Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 620 Samenvoeging van de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis
Nr. 3 MEMORIE VAN TOELICHTING
Algemeen deel
1. Inleiding
Dit wetsvoorstel regelt de samenvoeging van de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint
Hubert en Sint Anthonis, gelegen in de provincie Noord-Brabant, tot de nieuwe gemeente
Land van Cuijk. Deze samenvoeging vindt plaats op initiatief van de betrokken gemeenten
zelf. De nieuwe gemeente die door deze samenvoeging ontstaat heeft circa 80.000 inwoners
en 29 kernen. Met een oppervlakte van 324 km2 wordt Land van Cuijk qua grondgebied de grootste gemeente van de provincie Noord-Brabant.
De beoogde datum van herindeling is 1 januari 2022.
Aanleiding voor het wetsvoorstel is het herindelingsadvies van de betrokken gemeenten
(vastgesteld op 24 juni 2020) en de positieve zienswijze daarop van gedeputeerde staten
van de provincie Noord Brabant van 30 juni 2020.1 De vier samen te voegen gemeenten werken al langere tijd samen en willen nu als één
gemeente verder om gezamenlijk hun bestuurlijke ambities te realiseren en maatschappelijke
opgaven tegemoet te treden. De nieuwe gemeente wil vanuit de verbinding van de 29
kernen een sterke positie in de regio innemen.
In het volgende hoofdstuk worden de voorgeschiedenis en totstandkoming van het herindelingsadvies
beschreven. Hoofdstuk 3 bevat de uitkomsten van de toets van het herindelingsadvies
aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling 2018. De financiële consequenties van
de herindeling komen in hoofdstuk 4 aan bod. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op de herindelingsverkiezingen
en de naam van de nieuwe gemeente.
2. Voorgeschiedenis en totstandkoming herindelingsadvies
Tot de regio het «Land van Cuijk» worden vijf gemeenten gerekend: Boxmeer, Cuijk,
Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis. Met de ondertekening van het Graafs Manifest
in 2011 expliciteren deze gemeenten hun wens om samen te werken en als één samenwerkingspartner
naar buiten te treden. Op basis van dit manifest worden een gezamenlijke strategische
visie en een uitvoeringsagenda opgesteld, onder regie van een team dat bestaat uit
twee raadsleden per gemeente, ondersteund door de vijf griffiers. Hiermee is ook het
startsein gegeven voor een structureel politiek-bestuurlijk overleg over de samenwerking
binnen het land van Cuijk op het gebied van leefbaarheid, het sociaal domein en economie.
Parallel hieraan besluiten drie van deze vijf gemeenten – Cuijk, Grave en Mill en
Sint Hubert – eind 2011 tot een ambtelijke fusie. Dit om minder kwetsbaar te zijn
als organisaties en meer kwaliteit te kunnen bieden aan inwoners tegen minder kosten.
Op 1 januari 2014 is met de oprichting van de gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie
CGM2 de ambtelijke fusie een feit.
In 2013 wordt de samenwerkingskracht van alle Brabantse gemeenten onderzocht in opdracht
van de provincie Noord-Brabant. Dit resulteert in het rapport «Veerkrachtig Bestuur
Brabant» waarin de gemeenten in het Land van Cuijk door de onderzoekscommissie worden
geadviseerd zich op de bestuurlijke toekomst te bezinnen. De hierop volgende toekomstverkenning
resulteert in april 2015 in de totstandkoming van het Manifest Land van Cuijk, waarin
de wens tot ambtelijke en bestuurlijke samenwerking opnieuw wordt onderschreven door
de vijf gemeenten. Aan deze wens is in maart 2016 door de raden van de vijf gemeenten
handen en voeten gegeven door het vaststellen van een uitvoeringsagenda waarmee zij
de volgende stap nemen richting meer samenwerking. Ook stemmen de vijf raden in met
een verkenning naar een passende vorm van samenwerking in de toekomst.
De conclusie van bureau Berenschot, dat deze verkenning uitvoert in opdracht van de
gemeenten, is dat een herindeling (schaalvergroting) gecombineerd met schaalverkleining
door middel van multikernenbeleid en kernendemocratie, een bestuurlijk perspectief
biedt waarmee grote maatschappelijke opgaven met vertrouwen tegemoet gezien kunnen
worden en de gemeenten een betere positie krijgen in de regio als samenwerkingspartner.
Op basis van de verkenning kiezen de raden van Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis op
20 september 2017 voor samenvoeging van de vijf gemeenten. In Grave wordt een motie
aangenomen om eerst een opiniepeiling te houden onder de Graafse bevolking. De raad
van Mill en Sint Hubert verwerpt aanvankelijk het voorstel tot herindeling. De gemeenten
Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis starten daarop gedrieën een herindelingsproces.
