Memorie van toelichting : Herdruk Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
35 350 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota).
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING (TWEEDE SUPPLETOIRE BEGROTING 2019)
Vergaderjaar 2019‒2020
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,F.B.J Grapperhaus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
3. De Beleidsartikelen
31 Politie32 Rechtspleging en rechtsbijstand33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding34 Straffen en beschermen36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid37 Migratie
4. De niet-beleidsartikelen
91 Apparaat kerndepartement92 Nog Onverdeeld93 Geheim
5. De agentschappen
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
1 Leeswijzer
Dit is de tweede suppletoire begroting 2019 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2019 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2020).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2019» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
2 OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETOIRE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Tabel 1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2019
Vastgestelde begroting 2019
12.899.909
Stand 1e suppletoire begroting 2019
13.653.103
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2020)
1)
Kasschuif ondermijningsbestrijdingsfonds (B12)
33
‒ 64.920
2)
Kasschuif MH-17
33
9.900
3)
Hogere bezetting DJI GW
34
10.921
4)
Frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen
34, 92
52.500
5)
Huisvesting DJI
34
12.061
6)
Kasschuif frictiekosten DJI -gevangeniswezen
34
‒ 47.801
7)
Meevaller WSNP en Wbtv
92
20.463
Najaarsnota 2019
8)
Extra middelen stroomstootwapens
31
25.000
9)
Extra middelen bewaken en beveiligen
31
10.000
10)
Meevaller Rechtsbijstand
32
‒ 15.000
11)
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
34
25.000
12)
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
37
‒ 24.300
13)
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)
37
20.600
14)
Asiel
37
19.379
15)
Afrekening derdenrekening
37
12.084
16)
Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust
91
‒ 12.000
17)
Invulling taakstelling
92
38.100
18)
Extra middelen aanpak ondermijning
92
110.000
19)
Extra middelen rechtsbijstand
92
60.000
Overige mutaties
‒ 66.261
Stand 2e suppletoire begroting 2019
13.848.829
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. Kasschuif ondermijningsfonds (B12) Betreft een verdeling van de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over drie jaar, op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners.
2. Kasschuif MH-17 Er is een kasschuif gedaan van de jaren 2020 tot en met 2023 naar 2019 ter dekking van de in 2019 benodigde middelen ten behoeve van (de voorbereiding van) het proces rondom de vervolging en berechting van de MH-17 verdachten.
3. Hogere bezetting DJI gevangeniswezenHet budget van DJI verhoogd met € 10,9 mln. om de verwachte kosten bij Dienst Justitiële Inrichtingen te dekken die voortkomen uit de hogere bezetting bij het gevangeniswezen.
4. Frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingenDeze mutatie betreft een bijdrage voor de frictiekosten (personeel en gebouw) die gepaard gaan met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen van DJI (Kamerstukken II, 2018/19, 28 741-53).
5. Huisvesting DJIDit betreft een correctie op voorgaande jaren van € 12,1 mln. op het huisvestingsbudget van DJI vanwege een in het verleden toegepaste korting bij de gebruikersvergoedingen.
6. Kasschuif frictiekosten DJI-gevangeniswezenOm in de juiste jaren dekking te hebben voor de frictiekosten DJI is er een kasschuif gedaan van € -47,8 mln. in 2019 naar de jaren 2020 tot en met 2024.
7. Meevaller WSNP en WbtvHet totaalbedrag € 20,5 mln. is opgebouwd uit de mutaties Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP, € 19,7 mln.) en Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv, € 0,8 mln.). In de Wsnp vergoedingensystematiek wordt er van uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013–2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. De uitvoeringskosten Wbtv zijn lager dan begroot, hierdoor resteert een eenmalige meevaller van circa € 0,8 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek. Zie ook ontvangsten.
8. Extra middelen stroomstootwapensHet Kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het Kabinet maakt als onderdeel daarvan € 25 mln. vrij voor de invoering van het stroomstootwapen ten behoeve van de uitrusting van agenten, naast de € 5 mln. incidenteel die het kabinet bij voorjaarsnota beschikbaar heeft besteld voor de financiering van het stroomstootwapen.
9. Extra middelen bewaken en beveiligenHet kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het kabinet maakt als onderdeel daarvan € 10 mln. vrij voor een aanvullende impuls voor het stelsel van het bewaken en beveiligen ter verlichting van de druk op basispolitiezorg.
10. Meevaller RechtsbijstandBij de rechtsbijstand wordt een meevaller van circa € 15 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit het te verwachten aantal afgegeven toevoegingen (circa € 5 mln.); de vertraging van de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8,5 mln.) en een kleine meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 1,5 mln.). Samen met de € 45 mln. die het kabinet extra beschikbaar stelt voor Rechtsbijstand en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.
11. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) Bij DJI, het onderdeel forensische zorg, wordt dit jaar meer zorg geleverd dan in de begroting was verwacht. Dit wordt binnen JenV gefinancierd uit onderuitputting op de uitgaven en meevallers op de ontvangsten.
12. Immigratie- en Naturalisatiedienst ( IND) Bij de IND doet zich een per saldo meevaller voor van € 24,3 mln. Deze meevaller van 24,3 mln. is een combinatie van een hogere productie die moet worden bekostigd van 12,7 mln. (een tegenvaller) en een meevaller van 37 mln. als gevolg van een aanpassing van de kostprijzen IND. Deze wijziging in de kostprijs IND is mogelijk omdat de gerealiseerde kosten bij IND lager zijn gebleken dan de kostprijzen.
13. Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) De bezetting bij het COA is hoger dan in de begroting is verwacht. In de begroting 2019 is uitgegaan van een raming van de gemiddelde bezetting in de opvang van 23.500. De meeste recente verwachting is nu dat de gemiddelde bezetting van asielzoekers bij het COA in 2019 oploopt naar 24.800. Dit vergt een extra bijdrage aan het COA van € 20,6 mln.
14. Asiel De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (Official Development Assistance). De raming van de gemiddelde bezetting van het COA is conform de reguliere systematiek bijgesteld van 23.500 naar 24.800 waardoor de ODA-toerekening stijgt met € 19,4 mln.
15. Afrekening derdenrekening Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 12,1 mln. Zie ook de ontvangsten.
16. Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust Door verevening van de egalisatieschuld met de betaalde huur komt de reservering aflossing egalisatieschuld huisvesting Europol/Eurojust te vervallen. De hiervoor gereserveerde eenmalige middelen vallen vrij binnen het HGIS-budget (Homogene Groep Internationale samenwerking).
17. Invulling taakstelling JenVBij Najaarsnota wordt de restanttaakstelling (ad € 53,1 mln.) voor € 38,1 mln. ingevuld met onderuitputting op de uitgaven en een aantal meevallers op de ontvangsten. Het resterende bedrag van de taakstelling dat nog moet worden ingevuld is € 15 mln. Omdat de taakstelling (een verlaging) was geparkeerd op artikel 92 wordt, nu de taakstelling gedeeltelijk is ingevuld, hier een tegenboeking gedaan(positief getal).
18. Extra middelen aanpak ondermijningHet kabinet investeert incidenteel 110 miljoen euro in een breed offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, zodat in ieder geval het eerste deel van de versterking van aanpak van de ondermijnende criminaliteit tot en met begin 2021 kan worden gerealiseerd. Het gaat om zowel repressieve als preventieve maatregelen met een focus op: oprollen, afpakken en voorkomen. Conform de afspraak in Kamerbrief d.d. 4 november 2019 (Kamerstuk 29 911, nr. 256).
19. Extra middelen rechtsbijstandVoor de rechtsbijstand wordt € 45 mln. extra beschikbaar gesteld uit de rijksbrede onderuitputting. Samen met de verwachte onderuitputting van € 15 mln. in 2019 op de rechtsbijstand op de begroting van Justitie en Veiligheid en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.
Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties
Tabel 2 overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2019
Vastgestelde begroting 2019
1.600.564
Stand 1e suppletoire begroting 2019
1.666.318
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vermoedelijke Uitkomsten (miljoenennota 2020)
1)
Desaldering bijzondere bijdragen politie
31
11.527
2)
Meevaller WSNP
32
20.463
Najaarsnota 2019
3)
Boeten en Transacties
33
‒ 51.100
4)
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)
37
15.070
5)
Nidos
37
12.400
6)
Afrekening derdenrekening
37
12.084
7)
Overige mutaties
22.041
Stand 2e suppletoire begroting 2019
1.708.803
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Desaldering bijzondere bijdragen politie Een deel van de interne problematiek die na de voorjaarsnotabesluitvorming op de JenV-begroting resteerde, wordt gedekt door over drie jaren in totaal € 32,4 mln. aan bijzondere bijdragen van de politie te desalderen. In 2019 is € 11,5 mln. teruggevorderd aan niet bestede en niet meer tot besteding komende DSI (Dienst Speciale Interventies) middelen. De middelen waren bedoeld voor personeelsuitbreiding van de DSI. De beoogde netto groei van de DSI is nog niet gerealiseerd.
2. Meevaller WSNP en Wbtv
Het totaalbedrag van € 20,5 mln. is opgebouwd uit de mutaties Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP, € 19,7 mln.) en Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv, € 0,8 mln.) In de Wsnp vergoedingensystematiek wordt er van uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp-zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013–2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. De uitvoeringskosten Wbtv zijn lager dan begroot, hierdoor resteert een eenmalige meevaller van circa € 0,8 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek. Zie ook uitgaven
3. Boeten en Transacties (B&T)
Bij de B&T ontvangsten is de verwachting dat er zich een minderopbrengst voordoet van € 51,1 mln. De minderopbrengst wordt vooral veroorzaakt door minder beschikkingen uit trajectcontroles (met name door de trajectcontrole A4 - Leiden, die tot en met mei uit stond in verband met wegwerkzaamheden) en door minder beschikkingen opgelegd door de politie op kenteken, dan geraamd. Deze tegenvaller komt ten laste van het generale beeld.
4. Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) De meevaller op de ontvangsten van het COA bedraagt 15,1 mln. Deze meevaller bestaat uit de afrekening van de bijdrage aan het COA in 2018 van 12 mln, waar in de begroting 2019 geen rekening mee is gehouden en de afroming van het eigen vermogen van COA met 3,1 mln, bovenop de al in de begroting geraamde afroming van 24 mln.
5. NidosDeze mutatie betreft de afrekening Nidos 2018 van € 17,4 mln. euro. Bij de Voorjaarsnota werd gerekend op € 5 mln. euro. Bij Najaarsnota is € 12,4 mln. extra afgerekend.
6. Afrekening derdenrekening
Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten met € 12,1 mln. Zie ook uitgaven.
3 De beleidsartikelen
Hieronder een overzicht per beleidsartikel van de mutaties sinds de vastgestelde begroting.
Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.
Beleidsartikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x €1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Art.nr.
