Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 478 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake maatregelen doorbouwen tijdens de coronacrisis en vergoeding rouwvervoer)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Op 29 april 2020 is de eerste suppletoire begroting 2020 naar de Tweede Kamer verzonden
(Kamerstukken II 2019/20, 35450 VII, nr. 1). De behandeling van deze suppletoire begroting in de Staten-Generaal is nog niet
afgerond. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door
beide Kamers bekrachtigd.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet
heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze
eerste incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk
zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal,
zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld
conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van
deze eerste incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via
de Kamerbrief «Maatregelen doorbouwen tijdens de coronacrisis» [kenmerk 2020–0000291771].
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Algemeen
Het kabinet heeft besloten middelen beschikbaar te stellen om te zorgen dat de bouw
ten tijde van de coronacrisis op gang wordt gehouden. Met deze incidentele suppletoire
begroting worden de bedragen voor het jaar 2020 budgettair verwerkt in de begroting
van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
De begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wordt in 2020 verhoogd
met een bedrag van in totaal € 170 mln. Dit is onderverdeeld naar € 20 mln. voor doorbouwlocaties
om gemeenten in staat te stellen vertraging in de planfase aan te pakken, € 50 mln.
voor renovatie en verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Daarnaast wordt € 100 mln.
uit de woningbouwimpulsmiddelen uit 2023 naar voren gehaald, waarbij € 50 mln. wordt
ingezet als stimulans voor huisvesting van kwetsbare groepen. Deze middelen staan
nog op de aanvullende post en worden overgeheveld naar de begroting van BZK.
Onderstaand treft u voor de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties een toelichting aan voor de verschillende regelingen en bij
de financiële instrumenten van het begrotingsartikel.
Doorbouwlocaties
In de woningbouw en gebiedsontwikkeling kan door de uitbraak van corona vertraging
ontstaan in de planfase en in de voorbereiding op de bouwfase, omdat knelpunten door
contactbeperkingen nu lastig weg te werken zijn. Daarnaast gaat het om vertraging
in de besluitvorming en de rechtspraak. Vertraging kan leiden tot minder opdrachten
bij marktpartijen, waardoor de woningbouw terug kan lopen. Gemeenten hebben onvoldoende
capaciteit en expertise om deze vertraging als gevolg van de contactbeperkingen tegen
te gaan. Daarom zet het kabinet € 20 mln. in, zodat op woningbouwlocaties in 20 regio's
doorgebouwd kan worden. Daarmee worden flexibele pools van ambtenaren met (technische)
kennis over planvorming, vergunningverlening opgezet om de bredere lokale bouwfase
te ondersteunen waarmee gemeenten opgelopen vertraging kunnen inlopen. Er is al ervaring
opgedaan met deze flexpools in de woondeals. Door deze middelen beschikbaar te stellen
kunnen bestaande flexpools nog dit jaar behouden blijven en verder uitgerold worden
over 20 regio’s.
Naar voren halen van bestaande middelen woningbouwimpuls
Met de woningbouwimpuls wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het versnellen
van de woningbouw en de beschikbaarheid van voldoende betaalbare woningen voor starters
en mensen met een middeninkomen. In de eerste suppletoire begroting is € 200 mln.
in 2020 naar de begroting van BZK overgeheveld van de aanvullende post. Afgelopen
tijd zijn circa 50 zogenaamde Impulskamers georganiseerd, waarin met gemeenten is
overlegd om te komen tot kwalitatief goede aanvragen. Daarin hebben gemeenten aangegeven
meer projecten in eerdere jaren te kunnen realiseren. Door € 50 mln. uit 2023 al in
2020 in te zetten wordt een terugval in de bouwproductie voorkomen en kan bijgedragen
worden aan het versneld realiseren van betaalbare woningen.