Na de vaststelling van een plan van aanpak in het voorjaar van 2018 geven de gemeenteraden
van Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis in het najaar van 2018 hun colleges de opdracht
om samenvoeging van de drie gemeenten per 1 januari 2022 nader te onderzoeken. Op
basis van de uitkomsten van dit onderzoek nemen de gemeenteraden van Boxmeer, Cuijk
en Sint Anthonis in het voorjaar van 2019 het intentiebesluit tot herindeling van
de drie gemeenten. Een herindeling leidt volgens de gemeenten tot een stevige gemeente
met 65.000 inwoners die een sterke positie in de regio kan innemen. Op 28 oktober
2019 wordt een herindelingsontwerp vastgesteld door de drie gemeenteraden. Vervolgens
wordt met de inachtneming van enkele zienswijzen en adviezen vanuit de medezeggenschap
in januari 2020 het concept-herindelingsadvies ontwikkeld.
Door de gemeenten Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis is aan de gemeenten Grave en Mill
en Sint Hubert altijd de mogelijkheid geboden zich op een later moment alsnog bij
het herindelingsproces aan te sluiten. In dat kader zijn in 2019 zijn diverse gesprekken
geweest tussen de bestuurders van de vijf gemeenten. Daarnaast maakten raadsleden
van Grave en Mill en Sint Hubert deel uit van het zogenoemde CBA-beraad, een klankbordgroep
voor de Stuurgroep herindeling, samengesteld uit de raden van Boxmeer, Cuijk en Sint
Anthonis. Aan de gemeenten Grave en Mill en Sint Hubert is gevraagd zich vóór 1 februari
2020 (definitief) uit te spreken over de bestuurlijke toekomst. De gemeente Mill en
Sint Hubert besluit hierop om op 23 januari 2020 een inwonersraadpleging te houden.
Met een opkomstpercentage van 61% kiest 75% van de aan de raadpleging deelnemende
inwoners uit Mill en Sint Hubert voor samenvoeging met de gemeenten Boxmeer, Cuijk
en Sint Anthonis. De raad van Mill en Sint Hubert besluit daarom op 30 januari 2020
om zich alsnog bij het herindelingsproces aan te sluiten. Het herindelingsontwerp
is hierop aangepast. In lijn met daarover vooraf gemaakte afspraken staan bij het
uitbreiden van het herindelingsontwerp de naam van de gemeente, de eerder gevormde
visie en de kaders en uitgangspunten van de herindeling niet ter discussie. Dat maakt
het mogelijk om de gemeente Mill en Sint Hubert op relatief eenvoudige wijze in een
nieuw herindelingsontwerp op te nemen, dit ontwerp vast te stellen en in alle vier
de gemeenten ter inzage te leggen (conform artikel 5, tweede lid, van de Wet algemene
regels herindeling (hierna: Wet arhi)).
De gemeenteraad van Grave heeft niet besloten om bij het herindelingsproces aan te
sluiten. Op 18 februari 2020 neemt de raad wel een motie aan om over de bestuurlijke
toekomst van de gemeente een inwonersraadpleging te houden op 14 mei 2020. Deze raadpleging
wordt in de raadsvergadering van 14 april 2020 echter uitgesteld naar een nader vast
te stellen datum in verband met de beperkende maatregelen rondom covid-19. Hierop
is een herindelingsadvies vastgesteld dat de vier voornoemde gemeenten betreft. Op
29 september 2020 besluit de gemeenteraad van Grave alsnog om een volksraadpleging
te organiseren, gelijktijdig met de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. Deze
raadpleging is echter niet gericht op het lopende herindelingsproces, maar op een
mogelijke herindeling in 2026. In § 3.1 onder «regionaal bestuurlijk draagvlak» en
in § 3.4 onder «regionale samenhang» wordt nader ingegaan op de vragen die de situatie
van Grave en de kwestie rond de inwonersraadpleging oproept over de duurzaamheid van
deze herindeling en de regionale samenhang.
Er zijn in totaal 2.190 zienswijzen ingediend in dit herindelingsproces, waarvan 1.834
betrekking hadden op de wens om de gemeente Mill en Sint Hubert bij het herindelingsproces
te laten aansluiten. In § 3.1 onder «maatschappelijk draagvlak» wordt hier nader op
ingegaan. In de reactienota die bij het herindelingsadvies is gevoegd is aangegeven
hoe de ingediende zienswijzen zijn verwerkt. Dit proces resulteerde in een herindelingsadvies
dat op 24 juni 2020 door de vier raden unaniem is vastgesteld.
Het herindelingsvoornemen leidt ertoe dat de ambtelijke fusie tussen Cuijk, Grave
en Mill en Sint Hubert wordt ontbonden. De gemeente Grave – die niet tegen de voorgestelde
herindeling is – heeft aangegeven op basis van een dienstverleningsovereenkomst gebruik
te willen maken van de ambtelijke organisatie van de gemeente Land van Cuijk.
