Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 459 Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2020 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake voedselhulp en liquiditeitssteun aan het Caribisch deel van het Koninkrijk)
Nr. 2
                   MEMORIE VAN TOELICHTING
            
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
               
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
                  artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
                  strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
               
de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.
Vanwege de coronamaatregelen is op 21 april 2020 de eerste incidentele suppletoire
                  begroting 2020 naar de Tweede Kamer verzonden (Kamerstukken II 2019/20, 35 443, nr. 1). Daarnaast is op 29 april 2020 de eerste suppletoire begroting 2020 naar de Tweede
                  Kamer verzonden (Kamerstukken II 2019/20, 35 450, nr. 1). De behandeling van deze suppletoire begrotingen in de Staten-Generaal is nog niet
                  afgerond. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door
                  de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen,
                  bevat de kolom «stand na 1e ISB» zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting
                  als de mutaties die bij de eerste incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.
                  Dit om het budgetrecht van de Staten-Generaal te waarborgen.
               
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet
                  heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze
                  tweede incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk
                  zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal,
                  zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld
                  conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze tweede incidentele suppletoire begroting is uw Kamer
                  vooraf geïnformeerd via de kamerbrief «Extra maatregelen Caribisch Nederland in verband
                  met COVID-19» (Kamerstukken II 2019/20, 35 420, nr. 25) en via de kamerbrief «Financiële ondersteuning Aruba en Sint Maarten in verband
                  met Covid-19» met kenmerk 2020-0000226492. Deze wet treedt daarom in werking met terugwerkende
                  kracht per de datum waarop de Rijksministerraad besloten heeft over het verstrekken
                  van de leningen aan Aruba en Sint Maarten.
               
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
                  deze memorie van toelichting toegelicht.
               
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
                  K.H. Ollongren
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
               
1. Leeswijzer
               
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige
                  en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens
                  zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde
                  staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties
                  beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
               
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2020
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Versterken rechtstaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
6. Apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
7. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
1. BES-fonds
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.
Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 2 mln.
2. Beleidsartikelen
               
2.1 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
               
                  Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
                     (2e incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en 1e ISB
Stand 1e suppletoire begroting 2020
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
15.838
16.571
16.500
33.071
0
0
0
0
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
Uitgaven
15.838
16.571
16.500
33.071
0
0
0
0
waarvan juridisch verplicht
75,0%
75,0%
87,5%
87,5%
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
7.411
8.111
16.000
24.111
0
0
0
0
Subsidies
0
0
16.000
16.000
0
0
0
0
Diverse subsidies
0
0
16.000
16.000
0
0
0
0
Opdrachten
1.663
1.163
0
1.163
0
0
0
0
Opdrachten landen
1.663
1.163
0
1.163
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
2.340
2.340
0
2.340
0
0
0
0
Toeslagen op pensioenen NA
2.340
2.340
0
2.340
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
3.272
4.472
0
4.472
0
0
0
0
Bijdragen landen
3.272
4.472
0
4.472
0
0
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
136
136
0
136
0
0
0
0
Diverse bijdragen
136
136
0
136
0
0
0
0
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
4.2 Caribisch Nederland
8.427
8.460
500
8.960
0
0
0
0
Subsidies
0
500
0
500
0
0
0
0
Subsidies Caribisch Nederland
0
500
0
500
0
0
0
0
Opdrachten
4.897
1.397
0
1.397
0
0
0
0
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
100
100
0
100
0
0
0
0
Opdrachten Caribisch Nederland
4.797
1.297
0
1.297
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
2.310
2.343
0
2.343
0
0
0
0
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
2.310
2.343
0
2.343
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
1.220
4.220
500
4.720
0
0
0
0
Bijzondere uitkeringen sociaaleconomische initiatieven
1.220
1.220
500
1.720
0
0
0
0
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
0
3.000
0
3.000
0
0
0
0
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Door het wegvallen van het toerisme en de lockdowns zijn de inkomsten van veel burgers
                  in het Caribisch deel van het Koninkrijk weggevallen. Er is een toename zichtbaar
                  in het aantal hulpbehoevenden dat zich aandient bij voedselbanken en soortgelijk initiatieven
                  en organisaties, of anderszins afhankelijk is van voedselpakketten of -bonnen. Het
                  kabinet heeft besloten om eenmalig middelen ter beschikking te stellen om de kwetsbare
                  groepen in het Caribisch deel van het Koninkrijk te kunnen voorzien van voedselpakketten
                  en hygiëneproducten.
               
