Brief regering : Herbeoordeling veilige landen van herkomst – tranche 2 tot en met 5
19 637 Vreemdelingenbeleid
Nr. 2664
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2020
Inleiding
Sinds 3 november 2015 bent u in diverse tranches geïnformeerd over het beleid inzake
veilige landen van herkomst in de zin van de Procedurerichtlijn.1 Tot nu toe zijn als veilig land van herkomst aangemerkt Albanië, Algerije, Andorra,
Armenië, Australië, Bosnië-Herzegovina, Brazilië, Canada, Georgië, Ghana, IJsland,
India, Jamaica, Japan, Kosovo, Liechtenstein, Macedonië, Marokko, Monaco, Mongolië,
Montenegro, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oekraïne, San Marino, Senegal, Servië, Togo2, Trinidad en Tobago, Tunesië, Vaticaanstad, Verenigde Staten van Amerika en Zwitserland.
Zoals aangegeven in mijn brief van 26 september 2017 worden de lidstaten van de Europese
Unie niet op basis van de Procedurerichtlijn als veilige landen van oorsprong beschouwd,
maar op basis van het rechtstreeks werkende Protocol nr. 24 bij het Verdrag betreffende
de werking van de Europese Unie, inzake Asiel voor onderdanen van lidstaten van de
Europese Unie.3
Op grond van artikel 37, tweede lid, van de Procedurerichtlijn moeten de lidstaten
de situatie regelmatig opnieuw onderzoeken in derde landen die als veilige landen
van herkomst zijn aangemerkt. In deze brief zet ik uiteen hoe ik hierin te werk ga
en geef ik de tweede herbeoordeling van de landen die in de tweede tot en met de vijfde
tranche zijn aangemerkt als veilige landen van herkomst.4 Voor een toelichting op de werking van het beleid inzake veilige landen van herkomst
verwijs ik naar een eerdere brief aan uw Kamer.5
Werkwijze herbeoordeling veilige landen van herkomst
Een herbeoordeling van veilige landen van herkomst hoeft geen volledige beoordeling
te zijn zoals de eerste beoordeling. Het volstaat om te bezien of ten aanzien van
de belangrijkste criteria de situatie in het land aanmerkelijk is gewijzigd. Ik sluit
hiermee aan bij de werkwijze die in Canada door de Immigration, Refugees and Citizenship
Canada (IRCC) is ontwikkeld, waarbij op basis van een beperkt aantal bronnen (met
name de landenrapporten van het US State Departement en de rapporten van Freedom House)
een aantal criteria wordt onderzocht. De criteria die ik daarbij hanteer zijn:
– democratisch bestuur;
– bescherming van het recht op vrijheid en veiligheid van de persoon;
– vrijheid van meningsuiting;
– vrijheid van godsdienst en vereniging;
– bescherming tegen discriminatie en vervolging door derden;
– toegang tot onafhankelijk onderzoek;
– toegang tot een onafhankelijke rechterlijke macht, en
– toegang tot rechtsmiddelen.
Indien er een aanmerkelijke achteruitgang is op één van de eerste drie punten of als
er op een meerderheid van de criteria een achteruitgang wordt geconstateerd, volgt
een uitgebreide herbeoordeling van het land van herkomst. In de tussentijd wordt dan
het veilige landenbeleid ten aanzien van dat land opgeschort.
Uitkomst van de herbeoordelingen
Uit de herbeoordeling komt naar voren dat ten aanzien van India sprake is van een
zodanige achteruitgang, dat de aanwijzing van India als veilig land van herkomst dient
te worden opgeschort. Dit land beoordeel ik opnieuw bij de volgende herbeoordeling
van de tweede tranche. De toelichting vindt u in bijlage 16.
Togo werd naar aanleiding van de vorige herbeoordeling opgeschort als veilig land
van herkomst. Daarom beoordeelde ik Togo nu opnieuw. Op basis van deze beoordeling
schrap ik Togo als veilig land van herkomst. De toelichting vindt u in bijlage 27. Ik zal door middel van een wijziging van bijlage 13 van het Voorschrift Vreemdelingen
de nationale lijst van veilige landen van herkomst aanpassen.
Voor de andere herbeoordeelde landen geldt dat ik de aanwijzing van deze landen als
veilig land van herkomst onverkort voortzet. Wel zie ik aanleiding om ten aanzien
van:
– Algerije personen die via (online) media kritiek hebben uitgeoefend op de autoriteiten
en personen die een ander geloof dan de Islam aanhangen of zich niet conformeren aan
de Sunni stroming binnen de Islam en als gevolg daarvan problemen hebben ondervonden,
als uitzonderingsgroep aan te wijzen. Voor de eerste groep bestond al verhoogde aandacht;
– Brazilië LHBTI’s als uitzonderingsgroep aan te wijzen en verhoogde aandacht te hebben
voor journalisten die berichten over corruptie, criminaliteit en/of zich kritisch
uitlaten over de regering. Voor de eerste groep bestond al verhoogde aandacht;
– Marokko Hirak Rif-activisten en journalisten die verslag deden over de situatie in
het Rifgebergte en de demonstraties daar, als uitzonderingsgroep aan te wijzen.
Personen uit de genoemde uitzonderingsgroepen zijn uitgezonderd van de aanwijzing
veilig land van herkomst en hun asielaanvragen worden in spoor 4 behandeld in plaats
van in spoor 2.
De toelichting per land vindt u in bijlage 1.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
A. Broekers-Knol
Indieners
-
Indiener
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid