Nota van wijziging : Nota van wijziging
35 458 Wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme BES en de Wet financiële markten BES in verband met het aanpakken van geconstateerde risico’s op witwassen en financieren van terrorisme op de BES en het in overeenstemming brengen van deze wetgeving met de aanbevelingen van de Financial Action Task Force
Nr. 7
NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 23 september 2020
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel I, onderdeel A, wordt onder vernummering van het derde tot en met vijfde
subonderdeel tot het vierde tot en met zesde subonderdeel na het tweede subonderdeel
een subonderdeel ingevoegd, luidende:
3. Het eerste lid, onderdeel p, wordt als volgt gewijzigd:
1°. Onder vernummering van onderdeel 2° tot onderdeel 3° wordt een onderdeel ingevoegd,
luidende:
2°. Een door de algemene raad van de Nederlandse orde van advocaten aan te wijzen
deken als bedoeld in artikel 22, tweede lid, van de Advocatenwet, betreffende het
toezicht op advocaten bij de uitvoering van diensten als bedoeld in Bijlage A, onderdeel
i, subonderdelen n en o.
2°. In onderdeel 3° (nieuw) wordt «voor zover de onder 1° bedoelde bestuursorganen»
vervangen door «voor zover de onder 1° en 2° bedoelde bestuursorganen».
B
In artikel I wordt na onderdeel N een onderdeel ingevoegd, luidende:
Na
Na artikel 3.9 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 3.9a
Ten behoeve van de naleving van de in de artikelen 3.5 en 3.6 opgenomen verplichtingen,
zijn notarissen, kandidaat-notarissen en advocaten die diensten verlenen, bedoeld
in bijlage A, onderdeel i, subonderdelen n en o, niet gehouden aan de geheimhoudingsplicht
die geldt uit hoofde van hun beroep.
C
In artikel I, onderdeel R, wordt het voorgestelde artikel 4.2, eerste lid, als volgt
gewijzigd:
1. «10 000 USD»» wordt vervangen door «USD 10.000»;
2. «USD 10 000» wordt vervangen door «USD 10.000».
D
In artikel I, onderdeel S, wordt in het voorgestelde artikel 4.3, eerste lid, «10
000 USD» vervangen door «USD 10.000».
E
In artikel I worden na onderdeel U twee onderdelen ingevoegd, luidende:
Ua
Artikel 5.4 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vernummering van het derde en vierde lid tot vierde en vijfde lid, wordt
na het tweede lid een lid ingevoegd, luidende:
3. In afwijking van het eerste lid, is de deken, bedoeld in artikel 1.1, eerste lid,
onderdeel p, subonderdeel 2°, belast met het toezicht op de naleving van de bij of
krachtens deze wet gestelde regels.
2. Het vijfde lid (nieuw) komt te luiden als volgt:
5. Bij regeling van Onze Minister kunnen regels worden gesteld met betrekking tot
de wijze van taakuitoefening door toezichthouders, met uitzondering van de deken,
bedoeld in het derde lid.
Ub
Na artikel 5.4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 5.4a
Ten behoeve van het houden van het toezicht, bedoeld in artikel 5.4, derde lid, geldt
voor de deken alsmede voor de door hem ten behoeve van de uitoefening van het toezicht
ingeschakelde medewerkers, personeel en andere personen een geheimhoudingsplicht,
gelijk aan die van de advocaat.
F
Artikel I, onderdeel X, komt te luiden:
X
Aan artikel 5.7 wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. Ten behoeve van het toezicht op de naleving van deze wet zijn notarissen, kandidaat-notarissen
en advocaten en de onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen ten opzichte van
de aangewezen personen en de deken niet gehouden aan de geheimhoudingsplicht die geldt
uit hoofde van hun beroep.
Toelichting
Algemeen
Deze nota van wijziging bevat wijzigingen in verband met het versterken van het toezicht
op de naleving van de Wwft BES door de advocaten in Caribisch Nederland.