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies
Diverse subsidies
Er wordt een subsidie van maximaal € 16,0 mln. beschikbaar gesteld om, met inzet van
                  lokale hulporganisaties, de kwetsbare groepen op Aruba, Curaçao en Sint Maarten te
                  kunnen voorzien van voedselpakketten en hygiëneproducten.
               
4.2 Caribisch Nederland
Bijdragen aan medeoverheden
Bijzondere uitkering sociaaleconomische initiatieven
Er wordt een bijzondere uitkering van € 0,5 mln. beschikbaar gesteld aan Bonaire (€ 0,2
                  mln.), Sint Eustatius (€ 0,15 mln.) en Saba (€ 0,15 mln.) om de kwetsbare groepen
                  te kunnen voorzien van voedselpakketten en hygiëneproducten.
               
2.2 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
               
                  Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
                     (2e incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en 1e ISB
Stand 1e suppletoire begroting 2020
Mutaties 2e ISB
Stand 2e ISB
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
0
135.000
34.700
198.216
0
0
0
0
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
Uitgaven
28.516
163.516
34.700
198.216
0
0
0
0
waarvan juridisch verplicht
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
5.1 Schuldsanering Curaçao
28.516
28.516
0
28.516
0
0
0
0
Leningen
28.516
28.516
0
28.516
0
0
0
0
Schuldsanering
28.516
28.516
0
28.516
0
0
0
0
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
5.2 Leningen/ garantie Curaçao, Sint Maarten en Aruba
0
135.000
34.700
169.700
0
0
0
0
Garanties
0
0
0
0
0
0
0
0
Garanties
0
0
0
0
0
0
0
0
Leningen
0
135.000
34.700
169.700
0
0
0
0
Leningen aan Aruba
0
21.400
24.700
46.100
0
0
0
0
Lopende inschrijving Curaçao en Sint Maarten
0
113.600
10.000
123.600
0
0
0
0
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
Ontvangsten
38.516
38.516
0
38.516
0
0
0
0
Toelichting
De coronacrisis heeft ook impact op de landen Aruba, Sint Maarten en Curaçao binnen
                  het Koninkrijk. De landen hebben op grond van artikel 36 van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden een beroep gedaan op de solidariteit binnen het Koninkrijk. De Rijksministerraad
                  (RMR) heeft op basis van de adviezen van het College Aruba financieel toezicht (CAft)
                  en het College financieel toezicht Curaçao en Sint Maarten (Cft) besloten om op korte
                  termijn middelen ter beschikking te stellen.
               
5.2. Leningen/ garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba
               
Leningen
Leningen aan Aruba
Aruba ontvangt een liquiditeitslening van AWG 49,4 mln. (€ 24,7 mln.) voor het invoeren
                  van een loonsubsidie ten behoeve van baanbehoud voor de maand mei. De liquiditeitslening
                  heeft een looptijd van twee jaar. De lening heeft een rentepercentage van 0%. Conform
                  het advies van het CAft bestaat de mogelijkheid om over twee jaar de liquiditeitssteun
                  te herfinancieren.
               
Lopende inschrijving Curaçao en Sint Maarten
Op basis van het advies van het Cft is aan Sint Maarten een liquiditeitslening van
                  ANG 20,0 mln. (€ 10,0 mln.) verstrekt voor een pakket aan noodmaatregelen om de effecten
                  van Covid-19 te mitigeren. Deze liquiditeitslening heeft een looptijd van twee jaar.
                  De lening heeft een rentepercentage van 0%. Conform het advies van het Cft bestaat
                  de mogelijkheid om over twee jaar de liquiditeitssteun te herfinancieren.
               
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| VVD | 32 | Voor | 
| PVV | 20 | Voor | 
| CDA | 19 | Voor | 
| D66 | 19 | Voor | 
| GroenLinks | 14 | Voor | 
| SP | 14 | Voor | 
| PvdA | 9 | Voor | 
| ChristenUnie | 5 | Voor | 
| PvdD | 4 | Voor | 
| 50PLUS | 3 | Voor | 
| DENK | 3 | Voor | 
| SGP | 3 | Voor | 
| FVD | 2 | Voor | 
| Groep Krol/vKA | 2 | Voor | 
| Van Haga | 1 | Voor | 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.