de reiziger beschermen
                  tegen overlastplegers die keer op keer de fout in gaan. Voor een snelle afhandeling
                  hiervoor moet het snelrecht van toepassing kunnen zijn.
               
4.4 Snel straffen door het toepassen van de ZSM-aanpak
               
Overlastgevers en geweldplegers moeten naast het krijgen van een landelijk reisverbod
                  ook zo snel mogelijk een passende straf krijgen opgelegd. De initiatiefnemers vinden
                  het belangrijk dat overlastgevers en geweldplegers de consequenties van hun wangedrag
                  direct merken en staan daarom een effectief lik-op-stukbeleid voor. Om hieraan uitvoering
                  te geven stellen de initiatiefnemers voor om waar mogelijk de al bestaande ZSM-aanpak
                  voor afhandeling van veelvoorkomende criminaliteit toe te passen op overlast- en geweldsincidenten
                  in het openbaar vervoer.4
5. Financiële paragraaf
               
In deze initiatiefnota worden meerderen voorstellen gedaan op het gebied van handhaving,
                  inzet van politie en snelrecht. Meer handhaving kan zowel meer financiële middelen
                  kosten als dat het meer financiële middelen oplevert. Dit vanwege de inkomsten die
                  hoger worden doordat overlastgevers en geweldplegers worden beboet. De regering stelt
                  bovendien budget ter beschikking voor sociale veiligheid in het openbaar vervoer.
                  Voor het begrotingsjaar 2021 is dat 2 miljoen euro.5 Deze financiële middelen kunnen worden aangewend voor de financiering van de voorstellen
                  in deze initiatiefnota. Daarnaast kan er een beroep worden gedaan op de provincies
                  en gemeenten om, vanuit hun eigen belang en begroting, bij te dragen aan de financiering
                  van de voorstellen.
               
6. Beslispunten
               
Om daadkrachtig op te treden tegen geweld in het openbaar vervoer en zo de veiligheid
                  van de reiziger en het OV-personeel te waarborgen wordt de Kamer gevraagd in te stemmen
                  om de regering te verzoeken de volgende aanpak uit te werken:
               
1. Het gezag en de veiligheid van BOA’s in het openbaar vervoer vergroten door BOA’s
                        te bewapenen met een wapenstok;
                     
2. Een betere opvolging van incidenten bewerkstelligen door het realiseren van permanente
                        politieposten op de grote stations;
                     
3. Overlastgevers en geweldplegers uit het openbaar vervoer weren door het opleggen van
                        een landelijk reisverbod door middel van het snelrecht;
                     
4. Overlastgevers en geweldplegers snel straffen door de ZSM-aanpak voor de afhandeling
                        van veelvoorkomende criminaliteit toe te passen.
                     
Van Aalst Helder
Indieners
- 
              
                  Indiener
 R.R. van Aalst, Tweede Kamerlid
- 
              
                  Medeindiener
 L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