Tijdelijke stimulans huisvesting kwetsbare groepen
Goede huisvesting van dak- en thuislozen, arbeidsmigranten, en overige spoedzoekers
is door de coronacrisis nog urgenter geworden en is noodzakelijk om contactbeperkingen
mogelijk te maken om het risico van verspreiding van het virus te beperken. Daarom
wordt in 2020 € 50 mln. binnen de woningbouwimpuls naar voren geschoven uit 2023 om
de bouw van (flexibele) huisvesting voor deze groepen aan te jagen. Deze middelen
staan nog op de aanvullende post en worden overgeheveld naar de begroting van BZK.
De precieze vormgeving onder de woningbouwimpuls zal nog verder worden uitgewerkt.
De inschatting is dat hiermee 10.000 woningen kunnen worden gerealiseerd. Om deze
woningen snel te realiseren en een doelmatige inzet te bevorderen, wordt bij bestaande
initiatieven, zoals het aanjaagteam arbeidsmigranten, de brede aanpak van dak- en
thuisloosheid, de stimuleringsaanpak flexwonen aangesloten. Om dit jaar nog woningen
voor de doelgroep te realiseren wordt ingezet op versnelling van bestaande plannen.
Op korte termijn zal overleg plaatsvinden met provincies en gemeenten om gezamenlijk
in kaart te brengen waar met deze stimulans concreet en op korte termijn versnelling
te bereiken is. De evaluatie van de maatregel loopt mee in de evaluatie van de woningbouwimpuls.
Investeringsimpuls maatschappelijk vastgoed
Het is belangrijk om als overheid zekerheid te bieden aan bedrijven door als opdrachtgever
naar voren te treden. Die zekerheid is nodig voor financiers en zorgt dat de orderportefeuille
gevuld blijft, zodat bedrijven door de crisis heen kunnen blijven bouwen. Medeoverheden
zijn een belangrijke opdrachtgever voor maatschappelijk vastgoed. Met een impuls in
2020 van € 50 mln. vanuit het Rijk kan voor € 150 tot € 250 mln. aan investeringen
worden ondersteund in maatschappelijk vastgoed van scholen en sportgebouwen. Het meest
effectief is om natuurlijke momenten voor renovatie en groot onderhoud te benutten
en daar verduurzaming en energiebesparende maatregelen aan te koppelen. Dat levert
efficiencywinst op en voorkomt kapitaalvernietiging. Renovatie en groot onderhoud
is arbeidsintensief en levert daarmee een bijdrage aan behoud van werkgelegenheid.
Om snel te starten zal nog dit jaar een regeling worden opengezet met als uitgangspunt
dat in 2020 de budgetten voor de projecten worden beschikt en dat de projecten vervolgens
in 2021 zijn gerealiseerd. Met € 40 mln. voor scholen kan met een rijksbijdrage van
20 tot 30 procent en een gemiddelde bijdrage tussen de € 100.000 en € 200.000 per
school tussen de 200 en maximaal 400 scholen worden gerenoveerd en verduurzaamd. Gemiddeld
investeert een sportvereniging € 70.000 per stap in de verduurzaming. Daarvan is dan
gemiddeld € 21.000 euro subsidie. Dus voor € 10 mln. kunnen 480 verenigingen verduurzamen.
Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de sectorale routekaarten. Zodra de regeling
is uitgewerkt zal ook de evaluatie van de regeling worden toegelicht.
Rouwvervoer
Daarnaast zijn vanwege schaarste aan capaciteit op de intensive care een aantal corona
patiënten overgebracht naar andere ziekenhuizen. In de gevallen dat deze patiënten
zijn overleden, leidde dat tot extra vervoerskosten. Wegens de uitzonderlijke omstandigheden
die de Corona-crisis met zich mee brengt, heeft de Minister van BZK toegezegd om deze
extra vervoerskosten op te vangen. Nabestaanden kunnen zich melden bij de Ombudsman
Uitvaartwezen, die zorgt voor doorgeleiding van de aanvragen naar BZK.
1. Leeswijzer
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige
en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens
zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde
staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties
beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Openbaar bestuur en democratie
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
2. Nationale veiligheid
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
3. Woningmarkt
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 5 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.
Ontvangsten: 10 mln.
4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 4 mln.
10. Groningen versterken en perspectief
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.
Ontvangsten: 4. mln.