Gedeputeerde staten van de provincie Noord-Brabant hebben op 30 juni datum een positieve
zienswijze gegeven op het voorliggende herindelingsadvies. Zij concluderen dat de
gemeenten gezamenlijk beter in staat zijn de uitdagingen te realiseren die nodig zijn,
en dat deze uitdagingen de gemeenten bindt. Ten aanzien van Grave zijn gedeputeerde
staten van mening dat er voldoende gelegenheid is gegeven aan Grave om alsnog betrokken
te worden in deze procedure. In § 3.1 wordt onder «regionaal bestuurlijk draagvlak»
nader op de zienswijze van de provincie ingegaan.
3. Toets aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling
Het herindelingsadvies is getoetst aan het Beleidskader gemeentelijke herindeling
2018.3 Het kabinet spreekt in het beleidskader de voorkeur uit voor herindelingen «van onderop»,
dat wil zeggen op initiatief van de betrokken gemeenten. Het is primair aan gemeenten
zelf om te werken aan versterking van hun bestuurskracht, zo nodig via een herindeling.
Een gemeentelijk herindelingsadvies wordt door gedeputeerde staten aan de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gezonden, voorzien van hun zienswijze
(artikel 5, derde lid, van de Wet arhi). De Minister beoordeelt vervolgens of het
herindelingsproces op de door de wetgever beoogde zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden.
Daarnaast hanteert het kabinet de volgende inhoudelijke beoordelingscriteria: (1) draagvlak,
(2) bestuurskracht, (3) interne samenhang en nabijheid van bestuur en (4) regionale
samenhang. Uit het herindelingsadvies moet blijken dat er voldoende steun is voor
het voornemen bij inwoners, bestuurlijke partners en maatschappelijke partijen. Ook
moet duidelijk worden dat de nieuwe gemeente beter in staat is de taken uit te voeren
dan de individuele gemeenten die worden samengevoegd. De nieuwe gemeente moet een
logische samenhang kennen en voldoende waarborgen kunnen bieden dat het gemeentebestuur
voor inwoners nog steeds bereikbaar en nabij is. Tot slot moet de herindeling ook
bijdragen aan evenwichtige regionale verhoudingen.
De gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis hebben zelf het
initiatief genomen om samen een nieuwe gemeente te vormen. De regering concludeert
dat daarbij een zorgvuldige herindelingsprocedure is doorlopen. Dit blijkt ook uit
de hierboven beschreven voorgeschiedenis en totstandkoming van het herindelingsadvies.
De regering is verder van oordeel dat de voorgestelde samenvoeging voldoet aan de
hierboven genoemde inhoudelijke criteria uit het beleidskader. Deze conclusie wordt
in het vervolg van dit hoofdstuk toegelicht.
3.1. Draagvlak
Binnen het criterium «draagvlak» worden drie typen draagvlak onderscheiden: bestuurlijk
draagvlak op lokaal niveau, maatschappelijk draagvlak en bestuurlijk draagvlak in
de regio.
Lokaal bestuurlijk draagvlak
Er is sprake van een breed lokaal politiek-bestuurlijk draagvlak voor de voorgenomen
herindeling. Dit volgt onder andere uit het feit dat de raden van betrokken gemeenten
unaniem hebben ingestemd met het herindelingsadvies. In onderstaande tabel zijn de
stemverhoudingen weergegeven bij de vaststelling van het herindelingsadvies. Hierbij
moet worden aangetekend dat de gemeenteraad van Mill en Sint Hubert zich op voorhand
heeft gecommitteerd aan de uitkomst van de gehouden inwonerraadpleging bij een opkomst
van minimaal 40%. Dit opkomstpercentage bleek 61% en 75% van de geraadpleegde inwoners
koos voor een herindeling met Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis. De raad heeft zich
dan ook unaniem achter deze uitkomst geschaard.
voor
tegen
afwezig
Boxmeer
16
0
5
Cuijk
19
0
0
Mill en Sint Hubert
14
0
1
Sint Anthonis
15
0
0
Totaal
64
0
6
Maatschappelijk draagvlak
Door de betrokken gemeenten is conform het beleidskader in een logboek bijgehouden
op welke wijze inwoners en maatschappelijke organisaties betrokken zijn bij het herindelingsproces
en op welke wijze het maatschappelijk draagvlak is vastgesteld. Tijdens de «Verkenning
Bestuurlijke Toekomst Land van Cuijk», uitgevoerd door Berenschot in 2017, zijn in
alle vijf de gemeenten in het Land van Cuijk bijeenkomsten voor inwoners georganiseerd
om een beeld te krijgen van de opgaven en wensen van de gemeenschappen. Daarnaast
is er gesproken met jongeren, maatschappelijke organisaties, agrariërs en andere ondernemers.
