Lijst van vragen : Lijst van vragen over tweede voortgangsrapportage Belastingdienst 2019 (Kamerstuk 31066-533)
2019D49050 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Staatssecretaris van
Financiën van 30 oktober 2019 inzake Tweede voortgangsrapportage Belastingdienst 2019
(kamerstuk 31 066, nr. 533) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
Nr
Vraag
Bijlage
1
Kunnen de wervingsopgaven en de wervingsrealisaties voor de laatste jaren gegeven
worden? Wat verklaart het verschil?
2
Waarom is voor een goede sturing goede managementinformatie en risicomanagement nodig?
En hoe komt de Belastingdienst tot de realisatie van een samenhangende aanpak van
risicomanagement en managementinformatie?
3
Waarom heeft de Belastingdienst gekozen voor een termijn van vijf jaar waarin de aanslagen
inkomstenbelasting en online aangiften digitaal opvraagbaar zijn?
4
Wanneer hebben alle ondernemers naar verwachting hun nieuwe btw-nummer? Waarom heeft
dit zolang moeten duren? Welke lessen kunnen hier uit getrokken worden?
5
Wat wordt verstaan onder het terugbrengen van de technische schuld?
6
Wat zijn de prognoses voor het behalen van de gestelde wervingsopgaven in nieuwe medewerkers
de komende jaren?
7
Welke correspondentie wordt er vanaf november 2019 niet meer zichtbaar op Mijnbelastingdienst?
Geldt dit ook voor de aangiften en de beschikkingen? Blijft deze correspondentie wel
bewaard en terug te vinden voor de Belastingdienst? Wat als een belastingplichtige
kwade trouw verweten wordt?
8
Waarom is er nog geen indicatorenmodel toeslaggerechtigden? Op welke wijze zou zo'n
model kunnen bijdragen aan een beoordeling van het handelen van de Belastingdienst
inzake het terugvorderen van toeslagen?
Onderzoeksrapport Onderbouwing tweede voortgangsrapportage
9
Welke verbeteringen kunnen wat de Auditdienst Rijk (ADR) betreft worden aangebracht
in de voortgangsrapportages om deze inzichtelijker te maken?
Onderzoeksrapport Onderbouwing tweede voortgangsrapportage
10
Welke informatietechnische verbeteringen zijn te benoemen ten opzichte van de vorige
voortgangsrapportage en welke zijn niet verbeterd?
Onderzoeksrapport Onderbouwing tweede voortgangsrapportage
11
Waarom kan nog geen toelichting worden gegeven op het uitblijven van uitleg over het
hernieuwde uitstel van het indicatorenmodel toeslagen? Valt dit samen met de politieke
afwikkeling van de toeslagenaffaire?
Onderzoeksrapport Onderbouwing tweede voortgangsrapportage
12
Op welke manier wordt uitvoering gegeven aan het advies om de definities met betrekking
tot de prestatie-indicatoren goed op elkaar af te stemmen?
Onderzoeksrapport Onderbouwing tweede voortgangsrapportage
13
Wat verandert er aan de mate van horizontaal toezicht in het jaarplan 2020 ten opzichte
van de voortgangsrapportage/jaarplan 2019?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
14
Hoeveel mensen hebben niet voor 1 juli bericht gehad over hun aangifte en wat was
de oorzaak?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
15
Welke maatregelen zijn er genomen om achterstanden in de bezwaarschriften tijdig af
te handelen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
16
Waarom gaan de zwaardere inspanningen op het gebied van bezwaarschriften ten koste
van ander werk? En voor welke werkzaamheden geldt dit?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
17
Is voldoende geschikt personeel voorhanden om het achterstallige ICT-onderhoud uit
te voeren of zal aanspraak moeten worden gemaakt op externe inhuur?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
18
Welke ethische aspecten van het werk worden in de opleiding van nieuwe medewerkers
nu sterker benadrukt ten opzichte van vorig jaar in het licht van de toeslagenaffaire?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
19
Welke voorwaarden worden er gesteld aan het bureau dat het onderzoek moet gaan doen
naar de cultuur binnen de Belastingdienst?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
20
Op welke manier wordt geborgd dat de externe klankbordgroep onafhankelijk kan opereren?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
21
Kunt u de personeelsmonitor van de Belastingdienst naar de Kamer sturen? Zo nee, waarom
niet?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
22
Hoe heeft het aantal fte zich over de jaren heen ontwikkeld? Welke afdelingen hebben
significant meer mensen aan het werk gekregen en welke zijn juist afgeslankt?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
23
Hoe kan de teruggang in medewerkers van 29.650 in 2019 naar 29.450 in 2020 worden
verklaard gezien de constatering dat de Belastingdienst het wervingsproces intensiveert?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
24
