Brief regering : Rapport Clingendael: China's invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning
35 207 China
Nr. 35 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2020
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en
Media, het door het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael
opgestelde rapport China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning aan1. Dit rapport is het resultaat van een onderzoek van Clingendael met de vraag in hoeverre
er sprake is van politieke beïnvloeding door China in onderwijs en onderzoek in Nederland.
Hoewel Clingendael concludeert dat er sprake is van enige beïnvloeding, stellen zij
dat de Nederlandse overheid niet hard hoeft in te grijpen. Wel geeft Clingendael suggesties
voor het ontwikkelen van beleid.
We zullen dit rapport gebruiken ter inspiratie over de positie van Nederland ten opzichte
van China op het terrein van onderwijs en wetenschap, in lijn met de kabinetsnotitie
Nederland-China: een nieuwe balans uit mei 2019, en zullen de Kamer hierover in het najaar verder informeren. Dit sluit aan bij de
activiteiten in het kader van de brede kennisregeling waarin het kabinet inzet op
onder meer bewustwording op het gebied van kennisveiligheid.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven
Indieners
-
Indiener
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.