Verplichtingen
6.045.349
6.252.011
1.733
41.116
6.294.860
,
Programma-uitgaven
6.054.002
6.260.664
1.733
41.116
6.303.513
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
31.2
Bekostiging politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
5.872.172
6.066.002
2.108
42.141
6.110.251
Politieacademie
2.852
2.922
0
0
2.922
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
23.214
23.796
‒ 133
0
23.663
Opdrachten
Taptolken
10.618
10.880
0
0
10.880
31.3
Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale samenwerkingsoperaties
10.793
10.848
0
0
10.848
Beheer multisystemen
116.688
128.274
0
‒ 1.810
126.464
Overige bijdragen ZBO's/RWT's
828
849
‒ 21
0
828
Bijdrage medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
900
923
0
785
1.708
Subsidies
Opsporing
700
716
0
0
716
Overige subsidies
515
527
0
0
527
Opdrachten
Providers
9.228
9.445
‒ 83
0
9.362
Overige opdrachten
1.780
1.672
‒ 42
0
1.630
Bijdragen Sociale fondsen
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.714
3.810
‒ 96
0
3.714
Ontvangsten
500
2.942
11.527
0
14.469
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag van de programma-uitgaven.
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging politie
Politie € 42,1 mln.
– Het Kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het Kabinet maakt als onderdeel daarvan € 35 mln. vrij. Een bedrag van € 25 mln. is voor de invoering van het stroomstootwapen ten behoeve van de uitrusting van agenten, naast de € 5 mln. incidenteel die het kabinet bij voorjaarsnota beschikbaar heeft gesteld voor de financiering van het stroomstootwapen. € 10 mln. is bestemd voor een aanvullende impuls voor het stelsel van het bewaken en beveiligen ter verlichting van de druk op basispolitiezorg.
– Bij de tweede suppletoire begroting is een deel van de RA-middelen digitalisering strafrechtketen verdeeld over desbetreffende onderdelen. Voor politie bedraagt het € 6,2 mln.
– Het restant betreft mutaties kleiner dan € 2 mln.
Mutaties Ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 11,5 mln. als gevolg van een desaldering bijzondere bijdragen politie. Een deel van de interne problematiek die na de voorjaarsnotabesluitvorming op de JenV-begroting resteerde, wordt gedekt door over drie jaren in totaal € 32,4 mln. aan bijzondere bijdragen van de politie te desalderen. In 2019 is € 11,5 mln. teruggevorderd aan niet bestede en niet meer tot besteding komende DSI (Dienst Speciale Interventies) middelen. De middelen waren bedoeld voor personeelsuitbreiding DSI. De beoogde netto groei van de DSI is nog niet gerealiseerd
Beleidsartikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Art.nr.
Verplichtingen
1.497.644
1.585.568
12.872
‒ 21.246
1.577.194
Apparaatsuitgaven
28.407
29.117
1.951
1.505
32.573
32.1
Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personeel
24.860
25.568
1.190
505
27.263
waarvan eigen personeel
23.058
23.715
1.085
350
25.150
waarvan externe inhuur
748
768
1.190
‒ 295
1.663
waarvan overig personeel
1.054
1.085
‒ 1.085
450
450
Materieel
3.547
3.549
761
1.000
5.310
waarvan ICT
1.716
1.716
761
1.000
3.477
waarvan SSO's
61
63
0
0
63
waarvan overig materieel
1.770
1.770
0
0
1.770
Programma-uitgaven
1.469.237
1.556.451
10.921
‒ 22.751
1.544.621
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO/RWT
Raad voor Rechtsbijstand
47.113
50.493
1.346
0
51.839
Bureau Financieel Toezicht
5.916
6.960
204
0
7.164
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
635
652
0
0
652
Overige subsidies
120
123
0
0
123
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
10.208
10.397
0
‒ 4.200
6.197
Toevoegingen rechtsbijstand
402.916
388.221
‒ 1.346
‒ 17.500
369.375
Mediation in Strafrecht
1.000
1.029
0
400
1.429
Overige opdrachten
574
589
15
0
604
32.3
Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage ZBO/RWT
Autoriteit Persoonsgegevens
15.188
18.592
0
0
18.592
College voor de Rechten van de Mens
7.188
7.383
0
0
7.383
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen
1.595
1.635
250
0
1.885
Overige bijdragen ZBO's/RWT's
1.036
1.067
0
‒ 100
967
bijdrage medeoverheden
BES Caribisch deel van het Koninkrijk
0
1.915
0
‒ 1.915
0
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak
973.667
1.065.257
9.652
914
1.075.823
Overige bijdragen
0
0
800
0
800
Subsidies
Subsidies Rechtspleging
455
468
0
0
468
Subsidies Wetgeving
1.520
1.562
0
‒ 350
1.212
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
15
15
0
0
15
Overige opdrachten
91
93
0
0
93
Ontvangsten
181.992
166.888
23.848
5.456
196.192
waarvan griffierechten
177.457
159.457
0
5.356
164.813
waarvan overig
4.535
7.431
23.848
100
31.379
Juridisch verplicht zijn de apparaatsuitgaven voor de Hoge Raad en de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand € -17,5 mln. Bij de rechtsbijstand wordt een meevaller van circa € 15 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit de te verwachten aantal afgegeven toevoegingen (circa 5 mln.); vertraging uitvoering project intensiveringen ZSM (circa € 8,5 mln.) en een kleine meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 1,5 mln.).Het restant (€ 2,5 mln.) betreft kleinere mutaties.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak € 9,7 mln.Deze post bevat diverse mutaties kleiner dan € 4 mln. zoals een toedeling van de RA-middelen versterking strafrechtketen van € 3,9 mln. en € 2,1 mln. voor de bouw van een informatiesysteem ten behoeve van de implementatie van de Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg).
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 29,3 mln. (€ 23,8 mln. bij Miljoenennota en € 5,5 mln. bij Najaarsnota) Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten.
• Bij de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) is het ontvangsten budget verhoogd met € 19,7 mln. In de Wsnp vergoedingensystematiek wordt ervan uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp-zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013–2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening mee is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek.
• De ontvangsten griffierechten vallen iets hoger uit dan eerder geprognosticeerd bij voorjaarsnota. Dit leidt tot een meevaller van ongeveer € 5,3 mln.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan € 2 mln.
Beleidsartikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Art.nr.
Verplichtingen
868.481
929.578
‒ 56.255
‒ 15.680
857.643
Apparaatsuitgaven
498.471
540.439
18.595
11.900
570.934
33.1
Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personeel
388.291
428.008
36.504
3.836
468.348
waarvan eigen personeel
361.427
398.294
22.718
‒ 14.012
407.000
waarvan externe inhuur
24.896
27.693
14.307
18.001
60.001
waarvan overig personeel
1.968
2.021
‒ 521
‒ 153
1.347
Materieel
110.180
112.431
‒ 17.909
8.064
102.586
waarvan ICT
9.717
10.149
‒ 1.149
1.000
10.000
waarvan SSO's
42.226
44.045
‒ 9.957
1.498
35.586
waarvan overig materieel
58.237
58.237
‒ 6.803
5.566
57.000
Programma-uitgaven
370.010
389.139
‒ 74.850
‒ 27.580
286.709
Waarvan juridisch verplicht
99%
99%
33.2
Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
114.488
114.673
‒ 107.110
1.390
8.953
Uitstapprogramma's prostituees
1.503
3.929
‒ 1.388
0
2.541
Overige bijdrage medeoverheden
915
938
‒ 10
‒ 41
887
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.751
3.839
0
686
4.525
Keurmerk Veilig Ondernemen
731
748
0
0
748
Uitstapprogramma's prostituees
1.500
1.535
0
0
1.535
Veiligheid Kleine Bedrijven
243
249
0
0
249
Overige subsidies
1.028
1.052
0
0
1.052
Opdrachten
Overige opdrachten
166
170
0
0
170
33.3
Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut
69.434
73.246
4.080
285
77.611
Bijdrage medeoverheden
BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen
4.624
4.740
0
1.915
6.655
FIU.Nederland
4.755
4.874
200
0
5.074
aanpak ondermijning
2.890
10.063
39.110
‒ 4.820
44.353
Overig bijdragen medeoverheden
11.061
10.811
1.015
‒ 4.761
7.065
Subsidies
CCV
669
686
0
‒ 686
0
Overige subsidies
2.338
2.397
0
21
2.418
Opdrachten
Schadeloosstellingen
17.928
17.928
‒ 1.000
5.000
21.928
Keten Informatie Management
3.900
5.422
0
‒ 4.566
856
Onrechtmatige Detentie
9.849
9.849
‒ 2.500
0
7.349
Gerechtskosten
28.855
28.757
4.500
0
33.257
Restituties ontvangsten voorgaande jaren
0
0
0
148
148
Verkeershandhaving OM
25.337
20.306
0
0
20.306
Afpakken
10.655
207
0
0
207
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen
13.047
13.047
0
‒ 1.041
12.006
Overige opdrachten
30.574
50.065
‒ 21.647
‒ 21.110
7.308
Garanties
Faillissementscuratoren
744
761
0
0
761
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten
9.025
8.847
9.900
0
18.747
Ontvangsten
1.200.408
1.194.624
0
‒ 51.100
1.143.524
waarvan Boeten en Transacties
859.048
853.264
0
‒ 51.100
802.164
waarvan Afpakken
330.360
330.360
0
0
330.360
waarvan overig
11.000
11.000
0
0
11.000
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 30,5 mln. (€ 18,6 + € 11,9)
• De technische verdeling van het budget «Digitalisering strafrechtketen» dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld. Aan de apparaatsuitgaven OM wordt € 16,2 mln. toegevoegd.
• De overige mutaties ad € 14,3 mln. betreffen diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. waaronder een tegenvaller op het ICT-budget (€ 4,7 mln.), een toedeling van middelen die bij het Regeerakkoord beschikbaar zijn gesteld voor de versterking van de strafrechtketen (€ 2,6 mln.) en een overheveling van middelen voor de suppletie gerechtelijke brieven (€ 2,4 mln.).
• Daarnaast is er sprake van een technische herschikking van middelen binnen de apparaatsuitgaven van circa € 15 mln. van met name Shared Service Organisaties (SSO’s) en overig materieel naar externe inhuur. De herschikking heeft geen invloed op het totale apparaatsbudget van het OM.
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Regionale Informatie en Expertise Centra € -107,1 mln.Deze post bestaat uit een technische mutatie van € 100 mln. die wordt gecorrigeerd vanwege onjuiste artikelcodering. Vervolgens heeft een kasschuif plaatsgevonden. Zie ook artikel 33.3.33 aanpak ondermijning.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € 39,1 mln.Dit betreft een technische mutatie van € 100 mln. Zie artikel 33.2.30 Door middel van een Kasschuif van € -64,9 mln. ondermijningsgelden is er een verdeling gemaakt van de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over de jaren 2020 en 2021, op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners. Het restant betreft diverse kleine of technische mutaties.
Schadeloosstellingen € 5 mln.Bij najaarsnota is een tegenvaller op de schadeloosstellingen verwerkt omdat de verwachting is dat het budget voor schadeloosstellingen (open einde regeling) voor circa € 5 mln. wordt overschreden.
Overige opdrachten € -42,8 mln. (€ -21,7 + € -21,1)Omvat hoofdzakelijk een technische toedeling van het budget «Digitalisering strafrechtketen» dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld naar desbetreffende artikelen
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten vervolging en berechtiging MH17-verdachten € 9,9 mln.Er is een kasschuif gedaan van de jaren 2020 tot en met 2023 naar 2019 ter dekking van de in 2019 benodigde middelen ten behoeve van (de voorbereiding van) het proces rondom de vervolging en berechting van de MH-17 verdachten.
