Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 20203 BeleidsartikelenArtikel 31 PolitieBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 31 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand Budgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 32 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijdingBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 33Artikel 34 Straffen en BeschermenBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 34 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleidBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 36 Artikel 37 MigratieBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op beleidsartikel 37 4 Niet-beleidsartikelenArtikel 91 Apparaat kerndepartementBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op niet-beleidsartikel 91 Artikel 92 Nog onverdeeldBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op niet-beleidsartikel 92 Artikel 93 GeheimBudgettaire gevolgen van beleidToelichting op niet-beleidsartikel 93 5 Agentschappen5.1 Agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen5.2 Agentschap Immigratie en Naturalisatie Dienst
35 450 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Ontvangen 29 april 2020
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2019‒2020
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting 2020 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2020 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2020.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties eerste suppletoire begroting» gegeven voor zover deze groter zijn dan 5 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van Justitie en Veiligheid zijn geen Coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2 Beleid
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020
Tabel 1 (bedragen x € 1.000)
Artikel
uitgaven
Vastgestelde begroting 2020
13.428.819
belangrijkste suppletoire mutaties
1
Asiel
32, 37, 91
142.912
2
Oda toerekening eerstejaars asielopvang
37
99.332
3
Prognosemodel justitiële ketens (pmj)
32, 34 91
118.334
4
Ondermijning
32
88.000
5
Invulling Taakstelling
92
46.950
6
Dwangsommen IND
37
38.900
7
Rechtsbijstand
32
36.500
8
Loonbijstelling 2020
alle
357.250
9
Prijsbijstelling 2020
92
49.571
10
Kasschuiven
32, 33, 92
24.645
Overige mutaties
‒ 24.708
Stand 1e suppletoire begroting 2020
14.406.505
Toelichting tabel belangrijkste uitgaven
1. Asiel
Als gevolg van de hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verblijfsduur in de asielopvang, loopt de bezetting in het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) op en dit leidt tot meerjarige tegenvallers. Een deel van de kosten van de opvang van eerstejaars asielzoekers uit ontwikkelingslanden wordt toegerekend aan ODA. Ook bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND), zijn er tegenvallers mede in verband met het wegwerken van opgelopen achterstanden. Voorts is het budget van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de Raad voor de rechtspraak (Rvdr) in de jaren 2020-2022 als gevolg van de hogere asielinstroom verhoogd. Daarnaast is er een ramingsbijstelling gedaan van 15 mln. bij Nidos als gevolg van een lagere bezetting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen.
2. ODA toerekening eerstejaars asielopvangDe hogere uitgaven voor de opvang in het eerste jaar van asielzoekers worden conform de bestaande afspraken toegerekend aan ODA en overgeheveld van de begroting van BHOS naar de JenV-begroting.
3. Prognosemodel jusitiële ketens (pmj)Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) geeft de capaciteitsbehoefte aan van de justitiële keten. Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt het budget voor de justitiële ketens in 2020 in totaal met 118,3 mln. verhoogd met een oploop naar 284,3 mln. in 2025. Sommige reeksen bij DJI zijn op het niveau 2022 doorgetrokken.
4. OndermijningBij deze eerste suppletoire begroting is de bij Najaarsnota 2019 toegekende 110 mln. via de eindejaarsmarge toegevoegd aan het budget voor het brede offensief tegen ondermijnende criminaliteit. Daarvan is 22 mln. doorgeschoven naar latere jaren. In 2020 is daarmee 88 mln. beschikbaar. Voor 2021 is het budget verhoogd naar 141 mln. en met ingang van 2022 naar 150 mln. structureel.
5. Invulling TaakstellingVoor de jaren 2020 t/m 2023 was er nog een in te vullen taakstelling opgenomen in de JenV-begroting van 47 mln. per jaar. Thans is deze taakstelling ingevuld door een deel van de prijsbijstellingstranche 2020 in te zetten (15 mln. per jaar), een verlaging van de uitgaven aan externen als onderdeel van de apparaatsuitgaven (5 mln.), diverse afrekeningen met agentschappen en een tweetal ramingsbijstellingen (vreemdelingenbewaring en onrechtmatige detentie).
6. Dwangsommen INDDe kosten voor de dwangsommen bij de IND worden geraamd op 65,4 mln. De dekking van deze kosten wordt voor een bedrag van 39,8 mln. gevonden bij meevallers uit de afrekeningen over 2019 van Nidos en COA, uit het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij COA en een bedrag uit de asielreserve. Het restant van 26,5 mln. wordt door de IND gedekt uit een voorziening van het eigen vermogen.
7. Rechtsbijstand
Vorig jaar zijn bij Najaarsnota middelen aan de begroting van JenV toegevoegd voor de Rechtsbijstand. Door middel van de eindejaarsmarge zijn deze en overige onderuitputting op het rechtsbijstandbudget overgeheveld naar 2020 (63,3 mln.). Een gedeelte van deze middelen wordt door middel van een kasschuif verschoven naar 2021 zodat in 2020 en 2021 jaarlijks 36,5 mln. beschikbaar is voor een tijdelijke toelage voor de sociale advocatuur. Om op het totaal benodigde bedrag van 73 mln. te komen is 9,7 mln. ingepast in het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt.