Vanaf het voorjaar van 2019 hebben de gemeenten Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis gedrieën
het herindelingsproces doorlopen. Via een online platform kon iedereen in de drie
gemeenten met suggesties komen voor de gemeente in opbouw. Daarnaast zijn in mei en
juni in de 25 kernen van de drie gemeenten bewonersavonden georganiseerd, die door
inwoners zelf werden geleid. Tijdens deze avonden is gesproken over de besluitvorming
over de herindeling, de wensen en ambities van de inwoners voor de nieuwe gemeente
en de manier waarop de identiteit van de kernen behouden kon blijven en de verbinding
tussen de kernen en de nieuwe gemeente versterkt kon worden. Ook is er op 20 juni
door de gemeenten gezamenlijk een doelgroepenbijeenkomst gehouden waar werd gesproken
met vertegenwoordigers van doelgroepen op het gebied van economie, zorg en wonen,
maar ook met jongeren en ouderen over hun specifieke wensen voor de toekomst. Ten
slotte zijn ook de basisscholen benaderd om de ideeën van leerlingen voor de nieuwe
gemeente op te halen. Op basis van dit proces zijn de toekomstvisie van de nieuwe
gemeente en het herindelingsontwerp ontwikkeld.
Aangezien de gemeente Mill en Sint Hubert pas later in het proces is aangehaakt, zijn
de inwoners en maatschappelijke organisaties van deze gemeente later en op een andere
manier in het proces betrokken. De inwoners van Mill en Sint Hubert zijn tijdens een
inwonersavond op 23 september 2019 geïnformeerd over het herindelingsproces van Boxmeer,
Cuijk en Sint Anthonis en konden met lokale politici in gesprek gaan over de bestuurlijke
toekomst van Mill en Sint Hubert. Daarnaast is er, zoals hierboven al is beschreven,
op 23 januari 2020 een inwonerraadpleging gehouden. Voorafgaand aan deze raadpleging
is er een informatieavond georganiseerd en zijn inwoners via diverse media-uitingen
geïnformeerd over de voor- en nadelen van bestuurlijke zelfstandigheid versus een
herindeling met Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis zodat zij een goede keuze konden maken
tijdens de raadpleging. De raadpleging zelf gaf een duidelijk beeld: 61% van de inwoners
heeft zich uitgesproken, waarvan 75% positief over samenvoeging van de gemeente met
de drie buurgemeenten.
Er zijn in totaal 2.190 zienswijzen ingediend op het eerste herindelingsontwerp van
de gemeenten Boxtel, Cuijk en Sint Anthonis en het uiteindelijke herindelingsontwerp
waarin de gemeente Mill en Sint Hubert is opgenomen. Een groot deel hiervan (1.834)
is ingediend naar aanleiding van een burgerinitiatief in de gemeente Mill en Sint
Hubert voor aansluiting bij het herindelingsproces. Zoals hierboven is beschreven,
heeft het gemeentebestuur van Mill en Sint Hubert na de inwonerraadpleging alsnog
besloten tot deelname aan het herindelingsproces, waarmee deze zienswijzen als positief
bestempeld kunnen worden. 295 zienswijzen waren afkomstig van een burgerinitiatief
uit de gemeente Grave, waarmee deelname van de gemeente Grave aan het fusieproces
werd beoogd. De gemeenteraad van Grave heeft hier echter niet toe besloten (zie ook
de tekst hieronder onder «regionaal bestuurlijk draagvlak»). Van de overige 61 zienswijzen
zijn er twee negatief over het voornemen tot herindeling, met als voornaamste argument
dat er eerst duidelijkheid moet komen over de positie van de gemeente Grave. De vier
herindelingsgemeenten gaan in de reactienota in op alle ingekomen zienswijzen en hebben
naar aanleiding van een aantal in de zienswijzen naar voren gebrachte aandachtspunten
het herindelingsontwerp aangepast. Deze aanpassingen hebben met name betrekking op
burgerparticipatie en kernendemocratie, twee thema’s die in veel zienswijzen onder
de aandacht werden gebracht.
Concluderend is de regering van mening dat de betrokken gemeenten inwoners, ondernemers
en maatschappelijke organisaties goed hebben betrokken bij het herindelingsproces,
de ingekomen zienswijzen adequaat hebben behandeld en op een goede manier tot vaststelling
van het maatschappelijk draagvlak zijn gekomen. De regering constateert dat de nieuwe
gemeente Land van Cuijk vanuit een goed beeld van de opgaven en wensen van inwoners
en maatschappelijke organisaties, haar toekomst met visie en ambitie tegemoet gaat.
Regionaal bestuurlijk draagvlak
De Stuurgroep Land van Cuijk is in gesprek gegaan met de colleges van de omliggende
gemeenten en hebben hen en andere bestuurlijke partners in de regio uitgenodigd te
reageren op het herindelingsontwerp. Negen van de omliggende gemeenten, het waterschap
Aa en Maas en de provincie Noord-Brabant hebben hun zienswijze op het herindelingsontwerp
gegeven.
Met uitzondering van de gemeente Boekel steunen zij het voornemen tot herindeling.
De gemeente Boekel laat weten te twijfelen of gemeentelijke herindeling in algemene
zin wel de verwachte voordelen oplevert en vraagt de herindelingsgemeenten om zich
te bezinnen op de vraag of een herindeling het juiste antwoord is op de in het herindelingsontwerp
benoemde maatschappelijke vraagstukken. De gemeente Boekel brengt echter geen argumenten
naar voren waarom deze specifieke herindeling geen doorgang zou moeten hebben. In de reactienota laten de colleges
van Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis aan de gemeente Boekel weten
vastbesloten te zijn om één gemeente te vormen en in het herindelingsontwerp met feiten
te hebben onderbouwd dat deze stap de bestuurskracht van de nieuwe gemeente ten goede
komt en de nieuwe gemeente beter in staat stelt om de belangen van haar inwoners op
lokaal, regionaal en nationaal niveau te behartigen. De zienswijze van Boekel leidt
dus niet tot de gevraagde herbezinning op de herindeling.
De gemeente Grave uit zich in haar zienswijze niet tegen de herindeling, maar vraagt
de herindelingsgemeenten om zich uit te spreken over medewerking aan het ontvlechtingsakkoord
van de werkorganisatie CGM voordat besluitvorming over het herindelingsadvies plaatsvindt.
Daarnaast vraagt de gemeenteraad van Grave aan de herindelingsgemeenten om de uitkomst
van de te houden inwonerraadpleging in Grave te respecteren, wat de uitkomst ook is.
Op de zienswijze van de gemeente Grave antwoorden de colleges dat zij zich inzetten
voor een spoedige ontmanteling van CGM, maar de besluitvorming hierover niet als randvoorwaardelijk
zien voor de besluitvorming over het herindelingsadvies. Daarnaast geven de colleges
aan dat de gesprekken over een dienstverleningsovereenkomst tussen Grave en het Land
van Cuijk voor het afnemen van ambtelijke diensten goed verlopen met als doel om de
dienstverlening aan de inwoners van Grave te waarborgen. Ten aanzien van de te houden
inwonerraadpleging in Grave is de lijn van de herindelingsgemeenten dat een bestuurlijke
fusie met Grave op zijn vroegst mogelijk is per 1 januari 2026, zodat in de eerste
bestuursperiode de aandacht volledig kan gaan naar het opbouwen van de nieuwe gemeente.
Zoals in § 1 reeds is vermeld hebben gedeputeerde staten van Noord-Brabant in hun
zienswijze een positief oordeel gegeven over de voorgenomen herindeling. Wel vragen
gedeputeerde staten aandacht voor de positie van de gemeente Grave. De provincie geeft
daarnaast aan er nog steeds van overtuigd te zijn dat een bestuurlijke fusie van alle
vijf de gemeenten de beste en meest duurzame oplossing zou zijn voor een krachtig
openbaar bestuur in het Land van Cuijk als geheel. Een samenvoeging van Grave en de
toekomstige gemeente Land van Cuijk acht de provincie, gegeven de genomen raadsbesluiten,
nu echter op zijn vroegst in 2026 mogelijk.
De regering wil benadrukken dat het proces rond de bestuurlijke toekomst van de gemeenten
in het Land van Cuijk al geruime tijd speelt. De regering waardeert de stap van Boxmeer,
Cuijk en Sint Anthonis om het initiatief tot een bestuurlijke fusie te nemen en hierbij
geruime tijd de deur voor de gemeenten Grave en Mill en Sint Hubert open te houden.
Eveneens waardeert de regering de stap van Mill en Sint Hubert om zich op basis van
de heldere uitkomst van de inwonerraadpleging alsnog bij het herindelingsproces aan
te sluiten. Evenzeer respecteert de regering de keuze van de gemeenteraad van Grave
om zich niet bij het herindelingsproces aan te sluiten.
Gezien het lange voortraject waarin voldoende mogelijkheden zijn geboden aan Grave
om aansluiting te zoeken bij het herindelingsproces en in het belang van een zorgvuldige
voorbereiding van deze herindeling, respecteert de regering de keuze van de vier herindelingsgemeenten
om aansluiting van de gemeente Grave in de huidige fase van het herindelingsproces
uit te sluiten, ongeacht de uitkomst van een Graafse volksraadpleging. Ook voor de
regering is in deze fase van het herindelingsproces de keuze van het gemeentebestuur
van Grave om geen aansluiting te zoeken bij deze herindeling leidend, ongeacht de
uitkomst van een volksraadpleging. De gemeenteraad van Grave heeft de volksraadpleging
die op 14 mei 2020 gehouden zou worden, uitgesteld naar maart 2021 in verband met
covid-19. Hierdoor kan het beeld ontstaan dat uitsluitend door de beperkende covid-maatregelen
Grave haar inwoners niet heeft kunnen raadplegen en hierdoor niet meer kon deelnemen
aan het herindelingsproces. De organisatie van een volksraadpleging is echter al enige
tijd onderwerp van gesprek binnen het gemeentebestuur van Grave, onder andere naar
aanleiding van een petitie die op 5 november 2019 door inwoners aan de raad werd aangeboden
waarin om een dergelijke raadpleging gevraagd werd. Er is voldoende tijd geweest voor
de gemeente Grave om inwoners te raadplegen. De regering constateert evenwel dat de
gemeenteraad verdeeld is over de bestuurlijke toekomst van Grave en – in het verlengde
daarvan – het houden van een raadpleging hierover. De regering wil benadrukken dat
dit de voornaamste reden is dat de inwoners van Grave zich na de peiling in 2018 niet
opnieuw hebben kunnen uitspreken over de bestuurlijke toekomst van hun gemeente.