Kunt u het minder goede verloop van het bestrijden van systeemfraude toelichten?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
25
Welke knelpunten bestaan in telefonische beantwoording? Zijn er groepen vragen die
structureel niet of niet snel worden behandeld en hoe wordt hiernaar gehandeld om
dit te verbeteren?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
26
Hoe verhoudt de uitstroom zich tot de instroom en is nieuwe uitstroom een belemmering
voor goede opleiding van instroom van nieuwe medewerkers? Wat wordt gedaan om uitstroom
van ervaren medewerkers te voorkomen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
27
Hoeveel aangiften van particulieren zijn er «uitgeworpen» na de automatische selectie?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
28
Hoeveel aangiften van particulieren zijn er materieel onderzocht na uitwerping?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
29
Hoeveel is er aan naheffing opgelegd en binnengehaald bij particulieren?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
30
Hoe was de verdeling van de aangiften na de automatische selectie over de verschillende
risicocategorieën?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
31
Hoeveel aangiften van particulieren zijn van categorie 2 naar 1 verplaatst en nog
onderzocht?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
32
Wat is de reden dat er meer aangiften voor 1 juli zijn ontvangen? Is er minder vaak
uitstel aangevraagd, zijn er meer belastingplichtigen of zijn er ook nog andere redenen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
33
Kunnen de bereikbaarheidscijfers voor de BelastingTelefoon voor elke maand in de laatste
2 jaar gegeven worden, afgezet tegenover het doel?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
34
Hoeveel aangiften van mkb-ondernemers zijn er «uitgeworpen» na de automatische selectie?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
35
Hoeveel aangiften van mkb-ondernemers zijn er materieel onderzocht na uitwerping?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
36
Hoeveel is er aan naheffing opgelegd en binnengehaald bij mkb-ondernemers?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
37
Hoe was de verdeling van de aangiften na de automatische selectie over de verschillende
risicocategorieën?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
38
Hoeveel aangiften van mkb-bedrijven zijn van categorie 2 naar 1 verplaatst en nog
onderzocht?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
39
Hoeveel aangiften van grote ondernemingen zijn er «uitgeworpen» na de automatische
selectie?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
40
Hoeveel aangiften van grote ondernemingen zijn er materieel onderzocht na uitwerping?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
41
Hoeveel is er aan naheffing opgelegd en binnengehaald bij grote ondernemingen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
42
Hoe was de verdeling van de aangiften na de automatische selectie over de verschillende
risicocategorieën?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
43
Hoeveel aangiften van grote ondernemingen zijn van categorie 2 naar 1 verplaatst en
nog onderzocht?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
44
Wat zijn de meest gehoorde klachten over de (dienstverlening van de) Belastingdienst
voor mkb’ers? Kan een top tien gegeven worden? Welke stappen worden gezet om deze
klachten weg te nemen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
45
Hoeveel klantcontacten hebben er plaatsgevonden tussen de Belastingdienst en ondernemers
en tussen de Belastingdienst en tussenpersonen (graag uitgesplitst naar het mkb en
het grote bedrijfsleven)?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
46
Hoeveel bezwaren zijn er door mkb-ondernemers ingediend en hoelang was de gemiddelde
reactietijd?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
47
Bij hoeveel burgers is een terugvordering van toeslagen groter dan € 1.000 noodzakelijk
geweest?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
48
Hoeveel burgers is in onderzoeken naar onterecht aangevraagde toeslagen opzet of grove
schuld verweten?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
49
In hoeveel gevallen is het strafrecht ingezet bij niet-georganiseerde toeslagfraude?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
50
Hoeveel mensen betalen belastingschuld, of toeslagschuld terug via loonbeslag?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
51
Hoeveel mensen moeten kinderopvangtoeslag terugbetalen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
52
Hoeveel mensen moeten huurtoeslag terugbetalen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
53
Hoeveel mensen moeten zorgtoeslag terugbetalen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
