Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 BeleidsartikelenArtikel 11 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketensBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op de uitgavenArtikel 12 Natuur en biodiversiteitBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op de uitgaven4 Niet-beleidsartikelenArtikel 50 ApparaatArtikel 51 Nog onverdeeld5 AgentschappenAgentschap NVWA6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
35 450 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Ontvangen 29 april 2020
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2019‒2020
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
2. de begrotingsstaat inzake het agentschap de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat voor het Diergezondheidsfonds.
Vanwege de coronamaatregelen is op 20 april 2020 de tweede incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,C.J. Schouten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2020. Dit onderdeel is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer;
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen;
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel Budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven;
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen;
5. Het Diergezondheidsfonds (DGF).
Toelichting ondergrenzen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel. In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1000
5
10
=> 1000
10
20
Overzicht coronamaatregelen
De onderstaande tabel geeft inzicht in de budgetten die aan de begroting van LNV zijn toegevoegd in het kader van Corona-gerelateerde uitgaven.
Extracomptabel tabel overzicht coronamaatregelen (bedragen in € mln.)
Artikel
Naam maatregel
Kamerstuk
Bedrag verplichtingen
Bedrag uitgaven
Bedrag ontvangsten
11
Borgstelling MKB-Landbouwkredieten: Verruiming regeling voor land- en tuinbouwsector
Kamerstuk 35 414, nr. 1.
10,0
11
Borgstelling MKB-Landbouwkredieten: Verruiming regeling voor MKB-visserij en aquacultuurondernemers en uitvoeringskosten
Kamerstuk 35 442, nr. 1.
0,7
2,7
11
Borgstelling MKB-Landbouwkredieten: Verlaging provisiekosten
Kamerstuk 35442, nr. 1.
0,8
2 Beleid
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2020
Vastgestelde begroting 2020
1.406.095
ISB mutaties
11
12.700
Vastgestelde begroting na ISB
1.418.795
Belangrijkste suppletoire mutaties
Urgenda - warme sanering en EG
11
12.500
Klimaatakkoord - pilots en demo's veehouderij
11
4.000
NVWA verbetermaatregelen slachthuizen
11
7.203
NVWA onderuitputting Brexit
11
‒ 9.600
Desaldering correctie reserve apurement
11
10.161
Kasschuif Sbv
11
‒ 19.838
Kasschuif NVWA IV/ICT actieplan
11
‒ 23.400
Afroming eigen vermogen NVWA
11
17.736
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan
11
6.000
Klimaaktakkoord - pilots en onderzoeken veenweide
12
26.500
Regeerakkoord - Interbestuurlijk programma Naar een vitaal platteland
12
40.000
Regio Deals
51
‒ 56.872
Kasschuif implementatie GLB
51
‒ 11.530
Loon- en prijsbijstellingtranche 2020
51
27.916
Eindejaarsmarge
51
8.552
Overige mutaties
div
15.340
Stand 1e suppletoire begroting 2020
1.473.463
Toelichting
Urgenda - warme sanering en EG
In 2019 zijn generale middelen in het kader van Urgenda toegevoegd aan de begroting van LNV. Een deel van deze middelen is niet in 2019 tot besteding gekomen en is bij Najaarsnota 2019 daarom overgeboekt naar de begrotingsreserve maatregelen CO2-reductie op de begroting van het Ministerie van EZK. Bij Voorjaarsnota 2020 worden deze middelen weer teruggeboekt naar de begroting van LNV. Van deze middelen is € 10,0 mln. bestemd voor gemeenten waar saneringsproblematiek rondom varkenshouderijen speelt en wordt toegevoegd aan het opdrachtenbudget Duurzame veehouderij. De resterende € 2,5 mln. is bestemd voor de Regeling investeringen in energie-efficiëntie glastuinbouw (EG) en wordt aan het subsidiebudget van Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen toegevoegd.
Klimaatakkoord - pilots en demo's veehouderij
In het Klimaatakkoord zijn middelen gereserveerd voor de veehouderij. De naar de LNV-begroting overgehevelde middelen worden ingezet voor onderzoek, experimenten, pilots en voor deskundigheidsbevordering gericht op het reduceren van emissies bij de veehouderij.
NVWA verbetermaatregelen slachthuizen
Deze mutatie betreft extra middelen voor de NVWA voor het verbeteren van de uniformiteit van het toezicht en voor het versterken van het permanente toezicht in de slachthuizen. Deze inzet gebeurt naar aanleiding van recent onderzoek naar mogelijke misstanden in de noordelijke slachthuizen.
NVWA onderuitputting Brexit
Voor de NVWA zijn middelen (€ 19,7 mln.) gereserveerd ten behoeve van de voorbereiding op de Brexit. Door de vertraging in de besluitvorming over de Brexit, is de verwachting dat een deel van deze middelen dit jaar niet tot besteding komt.
Desaldering correctie reserve apurement
Dit betreft een technische correctie in de uitgaven aan de reserve apurement bij RVO. De begrotingsreserve apurement heeft betrekking op correcties van de Europese Commissie die opgelegd kunnen worden bij niet EU-conforme uitvoering van EU-subsidieregelingen. De correctie leidt tot een ontvangst in 2020 die vervolgens is gedesaldeerd met de uitgaven voor de reserve apurement.
Kasschuif Sbv
Deze mutatie betreft een kasschuif voor het budget van de Subsidiemodules Brongerichte verduurzaming en managementafspraken (Sbv). Met deze modules wordt ingezet op onderzoek en ontwikkelingen van en investeringen in nieuwe stal- en houderijsystemen. Door de gebruikte bevoorschottingssystematiek kent deze regeling een ander uitfinancieringsritme dan eerder was geraamd. Met de kasschuif worden de middelen in het juiste kasritme geplaatst.
Kasschuif NVWA IV en ICT actieplan
Op aanwijzing van de Algemene Rekenkamer mogen bedrijfsvoeringskosten niet meer op de balans van de NVWA staan. Met deze kasschuif worden de gereserveerde middelen voor het Informatievoorziening en ICT actieplan van de NVWA geschoven naar de jaren waarin deze worden uitgegeven.
Afroming eigen vermogen NVWA
Deze mutatie ziet op de technische verwerking van een correctie als gevolg van de zienswijze van de Algemene Rekenkamer op de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Deze zienswijze leidt tot een andere wijze van presenteren van de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Daardoor kent de NVWA bij de jaarverantwoording 2019 een hoger eigen vermogen dan is toegestaan volgens de Regeling agentschappen. Met deze correctie wordt het eigen vermogen van de NVWA afgeroomd tot het maximaal toegestane niveau volgens de Regeling agentschappen. De correctie leidt tot een ontvangst en is gedesaldeerd met de uitgaven bijdrage aan de NVWA.
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan
Bij de afronding van het fosfaatreductieplan door ZuivelNL vloeit een ontvangst naar de LNV begroting. Met de desaldering worden de geraamde ontvangsten verhoogd en daarnaast de uitgaven bij bijdrage aan RVO verhoogd ten behoeve van de uitvoeringskosten van het fosfaatrechtenstelsel.
Klimaatakkoord - Pilots en onderzoeken veenweide
Vanuit de beschikbare middelen uit Klimaatakkoord vindt een overheveling naar de LNV-begroting plaats ten behoeve van veenweidengebieden. De middelen worden ingezet voor gebiedsgerichte pilots en demo's, voor monitoring en onderzoek om de uitrol van de resultaten van de pilots mogelijk te maken en voor de begeleiding van boeren in veenweidengebieden.
Regeerakkoord - Interbestuurlijk programma Naar een vitaal platteland
Uit de Regeerakkoord envelop Natuur en Waterkwaliteit worden middelen overgeheveld ten behoeve van het Interbestuurlijk programma Naar een vitaal platteland. Het programma ziet op de integrale aanpak van de veranderingsopgaven in het landelijk gebied met als doel een toekomstbestendig landelijk gebied te realiseren. De 15 aangewezen kansrijke gebieden zijn te verdelen in vier categorieën: veenweidegebieden, veedichte gebieden, verduurzaming landbouw gericht op bodem en water en natuur & samenleving.
Regio Deals
Vanuit de begroting van LNV worden middelen overgeheveld naar het Gemeente- en het Provinciefonds ten behoeve van de Regio Deals. Het gaat om een bijdrage aan de volgende Regio Deals: Brainport Eindhoven 3e termijn (€ 30,4 mln.), Parkstad Limburg 2e termijn (€ 13,1 mln.), Zeeland 3e termijn (€ 9,1 mln.) en Bodemdaling Groene Hart 2e termijn (€ 5,0 mln.).
Kasschuif implementatie GLB
De besluitvorming van de EU over de nieuwe periode van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) is uitgesteld. De nieuwe periode zal op zijn vroegst in 2022 starten. Door het uitstel in de besluitvorming is er vertraging in de implementatie van het GLB bij RVO. Daarnaast dient RVO de ICT investeringen te activeren. Door deze systematiek vinden de afschrijvingskosten op de geactiveerde ICT investeringen in latere jaren plaats. Om deze redenen wordt de gereserveerde middelen voor de implemenatie van het GLB op artikel 51 Nog onverdeeld geschoven naar latere jaren.
Loon- en prijsbijstellingstranche 2020
de loon- en prijsbijstellingstranche 2020 is aan de LNV begroting toegevoegd. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling is bestemd voor de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge wordt toegevoegd aan de begroting van LNV en wordt ingezet voor de dekking van knelpunten op de LNV begroting.
Overige mutaties
Dit betreffen diverse mutaties op de begroting en overhevelingen naar andere departementen.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2020
Vastgestelde begroting 2020
90.139
Belangrijkste suppletoire mutaties
Desaldering correctie reserve apurement
11
10.161
Afroming eigen vermogen NVWA
11
17.736
Ontvangsten mest derogatie
11
4.000
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan
11
6.000
Overige mutaties
div
5.930
Stand 1e suppletoire begroting 2020
133.966
Toelichting
Desaldering correctie reserve apurement
Dit betreft een technische correctie in de uitgaven aan de reserve apurement bij RVO. De begrotingsreserve apurement heeft betrekking op correcties van de Europese Commissie die opgelegd kunnen worden bij niet EU-conforme uitvoering van EU-subsidieregelingen. De correctie leidt tot een ontvangst in 2020 die vervolgens is gedesaldeerd met de uitgaven voor de reserve apurement.
Afroming eigen vermogen NVWA
Deze mutatie ziet op de technische verwerking van een correctie als gevolg van de zienswijze van de Algemene Rekenkamer op de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Deze zienswijze leidt tot een andere wijze van presenteren van de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Daardoor kent de NVWA bij de jaarverantwoording 2019 een hoger eigen vermogen dan is toegestaan volgens de Regeling agentschappen. Met deze correctie wordt het eigen vermogen van de NVWA afgeroomd tot het maximaal toegestane niveau volgens de Regeling agentschappen. De correctie leidt tot een ontvangst en is gedesaldeerd met de uitgaven bijdrage aan de NVWA.
Ontvangsten mest derogatie
Voor deelname aan de mest derogatie betalen agrariërs een bijdrage aan RVO. Een deel van de derogatie inkomsten 2019 is niet in 2019 ontvangen. Deze middelen (€ 4 mln.) worden daarom in 2020 door RVO ontvangen en vloeien vervolgens toe naar de begroting van LNV.
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan
Bij de afronding van het fosfaatreductieplan door ZuivelNL vloeit een ontvangst naar de LNV begroting. Met de desaldering worden de geraamde ontvangsten verhoogd en daarnaast de uitgaven bij bijdrage aan RVO verhoogd ten behoeve van de uitvoeringskosten van het fosfaatrechtenstelsel.
Overige mutaties
Dit betreffen diverse ontvangstenmutaties op de begroting.
3 Beleidsartikelen
Artikel 11 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art. 11 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire (4)
Stand 1e suppletoire (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
1.032.395
700
1.033.095
57.758
1.090.853
25.880
15.968
11.579
8.655
Waarvan garantieverplichtingen
149.627
0
149.627
0
149.627
0
0
0
0
Waarvan overige verplichtingen
882.768
700
883.468
57.758
941.226
25.880
15.968
11.579
8.655
Uitgaven
937.381
12.700
950.081
32.833
982.914
12.819
14.995
14.102
13.826
Waarvan juridisch verplicht
90%
96%
Subsidies
306.034
0
306.034
27.950
333.984
‒ 9.361
‒ 3.083
2.522
5.370
Sociaal economische positie boeren
5.439
5.439
8.161
13.600
0
0
0
0
Duurzame veehouderij
171.280
171.280
‒ 9.838
161.442
‒ 14.412
‒ 6.093
‒ 277
2.571
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
36.711
36.711
1.934
38.645
‒ 566
‒ 391
‒ 391
‒ 391
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
81.835
81.835
26.243
108.078
1.959
211
0
0
Duurzame visserij
10.769
10.769
1.450
12.219
3.658
3.190
3.190
3.190
Garanties
30.432
12.000
42.432
0
42.432
0
0
0
0
Bijdrage borgstellingsreserve
28.627
28.627
0
28.627
0
0
0
0
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit
1.805
12.000
13.805
0
13.805
0
0
0
0
Opdrachten
112.449
0
112.449
‒ 23.607
88.842
3.562
4.788
3.184
2.979
Sociaal economische positie boeren
2.852
2.852
1.352
4.204
1.352
1.352
1.352
1.352
Duurzame veehouderij
17.877
17.877
6.079
23.956
6.043
5.719
4.279
4.079
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
20.915
20.915
‒ 5.499
15.416
‒ 1.494
0
0
0
Mestbeleid
23.108
23.108
‒ 11.204
11.904
‒ 1.523
‒ 1.460
‒ 1.330
‒ 1.330
Duurzame visserij
705
705
‒ 83
622
1.541
1.100
0
0
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
34.790
34.790
‒ 11.835
22.955
‒ 337
‒ 105
‒ 105
‒ 117
Diergezondheid en dierenwelzijn
7.557
7.557
‒ 813
6.744
‒ 668
‒ 466
340
347
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
4.645
4.645
‒ 1.604
3.041
‒ 1.352
‒ 1.352
‒ 1.352
‒ 1.352
Bijdrage aan agentschappen
370.090
700
370.790
24.087
394.877
21.636
12.184
7.284
4.456
Rijksrederij
9.529
9.529
‒ 757
8.772
‒ 703
‒ 362
438
438
Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu
5.543
5.543
3.338
8.881
1.022
758
738
0
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
194.732
194.732
1.092
195.824
16.171
6.674
974
‒ 1.126
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
160.286
700
160.986
20.414
181.400
5.146
5.114
5.134
5.144
Bijdrage aan zbo/rwt's
97.129
0
97.129
3.987
101.116
1.716
840
846
755
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden
1.225
1.225
1.157
2.382
0
0
0
0
Centrale Commissie Dierproeven
767
767
1.386
2.153
1.386
500
500
500
Wageningen Research
92.581
92.581
1.444
94.025
330
340
346
255
Zon/Mw dierproeven
370
370
0
370
0
0
0
0
Medebewind/voormalige productschappen
1.372
1.372
0
1.372
0
0
0
0
Raad voor de Plantenrassen
814
814
0
814
0
0
0
0
Bijdragen aan (internationale) organisaties
10.623
0
10.623
416
11.039
266
266
266
266
FAO en overige contributies
10.623
10.623
416
11.039
266
266
266
266
Storting begrotingsreserve
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve landbouw
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve visserij
0
0
0
0
0
0
0
0
Storting begrotingsreserve apurement
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
10.624
0
10.624
0
10.624
‒ 5.000
0
0
0
Diergezondheidsfonds
10.624
10.624
0
10.624
‒ 5.000
0
0
0
Ontvangsten
47.697
‒ 800
46.897
43.827
90.724
5.100
5.100
5.100
4.900
Sociaal economische positie boeren
245
245
0
245
0
0
0
0
Agroketens
0
0
6.000
6.000
0
0
0
0
Agrarische innovatie en overig
0
0
0
0
0
0
0
0
Mestbeleid
7.209
7.209
4.000
11.209
0
0
0
0
Duurzame visserij
9.993
9.993
0
9.993
0
0
0
0
Garanties
1.800
‒ 800
1.000
0
1.000
0
0
0
0
Weerbare planten en teeltsystemen
0
0
0
0
0
0
0
0
Diergezondheid en dierenwelzijn
6.100
6.100
2.000
8.100
2.000
2.000
2.000
2.000
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
12.324
12.324
0
12.324
0
0
0
0
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
5.926
5.926
0
5.926
0
0
0
0
Agentschappen
0
0
17.736
17.736
0
0
0
0
Onttrekkingen begrotingsreserves
4.100
4.100
11.791
15.891
800
800
800
600
ZBO's / RWT's
0
0
2.300
2.300
2.300
2.300
2.300
2.300
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Deze mutatie betreft een toevoeging van budget door een desaldering (€ 10,2 mln.) van de geraamde ontvangsten vanuit de reserve apurement vanwege een technische correctie en een meevaller op de Brede weersverzekering (€ 2,0 mln.) door EU-declaraties.
Duurzame veehouderij
Het budget voor 2020 wordt verlaagd met € 9,8 mln. Dit wordt veroorzaakt door een kasschuif voor de Subsidiemodules brongerichte verduurzaming en managementafspraken (Sbv). Door de gebruikte bevoorschottingssytematiek kent deze regeling een ander uitfinancieringsritme dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast worden de klimaatmiddelen (€ 10 mln.) in het kader van Urgenda uit de begrotingsreserve maatregelen CO2-reductie naar de LNV-begroting overgeboekt. Deze middelen zijn bij Najaarsnota 2019 naar de begrotingsreserve overgeboekt en zijn beschikbaar voor gemeenten waar saneringsproblematiek rondom varkenshouderijen speelt.
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
Het budget wordt met € 26,2 mln. verhoogd en bestaat uit verschillende mutaties, waarvan de omvangrijkste hieronder worden genoemd:
– Er wordt € 9,9 mln. overgeheveld vanuit het opdrachtenbudget voor kennisontwikkeling in verband met een bijdrage aan Wageningen Research ten behoeve van voedselonderzoek.
– Ten behoeve van een bijdrage aan het project DuurzaamDoor/Jong Leren Eten wordt € 4,8 mln. overgeheveld vanuit het opdrachtenbudget voor kennisontwikkeling.
– Vanuit het opdrachtenbudget Glastuinbouw (programma Kas als Energiebron) wordt € 2,1 mln. overgeheveld in verband met en bijdrage aan onderzoek dat wordt uitgevoerd door Wageningen Research (WR).
– Diverse andere onderzoeksprogrammeringen die vanuit de LNV-begroting naar met name de bijdrage aan Wageningen Research worden overgeheveld. Het gaat voornamelijk om klimaatmiddelen uit het Programma veehouderij (€ 2,4 mln.), projecten op het gebied van bos, natuur en visstand (€ 2,1 mln.), kennisontwikkeling van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 2,0 mln.) en onderzoeksgelden voor de integrale aanpak van methaan en ammoniak (€ 0,5 mln.).
Opdrachten
Duurzame veehouderij
Deze mutatie betreft hoofdzakelijk de toevoeging van de gereserveerde middelen uit het Klimaatakkoord voor veehouderij aan de begroting van LNV. Het gaat om middelen voor pilots, onderzoeken, experimenten en deskundigheidsbevordering gericht op het reduceren van emissies (€ 4,0 mln.). Daarnaast zijn ook middelen toegevoegd voor verdienmodellen klimaatvriendelijke producten die ingezet worden om veehouders te ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of marktconcepten waarmee zij een verdienmodel kunnen creëren voor hun klimaatvriendelijkere en duurzamere producten (€ 2,0 mln.).
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
De bijstelling van het budget betreft voornamelijk een overheveling van middelen naar het subsidiebudget Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie voor de uitvoering van het programma Kas als Energiebron (€ 2,1 mln.) en de inzet van vrijvallende onderzoeksmiddelen van het programma Kas als Energiebron (€ 3,0 mln.) voor de dekking van knelpunten op de LNV-begroting.
Mestbeleid
Het budget wordt verlaagd met € 11,2 mln. Dit komt voornamelijk door een overheveling van middelen naar de bijdrage aan RVO (€ 7,7 mln.), de bijdrage aan de NVWA (€ 1,7 mln.) en het budget Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie voor de uitvoering van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 2,3 mln.).
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
De verlaging van het onderdeel is een saldo van diverse mutaties, waaronder een overheveling naar het subsidiebudget Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie voor voedselonderzoek door Wageningen Research (€ 9,9 mln.) en voor het programma DuurzaamDoor/Jong Leren Eten (€ 4,8 mln.). Daarnaast worden er middelen aan het budget toegevoegd in verband met het uitvoeren van onderzoek door RIVM voor emissieregistratie (€ 1,5 mln.) en voor het programma AERIUS (€ 1,4 mln.). Ook worden er middelen toegevoegd voor het uitvoeren van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 0,3 mln.).
Bijdragen Baten-lastendiensten
Bijdrage aan RVO
Het budget wordt met € 20,4 mln. verhoogd en bestaat uit diverse mutaties, waaronder:
– Een overheveling vanuit het opdrachtenbudget Mestbeleid voor de uitvoering van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 7,7 mln.).
– Een bijdrage voor de uitvoering van het fosfaatrechtenstelsel (€ 6,0 mln.). Het invoeren van het fosfaatrechtenstelsel heeft geleid tot een groter aantal ingediende bezwaren en beroepszaken dan voorzien. Dit leidt tot hogere uitvoeringskosten voor RVO.
– Een desaldering van de ontvangen leges voor grondkamers, meststoffen, fosfaatrecht en derogatie (€ 3,8 mln.). De ontvangsten worden ingezet voor de uitvoering van deze opdrachten.
– De toevoeging van budget ten behoeve van het Landbouwradennetwerk, dat door RVO wordt uitgevoerd. Het gaat voornamelijk om de loon-en prijsbijstelling vanuit HGIS (€ 0,4 mln.) en een compensatie voor de ontwikkelingen van de euro-dollarkoers (€ 0,6 mln.).
– Een overheveling vanuit artikel 51 Nog onverdeeld voor de implementatie van het Europees, Maritiem, Visserij- en Aquacultuur Fonds (EMVAF) (€ 0,7 mln.).
Toelichting op de ontvangsten
Agroketens
Heden wordt het Fosfaatreductieplan afgerond. Hoewel er enkele rechtszaken resteren, waar mogelijk nog financiële verplichtingen uit voortkomen, worden de ontvangsten die uit de afwikkeling voortkomen (€ 6,0 mln.), in eerste instantie ingezet ten behoeve van de hogere uitvoeringkosten van het fosfaatrechtenstelsel bij RVO. De definitieve afrekening zal geheel gescheiden plaatsvinden tussen het fosfaatreductieplan en het fosfaatrechtenstelsel.
Agentschappen
Deze mutatie betreft de technische verwerking van een correctie als gevolg van de zienswijze van de Algemene Rekenkamer op de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Hierdoor dienen de bedrijfsvoeringskosten op een andere wijze gepresenteerd te worden. Dit leidt ertoe dat de NVWA bij de jaarverantwoording 2019 een hoger eigen vermogen kent dan is toegestaan volgens de Regeling agentschappen. Het eigen vermogen wordt daarom afgeroomd met € 17,7 mln.
Onttrekkingen begrotingsreserves
Deze mutatie bestaat uit een desaldering vanuit de reserve apurement (€ 10,2 mln.) in verband met een technische correctie. Deze correctie leidt tot een ontvangst in 2020 die vervolgens gedesaldeerd is tot een hoger budget voor de uitgaven voor de reserve apurement. Daarnaast is er een ontvangst uit de Begrotingsreserve Landbouw ten behoeve van het sociaal-economisch plan voor de pelsdiersector.
Artikel 12 Natuur en biodiversiteit
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art. 12 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire (4)
Stand 1e suppletoire (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
118.749
0
118.749
66.476
185.225
31.940
11.847
12.508
7.599
Waarvan garantieverplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
Waarvan overige verplichtingen
118.749
0
118.749
66.476
185.225
31.940
11.847
12.508
7.599
Uitgaven
132.901
0
132.901
59.053
191.954
24.000
4.238
4.919
10
Waarvan juridisch verplicht
84%
95%
Subsidies
2.566
0
2.566
0
2.566
0
0
0
0
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
1.061
1.061
0
1.061
0
0
0
0
Natuur en Biodiversiteit op land
702
702
0
702
0
0
0
0
Beheer Kroondomeinen
803
803
0
803
0
0
0
0
Leningen
26.345
0
26.345
0
26.345
0
0
0
0
Leningen rente en aflossing
26.345
26.345
0
26.345
0
0
0
0
Garanties
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Garanties natuur
0
0
0
0
0
0
0
0
Opdrachten
45.678
0
45.678
58.658
104.336
24.109
4.347
4.878
‒ 31
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
11.265
11.265
‒ 456
10.809
0
0
0
0
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
8.510
8.510
‒ 3.579
4.931
‒ 180
0
0
0
Overige stelsel activiteiten
4.095
4.095
‒ 715
3.380
‒ 330
‒ 340
‒ 346
‒ 255
Internationale Samenwerking
3.415
3.415
‒ 81
3.334
0
0
0
0
Natuur en Biodiversiteit op land
11.253
11.253
39.500
50.753
‒ 118
‒ 21
0
0
Caribisch Nederland
623
623
0
623
0
0
0
0
Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit
6.000
6.000
23.576
29.576
24.304
4.558
5.224
224
Regio deals
517
517
413
930
433
150
0
0
Bijdrage aan agentschappen
29.397
0
29.397
‒ 150
29.247
‒ 150
‒ 150
0
0
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
9.818
9.818
0
9.818
0
0
0
0
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
19.579
19.579
‒ 150
19.429
‒ 150
‒ 150
0
0
Bijdrage aan zbo/rwt's
27.276
0
27.276
250
27.526
0
0
0
0
Staatsbosbeheer
27.276
27.276
250
27.526
0
0
0
0
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Caribisch Nederland
0
0
0
0
0
0
0
0
Bijdragen aan (internationale) organisaties
1.639
0
1.639
295
1.934
41
41
41
41
Internationale Samenwerking
1.639
1.639
295
1.934
41
41
41
41
Storting begrotingsreserve
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Begrotingsreserves
0
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
39.656
0
39.656
0
39.656
0
0
0
0
Landinrichtingsrente
31.418
31.418
0
31.418
0
0
0
0
Verkoop gronden
3.933
3.933
0
3.933
0
0
0
0
Overige
4.305
4.305
0
4.305
0
0
0
0
Toelichting op de uitgaven
Opdrachten
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
De verlaging van het budget met € 3,6 mln. wordt veroorzaakt door overhevelingen naar het opdrachtenbudget voor Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie op artikel 11. De overgehevelde middelen zijn bestemd voor de bijdrage aan het RIVM voor de uitvoering van het programma AERIUS.