11. Centraal apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
12. Algemeen
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
13. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen
x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en 1e ISB
Stand suppletoire begroting 20201
Mutaties 1e ISB
Stand 1e ISB
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
68.387
73.049
0
73.049
0
0
0
0
Uitgaven
68.387
72.164
0
72.164
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
1.1 Bestuur en regio
10.202
11.427
0
11.427
0
0
0
0
Subsidies
4.538
4.638
0
4.638
0
0
0
0
Bestuur en regio
1.124
1.224
0
1.224
0
0
0
0
Oorlogsgravenstichting (OGS)
3.414
3.414
0
3.414
0
0
0
0
Opdrachten
3.969
5.094
0
5.094
0
0
0
0
Bestuur en regio
3.969
4.998
0
4.998
0
0
0
0
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
0
96
0
96
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo/rwt's
1.660
1.660
0
1.660
0
0
0
0
Diverse bijdragen
1.660
1.660
0
1.660
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
35
35
0
35
0
0
0
0
Bijdrage aan internationaal
35
35
0
35
0
0
0
0
1.2 Democratie
58.185
60.737
0
60.737
0
0
0
0
Subsidies
41.152
42.275
0
42.275
0
0
0
0
Verbinding inwoner en overheid
2.507
3.107
0
3.107
0
0
0
0
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
3.021
3.021
0
3.021
0
0
0
0
Weerbaar bestuur
974
974
0
974
0
0
0
0
Politieke partijen
27.211
27.734
0
27.734
0
0
0
0
ProDemos
7.326
7.326
0
7.326
0
0
0
0
Comité 4/5 mei
113
113
0
113
0
0
0
0
Opdrachten
7.568
8.115
– 15
8.100
0
0
0
0
Verbinding inwoner en overheid
4.715
5.594
0
5.594
0
0
0
0
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
1.098
1.084
0
1.084
0
0
0
0
Weerbaar bestuur
1.755
1.437
– 15
1.422
0
0
0
0
Inkomenoverdracht
7.781
7.781
15
7.796
0
0
0
0
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
7.781
7.781
0
7.781
0
0
0
0
Vergoeding rouwvervoer
0
0
15
15
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo/rwt's
400
1.478
0
1.478
0
0
0
0
Diverse bijdragen
400
1.478
0
1.478
0
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
68
68
0
68
0
0
0
0
Bijdragen aan internationaal
68
68
0
68
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
400
400
0
400
0
0
0
0
Dienst Publiek en Communicatie
400
400
0
400
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
816
620
0
620
0
0
0
0
Gemeentefonds (H50)
616
616
0
616
0
0
0
0
Provinciefonds (H51)
200
4
0
4
0
0
0
0
X Noot
1
Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, VII, nr. 1).
Toelichting
Artikel 1.2 Democratie
Inkomensoverdracht
Vergoeding rouwvervoer
Het Corona-virus zorgde voor een forse toename van het aantal patiënten dat op de
intensive care behandeld moest worden. Hierdoor was opname op de intensive care in
het eigen, lokale ziekenhuis niet meer altijd mogelijk en werd vervoer naar een ander
ziekenhuis noodzakelijk. Uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten
Spreiding kan worden afgeleid dat ongeveer 80 personen in een ander ziekenhuis dan
in hun woonplaats aan Corona zijn overleden. In deze gevallen is sprake van extra
kosten voor het rouwvervoer.
In veel gevallen zullen de extra kosten voor het rouwvervoer niet worden doorberekend
aan de nabestaanden, omdat het grootste deel van de overledenen hiervoor verzekerd
blijkt te zijn of kan rekenen op coulance van de uitvaartverzekeraar of uitvaartondernemer.
