Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
35 368 Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met de implementatie van de onderdelen van richtlijn (EU) 2018/1972 die betrekking hebben op toegangsregulering in geval van replicatiebelemmeringen, het overstappen van telecomaanbieder en het vorderen van inlichtingen ten behoeve van een geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken
Nr. 5 VERSLAG
Vastgesteld 13 februari 2020
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van
haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen en de gemaakte opmerkingen
tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging
over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
INHOUDSOPGAVE
Blz.
I.
ALGEMEEN DEEL
2
1.
Gefaseerde implementatie Telecomcode
2
2.
Toegangsregulering in geval van replicatiebelemmeringen
2
2.1.
Artikel 61, derde lid, van de Telecomcode
2
2.2.
Nederlandse situatie
3
2.3.
Toegang tot kabels binnen gebouwen of tot het eerste punt van samenkomst
3
3.
Overstappen
3
3.1.
De Telecomcode en de Nederlandse situatie
3
3.2.
Maatregelen met betrekking tot overstappen
4
3.2.1.
Waarborgen voor een efficiënt en eenvoudig overstapproces
4
3.2.2.
Schriftelijkheidsvereiste
4
4.
Geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken
5
4.1.
Artikel 22 van de Telecomcode
5
4.2.
Nederlandse situatie
5
5.
Advies en consultatie
5
5.1.
Internetconsultatie
5
5.1.1.
Overstappen
5
II.
ARTIKELSGEWIJZE DEEL
5
Artikel I, Onderdeel B
5
Artikel 7.2c
6
III.
TRANSPONERINGSTABEL
6
I. ALGEMEEN DEEL
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel.
In algemene zin verwelkomen deze leden de verdere harmonisatie van regelgeving inzake
telecommunicatie in de interne markt, ter bevordering van de mededinging en het gelijke
speelveld tussen verschillende landen. Zij hebben hier nog enkele vragen over.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel.
Zij hebben hierover enkele vragen en opmerkingen.
De leden van de GroenLinks-fractie zijn tevreden met de wijzigingen van de Telecommunicatiewet.
Deze leden zien het belang in van een goedkoop en snel netwerk met een breed bereik
voor elke Nederlander, waarbij het mogelijk is makkelijk te kunnen overstappen tussen
providers. Zij verwachten dat de implementatie van deze wetswijziging positieve gevolgen
gaat hebben voor de kwaliteit die de telecomsector levert.
1. Gefaseerde implementatie Telecomcode
De leden van de GroenLinks-fractie vinden het opmerkelijk dat het advies van de Afdeling
advisering van de Raad van State om in de memorie van toelichting in te gaan op het
belang van een afzonderlijke implementatie voor de onderdelen van het Europees wetboek
voor elektronische communicatie (hierna: Telecomcode) is genegeerd. Kan de regering
uitleggen waarom na dit advies geen wijzigingen zijn aangebracht in paragraaf 2 van
de memorie van toelichting?
2. Toegangsregulering in geval van replicatiebelemmeringen
2.1. Artikel 61, derde lid, van de Telecomcode
De leden van de VVD-fractie kunnen zich vinden in de intentie van de wetswijziging
met betrekking tot dit punt, namelijk het vergroten van de concurrentie op de markt
voor eindgebruikers. Wel hebben deze leden enkele vragen ten aanzien van de uitvoerbaarheid
en consequenties van het voorstel. Kan de regering toelichten welke gevolgen deze
keuze eventueel zou kunnen hebben voor kleinere aanbieders in de markt, voor wie,
gezien de relatief hoge kosten van het aanleggen van een netwerk, de impact van toegangsregulering
groter is dan voor grotere aanbieders? Op welke wijze verhoudt dit zich tot de connectiviteitsdoelstellingen
voor buitengebieden, waar kleinere aanbieders vaak actief zijn? Welk afwegingskader
zal worden gehanteerd bij het beoordelen van het opleggen van dergelijke toegangsverplichtingen,
dit in het licht van de reserveringen ten aanzien van proportionaliteit zoals die
zijn opgenomen in de Telecomcode?