Natuur en Biodiversiteit op land
Deze mutatie betreft hoofdzakelijk de toevoeging van de middelen uit de Regeerakkoord envelop Natuur en Waterkwaliteit aan de begroting van LNV ten behoeve van het Interbestuurlijk Programma Naar een Vitaal Platteland (€ 40 mln.). Dit ziet op de integrale aanpak van de veranderingsopgaven in het landelijk gebied met als doel een toekomstbestendig landelijk gebied te realiseren. Hierbij is afgesproken om in 15 kansrijke gebieden aan de slag te gaan. Deze gebieden zijn te verdelen in vier categorieën: veenweidegebieden, veedichte gebieden, verduurzaming landbouw gericht op bodem en water en natuur & samenleving.
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
In het Klimaatakkoord zijn middelen gereserveerd voor maatregelen voor veenweidegebieden. Ten behoeve van pilots en onderzoeken in veenweidengebieden is aan de LNV begroting voor 2020 € 26,5 mln. toegevoegd. Deze middelen worden ingezet voor gebiedsgerichte pilots en demo's, voor monitoring en onderzoek om de uitrol van de resultaten van de pilots mogelijk te maken en voor de begeleiding van boeren in veenweidengebieden. Onder deze mutatie valt ook een overheveling naar het subsidiebudget op artikel 11 voor het programma klimaatslim bos, natuur en hout (€ 0,9 mln.).
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 50 Apparaat
Budgettaire gevolgen art. 50 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2)
Vastgestelde begroting (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
126.761
126.761
15.350
142.111
10.606
8.030
4.752
4.351
Uitgaven
126.761
126.761
15.350
142.111
10.606
8.030
4.752
4.351
Personele uitgaven
90.907
90.907
‒ 2.291
88.616
‒ 4.534
‒ 5.313
‒ 7.061
‒ 7.462
waarvan eigen personeel
82.785
82.785
‒ 1.156
81.629
‒ 3.244
‒ 4.023
‒ 5.771
‒ 6.172
waarvan inhuur externen
2.881
2.881
512
3.393
waarvan overige personele uitgaven
5.241
5.241
‒ 1.647
3.594
‒ 1.290
‒ 1.290
‒ 1.290
‒ 1.290
Materiële uitgaven
35.854
35.854
17.641
53.495
15.140
13.343
11.813
11.813
waarvan ICT
3.126
3.126
3.126
waarvan bijdrage aan SSO's
10.418
10.418
10.418
waarvan bijdrage aan SSO /DICTU
12.168
12.168
5.974
18.142
3.605
2.047
547
547
waarvan overige materiële uitgaven
10.142
10.142
11.667
21.809
11.535
11.296
11.266
11.266
Ontvangsten
2.786
2.786
2.786
Toelichting
Personele uitgaven
Het budget voor personele uitgaven worden per saldo structureel verlaagd. Deze verlaging wordt veroorzaakt door een technische herschikking van € 11,0 mln. binnen artikel 50 tussen Personeel en Materieel. Daarnaast is het budget voor personeel door een aantal posten verhoogd. Het gaat onder andere om een bijdrage (€ 3,5 mln.) als compensatie voor de invoering van het Individueel keuzebudget (IKB). Hiervan is € 2,5 mln. overgeheveld vanaf artikel 51 Nog te verdelen en € 1,0 mln. vanaf de begroting van het Ministerie van EZK. Ook zijn er middelen aan het budget toegevoegd uit Regeerakkoord en Klimaatakkoord enveloppes (€ 3,3 mln.) voor overheadkosten. Verder hebben er diverse technische mutaties bij personele uitgaven plaatsgevonden.
Materiële uitgaven
SSO DICTU
Het budget voor SSO DICTU wordt per saldo verhoogd. Deze verhoging betreft voornamelijk het budget voor opdrachten voor Informatie Beveiliging (€ 2,1 mln.) en de overheveling vanuit artikel 51 Nog onverdeeld van de middelen voor de herinrichting van de ICT van LNV/EZK (€ 12,2 mln.). Een deel van deze middelen (€ 6,4 mln.) is overgeheveld naar het apparaatsartikel van het Ministerie van EZK.
Overige materiële uitgaven
Het budget voor overige materiele uitgaven worden per saldo structureel verhoogd. Deze verhoging wordt met name veroorzaakt door een technische herschikking van € 11,0 mln. tussen Personele en Materiele uitgaven binnen artikel 50.