8. Loonbijstelling 2020De tranche loonbijstelling 2020 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
9. Prijsbijstelling 2020De jaarlijkse prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV- begroting en is ingezet voor de gedeeltelijke invulling van de taakstelling (15 mln.) en voorts via een kasschuif voor een verhoging van het structurele budget voor ondermijning (zie post 4).
10. Kasschuiven
Er is een aantal kasschuiven gedaan van de jaren 2020 tot en met 2025 om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgaven. Het betreft onder ander een kasschuif op een vroegpensioenregeling van de politie (inkoop Max), een kasschuif bij DJI ter dekking van frictiekosten en een kasschuif bij rechtsbijstand voor tijdelijk extra middelen sociale advocatuur. Naast deze grotere kasschuiven bevat deze categorie een drietal kleinere kasschuiven voor verkeershandhaving Openbaar Ministerie, wet normalisering rechtspositie ambtenaren voor de Hoge Raad en de Rvdr en CAO rechterlijke macht.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020
Tabel 2 (bedragen x € 1.000)
Artikel
ontvangsten
Vastgestelde begroting 2020
1.546.443
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Prognosemodel justitiële ketens (pmj)
32, 34
5.189
2
Boeten en Transacties (B&T)
33
‒ 2.839
3
Dekking dwangsommen IND
37
38.900
4
Afrekening Nidos
37
12.490
Overige mutaties
7.717
Stand 1e suppletoire begroting 2020
1.607.900
Toelichting op de belangrijkste ontvangsten
1. Prognosemodel Justitiële KetensDe verwachte ontvangsten zijn in het jaar 2020 per saldo met 5,2 mln. bijgesteld. Deze bijstelling vindt onder andere plaats door een meevaller bij de griffierechten van 12 mln. en een tegenvaller bij CJIB administratiekosten van 6,8 mln. Meerjarig worden er lagere ontvangsten bij griffierechten en lagere ontvangsten bij het CJIB administratiekosten verwacht. Voor de administratiekosten geldt dat de verwachte ontvangsten op basis van het geraamde aantal boetes, gemiddeld tarief en inningspercentage lager zullen uitvallen.
2. Boeten en TransactiesEen tegenvaller in 2020 bij de geraamde ontvangsten uit B&T van 2,8 mln. Bij de B&T-ontvangsten wordt een meerjarige meevaller verwacht die in 2024 oploopt tot circa 43 mln.
3. Dekking dwangsommen INDDiverse ontvangsten, met name afrekeningen 2019 en afroming van het eigen vermogen van COA (boven de 5%) zijn ingezet als dekking voor de verwachte kosten uit hoofde van dwangsommen bij de IND (zie ook toelichting bij de uitgaven).
4. Afrekening NidosDe afrekening Nidos over het jaar 2019 betrof 15 mln. euro. Hiervan is 2,5 mln. ingezet als dekking voor de dwangsommen IND. Het overige deel is terugbetaald aan JenV en wordt ingezet voor invulling taakstelling.
3 Beleidsartikelen
Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
6.263.549
7.000
6.270.549
180.739
6.451.288
172.419
289.425
170.415
170.019
Programma-uitgaven
6.264.396
7.000
6.271.396
180.739
6.452.135
172.419
289.425
170.415
170.019
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
31.2
Bekostiging Politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
5.996.844
7.000
6.003.844
172.670
6.176.514
168.329
284.629
165.362
164.962
Politieacademie
2.929
0
2.929
80
3.009
80
80
80
80
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
23.660
0
23.660
1.159
24.819
2.659
3.059
3.059
2.230
Opdrachten
Taptolken
10.878
0
10.878
281
11.159
282
282
282
282
31.3
Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale Samenwerkingsoperaties
11.172
0
11.172
874
12.046
543
543
593
593
Beheer multisystemen
201.058
0
201.058
2.762
203.820
‒ 2.837
‒ 2.237
‒ 2.287
‒ 1.454
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
828
0
828
23
851
23
23
23
23
Bijdrage medeoverheden
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg
923
0
923
452
1.375
902
602
1.302
1.302
Subsidies
Opsporing
716
0
716
1.602
2.318
1.602
1.602
1.602
1.602
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.714
0
3.714
105
3.819
105
108
108
108
Overige Subsidies
527
0
527
13
540
13
13
13
13
Opdrachten
Providers
9.367
0
9.367
674
10.041
674
676
233
233
Overige Opdrachten
1.780
0
1.780
44
1.824
44
45
45
45
Ontvangsten
12.658
0
12.658
2.466
15.124
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie € 172,7 mln. Dit bedrag betreft hoofdzakelijk de toekenning aan loonbijstelling 2020 voor ad 171,7 mln. Het restant is een saldo van enkele kleine mutaties.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
1.552.858
0
1.552.858
80.605