Mutaties Ontvangsten
Bij de B&T ontvangsten is de verwachting dat er zich een minderopbrengst voordoet van € 51,1 mln. De minderopbrengst wordt vooral veroorzaakt door minder beschikkingen uit trajectcontroles (met name door de trajectcontrole A4 - Leiden, die tot en met mei uit stond in verband met wegwerkzaamheden) en door minder beschikkingen opgelegd door de politie op kenteken dan geraamd. Deze tegenvaller komt ten laste van het generale beeld.
Beleidsartikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Art.nr.
Verplichtingen
2.686.793
2.839.271
33.233
36.073
2.908.577
Apparaatsuitgaven
176.423
180.911
2.331
4.373
187.615
34.1
Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personeel
139.271
143.998
2.402
1.473
147.873
waarvan eigen personeel
133.578
138.151
2.413
1.473
142.037
waarvan externe inhuur
4.434
4.554
‒ 9
0
4.545
waarvan overig personeel
1.259
1.293
‒ 2
0
1.291
Materieel
37.152
36.913
‒ 71
2.900
39.742
waarvan ICT
14.013
13.409
‒ 27
2.900
16.282
waarvan SSO's
14.563
14.928
‒ 28
0
14.900
waarvan overig materieel
8.576
8.576
‒ 16
0
8.560
Programma-uitgaven
2.510.370
2.658.360
30.902
31.700
2.720.962
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
34.2
Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
3.561
3.505
‒ 47
0
3.458
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Integriteit en kansspelen
0
700
‒ 3
503
1.200
Bijdrage medeoverheden
Integriteit en kansspelen
0
485
‒ 2
‒ 300
183
Overige bijdragen medeoverheden
952
2.766
‒ 12
317
3.071
Subsidies
Integriteit
2.799
1.066
‒ 4
0
1.062
Overige subsidies
4.368
4.171
‒ 18
0
4.153
Opdrachten
Kansspelbeleid
386
1.000
‒ 4
‒ 503
493
Overige opdrachten
2.586
1.700
‒ 7
0
1.693
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen-regulier
1.038.183
1.109.698
‒ 25.198
16.232
1.100.732
DJI-Forensische zorg
802.571
865.943
1.526
25.000
892.469
CJIB
115.409
130.788
5.966
‒ 4.546
132.208
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
143.727
151.968
‒ 234
392
152.126
Leger des Heils
22.705
23.683
‒ 65
0
23.618
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland
70.383
73.800
‒ 203
0
73.597
Overige bijdragen ZBO's/RWT's
1.100
1.128
‒ 3
0
1.125
Bijdrage medeoverheden
Overige bijdragen medeoverheden
2.487
2.487
‒ 7
0
2.480
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
4.180
4.292
‒ 12
0
4.280
Overige subsidies
2.569
2.162
‒ 191
675
2.646
Opdrachten
Forensische zorg
6.019
0
0
2.000
2.000
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
10.320
3.256
‒ 768
‒ 1.890
598
Terugdringen recidive
14.000
12.831
‒ 64
‒ 8.091
4.676
Overige opdrachten
8.283
4.433
‒ 698
‒ 1.134
2.601
34.4
Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
6.729
7.058
89
20
7.167
Slachtofferhulp Nederland
37.054
38.043
‒ 4.089
0
33.954
Subsidies
Stichting Slachtoffer in Beeld
1.866
1.919
‒ 8
0
1.911
Opdrachten
Slachtofferzorg
7.723
5.274
4.127
‒ 2.923
6.478
Schadefonds Geweldsmisdrijven
21.528
21.840
0
0
21.840
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen
2.636
2.636
0
0
2.636
34.5
Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd
143.239
147.094
52.150
8.400
207.644
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage
1.787
1.826
‒ 5
0
1.821
Halt
11.699
11.971
‒ 33
379
12.317
Bijdrage medeoverheden
BES Voogdijraad
1.068
1.097
‒ 3
0
1.094
Overige bijdragen medeoverheden
250
1.207
75
220
1.502
Subsidies
Jeugdbescherming
2.084
2.140
‒ 101
0
2.039
Overige subsidies
2.246
3.321
‒ 12
‒ 237
3.072
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
3.999
1.499
‒ 1.217
‒ 300
‒ 18
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.902
3.902
‒ 7
0
3.895
Overige opdrachten
5.972
5.671
‒ 16
‒ 2.514
3.141
Ontvangsten
97.740
96.119
0
3.500
99.619
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI-gevangeniswezen-regulier € -9 mln. (€ 25,2 bij Miljoenennota en € 16,2 bij Najaarsnota )
• Om in de juiste jaren dekking te hebben voor de frictiekosten DJI is er een technische kasschuif gedaan van € -47,8 mln. in 2019 naar de jaren 2020 tot en met 2024.
• Een technische correctie op voorgaande jaren van € 12,1 mln. op het huisvestingsbudget van DJI vanwege een in het verleden toegepaste korting bij de gebruikersvergoedingen.
• Het budget van DJI wordt verhoogd met € 10,9 mln. om de verwachte kosten bij Dienst Justitiële Inrichtingen te dekken die voortkomen uit de hogere bezetting bij het gevangeniswezen.
• In verband met de sluitingen zijn frictiemiddelen DJI voor personeel en huisvesting beschikbaar gesteld. In 2018 is € 8,4 mln. euro van de geoormerkte gelden niet tot besteding gekomen. Deze middelen worden aan het moederdepartement terug betaald. In 2019 heeft DJI een tegenvaller op de tweede carrière regeling. Derhalve wordt de bijdrage aan DJI in 2019 bij Najaarsnota eveneens met € 8,4 mln. verhoogd.
• Het restant van het saldo betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
DJI-Forensische zorg € 25 mln.Bij DJI, het onderdeel forensische zorg, wordt dit jaar meer zorg geleverd dan in de begroting was verwacht. Dit wordt binnen JenV gefinancierd uit onderuitputting op de uitgaven en meevallers op de ontvangsten.