Er is echter een groep nabestaanden die deze extra vervoerskosten niet vergoed kunnen
krijgen, op basis van beschikbare gegevens gaat het naar schatting om zo’n dertig
mensen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft in antwoord
op kamervragen toegezegd voor deze nabestaanden de extra vervoerskosten alsnog te
vergoeden1. Deze rol van de Minister vloeit voort uit de verantwoordelijkheid voor de Wet op
de lijkbezorging en de bijbehorende systeemverantwoordelijkheid voor uitvaarten. Het
gaat hier om een uitzonderlijke en wrange situatie waarin de Wet op de lijkbezorging
niet voor aangewezen is en dus ook niet voorziet. Er is hier sprake van extra vervoerskosten
die niet te voorzien waren en waarbij betrokkenen geen keuze hadden. Deze kosten worden
ook niet gedekt uit de door het kabinet getroffen steunmaatregelen. Het is daarom
opportuun om in dit specifieke geval tot vergoeding over te gaan.
Om de nabestaanden in deze uitzonderlijke omstandigheden snel tegemoet te kunnen komen
is gekozen voor een bestaande, centrale, neutrale en eenvoudig benaderbare voorziening,
namelijk de Ombudsman Uitvaartwezen. De kosten worden opgevangen binnen artikel 1.2
van de begroting van BZK. De verantwoording geschiedt op de volgende wijze: nadat
de betreffende burgers hun bewijsstukken hebben ingeleverd bij de Ombudsman, controleert
de Ombudsman deze aanvraag op basis van de door BZK gestelde voorwaarden. Indien de
Ombudsman oordeelt dat hier sprake is van een terechte aanvraag, stuurt de Ombudsman
een declaratie met de bewijsstukken en betaalgegevens van nabestaanden naar BZK, zodat
BZK tot betaling over kan gaan.
2.2 Artikel 3. Woningmarkt
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen
x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en 1e ISB
Stand suppletoire begroting 20201
Mutaties 1e ISB
Stand 1e ISB
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
4.297.396
4.461.831
120.000
4.581.831
0
0
0
0
Waarvan garantieverplichtingen
Waarvan overige verplichtingen
Uitgaven
4.297.396
4.412.349
120.000
4.532.349
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
3.1 Woningmarkt
4.297.396
4.212.349
0
4.212.349
0
0
0
0
Subsidies
14.374
14.409
0
14.409
0
0
0
0
Woningmarkt
3.641
6.864
0
6.864
0
0
0
0
Bevordering eigen woningbezit (BEW)
6.239
5.253
0
5.253
0
0
0
0
Huisvestingsvoorziening statushouders
4.494
2.292
0
2.292
0
0
0
0
Opdrachten
2.019
2.537
0
2.537
0
0
0
0
Woningmarkt
2.019
2.019
0
2.019
0
0
0
0
WSW Risicovoorziening
0
518
0
518
0
0
0
0
Inkomensoverdracht
4.269.200
4.179.900
0
4.179.900
0
0
0
0
Huurtoeslag
4.269.200
4.179.900
0
4.179.900
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
7.406
7.406
0
7.406
0
0
0
0
Dienst van de Huurcommissie
7.066
7.066
0
7.066
0
0
0
0
ILT (Autoriteit Woningcorporaties)
340
340
0
340
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo/rwt's
2.857
3.757
0
3.757
0
0
0
0
Woningmarkt
2.857
3.757
0
3.757
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
0
2.800
0
2.800
0
0
0
0
Woningmarkt
0
2.800
0
2.800
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
1.540
1.540
0
1.540
0
0
0
0
Financiën en Nationale Schuld
1.540
1.540
0
1.540
0
0
0
0
3.3 Woningbouw
0
200.000
120.000
320.000
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
0
200.000
120.000
320.000
0
0
0
0
Woningbouwimpuls
0
200.000
120.000
320.000
0
0
0
0
Ontvangsten
472.000
418.218
0
418.218
0
0
0
0
X Noot
1
Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, VII, nr. 1).
Toelichting
3.3 Woningbouw
Bijdragen aan medeoverheden
Woningbouwimpuls
Binnen de woningbouwimpuls wordt € 50 mln. uit 2023 naar voren gehaald. Met deze middelen
wordt bijgedragen aan het versneld realiseren van betaalbare woningen in gebiedsontwikkelingen.