1.633.463
80.068
36.566
29.078
37.742
Apparaatsuitgaven
28.861
0
28.861
955
29.816
2.233
2.236
1.671
1.674
32.1
apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personele uitgaven
25.648
0
25.648
956
26.604
2.234
2.237
1.672
1.672
waarvan eigen personeel
24.880
0
24.880
956
25.836
2.257
2.260
1.694
1.694
waarvan externe inhuur
768
0
768
0
768
‒ 23
‒ 23
‒ 22
‒ 22
Materiele uitgaven
3.213
0
3.213
‒ 1
3.212
‒ 1
‒ 1
‒ 1
2
waarvan ict
1.390
0
1.390
0
1.390
0
0
0
0
waarvan sso's
63
0
63
2
65
2
2
2
2
waarvan overig materieel
1.760
0
1.760
‒ 3
1.757
‒ 3
‒ 3
‒ 3
0
Programma-uitgaven
1.523.997
0
1.523.997
79.650
1.603.647
77.835
34.330
27.407
36.068
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
26.420
0
26.420
781
27.201
1.181
1.181
1.181
1.181
Bureau Financieel Toezicht
7.467
0
7.467
206
7.673
192
192
192
192
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
511
0
511
14
525
15
15
15
15
Juridisch Loket
25.729
0
25.729
761
26.490
761
761
761
761
Overige Subsidies
133
0
133
3
136
3
3
3
3
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
11.724
0
11.724
‒ 1.273
10.451
‒ 1.468
‒ 1.959
‒ 1.959
‒ 1.959
Toevoegingen rechtsbijstand
390.363
0
390.363
43.714
434.077
43.720
7.225
853
4.441
Mediation in Strafrecht
1.029
0
1.029
32
1.061
32
32
32
32
Overige Opdrachten
418
0
418
12
430
12
12
12
12
32.3
Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Autoriteit Persoonsgegevens
18.535
0
18.535
542
19.077
542
542
542
543
College voor de Rechten van de Mens
7.248
0
7.248
312
7.560
311
313
213
213
College Gerechtelijk Deskundigen
1.746
0
1.746
48
1.794
45
47
47
47
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.287
0
5.287
164
5.451
166
166
166
166
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
765
0
765
25
790
25
25
25
25
Bijdrage medeoverheden
Raad voor de rechtspraak
1.023.527
0
1.023.527
35.571
1.059.098
32.559
26.036
25.613
30.685
Overige Bijdrage medeoverheden
1.000
0
1.000
‒ 972
28
28
28
0
0
Subsidies
Rechtspleging
468
0
468
14
482
14
14
14
14
Wetgeving
1.561
0
1.561
‒ 305
1.256
‒ 305
‒ 305
‒ 305
‒ 305
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
15
0
15
0
15
0
0
0
0
Overige Opdrachten
51
0
51
1
52
2
2
2
2
Ontvangsten
168.850
0
168.850
12.000
180.850
13.000
‒ 39.000
‒ 36.000
‒ 38.000
waarvan Griffierechten
159.753
0
159.753
12.000
171.753
13.000
‒ 39.000
‒ 36.000
‒ 38.000
waarvan Overig
9.097
0
9.097
0
9.097
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand € 43,7 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties:
– het budget toevoegingen rechtsbijstand is verhoogd met 63,3 mln. door toekenning van de eindejaarsmarge. Deze middelen zijn in 2019 niet tot betaling gekomen;
– kasschuif Rechtsbijstand. In de TK-brief (kamerstuk 31 753 nr. 182, Tijdelijk extra middelen sociale advocatuur van 15/11/2019) is opgenomen dat er voor 2020 en 2021 jaarlijks 36,5 mln. beschikbaar is gesteld voor een tijdelijke toelage voor de sociale advocatuur. Om op het totaal benodigde bedrag van 73 mln. te komen is 9,7 mln. ingepast in het meerjarige programmabudget voor de stelselherziening. Om dit te bewerkstelligen is een kasschuif binnen het budget van de rechtsbijstand verwerkt.;
– toekenning 7,2 mln. aan loonbijstelling 2020.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak (Rvdr) € 35,6 mln.
– toekenning loonbijstelling 28,1 mln. ;
– een hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verbijfsduur in de asielopvang leidt tot tegenvallers bij de rechtspraak met betrekking tot asiel. Als gevolg hiervan is het budget Rvdr verhoogd met 8,7 mln.;
– het restant saldo betreft enkele kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 12 mln. Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) is de verwachting dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht hoger zal uitvallen dan eerder was geraamd.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
816.616
46.100
862.716
139.323
1.002.039
166.174
175.797
173.802
165.464
Apparaatsuitgaven
535.469
0
535.469
41.109
576.578
21.402
20.696
19.531
18.773
33.1
apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personele uitgaven
445.090
0
445.090
36.859
481.949
20.064
19.358
18.193
17.435
waarvan eigen personeel
403.479
0
403.479
36.002
439.481
20.202
19.498
18.331
17.572
waarvan externe inhuur
40.176
0
40.176
816
40.992
‒ 178
‒ 180
‒ 178
‒ 177
waarvan overig personeel
1.435
0
1.435
41
1.476
40
40
40
40
Materiele uitgaven
90.379
0
90.379
4.250
94.629
1.338
1.338
1.338
1.338
waarvan ict
8.609