Artikel 51 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen art. 51 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2)
Vastgestelde begroting (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Verplichtingen
209.052
209.052
‒ 52.568
156.484
11.950
16.298
20.897
22.832
Uitgaven
209.052
209.052
‒ 52.568
156.484
11.950
16.298
20.897
22.832
Loonbijstelling
0
0
10.199
10.199
8.581
7.143
6.856
6.722
Prijsbijstelling
2.500
2.500
15.478
17.978
17.516
17.214
17.007
16.996
Onvoorzien
206.552
206.552
‒ 78.245
128.307
‒ 14.147
‒ 8.059
‒ 2.966
‒ 886
Ontvangsten
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstellingstranche 2020 is bij Voorjaarsnota 2020 op artikel 51 Nog onverdeeld geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Onvoorzien
Op het onderdeel Onvoorzien hebben overhevelingen plaatsgevonden naar het Gemeente- en Provinciefonds in het kader van diverse tranches van de Regio Deals. Het gaat om een bijdrage voor de Regio Deals Brainport Eindhoven (€ 30,4 mln.), Parkstad Limburg (€ 13,1 mln.), Zeeland (€ 9,1 mln.) en Bodemdaling Groene Hart (€ 5,0 mln.). Voor de gereserveerde middelen voor de implementatie van het GLB is een kasschuif ingepast vanwege vertraging in de EU-besluitvorming en door het activeren van de ICT investering (€ 11,5 mln.). Ook zijn er vanaf artikel 51 middelen overgeheveld naar de relevante onderdelen op de LNV begroting. Het gaat hier voornamelijk om de middelen voor de herinrichting ICT EZK/LNV (€ 12,2 mln.).
5 Agentschappen
Agentschap NVWA
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NVWA Suppletoire begroting 2020 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
187.900
‒ 28.031
159.869
Omzet overige departementen
96.505
5.680
102.185
Omzet derden
103.113
‒ 2.333
100.780
Rentebaten
‒
‒
‒
Vrijval voorzieningen
‒
‒
‒
Bijzondere baten
‒
16.204
16.204
Totaal baten
387.518
‒ 8.480
379.038
Lasten
Apparaatskosten
371.963
24.095
395.658
Personele kosten
229.689
10.396
240.085
Waarvan eigen personeel
204.712
12.357
217.069
Waarvan inhuur externen
13.802
‒ 3.173
10.628
Waarvan overige personele kosten
11.175
1.212
12.388
Materiële kosten
141.874
13.699
155.573
Waarvan apparaat ICT
300
2.005
2.305
Waarvan bijdrage aan SSO's
48.066
1.467
49.533
Waarvan overige materiële kosten
93.508
10.227
103.736
Rentelasten
98
‒
98
Afschrijvingskosten
15.357
‒ 399
14.958
Materieel
3.175
‒ 399
2.775
Waarvan apparaat ICT
194
‒ 96
98
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten
2.981
‒ 303
2.677
Immaterieel
12.182
12.182
Overige lasten
500
500
Dotaties voorzieningen
500
500
Bijzondere lasten
‒
‒
Totaal lasten
387.518
23.696
411.214
Saldo van baten en lasten
0
‒ 32.176
‒ 32.176
Toelichting
Omzetverantwoording
De Regeling agentschappen en de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2020 laten enige ruimte voor interpretatie ten aanzien van de vraag wat als omzet moederdepartement van een baten-lastenagentschap kan of dient te worden aangemerkt. Het Ministerie van Financiën heeft hiertoe de volgende aanwijzing voor de wijze van presenteren van de omzet moederdepartement afgegeven: De ‘omzet moederdepartement’ dient alleen die bijdragen te omvatten die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten en diensten. De agentschapsparagraaf NVWA is in lijn met deze aanwijzing aangepast.
Omzetcorrectie 2020 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutaties 1e suppletoire begroting
Omzet moederdepartement
‒ 48.044
Omzet overige departementen
‒ 336
Bijzondere baten
16.204
Totaal omzet mutaties
‒ 32.176
Resultaat
‒ 32.176
De volgende bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten worden daaruit verwijderd:
Specificatie omzetcorrectie moederdepartement 2020 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutaties 1e suppletoire begroting
NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT
‒ 11.395
Bijdrage ICT-kosten
‒ 15.400
Bijdrage demping tarieven
‒ 15.868
Voorbereiding Brexit
‒ 2.286
AVG
‒ 2.200
Overig
‒ 895
Totaal
‒ 48.044
De omzetcorrectie overige departementen betreft demping tarieven.
De mutatie bijzondere baten betreft de bijdragen in demping tarieven van het moederdepartement, € 15,9 mln. en overige departementen € 0,3 mln.
Specificatie bijzondere baten 2020 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Mutaties 1e suppletoire begroting
Bijdrage demping tarieven moederdepartement
15.868
Bijdrage demping tarieven overige departementen
336
Totaal
16.204
Toelichting op de baten
Het moederdepartement heeft € 20,0 mln. ter beschikking gesteld voor extra taken, € 5,8 mln. gerelateerd aan de invoering van de nieuwe Europese controleverordening, € 3,2 mln. voor oplossing van de problematiek zoals genoemd in het 2Solve rapport, € 2,9 mln. op het gebied van mest, zowel handhaving fosfaatrechtstelsel als 6de actieprogramma nitraat, € 2,2 mln. voor implementatie AVG, € 4,2 mln. CAO-loonstijging en inflatie en € 1,7 mln. overig.
Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Ontwerpbegroting
187.900
Omzetcorrectie
‒ 48.044
Extra taken
20.013
1e suppletoire begroting
159.869
De omzet overige departementen stijgt met name als gevolg van extra bijdragen VWS, € 0,9 mln. voor extra toezicht op speeltoestellen, € 1,9 mln. CAO-loonstijging en inflatie, € 1,5 mln. doorgeschoven taken uit 2019, dit betreft met name alcohol en tabak en € 1,4 mln. overig.