Terugdringen recidive € -8,1 mln.Deze post is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln. Zoals een overboeking naar DJI van € - 4,5 mln. voor pilots gericht op het verminderen van recidive in het kader van Visie Gevangeniswezen. Ook wordt € -1,8 mln. overgeboekt naar DJI voor maatregelen die genomen worden naar aanleiding van de zaak Michael P.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Jeugd € 60,6 mln. (bij miljoenennota € 52,2 en bij Najaarsnota € 8,4)
• Deze mutatie betreft een bijdrage van € 52,5 mln. voor de frictiekosten (personeel en gebouw) die gepaard gaan met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen van DJI (Kamerstukken II, 2018/19, 28 741-53).
• Een verrekening tussen het ministerie van OC&W en DJI van € 8,4 mln. vanwege een lagere bezetting op JJI scholen dan verwacht. Dit leidt tot een terugbetaling aan DJI.
Beleidsartikel 36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
272.471
275.210
‒ 1.112
‒ 11.352
262.746
Programma-uitgaven
272.471
275.210
‒ 1.112
‒ 11.352
262.746
Waarvan juridisch verplicht
92%
94%
36.2
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen
320
320
0
0
320
Bijdrage ZBO/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
28.480
28.926
‒ 424
1.100
29.602
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
181.138
183.976
0
0
183.976
Overige bijdragen medeoverheden
22.103
21.626
‒ 1.067
‒ 11.665
8.894
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.257
1.298
‒ 41
0
1.257
Nationaal Veiligheids Instituut
1.267
1.267
0
0
1.267
Overige subsidies
2.422
2.432
6
1.000
3.438
Opdrachten
Project NL-Alert
5.917
5.917
0
‒ 1.000
4.917
Opdrachten NCSC
9.939
8.272
481
‒ 300
8.453
Overige opdrachten
6.956
8.239
‒ 43
‒ 1.320
6.876
36.3
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
12.672
12.937
‒ 24
833
13.746
Ontvangsten
2.000
2.000
0
0
2.000
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.
Toelichting op beleidsartikel 36
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Overige bijdragen medeoverheden € -11,7 mln.
• Er is door JenV €6,5 mln. overgeheveld naar het gemeentefonds voor de ondersteuning van de gemeenten in hun lokale integrale aanpak van radicalisering en Jihadisme conform de Kamerbrief Integrale aanpak terrorisme van 24 november 2017 (Kamerstuk 29 754, nr. 436).
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan € 2 mln., o.a. een incidentele bijdrage van € 1,5 mln. aan LIRC (Landelijk Internationaal Rechtshulp Centrum).
Beleidsartikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedrage x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.063.580
1.257.790
6.091
23.234
1.287.115
Programma-uitgaven
1.063.580
1.257.790
6.091
23.234
1.287.115
Waarvan juridisch verplicht
99%
98%
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
323.759
429.983
‒ 634
‒ 24.300
405.049
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
80.085
81.713
‒ 154
0
81.559
Bijdrage ZBO/RWT's
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
496.917
606.636
‒ 75
33.197
639.758
Nidos-opvang
111.769
94.017
‒ 197
0
93.820
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
9.642
9.903
‒ 19
0
9.884
Overige subsidies
1.749
1.690
‒ 3
2.819
4.506
Opdrachten
Keteninformatisering
5.288
5.345
‒ 10
0
5.335
Versterking vreemdelingenketen
3.051
2.999
7.243
900
11.142
37.3
Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning)
8.519
8.500
‒ 16
1.616
10.100
Subsidies
REAN-regeling
6.686
5.757
‒ 13
‒ 197
5.547
Overige subsidies
2.553
3.060
‒ 5
‒ 726
2.329
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
13.562
8.187
‒ 26
9.925
18.086
Ontvangsten
96.800
182.299
0
49.254
231.553
De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
Algemeen artikel 37 Vreemdelingen
Stortingen in de asielreserveBij DT&V zijn enkele Europese subsidies afgerekend. Dit leidt tot een meevaller van € 12,1 mln., die wordt gestort in de asielreserve zodat deze in een later jaar kan dienen als dekking van eventueel hogere kosten als gevolg van hogere asielinstroom. In totaal gaat het bij 2e suppletoire begroting 2019 om een storting van € 12,1 mln.
Overzicht begrotingsreserve Asiel in 2019 (x € 1 mln. )
Stand per 1/1/2019
Verwachte toevoeging in jaar begroting 2019
Verwachte onttrekkingen 2019
Mutatie 2e suppletoire begroting 2019
Verwachte stand per 1/1/2020
102,9
0
102,9
12,1
12,1
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € -24,3Bij de IND doet zich een per saldo meevaller voor van € 24,3 mln. Deze meevaller van 24,3 mln. is een combinatie van een hogere productie die moet worden bekostigd van 12,7 mln. (een tegenvaller) en een meevaller van 37 mln. als gevolg van een aanpassing van de kostprijzen IND. Deze wijziging is noodzakelijk omdat de gerealiseerde kosten bij IND lager zijn gebleken dan de kostprijzen.
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers € 33,2 mln.
• Het budget bij het onderdeel toegang, toelating en opvang is opgehoogd met € 19, 4 mln. De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). De raming van de gemiddelde bezetting van het COA is conform reguliere systematiek bijgesteld van 23.500 naar 24.800 waardoor de ODA-toerekening stijgt.
• De bezetting bij COA is hoger dan in de begroting verwacht. In de begroting 2019 is uitgegaan van een raming van de gemiddelde bezetting in de opvang van 23.500. De meest recente verwachting is nu dat de gemiddelde bezetting van asielzoekers bij COA in 2019 oploopt naar 24.800. Dit vergt een extra bijdrage aan het COA van € 20,6 mln.