0
8.609
1.632
10.241
400
400
400
400
waarvan sso's
32.569
0
32.569
2.618
35.187
938
938
938
938
waarvan overig materieel
49.201
0
49.201
0
49.201
0
0
0
0
Programma-uitgaven
281.147
45.600
326.747
98.214
424.961
144.772
155.101
154.271
146.691
Waarvan juridisch verplicht
98%
100%
33.2
Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.534
0
7.534
208
7.742
208
208
208
208
Regeling Uitstapprogramma's prostituees
2.538
0
2.538
70
2.608
70
42
42
42
Overige Bijdrage medeoverheden
934
0
934
26
960
26
26
26
26
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.642
0
3.642
90
3.732
90
80
80
80
Keurmerk Veilig Ondernemen
394
0
394
10
404
10
0
0
0
Regeling Uitstapprogramma's prostituees
1.535
0
1.535
38
1.573
38
38
38
38
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
166
0
166
4
170
4
0
0
0
Overige Subsidies
1.051
0
1.051
26
1.077
26
26
26
26
Opdrachten
Overige Opdrachten
53
0
53
1
54
3
3
3
3
33.3
Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
NFI
72.537
0
72.537
1.600
74.137
1.706
1.722
1.722
1.722
Bijdrage medeoverheden
BES Caribisch deel van het Koninkrijk
4.721
0
4.721
2.265
6.986
130
130
130
130
FIU.Nederland
6.674
0
6.674
184
6.858
178
178
178
178
Aanpak ondermijning
53.738
0
53.738
87.423
141.161
141.229
149.139
149.428
149.428
Overige Bijdrage medeoverheden
12.428
0
12.428
2.287
14.715
1.446
1.445
345
346
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
651
0
651
18
669
18
16
16
16
Overige Subsidies
2.080
500
2.580
1.053
3.633
1.053
1.053
1.053
1.053
Opdrachten
Schadeloosstellingen
19.512
0
19.512
0
19.512
0
0
0
0
Keten Informatie Management
5.422
0
5.422
187
5.609
48
48
48
48
Onrechtmatige Detentie
7.040
0
7.040
‒ 4.000
3.040
‒ 4.000
‒ 4.000
‒ 4.000
‒ 4.000
Gerechtskosten
33.580
0
33.580
564
34.144
3.995
494
494
494
Verkeershandhaving OM
20.281
0
20.281
‒ 2.654
17.627
‒ 1.854
4.268
4.265
‒ 3.235
Afpakken
2.272
0
2.272
63
2.335
62
58
58
58
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
13.037
0
13.037
0
13.037
0
0
0
0
Overige Opdrachten
858
45.100
45.958
166
46.124
151
11
11
11
Garanties
Faillissementscuratoren
761
0
761
19
780
19
19
19
19
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten
7.708
0
7.708
8.566
16.274
116
97
81
0
Ontvangsten
1.252.175
0
1.252.175
‒ 2.839
1.249.336
7.667
18.502
29.495
43.235
waarvan Afpakken
384.360
0
384.360
0
384.360
0
0
0
0
waarvan Boeten en Transacties
854.815
0
854.815
‒ 2.839
851.976
7.667
18.502
29.495
43.235
waarvan Overig
13.000
0
13.000
0
13.000
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht.
Toelichting op beleidsartikel 33
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Personele – en materiële uitgaven € 41,1 mln.
Dit bedrag omvat o.a. de volgende posten:
• toekenning van 15,3 mln. aan loonbijstelling 2020;
• een bedrag van 11,5 mln. ter compensatie van de incidentele uitgaven die zijn gemoeid met de invoering van het individueel keuzebudget (IKB);
• diverse mutaties die bij elkaar optellen tot een bedrag van 7,8 mln. voor de uitvoering van de aanbevelingen van de Commissie Hoekstra, zoals personele- en ict-kosten die samenhangen met de wet verplichte ggz (WvGGZ);
• een overheveling van middelen ad. 2,5 mln. voor de kosten van gerechtelijke brieven;
• een bedrag van 2 mln. voor de uitvoering van de Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (wet USB);
• een aantal kleine mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € 87,4 mln.
• het budget voor de bestrijding van georganiseerde ondermijnende criminaliteit is verhoogd met 110 mln. door toekenning van de eindejaarsmarge. De middelen die eind 2019 beschikbaar zijn gesteld zullen in 2020 en verdere jaren tot besteding komen;
• om in de juiste jaren dekking te hebben voor kosten voor het brede offensief tegen ondermijnende criminaliteit is een bedrag van 22 mln. van 2020 naar latere jaren overgeheveld. In 2020 is hiervoor 88 mln. beschikbaar. Voor 2021 is het budget verhoogd naar 141 mln. en met ingang van 2022 naar 150 mln. structureel;
• het restsaldo betreft enkele mutaties die betrekking hebben op de middelen die beschikbaar zijn gesteld in het Regeerakkoord.
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten vervolging en berechting MH17-verdachten € 8,4 mln.Vanuit de eindejaarsmarge is een deel toegevoegd aan het budget voor de vervolging en berechting van MH17-verdachten conform de afspraak dat de onbestede middelen beschikbaar blijven voor het MH-17 budget. Het betreft de onderuitputting van de jaren 2018 en 2019.