In paragraaf 2.7 van de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel staat beschreven
dat een van de conclusies van de NRA BES is dat het toezicht op het notariaat en de
advocatuur in Caribisch Nederland moet worden versterkt. Om die reden is de reikwijdte
van de geheimhoudingsplicht voor het notariaat verduidelijkt. Daarbij is aangegeven
dat de mogelijkheden nog werden onderzocht om ook het toezicht op de advocatuur te
versterken, met inachtneming van de bijzondere positie die de advocaat binnen de rechtsorde
inneemt.1
In tegenstelling tot het notariaat kan vanwege die positie, gelet op de werkzaamheden
van advocaten, niet worden volstaan met het verduidelijken van de geheimhoudingsplicht,
maar dient ook voor wat betreft het toezicht een aanvullende voorziening getroffen
te worden. Het is immers, evenals in Europees Nederland, niet wenselijk dat toezichtautoriteit
Bureau Toezicht Wwft (BTWwft) toezicht houdt op de advocatuur, nu het in voorkomende
gevallen dossiers moeten worden ingezien waarvoor de geheimhouding van de advocaat
kan gelden om antwoord te krijgen op de vraag of de Wwft-administratie op orde is.
Inmiddels is hiervoor in overleg met de advocatuur in Caribisch Nederland en de Nederlandse
orde van advocaten (de NOvA) een passende voorziening gevonden, die inhoudt dat een
door de algemene raad van de NOvA aan te wijzen deken uit Europees Nederland toezicht
houdt op de naleving van de Wwft BES door de advocatuur in Caribisch Nederland.
In Europees Nederland houdt de deken, die tevens zelf advocaat is, toezicht op de
advocatuur om de geheimhoudingsplicht te borgen. Mede gelet op de kleine schaal van
de advocatuur in de openbare lichamen is het niet wenselijk het toezicht door de lokale
deken uit te laten oefenen. Met de lokale advocatuur en de NOvA is daarom overeengekomen
dat het toezicht uitgevoerd zal worden door een deken uit Europees Nederland die door
de algemene raad van de NOvA zal worden aangewezen. Deze deken houdt in Europees Nederland
onder meer toezicht op de advocatuur voor wat betreft de Wet ter voorkoming van witwassen
en financieren van terrorisme (Wwft) en is derhalve inhoudelijk geschikt om deze vorm
van toezicht te houden. Daarnaast is de aanwijzing van een deken uit Europees Nederland
in lijn met aanwijzing van de andere toezichtautoriteiten die eveneens in Europees
Nederland gevestigd zijn. Door een onafhankelijke derde partij als toezichtautoriteit
aan te wijzen is de onafhankelijkheid van het toezicht op de lokale advocatuur verzekerd.
Deze nieuwe toezichtautoriteit voor de Wwft BES wordt wettelijk verankerd om de onafhankelijkheid
te waarborgen.
De met dit wetsvoorstel aangewezen deken uit Europees Nederland zal, evenals het BTWwft
dat thans doet, periodiek een bezoek afleggen aan de advocatuur in Caribisch Nederland
en daar de ingevolge de Wwft BES aan hem opgedragen toezichthoudende taken vervullen.
Daarbij zal de deken worden ondersteund door de Unit Financieel Toezicht Advocatuur
van de NOvA. In dit verband wordt rekening gehouden met het gegeven dat het Wwft-toezicht
door een deken uit Europees Nederland vanwege de afstand een andere intensiteitsgraad
zal hebben dan het Wwft-toezicht dat die deken in zijn of haar eigen arrondissement
uitoefent. Dit neemt niet weg dat bij eventuele noodzaak naast het reguliere Wwft-toezicht,
ook tussentijds advocaten in Caribisch Nederland kunnen worden bezocht.
Financiële gevolgen
De nieuwe toezichttaken voor de deken brengen marginale onkosten met zich mee en zullen
worden opgevangen binnen bestaande middelen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Deze vereisen derhalve niet het vrijmaken van additionele middelen. Dit voorstel heeft
derhalve geen gevolgen voor de Rijksbegroting.