De leden van de GroenLinks-fractie zijn voorstander van de nieuwe toegangsregulering
in geval van belemmeringen voor het aanleggen van een nieuw elektronische communicatienetwerk
of netwerkelementen (replicatie), welke volgt uit de Telecomcode. Deze leden vinden
het van belang dat er voldoende prikkels zijn voor aanbieders met een eigen netwerk
om een concurrerende markt te creëren. Wanneer aantoonbaar is dat replicatie economische
gezien inefficiënt of fysiek onuitvoerbaar is, dan zal concurrentie via dezelfde apparatuur
plaats moeten vinden. In zo’n situatie zullen andere aanbieders gebruik mogen maken
van de bestaande netwerken.
2.2. Nederlandse situatie
De leden van de VVD-fractie wijzen op het feit dat kenmerkend voor de Nederlandse
telecommarkt het bestaan van een feitelijk «duopolie» is, met twee landelijk dekkende
netwerken. In beantwoording op eerdere vragen (Kamerstuk 21501–33, nr. 706) is aangegeven dat, hoewel er ook andere mogelijkheden voor het opleggen van toegangsverplichtingen
zijn, de extra reguleringsoptie ingevolge de Telecomcode «extra zekerheden om de concurrentie
te waarborgen» biedt. Kan de regering ingaan op de onderlinge verhouding tussen de
extra reguleringsopties ingevolge de Telecomcode en de reeds bestaande mogelijkheden
daartoe, bijvoorbeeld op basis van het besluit van de Autoriteit Consument en Markt
(ACM) ten aanzien van de regulering van KPN en VodafoneZiggo? Welke consequenties
voor deze verhouding kan een uitspraak in de lopende procedure bij het College van
Beroep voor het bedrijfsleven op deze verhouding hebben? Biedt de Telecomcode ook
voldoende handvatten voor het opstellen van regelgeving ten aanzien van het vaststellen
van prijzen voor gebruik van het netwerk van concurrenten?
2.3. Toegang tot kabels binnen gebouwen of tot het eerste punt van samenkomst
De leden van de VVD-fractie wijzen erop dat het beoordelen van de mogelijkheid tot
replicatie in individuele gevallen een arbeidsintensief proces kan zijn. Kan de regering
aangeven in hoeverre deze wijze van werken verschilt ten opzichte van de huidige wijze
en of de ACM over voldoende capaciteit beschikt om binnen een redelijke termijn een
oordeel te geven over de fysieke mogelijkheden voor replicatie?
3. Overstappen
3.1. De Telecomcode en de Nederlandse situatie
De leden van de VVD-fractie verwelkomen de vergemakkelijking van het overstapproces
die de Telecomcode met zich meebrengt, zeker gezien de gevolgen voor de concurrentie
op de telecommarkt die het feit dat overstappen relatief beperkt gebeurt met zich
meebrengt. Deze leden hebben hier nog enkele vragen over.
Kan de regering aangeven in hoeverre het maatregelenpakket dat nu voorligt een oplossing
biedt voor de vaakst voorkomende overstapdrempels? Welk effect verwacht de regering
dat het voorliggende maatregelenpakket zal sorteren? Wordt het effect van het voorliggende
maatregelenpakket gemonitord? Wanneer wordt hierover aan de Kamer gerapporteerd? Op
welke wijze voorziet het pakket in het bieden van een oplossing voor veelgenoemde
overstapdrempels zoals gebrek aan inzicht in de prijsverschillen? Hoe verhoudt de
wetswijziging zich tot de zelfreguleringsafspraak om vanaf de zomer van dit jaar voormalige
klanten zes maanden toegang tot hun oude e-mailadres te bieden? Op welke wijze zal
de naleving hiervan worden gemonitord?