De omzet derden wordt lager geraamd met name als gevolg van een lager geraamd aantal herinspecties en minder uren voor erkenningonderhoud.
Toelichting op de lasten
Als gevolg van de extra taken nemen de personele kosten toe met € 10,4 mln. en de materiele kosten met € 13,7 mln. In de toename van de materiele kosten is een bedrag van € 2,4 mln. voor extra inhuur practitioners opgenomen, € 4,7 mln. extra voor uitbesteden van werkzaamheden, € 3,5 mln. hogere ICT-kosten, € 1,5 mln. reservering budget PW-medewerkers en € 1,6 mln. overige algemene kosten.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 20..
75.194
‒ 27.119
48.075
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
387.518
‒ 8.480
379.038
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 373.113
‒ 22.643
‒ 395.756
2.
Totaal operationele kasstroom
14.405
‒ 31.123
‒ 16.718
Totaal investeringen (-/-)
‒ 6.100
‒ 1.050
‒ 7.150
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
2.625
0
2.625
3.
Totaal investeringkasstroom
‒ 3.475
‒ 1.050
‒ 4.525
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
‒ 17.736
‒ 17.736
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 14.361
991
‒ 13.370
Beroep op leenfaciliteit (+)
6.100
1.050
7.150
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 8.261
‒ 15.695
‒ 23.956
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3)
77.863
‒ 74.987
2.876
Toelichting
De totale kasstroom is € 75,0 mln. lager. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom 2020 is € 31,1 mln. lager. Dit bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten en afschrijvingskosten.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom 2020 is € 1,0 mln. lager dan begroot, doordat er meer wordt geïnvesteerd in software dan begroot.
Financieringskasstroom
De totale financieringskasstroom 2020 is € 15,7 mln. lager dan begroot. Dit komt met name doordat het eigen vermogen per 31-12-2019 € 17,7 mln. hoger was dan het toegestane maximum. Dit surplus wordt bij Voorjaarsnota afgeroomd. Daarnaast wordt er meer geleend in verband met de investeringen als gevolg van de uitvoering van het IV/ICT verbeterplan. Ten slotte zijn de aflossingen op uitstaande leningen lager dan begroot, doordat in 2019 minder is geleend.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt af met € 75,0 mln. tot € 2,9 mln. Afhankelijk van de liquiditeitsbehoefte van de NVWA zal het moederdepartement in 2020 dotaties doen op het eigen vermogen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2020
2020
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Gemiddelde kostprijs (€/uur)
107,23
107,23
Tarieven
Index 2012 = € 94,07 = 100
113,99
113,99
Omzet per productgroep ( in € mln.)
Handhaven
213,3
223,0
Keuren certificering op afstand
6,7
8,0
Keuren import
12,6
16,2
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten
53,7
72,5
Overig
101,2
59,3
FTE
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)*
2.450
2.599
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur)
1.889/561
2.004/595
Salariskosten per fte
82.831
82.831
Saldo van baten en lasten
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten
0%
‒ 8,50%
Kwaliteit
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen
90%
90%
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)
95%
95%
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
Budgettaire gevolgen Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via NvW, moties en amendementen (2)
Stand vastgestelde begroting 2020 (3=1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5=3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Verplichtingen
36.357
36.357
36.357
Uitgaven
36.357
36.357
36.357
waarvan juridisch verplicht
72%
72%
72%
Programma-uitgaven
36.357
36.357
36.357
Opdrachten
33.594
33.594
33.594
1. Bewaking van dierziekten
19.847
19.847
19.847
2. Bestrijding van dierziekten
10.987
10.987
10.987
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
4. Overig
2.760
2.760
2.760
5. Crisisreserve
0
0
0
Verwacht effect DGF-saldo 2020
2.763
2.763
2.763
Ontvangsten
36.357
36.357
32.755
69.112
Ontvangsten van LNV
10.387
10.387
10.387
Ontvangsten van sector
14.300
14.300
14.300
Ontvangsten van EU
3.910
3.910
3.910
Bijdrage sector crisisreserve
7.760
7.760
7.760
Saldo van de afgesloten rekeningen
32.755
32.755
Toelichting
in 2019 is op de begroting van het Diergezondheidsfonds een positief eindsaldo ontstaan van € 32,8 mln. Dit bedrag betreft het DGF saldo van € 25,9 mln. en de door de sector opgebrachte crisisreserve van € 6,9 mln. Het eindsaldo 2019 wordt bij de 1e suppletoire begroting toegevoegd aan de ontvangsten 2020.
Ontwikkeling DGF-saldo 2020
Met het toevoegen van het eindsaldo 2019 aan het DGF kan ook geraamd worden wat de omvang van het fonds aan het eind van het jaar zal zijn. Hierbij geldt de aanname dat er zich dit jaar geen dierziektecrises zullen voordoen en verder zijn de daadwerkelijk gerealiseerde reguliere uitgaven en ontvangsten van invloed op de ontwikkeling van het saldo. De huidige verwachting is dat de reguliere uitgaven € 2,8 mln. lager zullen uitvallen dan de ontvangsten. Deze vrijvallende middelen zullen na het opmaken van de jaarrekening 2020 aan het DGF-saldo worden toegevoegd bij eerste suppletoire begroting 2021.
Ontwikkeling DGF-saldo 2020 (bedragen x € 1.000)
Eindsaldo 2019
32.755
Verwacht effect op het saldo in 2020
2.763
Verwacht eindsaldo 2020
35.518
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.