Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de Gedragscode Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal (Kamerstuk 35351-1)
35 351 Gedragscode Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Nr. 4 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 28 mei 2020
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
het Presidium over de brief van het Presidium van 28 november 2019 inzake de Gedragscode
Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal (Kamerstuk 35 351, nr. 1).
Het Presidium heeft deze vragen beantwoord bij brief van 13 mei 2020. Vragen en antwoorden
zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Ziengs
De adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx
1
Hoe verhoudt de gedragscode zich tot het Reglement van Orde Tweede Kamer?
De Gedragscode moet worden gezien als uitwerking van de bestaande regels inzake integriteit,
dus ook het Reglement van Orde.
2
Wat is de meerwaarde van de gedragscode Leden Tweede Kamer, los van de kenbaarheid,
gelet op de reeds bestaande bepalingen over integriteit politieke ambtsdragers in
verschillende wetten?
De gedragscode brengt alle regels uit verschillende wetten bij elkaar in de vorm van
een aantal gedragsnormen, zodat voor leden overzichtelijk en hanteerbaar wordt welk
kader voor hun handelen van toepassing is.
3
Zal er in het Reglement van Orde Tweede Kamer worden verwezen naar de gedragscode,
in die zin dat er in het reglement wordt opgenomen dat er een gedragscode voor leden
van de Tweede Kamer is? Zo neen, waarom niet?
Net als bij de regeling inzake toezicht en handhaving is het inderdaad aan te bevelen
dat het Reglement van Orde een verwijzing krijgt naar de gedragscode, zodra deze is
vastgesteld door de Kamer.
4
Waarom zijn de gedragscode en de regeling over het toezicht en handhaving op het gebied
van integriteit niet in één document opgenomen? Zal dit alsnog worden gedaan?
Nee, de twee documenten zullen niet worden samengevoegd. De een betreft in wezen een
samenvatting van de bestaande regels, de ander een regeling met nieuwe voorzieningen.
Hun karakter is daarmee te verschillend om samen te voegen.
5
Waarom is er in de voorgestelde gedragsregels van de gedragscode geen verwijzing naar
de door de Leden afgelegde eed of belofte opgenomen?
De gedragscode is gebaseerd op het geheel aan regels dat voor de leden geldt. Dit
betekent dat ook de regels die zijn afgeleid van de eed of belofte in de gedragscode
zijn meegenomen. Een aparte verwijzing naar de eed of belofte is niet noodzakelijk
en kan bovendien tot verwarring leiden.
6
In hoeverre is overwogen om samen met de Eerste Kamer een regeling in het kader van
integriteit op te stellen? In hoeverre heeft er in dezen afstemming met de Eerste
Kamer plaatsgevonden?
Er is niet overwogen om een gezamenlijk kader op te stellen. De Eerste Kamer is wat
betreft staatsrechtelijke samenstelling, taakopvatting en werkwijze dusdanig anders,
dat een gezamenlijke regeling niet opportuun is.
7
Wanneer vallen gedragingen van Kamerleden, buiten de uitoefening van hun functie,
onder de werking van de gedragscode? Wanneer zijn deze gedragingen zo ernstig dat
ze het gezag of de waardigheid van de Kamer aantasten?
Het is van de omstandigheden van het geval afhankelijk of de gedragingen onder de
werking van de gedragscode vallen. Met deze reikwijdtebepaling wordt bevestigd dat
leden zich bewust moeten zijn van het feit dat hun gedragingen, ook die buiten de
uitoefening van hun functie, het gezag en waardigheid van de Kamer ernstig kunnen
aantasten.
8
Wat is de meerwaarde van de gedragsregel dat een Kamerlid geen gift of gunst accepteert
die bedoeld is om zijn handelen in het ambt te beïnvloeden ten opzichte van de afgelegde
eed of belofte bij de beëdiging?
De gedragscode geeft uitdrukking aan alle regels die voor de leden gelden. Dit betekent
dat ook de regels die zijn afgeleid van de eed of belofte in de gedragscode terugkomen.
De gedragscode is daarmee geen aanvulling maar een praktische vertaling van, onder
meer, de eed of belofte.
9
In hoeverre is de voorgestelde gedragsregel 3 (registratieverplichtingen) nog nodig
als het voorgestelde artikel 15.20, zoals gedaan door de Werkgroep-Van der Staaij,
gelding krijgt (Kamerstuk 35 322, nr. 4, blz. 40), waarin staat dat de Leden de geschenken en voordelen steeds binnen een
week na ontvangst daarvan in het register vermelden? Deze bepaling is voor de Leden
toch verplichtend?
De gedragscode geeft uitdrukking aan alle regels die voor de leden gelden. Dit betekent
dat ook de registratieverplichting erin is opgenomen.
10
Wat is «handelen conform de regels van de Kamer»?
In vele regelingen, van Statuut tot aan het eigen Reglement van Orde, worden regels
gesteld met betrekking tot integriteit. De Kamer hecht belang aan integer optreden.
In dat kader betekent deze algemene gedragsregel dat een lid de regels van de Kamer
volgt, bijvoorbeeld waar het gaat om onheuse gedragingen in de Kamer.
11
Waar is het document «Regelingen integriteit» (2015) te vinden?
Dit document is verspreid onder de leden na de laatste verkiezingen. Daarnaast is
het document te vinden op het voor leden toegankelijke intranet van de Kamer, Plein
2, of op de website van de Kamer via:
https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/integriteits…
12
Wordt met de voorgestelde Gedragscode en de bijbehorende regeling toezicht en handhaving
voldaan aan alle aanbevelingen van GRECO? Zo nee, aan welke niet en waarom niet?
De nog openstaande aanbevelingen van GRECO ten aanzien van de Tweede Kamer betreffen
de invoering van een gedragscode en het instellen van een systeem van toezicht en
handhaving. Het Presidium vertrouwt erop dat, wanneer de Kamer beide voorstellen aanneemt,
aan de aanbevelingen is voldaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
F.M.J. Hendrickx, adjunct-griffier