Mutaties ontvangsten Er is sprake van een tegenvaller op het onderdeel boeten en transacties van 2,8 mln. in 2020. Meerjarig doet een oplopende meevaller voor tot circa 43 mln. in 2024.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
2.755.868
0
2.755.868
193.676
2.949.544
232.325
356.952
351.124
349.985
Apparaatsuitgaven
170.744
0
170.744
13.574
184.318
7.714
3.345
3.123
3.111
34.1
apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personele uitgaven
133.332
0
133.332
13.004
146.336
6.976
2.670
2.448
2.436
waarvan eigen personeel
127.503
0
127.503
12.878
140.381
6.896
2.589
2.367
2.355
waarvan externe inhuur
4.545
0
4.545
90
4.635
44
45
45
45
waarvan overig personeel
1.284
0
1.284
36
1.320
36
36
36
36
Materiele uitgaven
37.412
0
37.412
570
37.982
738
675
675
675
waarvan ict
13.999
0
13.999
‒ 25
13.974
238
238
238
238
waarvan sso's
14.864
0
14.864
410
15.274
411
411
411
411
waarvan overig materieel
8.549
0
8.549
185
8.734
89
26
26
26
Programma-uitgaven
2.585.124
0
2.585.124
180.102
2.765.226
224.611
353.607
348.001
346.874
Waarvan juridisch verplicht
99%
99%
34.2
Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
3.481
0
3.481
‒ 41
3.440
‒ 121
‒ 108
‒ 108
‒ 108
Bijdrage ZBO's/RWT's
Integriteit en Kansspelen
491
0
491
‒ 477
14
‒ 480
‒ 482
‒ 482
‒ 482
Bijdrage medeoverheden
Integriteit en Kansspelen
398
0
398
‒ 375
23
‒ 375
‒ 300
‒ 300
‒ 300
Overige Bijdrage medeoverheden
1.939
0
1.939
‒ 60
1.879
‒ 60
0
0
0
Subsidies
Integriteit en kansspelen
1.462
0
1.462
‒ 426
1.036
‒ 426
‒ 430
‒ 430
‒ 430
Overige Subsidies
4.044
0
4.044
100
4.144
105
105
105
105
Opdrachten
Integriteit en kansspelen
996
0
996
953
1.949
956
1.262
1.262
1.262
Overige Opdrachten
2.577
0
2.577
0
2.577
0
0
0
0
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen
1.044.031
0
1.044.031
93.775
1.137.806
114.779
141.713
138.159
138.293
DJI-Forensische zorg
864.027
0
864.027
70.546
934.573
88.635
178.651
177.366
175.336
CJIB
120.437
0
120.437
3.939
124.376
1.796
1.974
2.007
2.151
Bijdrage ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
148.276
0
148.276
4.990
153.266
4.303
4.228
4.216
4.216
Leger des Heils
23.573
0
23.573
‒ 355
23.218
‒ 349
648
648
648
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
73.183
0
73.183
2.961
76.144
2.977
1.970
1.970
1.970
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
1.125
0
1.125
‒ 569
556
‒ 569
‒ 569
‒ 569
‒ 569
Bijdrage medeoverheden
Terugdringen recidive
0
0
0
3.500
3.500
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
2.478
0
2.478
0
2.478
0
0
0
0
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
4.279
0
4.279
112
4.391
112
113
113
113
Terugdringen recidive
0
0
0
1.000
1.000
0
0
0
0
Toezicht en behandeling
591
0
591
‒ 129
462
‒ 54
16
16
16
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
1.400
0
1.400
362
1.762
236
166
166
166
Overige Subsidies
2.023
0
2.023
40
2.063
40
41
41
41
Opdrachten
Forensische zorg
3.138
0
3.138
0
3.138
0
0
0
0
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
10.304
0
10.304
‒ 7.299
3.005
271
271
271
271
Terugdringen recidive
12.952
0
12.952
‒ 7.786
5.166
‒ 4.586
390
390
390
Overige Opdrachten
3.124
0
3.124
386
3.510
193
193
193
193
34.4
Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
6.877
0
6.877
2.425
9.302
265
2.116
1.809
2.133
Slachtofferhulp Nederland
34.009
0
34.009
892
34.901
141
‒ 606
‒ 606
‒ 606
Subsidies
Perspectief Herstelbemiddeling
1.696
0
1.696
47
1.743
47
39
39
39
Opdrachten
Slachtofferzorg
11.014
0
11.014
‒ 2.242
8.772
‒ 3.659
‒ 3.659
‒ 3.660
‒ 3.660
Schadefonds Geweldsmisdrijven
22.380
0
22.380
911
23.291
‒ 405
6.937
6.553
7.010
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
3.876
0
3.876
0
3.876
0
0
0
0
34.5
Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd
141.641
0
141.641
12.968
154.609
19.829
18.762
18.765
18.809
Bijdrage ZBO's/RWT's
LBIO
1.821
0
1.821
408
2.229
42
42
42
42
Halt
11.975
0
11.975
339
12.314
331
18
‒ 82
‒ 282
Bijdrage medeoverheden
BES Voogdijraad
1.092
0
1.092
29
1.121
29
29
29
29
Overige Bijdrage medeoverheden
1.212
0
1.212
903
2.115
903
34
34
34
Subsidies
Subsidies jeugdbescherming
2.044
0
2.044
54
2.098
54
56
56
56
Overige Subsidies
3.403
0
3.403
‒ 86
3.317
65
241
241
241
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
1.901
0
1.901
‒ 1.529
372
‒ 233
‒ 33
‒ 32
‒ 32
taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.892
0
3.892
0
3.892
0
0
0
0
Toezicht en behandeling - jeugd
2.104
0
2.104
‒ 282
1.822
‒ 282
‒ 282
‒ 282
‒ 282
Overige Opdrachten
3.858
0
3.858
118
3.976
101
61
61
61
Ontvangsten
87.635
0
87.635
‒ 3.861
83.774
‒ 3.934
‒ 14.176
‒ 14.191
‒ 14.201
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
Eigen personeel € 12,9 mln.