• Er vindt een overboeking plaats van € 6,9 mln. naar het gemeentefonds op basis van het Faciliteitenbesluit opvangcentra. Dit besluit voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA zijn ingeschreven.
Versterking vreemdelingenketen € 7,2 mln.Als gevolg van de politieke situatie in Venezuela is de migratie naar Aruba en Curaçao toegenomen. Om te kunnen voldoen aan het bijstandsverzoek van beide landen is er geld vrijgemaakt bij miljoenennota. Onderdeel van de bijstand is ondersteuning voor het optimaliseren van de vreemdelingenketens in de beide landen. Deze ondersteuning zal worden verzorgd door verschillende onderdelen van de Nederlandse vreemdelingenketen. De hiervoor gereserveerde middelen zijn overgeheveld vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting naar de begroting van JenV.
37.3 Terugkeer
Vreemdelingen vertrek € 9,9 mln.Bij het onderdeel Terugkeer is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 12,1 mln. Het restant saldo betreft kleine mutaties.
Mutaties Ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 49,3 mln. Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten.
• De meevaller op de ontvangsten van het COA bedraagt 15,1 mln. Deze meevaller bestaat uit de afrekening van de bijdrage aan het COA in 2018 van 12 mln, waar in de begroting 2019 geen rekening mee is gehouden en de afroming van het eigen vermogen van COA met € 3,1 mln, bovenop de al in de begroting geraamde afroming van € 24 mln.
• Betreft de afrekening Nidos 2018 voor € 17,4 mln. Bij de Voorjaarsnota werd gerekend op 5 mln. euro. Bij Najaarsnota is € 12,4 mln. afgerekend.
• Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op de (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten met € 12,1 mln.
• De afrekening IND 2018 valt € 5 mln. hoger uit dan eerder berekend bij de Voorjaarsnota
• Het restant betreft een mutatie kleiner dan € 5 mln.
4 De niet-beleidsartikelen
Niet-beleidsartikel 91 Apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 91 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
434.493
475.247
6.102
1.797
483.146
91.1
Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Personeel
291.066
307.147
7.207
13.850
328.204
waarvan eigen personeel
256.159
267.824
5.140
1.844
274.808
waarvan externe inhuur
33.064
37.458
2.074
12.479
52.011
waarvan overig personeel
1.843
1.865
‒ 7
‒ 473
1.385
Materieel
143.427
162.776
‒ 1.105
‒ 12.053
149.618
waarvan ICT
18.262
22.199
838
2.309
25.346
waarvan SSO's
86.483
105.758
‒ 3.604
‒ 15.054
87.100
waarvan overig materieel
38.682
34.819
1.661
692
37.172
Ontvangsten
21.124
21.446
0
0
21.446
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement € 7,9 mln. (€ 6,1 + € 1,8)Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 7,9 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een aantal kleine mutaties en één grote mutatie.
• Personeel externe inhuur € 12,5 mln.: diverse verschuivingen, afzonderlijk kleiner dan € 5 mln., binnen apparaat en programma leiden per saldo tot een verhoging.
• Materieel SSO’s € -15,1 mln.: de Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust ad € -12 mln. Door verevening van de egalisatieschuld met de betaalde huur komt de reservering aflossing egalisatieschuld huisvesting Europol/Eurojust te vervallen. De hiervoor gereserveerde eenmalige middelen vallen vrij binnen het HGIS-budget (Homogene Groep Internationale samenwerking). Daarnaast is € 3,6 mln. verschoven naar het onderdeel externe inhuur.
Niet-beleidsartikel 92 Nog Onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Bugettaire gevolgen van beleid artikel 92 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
19.394
32.048
‒ 53.749
192.869
171.168
92.1
Nog onverdeeld
Nog onverdeeld
19.394
32.048
‒ 53.749
192.869
171.168
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende beleidsartikelen toegelicht.
Kolom mutaties Miljoenennota € -53.7 mln.Dit bedrag bestaat voor € 52,5 uit een verschuiving naar artikel 34 in het kader van «frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen» Zie ook artikel 34.
Kolom Overige mutaties 2e suppletoire begroting
• Extra middelen aanpak ondermijning Het kabinet investeert incidenteel € 110 miljoen euro in een breed offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, zodat in ieder geval het eerste deel van de versterking van aanpak van de ondermijnende criminaliteit tot en met begin 2021 kan worden gerealiseerd. Het gaat om zowel repressieve als preventieve maatregelen met een focus op: oprollen, afpakken en voorkomen. Conform de afspraak in Kamerbrief d.d. 4 november 2019 (Kamerstuk 29 911, nr. 256).
• Invulling taakstelling JenV Bij Najaarsnota wordt de restanttaakstelling (ad € 53,1 mln.) voor € 38,1 mln. ingevuld met onderuitputting op de uitgaven en een aantal meevallers op de ontvangsten. Het resterende bedrag van de taakstelling dat nog moet worden ingevuld is € 15 mln. Omdat de taakstelling (een verlaging) was geparkeerd op artikel 92 wordt, nu de taakstelling gedeeltelijk is ingevuld, hier een tegenboeking gedaan(positief getal).
• Extra middelen rechtsbijstandVoor de rechtsbijstand wordt € 45 mln. extra beschikbaar gesteld uit de rijksbrede onderuitputting. Samen met de verwachte onderuitputting van € 15 mln. in 2019 op de rechtsbijstand op de begroting van Justitie en Veiligheid en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.
