Amendement : Amendement van het lid Van Raan over hogere tarieven voor andere reisklassen dan de laagste reisklasse en privéjets
35 205 Wijziging van de Wet belastingen op milieugrondslag (Wet vliegbelasting)
Nr. 13
                   AMENDEMENT VAN HET LID VAN RAAN
            
Ontvangen 11 maart 2020
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel B, wordt artikel 77 als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. bij toepassing van artikel 73, eerste lid, onderdeel a:
1°. € 90,000 per passagier in de laagste reisklasse;
2°. € 200,000 per passagier in de overige reisklassen;.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt «€ 3,850» vervangen door «€ 15,400».
3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt «€ 1,925» vervangen door «€ 7,700».
4. Na het tweede lid worden twee leden ingevoegd, luidende:
2a. Bij op voordracht van Onze Ministers vast te stellen algemene maatregel van bestuur
                              worden regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop voor de toepassing van de
                              tarieven, genoemd in het eerste lid, onderdeel a, de reisklasse wordt vastgesteld.
                           
2b. In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, bedraagt bij toepassing van artikel
                              73, eerste lid, onderdeel a, het tarief per passagier € 600,000 indien het vliegtuig
                              een startgewicht heeft van meer dan 20.000 kilogram en plaats biedt aan minder dan
                              19 passagiers.
                           
Toelichting
               
De Wet vliegbelasting is een veel te kleine stap in de goede richting. De voorgestelde
                  tarieven in dit wetsvoorstel zullen weinig mensen aanzetten tot het kiezen van een
                  meer duurzaam vervoersmiddel en zijn bovendien slechts een zeer beperkte weergave
                  van de daadwerkelijke maatschappelijke kosten van het vliegverkeer.
               
Indien alle milieuschade en belastingvoordelen zouden worden doorberekend in de prijs,
                  dan zou een gemiddeld vliegticket circa 63% duurder zijn dan nu het geval is. De indieners
                  van dit amendement stellen daarom voor om de tarieven flink op te schroeven.
               
Naast de belasting op vliegtickets zijn aanvullende maatregelen nodig om de luchtvaartsector
                  weer binnen de grenzen van het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier
                  te brengen. Te denken valt aan o.a. een heffing op kerosine, een scherp CO2-budget voor de luchtvaartsector, het extra belasten van veelvliegers en het uit de
                  markt halen van slots. Tezamen zullen deze maatregelen moeten resulteren in een stevige
                  krimp van het aantal vliegbewegingen.
               
Dit amendement regelt een hoger tarief voor passagiers die in andere reisklassen reizen
                  dan de laagste reisklasse alsmede dat voor passagiers van vliegtuigen van meer dan
                  20 ton en minder dan 19 passagiers een hoger tarief geldt. De indieners van dit amendement
                  beogen daarmee het gebruik van privéjets extra te belasten.
               
De vaststelling van de reisklasse voor de toepassing van deze tariefdifferentiatie
                  zal worden uitgewerkt in het Uitvoeringsbesluit belastingen op milieugrondslag. Ten
                  slotte regelt dit amendement dat de tarieven voor vracht omhoog gaan.
               
Van Raan
Indieners
- 
              
                  Indiener
 L. van Raan, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen | 
|---|---|---|
| VVD | 32 | Tegen | 
| PVV | 20 | Tegen | 
| CDA | 19 | Tegen | 
| D66 | 19 | Tegen | 
| GroenLinks | 14 | Tegen | 
| SP | 14 | Tegen | 
| PvdA | 9 | Tegen | 
| ChristenUnie | 5 | Tegen | 
| 50PLUS | 4 | Tegen | 
| PvdD | 4 | Voor | 
| DENK | 3 | Tegen | 
| SGP | 3 | Tegen | 
| FVD | 2 | Tegen | 
| Van Haga | 1 | Tegen | 
| Van Kooten-Arissen | 1 | Voor | 
