Amendement : Amendement van de leden Verhoeven en Van der Graaf over het wettelijk regelen van niet-herleidbaarheid
35 538 Tijdelijke bepalingen in verband met de inzet van een notificatieapplicatie bij de bestrijding van de epidemie van covid-19 en waarborgen ter voorkoming van misbruik daarvan (Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19)
Nr. 11
AMENDEMENT VAN DE LEDEN VERHOEVEN EN VAN DER GRAAF
Ontvangen 2 september 2020
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel A, wordt aan artikel 6d een lid toegevoegd, luidende:
9. Onze Minister draagt ervoor zorg dat het in het tweede lid, onderdeel 4, bedoelde
ip-adres van gebruikers zo snel mogelijk wordt gescheiden van de overige gegevens.
Teneinde herleidbaarheid uit te sluiten is het verboden dit gegeven voorts aan andere
gegevens, waaronder de gegevens bedoeld in het tweede lid, te koppelen.
Toelichting
Dit amendement beoogt het wettelijk regelen van niet-herleidbaarheid. Dit amendement
volgt daarmee de tweede aanbeveling van Privacy Management Partners, die in opdracht
van het Ministerie van VWS een tweede opinie gaven over de DPIA. Het is van groot
belang de privacy van de gebruikers van de CoronaMelder zo adequaat mogelijk te beschermen.
Dit is ook zeer belangrijk bij de privacy van geïnfecteerde gebruikers. Het is een
goede zaak dat gegevens zo veel mogelijk decentraal verwerkt worden. Echter zijn er
nog enkele waarborgen die genomen kunnen worden in de omgang met persoonsgegevens,
zoals een wettelijk verbod op herleidbaarheid.
De in de CoronaMelder gebruikte Temporary Exposure keys (TEKs) en Diagnosis keys (DKs)
zijn naar hun aard anoniem, maar zijn in combinatie met de IP-adressen in de back
end wel herleidbaar tot een gebruiker. De TEKs en de DKs zijn aan te merken als persoonsgegevens
omdat ze voldoen aan de volgende criteria: de unieke codes worden steeds gekoppeld
aan een datum; de TEKs zijn samen met een bij de GGD op naam bekende autorisatiecode
geüpload; de IP-adressen worden zeven dagen bewaard door het CIBG (met als doel het
beveiligen van de CIBG infrastructuur tegen aanvallen van buitenaf).
Afspraak is dat het CIBG IP-adressen en overige gegevens apart zal opslaan. Deze afspraak
lijkt niet te voldoen als adequate waarborg voor het tegengaan van gebruik van de
gegevens door de overheid voor andere doeleinden. Het CBIG is namelijk een uitvoeringsorganisatie
van het Ministerie van VWS, en onder de AVG niet gescheiden van de Minister. Een wettelijk
verbod op herleidbaarheid kan ertoe dienen om extern gehandhaafd te kunnen worden,
als beter alternatief op een interne afspraak tussen Ministerie en een daaronder vallende
uitvoeringsorganisatie.
Als het verboden is om de IP-adressen te koppelen dan wel te laten koppelen aan de
TEK’s van de gebruiker, dan zal dit ook betekenen dat TEK’s en DK’s in de backend
niet langer zijn aan te merken als persoonsgegevens en dus niet onder de AVG vallen.
Dit lost twee eerder geconstateerde problemen op, zoals het feit dat het praktisch
gezien onmogelijk is voor besmette gebruikers om hun toestemming in te trekken en
het feit dat het Ministerie van VWS zich bij de uitoefening van inzage, correctie
of verwijderingsrechten van de betrokkene steeds moet beroepen op art. 11 AVG, waardoor
de AVG-rechten van de betrokkenen in de praktijk betekenisloos zijn.
Verhoeven Van der Graaf
Indieners
-
Indiener
K. Verhoeven, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 32 | Voor |
PVV | 20 | Voor |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 4 | Voor |
50PLUS | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Voor |
Krol | 1 | Voor |
Van Haga | 1 | Voor |
Van Kooten-Arissen | 1 | Voor |