Lijst van vragen : Lijst van vragen over het aanvullend compensatiepakket coronacrisis medeoverheden (Kamerstuk 35420-104)
2020D36016 Lijst van vragen
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het Aanvullend compensatiepakket
coronacrisis medeoverheden (Kamerstuk 35 420, nr. 104).
De voorzitter van de commissie, Ziengs
Adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx
Nr.
Vraag
1
Waarom duurt het langer dan gepland om de ov-compensatiegelden uit te keren? En wat
zijn hiervan de mogelijke gevolgen voor overheden die bijvoorbeeld aandeelhouder van
een vervoersbedrijf zijn?
2
Kan per GGD worden aangegeven hoeveel budget er nu is voor de bestrijding van het
coronavirus en hoeveel geld er bij komt met de nu genomen compensatie-maatregelen?
3
Wordt eventueel teveel uitgekeerde compensatie teruggevorderd bij gemeenten, provincies
en waterschappen?
4
Hoe komt het dat het gesprek in de financiële verhoudingen nog te vaak over de bekostiging
van taken gaat?
5
Welke afspraken zijn of worden met waterschappen gemaakt over financiële compensatie?
6
Kan de passage: «Deze gegevens laten namelijk zien dat de financiële positie van gemeenten
in 2019 verder verslechterd is. Het exploitatietekort is opgelopen van – € 197 miljoen
in 2018 naar – € 768 miljoen in 2019. Over 2019 heeft circa 60 procent van de gemeenten
een tekort, waarvan circa 25 procent voor het derde jaar op rij.» nader worden toegelicht?
Kan daarbij specifiek worden aangegeven hoe dit exploitatietkort is opgelopen? Kan
worden aangegeven welke gemeenten het grootste exploitatietekort hebben en hoe hoog
dit is? Kan worden aangegeven wat de actuele verwachtingen ten aanzien van het exploitatietekort
voor 2020 en 2021 zijn?
7
Kan aangegeven worden wat de actuele stand van het accres zou zijn als het niet vast
gezet was op het niveau van de voorjaarsnota 2020/meicirculaire 2020? Hoe groot zou
in dat geval het verschil zijn geweest?
8
Kan het relatief grote verschil tussen het schrappen van de opschalingskorting voor
2020 (70 miljoen) en 2021 (160 miljoen) nader worden toegelicht?
9
Waar hebben de gemeenten de afgelopen jaren op bezuinigd om de opschalingskorting
op te kunnen vangen?
10
Wat behelst het aanvullend en verdiepend onderzoek naar de financiële positie en het
voorzieningenniveau van gemeenten? Wanneer is dit onderzoek afgerond en op welke manier
worden gemeenten hier bij betrokken?
11
Wat gebeurt er als de bevriezing van het accres eindigt? Hoe wordt voorkomen dat er
(negatieve) schokken ontstaan?
12
Betekent het schrappen van de oploop in de opschalingskorting dat in 2022 de korting
op het oude niveau wordt doorgezet? Kunt u de actuele reeks van de opschalingskorting
weergeven?
13
Kunt u meerjarig aangeven (vanaf 2015) wat het exploitatietekort van gemeenten is,
welk percentage gemeenten een tekort heeft en voor welk percentage een tekort voor
het 2e, 3e of 4e jaar op rij is?
14
Is er contact of overleg geweest tussen de fondsbeheerders en het CPB over de berekening
nu het CBP de maximale opbrengst van een efficiency/opschalingskorting in de meest
recente MLT verder heeft verlaagd naar € 679 mln in 2025? Wanneer komt de door Minister
Financiën toegezegde brief hierover?
15
Wanneer zijn de aanvullende onderzoeken afgerond over de (financiële) gevolgen van
corona op de terreinen jeugd, Wmo en sport en hoe wordt de besluitvorming over de
resultaten vormgegeven?
16
Welke mogelijkheden zijn er om nog deze kabinetsperiode, op basis van de uitkomsten
van genoemde onderzoeken over uitvoering Jeugdwet en abonnementstarief Wmo, afspraken
met gemeenten te maken over structurele extra middelen?
17
Hoe wordt de € 150 mln voor lokale culturele infrastructuur over gemeenten verdeeld?
Als dit nog niet bekend is, wanneer kunnen gemeenten hier duidelijkheid over verwachten?
18
Wat wordt bedoeld met «het bestendigen van de gemaakte afspraken over de financiën
in het sociaal domein»? Welke afspraken moeten nog worden bestendigd en moet dit door
gemeenten of het Rijk gebeuren?
19
Is de € 30 mln het maximale bedrag voor de extra kosten van verkiezingen? Wat gebeurt
er als gemeenten (fors) meer kosten moeten maken op grond van de Tijdelijke wet verkiezingen
COVID-19?
20
Hoeveel handhavers zijn er nu beschikbaar? Hoeveel zijn dit er extra ten opzichte
van de periode voor maart 2020? Kan dit per veiligheidsregio worden aangegeven?
21
Wat wordt bedoeld met de passage «Het gesprek in de financiële verhoudingen tussen
Rijk en medeoverheden gaat nog te vaak over de bekostiging van taken. We zouden dit
in een breder perspectief moeten bezien. Naast de omvang en de verdeling van het gemeente-
en provinciefonds, vraagt dit ook een verdere beschouwing van de reikwijdte van wet-
en regelgeving, de beleidsvrijheden die medeoverheden op diverse domeinen kennen,
welk instrumentarium passend is en hoe gezorgd kan worden dat gemeenten leren van
elkaar in het organiseren van efficiënt en effectief beleid.«?
22
Kan per bedrag uit de tabel op pagina 6 een korte toelichting worden gegeven over
de totstandkoming van de afzonderlijke bedragen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
F.M.J. Hendrickx, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.