– toekenning van 4,4 mln. aan loonbijstelling 2020;
– 5,7 mln. om de eenmalige hoge kosten voor het invoeren van een individueel keuzebudget (IKB) te compenseren;
– een aantal kleine mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen DJI € 164,3 mln.(gevangeniswezen (GW) € 93,8 mln. en Forensische zorg (FZ) € 70,5 mln.)
– toekenning van 54,3 mln. aan loonbijstelling 2020 (GW 26,1 mln. en FZ 28,2 mln.) ;
– het budget bij DJI wordt in 2020 met 104,8 mln. (GW 62,4 mln en FZ 42,4 mln) verhoogd op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
– het restant betreft een aantal kleine mutaties.
Opdrachten Uitvoeringskostenketenregie tenuitvoerlegging € -7.3 mln.Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan 5 mln., zoals de toekenning van 2 mln. USB (uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen) gelden aan het OM.
Opdrachten Terugdringen recidive € -7,8 mln.Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties waaronder een mutatie van 3,2 mln. voor Visie Gevangeniswezen.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage agentschappen DJI-Jeugd € 13 mln.
– op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) is het budget justitiële jeugdinrichtingen verhoogd met 9,4 mln.;
– het restant saldo betreft kleine mutaties zoals de toegekende loonbijstelling 2020 voor 3,9 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met 3,8 mln.Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) worden de ontvangsten CJIB administratiekosten verlaagd met 6,8 mln. in 2020. Het restant betreft een aantal kleine mutaties.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
266.427
0
266.427
232
266.659
4.337
4.410
4.410
4.410
Programma-uitgaven
266.427
0
266.427
232
266.659
4.337
4.410
4.410
4.410
Waarvan juridisch verplicht
85%
92%
36.2
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen
319
0
319
11
330
11
11
11
11
Bijdrage ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
28.847
0
28.847
1.898
30.745
1.498
1.498
1.498
1.498
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
169.693
0
169.693
2.927
172.620
2.930
2.930
2.930
2.930
Overige Bijdrage medeoverheden
26.951
0
26.951
‒ 2.216
24.735
386
465
465
465
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.257
0
1.257
34
1.291
34
35
35
35
Nationaal Veiligheids Instituut
1.266
0
1.266
16
1.282
16
16
16
16
Overige Subsidies
2.426
0
2.426
299
2.725
299
299
299
299
Opdrachten
Project NL-Alert
5.465
0
5.465
‒ 1.000
4.465
‒ 1.000
‒ 1.000
‒ 1.000
‒ 1.000
NCSC
8.730
0
8.730
‒ 820
7.910
0
0
0
0
Overige Opdrachten
8.593
0
8.593
‒ 1.212
7.381
‒ 133
‒ 140
‒ 140
‒ 140
36.3
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
12.880
0
12.880
295
13.175
296
296
296
296
Ontvangsten
2.000
0
2.000
0
2.000
0
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Toelichting op beleidsartikel 36
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
1.236.560
0
1.236.560
285.029
1.521.589
306.758
143.421
131.217
109.756
Programma-uitgaven
1.236.560
0
1.236.560
285.029
1.521.589
306.758
143.421
131.217
109.756
Waarvan juridisch verplicht
99%
99%
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
414.386
0
414.386
91.500
505.886
78.438
32.057
‒ 774
‒ 825
DJI - Vreemdelingenbewaring
81.720
0
81.720
‒ 1.749
79.971
‒ 1.721
‒ 1.704
‒ 1.704
‒ 1.704
Bijdrage ZBO's/RWT's
COA
606.348
0
606.348
202.180
808.528
230.998
120.500
145.141
123.731
NIDOS - opvang
88.452
0
88.452
‒ 12.331
76.121
‒ 12.355
‒ 12.365
‒ 12.378
‒ 12.378
Subsidies
Vluchtingenwerk Nederland
9.884
0
9.884
280
10.164
280
281
281
281
Overige Subsidies
1.696
0
1.696
9
1.705
9
9
9
9
Opdrachten
Programma Keteninformatisering
5.332
0
5.332
85
5.417
85
85
85
85
Versterking vreemdelingenketen
3.105
0
3.105
566
3.671
6.536
65
65
65
37.3
Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning
7.983
0
7.983
1.820
9.803
1.820
1.821
221
221
Subsidies
REAN-regeling
5.743
0
5.743
142
5.885
142
142
142
142
Overige Subsidies
3.055
0
3.055
75
3.130
75
75
75
75
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
8.856
0
8.856
2.452
11.308
2.451
2.455
54
54
Ontvangsten
3.000
0
3.000
53.341
56.341
1.991
0
0
0
Budgetflexibiliteit
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2020 is 99% van de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingenImmigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € 91,5 mln. Deze post bestaat uit de volgende mutaties:
– een hoger dan verwachte asielinstroom en het wegwerken van de voorraad leidt tot tegenvallers bij de IND. Als gevolg hiervan is het budget IND verhoogd met 44,3 mln;
– de kosten voor de dwangsommen IND in 2020 worden voor een deel gedekt uit een voorziening van het eigen vermogen van de IND (26,5 mln.). De totale kosten in 2020 zijn geraamd op 65,4 mln. Een bedrag van 38,9 mln. wordt toegevoegd aan het budget van de IND. De dekking hiervan wordt gevonden bij meevallers uit de afrekeningen over 2019, uit het eigen vermogen van het COA en de asielreserve;
– toekenning 9,4 mln. aan loonbijstelling 2020;
– het restant betreft kleine mutaties.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) € 202,2 mln.