De herindelingsgemeenten hebben de gemeenten Mill en Sint Hubert en Grave uiteindelijk
de deadline van 1 februari 2020 gesteld om een definitief standpunt in te nemen over
deelname aan het herindelingsproces. Dit was gezien het lange voortraject een redelijke
deadline in de ogen van de regering en de beperkende covid-maatregelen waren in deze
periode nog niet van kracht. De gemeente Mill en Sint Hubert heeft in deze periode
een volksraadpleging gehouden en hier conclusies aan verbonden. De gemeenteraad van
Grave heeft geen (nieuw) besluit genomen over aansluiting bij het herindelingsproces
en niet tijdig een referendum of raadpleging georganiseerd.
De regering heeft er begrip voor dat Grave besloot de raadpleging die gepland stond
in mei 2020 uit te stellen in verband met de toen geldende covid-maatregelen. Er hebben
de regering vanuit de gemeente Grave geen signalen bereikt waaruit blijkt dat er vervolgens
actief gezocht is naar mogelijkheden om ondanks de beperkende covid-maatregelen de
volksraadpleging op een eerder moment te organiseren dan in maart 2021. De ontwikkelingen
in Grave zijn vanuit de provincie en het Rijk op de voet gevolgd, maar gezien de politieke
tegenstellingen in de gemeenteraad over de raadpleging was het niet passend om ondersteuning
aan te bieden bij het organiseren van een (vervroegde) raadpleging. Het wel of niet
organiseren van een referendum is een lokale politieke afweging. De regering respecteert
de afwegingen die het gemeentebestuur hierin gemaakt heeft en de keuze om de raadpleging
in maart 2021 te organiseren, gericht op een eventuele herindeling in 2026.
Het besluit van de gemeente Grave om zich niet aan te sluiten bij de herindelingsprocedure
blijft daarom, naast het besluit van de herindelingsgemeenten om deelname van Grave
uit te sluiten, leidend voor de regering, vanuit het principe dat herindeling van
onderop plaats dient te vinden. De timing van een raadpleging die gericht is op herindeling
in 2026 mag in de ogen van de regering geen gevolgen hebben voor het lopende herindelingsproces.
De regering hecht er aan dit uit te spreken, aangezien zij vindt dat het geen recht
doet aan de inspanningen van de vier andere gemeenten en hun inwoners wanneer een
volksraadpleging in Grave in deze fase van het proces leidt tot afstel of uitstel
van de herindeling. Het feit dat hierdoor (afhankelijk van de uitkomst van de volksraadpleging
in Grave en conclusie die de gemeenteraad hieraan verbindt) mogelijk iets valt af
te dingen op de duurzaamheid van deze herindeling ziet de regering als rechtstreeks
gevolg van het principe dat herindeling van onderop plaats dient te vinden, zoals
vastgelegd in het beleidskader gemeentelijke herindeling 2018 (hierover meer in paragraaf
3.4).
Ten slotte wil de regering benadrukken dat alle betrokken gemeenten, in het belang
van continuering van de dienstverlening aan de inwoners van Grave, zich in dienen
te spannen om hier tijdig goede afspraken over te maken. De continuering van dienstverlening
aan de inwoners van Grave is evenwel primair de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur
van Grave.
3.2. Bestuurskracht
De gemeenten concluderen in het herindelingsadvies dat de combinatie van lokale, regionale
en landelijke, ontwikkelingen en opgaven vraagt om één krachtige gemeente in het Land
van Cuijk. In het herindelingsadvies staan deze ontwikkelingen en opgaven uitgebreid
beschreven. Hierbij worden bijvoorbeeld de decentralisaties in het sociale en fysieke
domein benoemd, die zorgen voor een toenemende druk op de gemeentelijke organisaties.
Dit effect wordt volgens de gemeenten versterkt door de efficiencykortingen waarmee
de decentralisaties vaak gepaard gaan, waardoor zij meer taken moeten uitvoeren met
minder middelen. Door de herindeling heeft de nieuwe gemeente meer bestuurlijke en
ambtelijke realisatiekracht om deze taakverzwaringen op te vangen. Verder noemen de
gemeenten duurzaamheid, het toenemende belang van regionale samenwerking, ontgroening
en vergrijzing en georganiseerde ondermijnende criminaliteit als belangrijke ontwikkelingen
en opgaven waar zij na de herindeling beter op kunnen inspelen.
