Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2019 bij het Ministerie van Financiën en Nationale Schuld (Kamerstuk 35470-IX-2)
2020D21002 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Algemene Rekenkamer van
20 mei 2020 inzake de resultaten van het verantwoordingsonderzoek over 2019 Ministerie
van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA) (Kamerstuk 35 470 IX, nr. 2) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Minister van Financiën voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
Nr
Vraag
1
Wat is de tijdlijn van het ketenplan dat de Belastingdienst heeft opgesteld om inzicht
te krijgen in wat nodig is met betrekking tot modernisering van het IT-systeem in
het domein omzetbelasting?
2
In welke mate blijkt uit voorlopige resultaten van het ketenplan dat het aanpassen
van systemen aan nieuwe wetgeving ten koste gaat van modernisering van de IT?
3
Is het op dit moment IT-technisch mogelijk om de tarieven loonheffing te wijzigen?
4
Wat is op dit moment zowel kwalitatief als kwantitatief bekend over de resultaten
die met modernisering bereikt zouden kunnen worden?
5
Welke stappen bent u van plan reeds te gaan zetten om de registratie en het managen
van informatiebeveiligingsincidenten te verbeteren?
6
Welke stappen zal het ministerie in 2020 gaan zetten om het handhavingsplan voor de
inning van erf- en schenkbelasting verder door te ontwikkelen?
7
Heeft de coronacrisis, bijvoorbeeld via meer personeel dat nu vanuit huis werkt, invloed
op de IT-capaciteit om belastingen te innen?
8
Hoe staat de regering tegenover de suggestie van de Algemene Rekenkamer om een beleidsluwe
periode te overwegen op het domein omzetbelasting wanneer resultaten in het technisch
gebruik van de IT-systemen uitblijven?
9
Bent u voornemens opvolging te geven aan de aanbeveling om het parlement expliciet
te informeren over de impact van nieuwe beleidswensen op de voortgang van de modernisering?
Zo ja, op welke manier? En zo nee, waarom niet?
10
Kunt u een overzicht sturen van de mate van kwaliteit van de verschillende controleplannen
gezien de constatereing van de Algemene Rekenkamer dat er onvoldoende zicht is op
de kwaliteitsgegevensverwerking?
11
Hoeveel meldingen «buitengewone voorvallen» zijn er bij de Douane gedaan en bij welke
onderdelen?
12
Op welke uitbreiding van de screening instrumentarium Douane doelt de Algemene Rekenkamer?
Wanneer wordt de screening uitgebreid?
13
Hoe moet de constatering van de Algemene Rekenkamer dat de Douane een goed en volledig
beeld heeft van de kwetsbaarheden, kwetsbare functies en handelingen binnen de dienst
bezien worden in relatie tot de praktijk, de verschillende bevindingen over bijvoorbeeld
de beveiliging op Schiphol en de haven van Vlissingen, en de achterblijvende maatregelen
om kwetsbaarheden binnen de Douane te minimaliseren?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.