Amendement : Amendement van het lid Sneller over internationale verdragen uitzonderen van referendabiliteit
35 129 Voorstel van wet van het lid Van Raak houdende verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake het correctief referendum
Nr. 10
                   AMENDEMENT VAN HET LID SNELLER
            
Ontvangen 1 september 2020
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel II, onderdeel B, wordt het voorgestelde artikel 89b als volgt gewijzigd:
1. Na onderdeel f wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
fa. voorstellen van wet die strekken tot goedkeuring van verdragen;
2. In onderdeel g vervalt «, behoudens rijkswetten tot goedkeuring van verdragen die
                        binnen het Koninkrijk alleen voor Nederland of een deel daarvan gelden».
                     
II
In artikel II, onderdeel B, vervalt artikel 89f.
Toelichting
               
Met dit amendement beoogt indiener dat geen referenda kunnen worden gehouden over
                  het sluiten van internationale verdragen. Het amendement regelt dit door zowel de
                  stilzwijgende goedkeuring van verdragen als de wetten die strekken tot goedkeuring
                  van verdragen niet referendabel te maken.
               
De totstandkoming en inwerkingtreding van een verdrag is een proces van de lange adem.
                  Voor een akkoord moeten de – soms vele en vaak meerdere – verdragspartijen allen gezamenlijk
                  overeenstemming bereiken. Terwijl op nationaal niveau gedurende dit onderhandelingsproces
                  over de inzet kan worden gedebatteerd in het parlement; zo ook in de Tweede Kamer.
                  Als de onderhandelingsfase succesvol is doorlopen, dan kan de verdragstekst worden
                  ondertekend door gevolmachtigden van de onderhandelende partijen. In Nederland neemt
                  de ministerraad een besluit over ondertekening door ons land. Na ondertekening is
                  goedkeuring nodig, ratificatie van het verdrag. Nationale parlementen doorlopen hiervoor
                  ieder hun eigen procedures. In Nederland wordt een verdrag na advies van de Raad van
                  State voor goedkeuring aan de Tweede en Eerste Kamer voorgelegd.1 Geeft een vijfde van de leden van een van beide Kamers binnen 30 dagen de wens te
                  kennen dat het verdrag aan uitdrukkelijke goedkeuring zal worden onderworpen, dan
                  wordt een goedkeuringswet voorgelegd.2 Zo niet, dan wordt het verdrag stilzwijgend – zonder wetsvoorstel – goedgekeurd.
                  In sommige gevallen is daarnaast ook een uitvoeringswet nodig. Dit is in geval een
                  verdrag of besluit van een statenverband zoals de Europese Unie ruimte laat voor nationale
                  regelingen, of juist van de lidstaten vraagt om een regeling te treffen.
               
In navolging van wetsvoorstellen die «uitsluitend strekken tot uitvoering van verdragen
                  of besluiten van volkenrechtelijke organisaties,» die al worden uitgesloten in het
                  onderhavige wetsvoorstel, regelt dit amendement dat zowel goedkeuringswetten als de
                  stilzwijgende goedkeuring van verdragen niet referendabel zijn. Om het correctief
                  bindend referendum tot een succes te maken, is het creëren van de juiste kaders belangrijk.
                  Daar hoort ook de vraag bij welke wetsvoorstellen zich níet lenen voor referenda,
                  de zogenaamde «negatieve lijst». Naar de mening van indiener behoren ook de goedkeuringswetten
                  en stilzwijgende goedkeuring van verdragen te worden uitgesloten. Als zij referendabel
                  zouden worden, dan kan dat de internationale (onderhandelings-)positie van Nederland
                  schaden. Na jaren van onderhandelen met een mandaat uit de ministerraad en na het
                  doorlopen van de grondwettelijke goedkeuringsprocedure, kan de steun voor het verdrag
                  immers alsnog als gevolg van een referendum worden ingetrokken. De handtekening van
                  Nederland onder een verdrag zou zo tot een inherent onzekere worden. Dit kan er tevens
                  toe leiden dat de Nederlandse invloed en inhoudelijke inbreng bij het opstellen van
                  verdragen kleiner wordt.
               
Sneller
Indieners
- 
              
                  Indiener
Joost Sneller, Kamerlid 
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| VVD | 32 | Voor | 
| PVV | 20 | Tegen | 
| CDA | 19 | Voor | 
| D66 | 19 | Voor | 
| GroenLinks | 14 | Voor | 
| SP | 14 | Tegen | 
| PvdA | 9 | Voor | 
| ChristenUnie | 5 | Voor | 
| PvdD | 4 | Tegen | 
| 50PLUS | 3 | Voor | 
| DENK | 3 | Voor | 
| SGP | 3 | Tegen | 
| FVD | 2 | Tegen | 
| Krol | 1 | Tegen | 
| Van Haga | 1 | Tegen | 
| Van Kooten-Arissen | 1 | Tegen |