De leden van de CDA-fractie wijzen erop dat het wetsvoorstel gericht is op zelfregulering
waar dat kan en regelgeving, via een algemene maatregel van bestuur (AMvB), wanneer
zelfregulering niet werkt. Hoe denkt de regering dat deze zelfregulering in de praktijk
zal uitpakken? Is haar verwachting dat met dit wetsvoorstel «slamming», waar behalve
consumenten ook veel (mkb-)ondernemers mee te maken hebben, effectief kan worden aangepakt,
of zijn daarvoor wellicht nog aanvullende maatregelen nodig? Graag ontvangen deze
leden een toelichting hierop.
De leden van de GroenLinks-fractie steunen de gedachte achter dit wetsvoorstel om
het voor klanten makkelijker te maken om over te stappen binnen de telecommunicatie
markt. Deze leden vinden het van belang dat er voldoende concurrentie binnen de markt
is, zodat de beste kwaliteit voor de consument geboden kan worden. Daarbij verwachten
zij dat deze wetswijziging een positief effect op de concurrentiepositie van kleinere
telecom bedrijven binnen de sector zal hebben. Het is van belang dat klanten vrijheid
ervaren in hun keuze voor een telecombedrijf en niet vast komen te zitten bij een
bedrijf, doordat zij het als te veel moeite ervaren om over te stappen naar een andere
aanbieder.
3.2. Maatregelen met betrekking tot overstappen
De leden van de VVD-fractie zijn verheugd dat dit wetsvoorstel voorziet in een grondslag
om regels te stellen voor «e-mailforwarding» bij het overstappen van consumenten naar
een andere telecomaanbieder. De regering geeft hierbij aan dat uit consumentenonderzoek
is gebleken dat het gebrek aan «e-mailforwarding» een belangrijke overstapdrempel
is. Deze leden vragen de regering welke overstapdrempels er nog meer bestaan en hoe
de regering deze drempels van plan is weg te nemen.
3.2.1. Waarborgen voor een efficiënt en eenvoudig overstapproces
De leden van de VVD-fractie steunen het voorstel om abonnees die willen overstappen
naar een andere aanbieder te ontzorgen door middel van een overstapservice. Het is
voor de concurrentie en een goede werking van de markt van belang dat de mobiliteit
onder consumenten zo min mogelijk drempels kent. Deze leden vragen de regering met
betrekking tot de overstapservice wie de kosten van deze overstapservice draagt, hoe
de kosten worden verdeeld en of de regering het wenselijk acht dat deze kosten kunnen
worden doorberekend aan de consument. Indien dit laatste niet het geval is, vragen
zij aan de regering hoe zij wilt voorkomen dat de kosten van de overstapservice worden
doorberekend aan de consument.
De leden van de VVD-fractie vragen de regering of zij kan aangeven wat de inschatting
is ten aanzien van de mogelijke technische aanpassingen die vereist zijn om te voldoen
aan de zelfreguleringsafspraak om te voorkomen dat bij een overstap de dienstverlening
voor langer dan één dag onderbroken zal worden? Op welke wijze wordt dit gemonitord?
Op welke termijn kan de AMvB worden verwacht waarin wordt vastgelegd in welke gevallen
het aanbieden van een overstapservice verplicht zal worden?
3.2.2. Schriftelijkheidsvereiste
De leden van de VVD-fractie hechten veel waarde aan het voorkomen van «slamming» door
telefonische acquisitie. Deze leden verwelkomen daarom de inzet naar aanleiding van
de motie-Weverling/Paternotte (Kamerstuk 24 095, nr. 429) om ook een schriftelijkheidsvereiste voor kleinzakelijke ondernemers wettelijk mogelijk
te maken. Zij hebben hier geen aanvullende vragen over.
4. Geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken
4.1. Artikel 22 van de Telecomcode
De leden van de GroenLinks-fractie vinden dat iedereen overal in Nederland recht heeft
op de mogelijkheid tot kwalitatief goed en snel internet. Deze leden zien dan ook
de meerwaarde van het uitvoeren van geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische
communicatienetwerken. Zij verwachten dat op basis van deze onderzoeken er tot nieuwe
inzichten gekomen kan worden, welke leiden tot een beter communicatienetwerk.