Daarnaast wordt € 50 mln. binnen de woningbouwimpuls ingezet voor de huisvesting van
kwetsbare groepen. Ook deze middelen worden uit 2023 naar voren gehaald, waarmee in
totaal € 100 mln uit 2023 wordt overgeheveld vanaf de aanvullende post naar de BZK-begroting.
De precieze vormgeving onder de woningbouwimpuls zal nog verder worden uitgewerkt.
De inschatting is dat hiermee 10.000 woningen kunnen worden gerealiseerd voor kwetsbare
groepen. Verder wordt € 20 mln. ingezet om in ten minste 20 regio’s flexibele pools
op te zetten van ambtenaren met (technische) kennis over planvorming, vergunningverlening
om de bredere lokale bouwfase te ondersteunen en versnellen.
2.3 Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen
x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en 1e ISB
Stand suppletoire begroting 20201
Mutaties 1e ISB
Stand 1e ISB
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
344.942
356.233
50.000
406.233
0
0
0
0
Waarvan garantieverplichtingen
Waarvan overige verplichtingen
Uitgaven
540.942
571.932
50.000
621.932
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
4.1 Energietransitie en duurzaamheid
535.204
564.994
50.000
614.994
0
0
0
0
Subsidies
352.221
340.164
50.000
390.164
0
0
0
0
Energietransitie en duurzaamheid
33.421
9.721
50.000
59.721
0
0
0
0
Energiebesparing koopsector
74.000
85.743
0
85.743
0
0
0
0
Energiebesparing huursector
139.000
128.900
0
128.900
0
0
0
0
SAH
48.800
48.800
0
48.800
0
0
0
0
Warmtefonds en ontzorging
57.000
67.000
0
67.000
0
0
0
0
Opdrachten
5.602
3.732
0
3.732
0
0
0
0
Energietransitie en duurzaamheid
5.602
3.732
0
3.732
0
0
0
0
Bijdragen aan agentschappen
36.432
39.988
0
39.988
0
0
0
0
Dienst Publiek en Communicatie
0
70
0
70
0
0
0
0
Diverse agentschappen
0
1.500
0
1.500
0
0
0
0
ILT (handhaving energielabel)
515
515
0
515
0
0
0
0
RVO.nl (energietransitie en duurzaamheid)
11.709
27.345
0
27.345
0
0
0
0
RVO.nl (uitvoering Energieakkoord)
24.208
10.558
0
10.558
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo/rwt's
4.300
4.571
0
4.571
0
0
0
0
Energietransitie en duurzaamheid
4.300
4.571
0
4.571
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
0
90.160
0
90.160
0
0
0
0
Programma reductie energieverbruik
0
90.160
0
90.160
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
136.649
86.379
0
86.379
0
0
0
0
Gemeentefonds (H50)
112.400
83.486
0
83.486
0
0
0
0
EGO
24.249
2.893
0
2.893
0
0
0
0
4.2 Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
5.738
6.938
0
6.938
0
0
0
0
Subsidies
3.491
3.491
0
3.491
0
0
0
0
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
3.491
3.491
0
3.491
0
0
0
0
Opdrachten
1.350
1.350
0
1.350
0
0
0
0
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
1.350
1.350
0
1.350
0
0
0
0
Bijdrage aan agentschappen
53
53
0
53
0
0
0
0
ILT (toezicht EU-bouwregelgeving)
53
53
0
53
0
0
0
0
Bijdrage aan zbo/rwt's
516
1.716
0
1.716
0
0
0
0
Toelatingsorganisatie
516
1.716
0
1.716
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
328
328
0
328
0
0
0
0
Ministerie van IenW
328
328
0
328
0
0
0
0
Ontvangsten
91
91
0
91
0
0
0
0
X Noot
1
Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, VII, nr. 1).
Toelichting
4.1 Energietransitie en duurzaamheid
Subsidies
Energietransitie en duurzaamheid
Er wordt in 2020 een regeling opengezet om investeringen in maatschappelijk vastgoed
van scholen en sportgebouwen te ondersteunen. Hiervoor wordt € 50 mln. in 2020 beschikbaar
gesteld, met als uitgangspunt dat projecten in 2020 starten en in 2021 zijn gerealiseerd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.