54
Hoeveel mensen maken geen gebruik van huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag, terwijl
ze daar wel recht op hebben?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
55
Hoeveel mensen hebben bezwaar gemaakt tegen het stopzetten van een toeslag? Hoe snel
kregen zij antwoord? Welk deel van de bezwaren is gegrond verklaard?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
56
Hoeveel mensen hebben een betalingsregeling vanwege toeslagenschuld?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
57
Hoeveel mensen krijgen boetes vanwege een toeslagschuld? Hoe wordt de hoogte van de
boete bepaald? Hoe hoog is de boeterente voor hen? Hoeveel mensen krijgen geen persoonlijke
betalingsregeling en is dit allemaal vanwege opzet of grove schuld of bestaan hier
ook andere gronden voor?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
58
Zorgt het alleen naar boven bijstellen van het inkomen door de Belastingdienst en
niet het naar beneden bijstellen er niet voor dat mensen te weinig toeslag ontvangen
dan waar ze recht op hebben?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
59
Door welke afdeling binnen de Belastingdienst zijn de vergrijpboetes aan een mogelijke
facilitator opgelegd?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
60
Hoeveel rulings (in absolute en relatieve zin) zijn tot op heden afgewezen en om welke
redenen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
61
Hoeveel grote ondernemingen en hoeveel mkb-ondernemingen hebben een ruling aangevraagd?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
62
Hoe wordt de effectiviteit van de extra gelden voor de FIOD en het bestrijden van
witwassen gemonitord en geëvalueerd?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
63
Wat zijn de grootste ervaren knelpunten in het tegengaan van ondermijnende criminaliteit
vanuit de Belastingdienst? Welke stappen worden er gezet om deze knelpunten weg te
nemen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
64
Wat zijn de grootste ervaren knelpunten in het tegengaan van witwassen vanuit de Belastingdienst?
Welke stappen worden er gezet om deze knelpunten weg te nemen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
65
Om welke redenen vindt uitstroom van personeel hoofdzakelijk plaats?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
66
Welke doelen zijn er voor de jaren tot 2025 gesteld in de meerjarige personeelsplanning?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
67
Wordt het cultuurveranderingsprogramma hoofdzakelijk gericht op de bestuurlijke top
of is het overige personeel hier ook bij betrokken?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
68
Waarom is voor een top-downprincipe als top-200-bijeenkomsten gekozen? Hoe gaat de
wens tot cultuurverandering bij andere werknemers terechtkomen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
69
Door welke ervaring en vanwege welke redenen moet de aanpak gewijzigd worden?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
70
Op welke manier wordt de aanpak voor de ontwikkeling van managementinformatie en risicomanagement
gewijzigd?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
71
Kunt u een uitgebreide toelichting geven op het programma Leiderschap en Cultuur?
Hoe is dit programma vormgegeven? Wat is het doel van het programma? Op basis waarvan
is het programma vormgegeven?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
72
Hoe ziet de ontwikkeling in key performance indicators (kpi’s) eruit? Blijft de Belastingdienst
ambitieuze doelen stellen om zo te komen tot een steeds hogere realisatie van kpi’s
wat de strategie en de missie ten goede komt?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
73
Hoe kan het grote verschil in percentage worden verklaard in de norm en de realisatie
in het aantal afgehandelde bezwaren binnen de Awb-termijn?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
74
Welke stappen worden gezet om dit te verbeteren?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
75
Waarom wordt het doel bij «Percentage aangiften inkomensheffingen» en «vennootschapsbelasting
tijdig ontvangen» niet gehaald? Welke stappen worden gezet om dit te verbeteren?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
76
Waarom is gekozen voor een toeslagschuld van € 500 als indicator voor het succes van
de toekenning van toeslagen? Hoeveel betalingsregelingen worden aangevraagd voor deze
bedragen en geeft dit aanleiding om deze grens lager te stellen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
77
Wat is de reden van het hoge aantal ernstige productieverstoringen?
Voortgangsrapportage Belastingdienst
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.