4.2. Nederlandse situatie
De leden van de VVD-fractie verwelkomen de inzet van de regering op het verbeteren
van de digitale connectiviteit. Het in kaart brengen van de netwerkkwaliteit in Nederland
kan hier een bijdrage aan leveren. Ten aanzien van de Nederlandse situatie met betrekking
tot het geografische onderzoek naar het bereik van de elektronische communicatienetwerken
hebben deze leden nog enkele vragen. Kan de regering aangeven op welke termijn het
desbetreffende onderzoek zal worden afgerond en op welke termijn de resultaten openbaar
toegankelijk zullen zijn? Op welke wijze wordt bedrijfsgevoelige informatie hierbij
beschermd?
5. Advies en consultatie
5.1. Internetconsultatie
5.1.1. Overstappen
De leden van de GroenLinks-fractie vinden het nuttig dat een grondslag wordt geboden
voor de mogelijkheid om nadere regels over «e-mailforwarding» op te kunnen stellen.
Deze leden vinden het wenselijk dat «e-mailforwarding» voor ten minste zes maanden
wordt aangeboden, zoals in het wetsvoorstel wordt beschreven. Dit beleid helpt bij
een klantvriendelijke overdracht van de inbox van de klant naar een nieuw e-mailadres.
Om dit gemak te bevorderen zou het voor klanten handig zijn dat de zender van een
doorgestuurde email geïnformeerd wordt over de overdracht van de inbox. Graag zouden
deze leden zien dat de overdragende aanbieder de mogelijkheid aan de klant biedt om
de zender te informeren over deze forwardloop en te vermelden wat het nieuwe e-mailadres
van de klant is.
II. ARTIKELSGEWIJZE DEEL
Artikel I, Onderdeel B
De leden van de CDA-fractie wijzen erop dat in artikel 6.3, achtste lid, is vastgelegd
dat de ACM geen verplichtingen kan opleggen, wanneer daardoor de uitrol van «nieuwe
netwerken» in het gedrang komt. Hoe definieert de regering «nieuwe netwerken»? Wordt
daarbij ook rekening gehouden met netwerken in het buitengebied met een lange terugverdientijd?
En interpreteert de regering nieuwe netwerken altijd als «nieuwe aanleg», of vallen
hier bijvoorbeeld ook forse renovatiewerkzaamheden aan kleinere lokale en regionale
netwerken onder waar in feite sprake is van een «nieuw» netwerk?
Artikel 7.2c
De leden van de CDA-fractie wijzen erop dat in artikel 7.2c, tweede lid, onderdeel
c een verbod op het misbruiken van het overstapproces is opgenomen. Onder het vertragen
en misbruiken van het overstapproces wordt onder andere verstaan «slamming, het onjuist
of onvolledig informeren van de abonnee door een van de betrokken aanbieders of het
tegenwerken of ontmoedigen van de overstap door de overdragende aanbieder, waardoor
het vertrouwen van abonnees in het overstapproces wordt ondergraven». Welke vormen
van misbruik vallen nog meer onder dit verbod of is de eerdergenoemde opsomming in
de memorie van toelichting limitatief? Maakt het wetsvoorstel het doeltreffend tegengaan
van agressieve retentie- of terugwinacties in de ogen van de Staatssecretaris voldoende
mogelijk?
III. Transponeringstabel
De leden van de VVD-fractie hechten grote waarde aan het voorkomen van additionele,
nationale regels bovenop regelgeving die in Europees verband is overeengekomen. Kan
de regering een volledig overzicht geven in de vorm van een tabel, waarin duidelijk
wordt wat per onderdeel van de Telecomcode de nationale beleidsvrijheid betreft (voor
zover dit niet uit de Transponeringstabel volgt) en waarin ook duidelijk wordt of
er sprake is van «zogeheten» koppen bovenop Europese regelgeving?
De voorzitter van de commissie, Diks
De adjunct-griffier van de commissie, Nieuwerf
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L.I. Diks, voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat -
Mede ondertekenaar
L. Nieuwerf, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.