De gemeenten koppelen in het herindelingsadvies de ontwikkelingen en opgaven aan een
heldere visie op de gemeente die zij gezamenlijk willen zijn. De gemeente Land van
Cuijk wil een moderne gemeente zijn die in kan spelen op de behoeften van inwoners
in een participatiesamenleving. De nieuwe gemeente wil inwoners faciliteren en stimuleren
bij het maken van keuzes over de eigen leefomgeving. Dit vraagt wat van de competenties
en het gedrag van raadsleden, bestuurders en ambtenaren. Door de schaalvergroting
ontstaan er meer mogelijkheden om aan een moderne gemeentelijke organisatie te bouwen
met deze competenties en werkwijze.
Naar het oordeel van de regering ontstaat door de herindeling een bestuurlijk krachtige
gemeente die in staat is om in te spelen op de genoemde ontwikkelingen en opgaven.
De nieuwe gemeente is financieel solide en beschikt over een robuuste ambtelijke organisatie
en een sterkere positie op de arbeidsmarkt, waardoor specialisatie en professionalisering
binnen de organisatie mogelijk is en het aantrekken van gekwalificeerd personeel in
de toekomst gemakkelijker is. Hierdoor is het mogelijk voor de gemeente Land van Cuijk
om een krachtige positie in te nemen in de regio en een betere partner te zijn voor
andere gemeenten en maatschappelijke organisaties binnen regionale samenwerkingsverbanden.
3.3. Interne samenhang en nabijheid van bestuur
Samenvoeging van de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis
is naar het oordeel van de regering een logische stap vanwege het gelijksoortige profiel
van de gemeenten. Uit het herindelingsadvies blijkt dat er een sociale, culturele,
economische en geografische samenhang bestaat tussen de gemeenten. De gemeenten hebben
daarnaast te maken met vergelijkbare opgaven, waardoor het vormen van een bestuurlijke
eenheid naar verwachting versterkend werkt.
Een van de drie pijlers van de toekomstvisie van de nieuwe gemeente is het versterken
van de identiteit van de 29 kernen, maar tegelijkertijd het verbinden van deze kernen.
Het motto van de nieuwe gemeente is dan ook «prachtig en krachtig vanuit onze kern».
De nieuwe gemeente wil inwoners inspireren en faciliteren bij het maken van keuzes
over de eigen leefomgeving en op deze manier nabijheid van bestuur vormgeven. Concreet
wordt uitvoering gegeven aan het «procesplan kernendemocratie». Per kern wordt samen
met inwoners gekeken hoe de werkwijze van de nieuwe gemeente vorm kan krijgen, waarbij
het zelforganiserend vermogen van de kernen voorop staat. De regering heeft er dan
ook vertrouwen in dat zowel de interne samenhang als de nabijheid van bestuur geborgd
is in de nieuwe gemeente.
3.4. Regionale samenhang
Met deze herindeling ontstaat er een gemeente die zich qua omvang (circa 80.000 inwoners)
goed verhoudt tot andere gemeenten in de regio. Het regionaal evenwicht zal hierdoor
verbeteren. Dat betekent dat de nieuwe gemeente goed in staat zal zijn om de belangen
van haar inwoners in regionale vraagstukken te behartigen zonder dat zij hiermee de
positie van andere gemeenten verzwakt. Door de herindeling is de nieuwe gemeente in
staat om binnen regionale samenwerkingsverbanden haar verantwoordelijkheid te nemen
en een goede partner te zijn voor andere gemeenten en maatschappelijke organisaties.
De kwaliteit van de regionale samenwerking wordt hiermee positief beïnvloed.
De regering concludeert dat op de duurzaamheid van deze herindeling het nodige valt
af te dingen. Met «duurzaamheid» wordt bedoeld of er goed gekeken is of andere gemeenten
bij de herindeling betrokken dienen te worden om te voorkomen dat de nieuw te vormen
gemeente op korte termijn opnieuw in een herindelingsproces betrokken wordt. De regering
deelt de mening van de provincie dat het niet ondenkbaar is dat de gemeente Grave
op relatief korte termijn alsnog aansluit bij de nieuw te vormen gemeente Land van
Cuijk. De regering respecteert evenwel het besluit van de gemeente Grave om op dit
moment bestuurlijk zelfstandig te blijven, in lijn met het basisprincipe uit het beleidskader
gemeentelijke herindeling 2018 dat herindeling van onderop dient plaats te vinden.
Daarnaast constateert de regering dat de andere vier gemeenten er alles aan gedaan
hebben om de gemeente Grave te betrekken in de herindelingsprocedure. De regering
oordeelt op basis van het beleidskader gemeentelijke herindeling 2018 dat in dit geval
het vergroten van de bestuurskracht van deze vier gemeenten op de korte termijn zwaarder
weegt dat de duurzaamheid van deze herindeling. Ook speelt het uitgangspunt dat herindeling
van onderop dient plaats te vinden een belangrijke rol. De regering constateert dat
het (lokaal) bestuurlijk draagvlak voor een herindeling mét Grave niet aanwezig is.