Artikelsgewijs
A
Met dit artikel wordt een door de algemene raad van NOvA aangewezen deken aangewezen
als toezichtautoriteit en belast met het toezicht op de advocatuur. Om de onafhankelijke
positie van de deken te waarborgen wordt dit bij wet bepaald. De aangewezen deken
zal Wwft-toezicht houden op de advocatuur voor wat betreft de werkzaamheden waarvoor
advocaten onder de wet vallen. Dat zijn zakelijke relaties aangaan of transacties
doen of werkzaamheden verrichten bij het aan- of verkopen van onroerende zaken; het
beheren van geld, effecten, munten, muntbiljetten, edele metalen, edelstenen of andere
waarden; het oprichten of beheren van vennootschappen, rechtspersonen of soortgelijke
lichamen; het aan- of verkopen dan wel overnemen van ondernemingen of optreden in
naam en voor rekening van een cliënt bij enigerlei financiële transactie of onroerende
zaaktransactie door een natuurlijke persoon, rechtspersoon of vennootschap. Daarvoor
zal de deken net zoals andere toezichthouders toezichtbezoeken afleggen, de administratie
en transacties van advocaten controleren en cliëntendossiers inzien. In de voorgestelde
definitie van toezichtautoriteit wordt voor wat betreft de deken verwezen naar artikel
22, tweede lid, van de Europees-Nederlandse Advocatenwet. Deze bepaling verwijst naar
de deken in een arrondissement. De algemene raad van de NOvA wijst een van deze dekens
aan.
B
Met het nieuwe voorgestelde artikel 3.9a wordt de verhouding tussen de meldplicht
en de geheimhoudingsplicht van notarissen en kandidaat-notarissen, alsmede advocaten,
verduidelijkt. Zoals hiervoor aangegeven is hierin in het wetsvoorstel voor het notariaat
al voorzien. Het notariaat en de advocatuur vallen voor de werkzaamheden genoemd in
Bijlage A, eerste deel, onderdelen n en o, onder de reikwijdte van de Wwft BES. Indien
een notaris, kandidaat-notaris of advocaat dergelijke werkzaamheden verricht is hij
verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij het Meldpunt. Dit nieuwe artikel
verduidelijkt dat de geheimhoudingsplicht uit hoofde van hun beroep niet in de weg
staat aan deze meldplicht. Hiermee wordt geen wijziging in het wettelijk kader voor
advocaten en notarissen beoogd, maar een verduidelijking van de reeds bestaande praktijk.
Deze bepaling komt overeen met artikel 18a Wwft.
C en D
Betreffen een redactionele correctie. De aanduiding van de bedragen in Amerikaanse
dollars is gecorrigeerd.
E
Het onderdeel Ua bevat de voorgestelde wijziging van artikel 5.4. In het eerste lid
van artikel 5.4 wordt bepaald dat personen als zodanig aangewezen door de toezichtautoriteit
belast zijn met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de hoofdstukken
1 tot en met 3. In het nieuwe voorgestelde derde lid wordt, in afwijking van het voorgaande,
de deken belast met het toezicht op de naleving van de Wwft door advocaten voor zover
zij een dienst als bedoeld in bijlage A, onderdelen n en o uitvoeren. Evenals in artikel
1d van de Wwft is in artikel 5.4, vijfde lid (nieuw), aangevuld dat de bevoegdheid
van de Ministers om regels te stellen over het toezicht zich niet uitstrekt tot het
toezicht door de deken. Hiermee wordt de onafhankelijke positie van de advocatuur
ten opzichte van de overheid gewaarborgd.
Middels het onderdeel Ub wordt het nieuwe artikel 5.4a voorgesteld. In artikel 5.4a
is opgenomen dat voor de uitoefening van het toezicht de geheimhoudingsplicht van
de advocaat in gelijke mate geldt voor de deken en de onder hem werkzame personen.
Deze bepaling correspondeert met het bepaalde in artikel 26 Wwft.
F
Middels deze wijziging van de voorgestelde wijziging van artikel 5.7 wordt ook voor
advocaten in Caribisch Nederland, evenals dat voor notarissen reeds is opgenomen in
het wetsvoorstel, de verhouding tussen de geheimhoudingsplicht voor advocaten en het
toezicht op grond van de Wwft BES verduidelijkt.
Deze nota van wijziging wordt mede ondertekend namens de Minister van Justitie en
Veiligheid.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.