– als gevolg van de hoger dan verwachte asielinstroom en een oplopende verblijfsduur in de asielopvang loopt de bezetting in het COA op. Om de hogere kosten te dekken is het budget bij het COA voor 2020 verhoogd met 97 mln. Structureel komt er 46 mln. bij;
– de hogere uitgaven voor de opvang van eerstejaarsasielzoekers worden conform de bestaande afspraken toegerekend aan ODA (Official Development assistance). Dat wil zeggen dat ruim 99 mln. van de extra opvangkosten in 2020 wordt gedekt door een bijdrage van de begroting BHOS naar de JenV- begroting. Structureel draagt BHOS 70 mln. extra bij;
– toekenning 11 mln. aan loonbijstelling 2020;
– er vindt een overboeking plaats van 5,5 mln. naar het gemeentefonds op basis van het Faciliteitenbesluit opvangcentra. Dit besluit voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA zijn ingeschreven
– het restant betreft kleine mutaties.
Nidos-opvang € -12,3 mln.
– de ramingsbijstelling van 15 mln. bij Nidos vloeit voort uit een lagere bezetting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
– het saldo betreft de toekenning 2,7 mln. aan loonbijstelling 2020.
37.3 TerugkeerOpdrachten Vreemdelingen vertrek € 2,5 mln.Ten behoeve van DT&V (Dienst Terugkeer & Vertrek) is het budget met 8 mln. verhoogd. Op artikel 37 is 2,4 mln. verwerkt bij de programma-uitgaven vreemdelingen vertrek en 1,6 mln. is toegevoegd aan de bijdrage aan DJI -Dienst Vervoer en Ondersteuning voor activiteiten in het kader van terugkeer en vertrek.Op artikel 91 is 4 mln. verwerkt op DT&V-apparaatsuitgaven
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 53,3 mln. Dit betreft de afrekening Nidos over het jaar 2019 voor 15 mln. Hiervan is 2,5 mln. ingezet als dekking voor de dwangsommen IND. Het overige deel (12,5 mln.) is terugbetaald aan JenV en wordt ingezet voor invulling taakstelling. Daarnaast betreft het afromen eigen vermogen van het COA (22,8 mln.) en de inzet van het asielreserve (12,2 mln.). Het restant betreft enkele kleine mutaties.
4 Niet-beleidsartikelen
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 91 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
446.713
0
446.713
41.854
488.567
16.751
17.237
13.351
13.388
Apparaatsuitgaven
448.044
0
448.044
41.854
489.898
16.751
17.237
13.351
13.388
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
303.175
0
303.175
33.693
336.868
13.704
13.969
9.977
10.076
waarvan eigen personeel
267.905
0
267.905
31.807
299.712
14.007
14.486
10.944
11.043
waarvan externe inhuur
33.442
0
33.442
1.835
35.277
‒ 347
‒ 561
‒ 1.012
‒ 1.012
waarvan overig personeel
1.828
0
1.828
51
1.879
44
44
45
45
Materiele uitgaven
144.869
0
144.869
8.161
153.030
3.047
3.268
3.374
3.312
waarvan ict
21.650
0
21.650
5.071
26.721
‒ 47
‒ 47
‒ 35
‒ 35
waarvan sso's
88.097
0
88.097
2.463
90.560
1.013
1.445
1.533
1.533
waarvan overig materieel
35.122
0
35.122
627
35.749
2.081
1.870
1.876
1.814
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Ontvangsten
20.125
0
20.125
350
20.475
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven 91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 41,9 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
– toekenning van loonbijstelling 2020 van 11,4 mln.;
– 10,9 mln. voor het invoeren van een individueel keuzebudget (IKB) ter compensatie van de eenmalige hoge kosten;
– 11,6 mln. aan interne problematiek die JenV oplost door toepassing van diverse specifieke verdeelsleutels;
– het restant bevat vele mutaties kleiner dan 5 mln.
Artikel 92 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 92 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
32.402
0
32.402
55.728
88.130
15.235
33.735
81.703
‒ 23.956
Uitgaven
32.402
0
32.402
56.228
88.630
15.235
33.735
81.703
‒ 23.956
92.1
Nog onverdeeld
32.402
0
32.402
56.228
88.630
15.235
33.735
81.703
‒ 23.956
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat betekent dat sommige budgettaire toevoegingen en taakstellingen eerst hier worden geboekt en later toegedeeld worden aan de relevante artikelen. Ten laste van artikel 92 kunnen geen uitgaven worden gedaan. Uitgaven en verantwoording zijn altijd gekoppeld aan één van de overige artikelen. Zo worden bijvoorbeeld de jaarlijkse loonbijstelling en prijsbijstelling eerst op dit artikel geboekt en vervolgens verdeeld over de betreffende beleids- en apparaatsartikelen. De loonbijstellingstranche 2020 is volledig verdeeld over de loongevoelige artikelen van de JenV-begroting. De prijsbijstellingstranche 2020 is gedeeltelijk ingezet voor invulling van de nog openstaande taakstelling – die eveneens op dit artikel opgenomen was - en verder via een kasschuif structureel toegevoegd aan het budget voor de ondermijning (zie ook de toelichting bij belangrijkste beleidsmatige mutaties). Op dit artikel zijn ook diverse kasschuiven verwerkt waardoor er meerjarig een grillig verloop van de jaarlijkse mutaties ontstaat. De mutatie in 2020 ad 55,7 mln. is het saldo-effect van bovenstaande mutaties.