Enerzijds heeft de gemeenteraad van Grave besloten om geen deel te nemen aan deze
herindeling; anderzijds bestaat bij de overige vier gemeenten geen draagvlak om de
herindeling uit te stellen zodat Grave na een volksraadpleging eventueel alsnog aan
kan sluiten. Bij de afweging tussen het belang van duurzaamheid enerzijds en bestuurskracht
en draagvlak anderzijds weegt de regering ook mee dat wanneer Grave zich in 2026 alsnog
aansluit bij het Land van Cuijk, dit naar verwachting weinig effect zal hebben op
deze jonge gemeente of de regionale verhoudingen. Naar verwachting zal Grave vanaf
1 januari 2022 namelijk nagenoeg volledig gebruik gaan maken van de ambtelijke organisatie
van het Land van Cuijk en daarnaast neemt Grave (grotendeels) al deel aan dezelfde
samenwerkingsverbanden. Ten slotte waardeert de regering het dat de nieuwe gemeente
Land van Cuijk er alles aan zal doen om samen met de gemeente Grave het belang van
de regio Land van Cuijk als geheel te behartigen.
4. Financiële aspecten
Uit de financiële herindelingsscan, uitgevoerd in opdracht van de provincie Noord-Brabant
op verzoek van de vier betrokken gemeenten, blijkt dat de nieuw te vormen gemeente
een gezonde financiële uitgangssituatie heeft. De gemeenten Boxmeer, Cuijk, Mill en
Sint Hubert & Sint Anthonis staan allen onder het gebruikelijke repressieve financieel
toezicht. Alleen bij de gemeente Boxmeer is in 2019 sprake van een structureel en
reëel evenwicht in de begroting, maar bij de overige gemeenten wordt dit evenwicht
tot stand gebracht in de meerjarenraming. Hiermee wordt voldaan aan het wettelijk
criterium op dit punt.
De algemene uitkering aan de nieuwe gemeente Land van Cuijk zal naar verwachting circa
€ 1.035.000,- lager uitvallen dan de som van de algemene uitkeringen aan de vier huidige
gemeenten. Dit komt doordat de vier gemeenten nu individueel een vast bedrag in de
algemene uitkering ontvangen en dit bedrag na de herindeling eenmaal ontvangen. Tegenover
het wegvallen van de algemene uitkering staat een afname van de kosten. Die betreft
onder meer besparingen op bestuurskosten (raad, college, griffie, rekenkamer en gemeentesecretaris).
Op grond van de maatstaf herindeling krijgen de gemeenten voor de tijdelijke kosten
om de samenvoeging te realiseren (ook wel aangeduid als frictiekosten) een uitkering
uit het gemeentefonds van circa € 19.000.000,- verspreid over vijf jaar. De eerste
betaling vindt plaats in het jaar voorafgaande aan de herindeling.
5. Overige aspecten
5.1. Herindelingsverkiezingen en zittingsduur gemeenteraad
Bij een wijziging van de gemeentelijke indeling vinden tussentijdse raadsverkiezingen
plaats om te komen tot een gemeenteraad voor de nieuwe gemeente, waarvan de organisatie
berust bij de naar inwonertal grootste betrokken gemeente (artikel 52 Wet arhi). De
beoogde datum van herindeling is 1 januari 2022. De herindelingsverkiezingen zullen
daarom plaatsvinden op woensdag 24 november 2021, namelijk 44 dagen na de dag van
kandidaatstelling die voor deze verkiezingen is bepaald op maandag 11 oktober 2021
(artikel 55, tweede lid, Wet arhi).
Omdat de eerstvolgende reguliere gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden in 2022, neemt
de gemeente Land van Cuijk geen deel aan die verkiezingen (artikel 56e van de Wet
arhi). Dat betekent dat de raad die bij de herindelingsverkiezingen wordt gekozen
vier jaar en drie maanden zitting zal hebben.
5.2. Naamgeving
De gemeenten Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis hebben een interactief proces doorlopen
om tot een naam voor de nieuwe gemeente te komen. Uit ruim 1.000 inzendingen met suggesties
voor een naam heeft een naamgevingscommissie, samengesteld uit inwoners van de drie
gemeenten met diverse achtergronden en taalkundige, geografische of historische kennis,
drie passende namen geselecteerd: Land van Cuijk, Maasheggen en Maasbroek. Alle inwoners
van 16 jaar en ouder konden vervolgens stemmen op één van deze drie namen. Er is ruim
20.000 keer gestemd, waarvan 63% voor de naam Land van Cuijk. De voorkeur van de inwoners
is vervolgens door de raden van Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis formeel bekrachtigd.
De inwoners en het gemeentebestuur van de gemeente Mill en Sint Hubert hebben de naamgeving
onderschreven met de uitslag van de inwonerraadpleging op 23 januari 2020 en het raadsbesluit
van 30 januari 2020.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 32 | Voor |
PVV | 20 | Tegen |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 4 | Voor |
50PLUS | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Tegen |
Krol | 1 | Tegen |
Van Kooten-Arissen | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.