Artikel 93 Geheim
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 93 (bedragen x € 1.000)
Ontwerp-begroting 2020 (1)
Mutaties via ISB, NvW, moties en amende-menten (2)
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Art.nr.
Verplichtingen
3.048
0
3.048
0
3.048
0
0
0
0
Programma-uitgaven
3.048
0
3.048
0
3.048
0
0
0
0
93.1
Geheim
3.048
0
3.048
0
3.048
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 93
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
5 Agentschappen
5.1 Agentschap Dienst Justitiële Inrichtingen
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI eerste suppletoire begroting 2020 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
2.191.252
175.565
2.366.817
Omzet overige departementen
0
0
Omzet derden
57.400
57.400
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
2.248.652
175.565
2.424.217
Lasten
Apparaatskosten
1.221.446
124.695
1.346.141
- Personele kosten
1.097.045
123.475
1.220.520
- Waarvan eigen personeel
936.298
117.213
1.053.511
- Waarvan externe inhuur
130.000
6.262
136.262
- Waarvan overige personele kosten
30.747
30.747
Materiële kosten
124.401
1.220
125.621
- Waarvan apparaat ICT
54.396
1.220
55.616
- Waarvan Bijdrage aan SSO's
29.057
29.057
- waarvan overige materiële kosten
40.948
40.948
Materiele programmakosten
963.358
50.870
1.014.228
Rentelasten
0
0
Afschrijvingskosten
21.001
21.001
- Materieel
16.043
16.043
- waarvan apparaat ICT
10.000
10.000
- waarvan overige materiele afschrijvingskosten
6.043
6.043
- Immaterieel
4.959
4.959
Overige lasten
42.847
42.847
- Dotaties voorzieningen
42.847
42.847
- Bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
2.248.652
175.565
2.424.217
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2020
269.532
269.532
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.248.652
175.565
2.424.217
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 2.246.824
‒ 175.565
‒ 2.422.389
2.
Totaal operationele kasstroom
1.828
1.828
3a
Totaal investeringen (-/-)
‒ 30.535
‒ 30.535
3b
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
10.000
10.000
3.
Totaal investeringkasstroom
‒ 20.535
‒ 20.535
4a
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 25.000
‒ 25.000
4b
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
‒
‒
4a
Aflossingen op leningen (-/-)
‒
‒
4b
Beroep op leenfaciliteit (+)
‒
‒
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 25.000
‒ 25.000
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4)
225.825
‒
225.825
Toelichting
Het verschil tussen de begroting 2020 en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loonbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
5.2 Agentschap Immigratie en Naturalisatie Dienst
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND eerste suppletoire begroting 2020 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
415.176
91.500
506.676
Omzet overige departementen
0
0
Omzet derden
55.950
4.000
59.950
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
471.126
95.500
566.626
Lasten
Apparaatskosten
385.693
56.600
442.293
- Personele kosten
320.000
52.711
372.711
- Waarvan eigen personeel
264.000
50.649
314.649
- Waarvan externe inhuur
49.000
‒ 938
48.062
- Waarvan overige personele kosten
7.000
3.000
10.000
Materiële kosten
65.693
3.889
69.582
- Waarvan apparaat ICT
2.500
1.500
4.000
- Waarvan Bijdrage aan SSO's
53.193
2.500
55.693
- waarvan overige materiële kosten
8.000
‒ 111
7.889
Materiele programmakosten
65.000
38.900
103.900
Rentelasten
50
50
Afschrijvingskosten
20.383
20.383
- Materieel
2.500
2.500
- waarvan apparaat ICT
1.500
1.500
- waarvan overige materiele afschrijvingskosten
1.000
1.000
- Immaterieel
15.383
15.383
Overige lasten
0
0
- Dotaties voorzieningen
0
0
- Bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
471.126
95.500
566.626
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2020
77.225
77.225
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
471.126
95.500
566.626
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 450.743
‒ 95.500
‒ 546.243
2.
Totaal operationele kasstroom
20.383
20.383
3a
Totaal investeringen (-/-)
‒ 2.890
‒ 2.890
3b
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
‒
3.
Totaal investeringkasstroom
‒ 2.890
‒ 2.890
4a
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒
‒
‒
4b
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
‒
‒
‒
4a
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 10.000
‒ 10.000
4b
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.890
2.890
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 7.110
‒ 7.110
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4)
87.608
‒
87.608
Toelichting
De omzet moederdepartement (€ 91,5 mln.) neemt toe vanwege de bijdrage voor hogere productie door de hogere instroom. Bij de omzet derden nemen de leges toe als gevolg van de stijging van de instroom.
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.