Niet-beleidsartikel 93 Geheim
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 93 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1)
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)
Mutaties Miljoennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.051
3.051
0
0
3.051
93.1
Geheime uitgaven
Geheime uitgaven
3051
3051
0
0
3051
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 93
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
5 Agentschappen
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 12 Exploitatieoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
2.097.986
162.577
77.953
2.338.516
Omzet overige departementen
‒
‒
Omzet derden
57.077
57.077
Rentebaten
‒
‒
Vrijval voorzieningen
‒
‒
Bijzondere baten
‒
‒
Totaal baten
2.155.063
162.577
77.953
2.395.593
Lasten
Apparaatskosten
1.136.651
19.430
1.156.081
- Personele kosten
1.016.882
119.839
19.225
1.155.946
Waarvan eigen personeel
888.632
113.480
‒ 3.358
998.754
Waarvan inhuur externen
103.000
4.598
22.402
130.000
Waarvan overige personele kosten
25.250
1.761
181
27.192
Materiële kosten
119.768
205
119.973
Waarvan apparaat ICT
39.396
39.396
Waarvan bijdrage aan SSO's
34.265
34.265
Waarvan overige materiële kosten
46.107
205
46.312
Materiele programmakosten
893.760
42.738
6.023
942.521
Rentelasten
‒
‒
Afschrijvingskosten
19.649
19.649
Waarvan apparaat ICT
‒
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten
15.123
15.123
- Immaterieel
4.527
4.527
Overige lasten
105.003
52.500
157.503
- Dotaties voorzieningen
86.188
52.500
138.688
- Bijzondere lasten
18.815
18.815
Totaal lasten
2.155.063
162.577
77.953
2.395.593
Saldo van baten en lasten
‒
‒
Toelichting
Uit de realisatie van de personeelskosten blijkt een groter aandeel externe inhuur ten behoeve van het eigen personeel. Daarnaast is in verband met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen de post frictiekosten verhoogd met € 52,5 mln.
Tabel 13 Kasstroomoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
205.177
205.177
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.155.063
162.577
77.953
2.395.593
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 2.153.163
162.577
‒ 77.953
‒ 2.068.539
2.
Totaal operationele kasstroom
1.900
1.900
Totaal investeringen (-/-)
‒ 19.535
‒ 19.535
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
10.000
10.000
3.
Totaal investeringkasstroom
‒ 9.535
‒ 9.535
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒ 25.000
25.000
‒
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
‒
‒
Aflossingen op leningen (-/-)
‒
‒
Beroep op leenfaciliteit (+)
‒
‒
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 25.000
25.000
‒
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
172.542
‒
25.000
197.542
Immigratie en Naturalisatiedienst (IND)
Tabel 14 Exploitatieoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
323.148
106.835
‒ 24.300
405.683
Omzet overige departementen
‒
‒
‒
Omzet derden
47.360
8.590
55.950
Rentebaten
‒
‒
Vrijval voorzieningen
‒
‒
Bijzondere baten
‒
‒
Totaal baten
370.508
115.425
‒ 24.300
461.633
Lasten
Apparaatskosten
- Personele kosten
246.500
81.500
‒ 19.300
308.700
Waarvan eigen personeel
215.000
51.000
‒ 29.300
236.700
Waarvan inhuur externen
27.000
28.000
10.000
65.000
Waarvan overige personele kosten
4.500
2.500
7.000
- Materiële kosten
55.863
17.637
‒ 5.000
68.500
Waarvan apparaat ICT
1.000
1.500
2.500
Waarvan bijdrage aan SSO's
39.926
15.074
55.000
Waarvan overige materiële kosten
14.937
1.063
16.000
Materiële programmakosten
47.445
17.555
65.000
Rentelasten
200
‒ 150
50
Afschrijvingskosten
20.500
‒ 1.117
19.383
- Materieel
6.000
‒ 3.000
3.000
Waarvan apparaat ICT
2.500
‒ 1.000
1.500
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten
‒
- Immaterieel
14.500
1.883
16.383
Overige lasten
‒
‒
- Dotaties voorzieningen
‒
‒
- Bijzondere lasten
‒
‒
Totaal lasten
370.508
115.425
‒ 24.300
461.633
Saldo van baten en lasten
‒
‒
‒
Toelichting
De omzet is bijgesteld door daling van de bekostiging als gevolg van de bijstelling van de kostprijs. Lagere capaciteitsinzet voor productie en bedrijfsvoering is de basis voor de bijstelling van de kostprijzen. Er is minder eigen personeel ingezet ten opzichte van de begroting en meer gebruik gemaakt van tijdelijke externe inhuur in het productieproces.
Tabel 15 Kasstroomoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
92.670
‒
92.670
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
370.508
115.425
‒ 24.300
461.633
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 356.008
‒ 110.542
24.300
‒ 442.250
2.
Totaal operationele kasstroom
14.500
4.883
‒
19.383
Totaal investeringen (-/-)
‒ 10.800
‒ 2.050
‒
‒ 12.850
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
‒
‒
‒
‒
3.
Totaal investeringkasstroom
‒ 10.800
‒ 2.050
‒
‒ 12.850
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒
‒ 34.000
‒
‒ 34.000
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
‒
‒
‒
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 13.400
‒ 2.200
‒
‒ 15.600
Beroep op leenfaciliteit (+)
10.800
2.050
‒
12.850
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 2.600
‒ 34.150
‒
‒ 36.750
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
93.770
‒ 31.317
‒
62.453
Toelichting
De lagere bijdrage leidt toe een lagere kasontvangst.
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Tabel 16 Exploitatieoverzicht Centraal Justitiële Inrichtingen (CJIB) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
127.282
15.379
1.420
144.081
Omzet overige departementen
542
542
Omzet derden
12.464
12.464
Rentebaten
‒
‒
Vrijval voorzieningen
‒
‒
Bijzondere baten
‒
‒
Totaal baten
140.288
15.379
1.420
157.087
Lasten
Apparaatskosten
125.001
15.100
1.444
141.545
- Personele kosten
92.885
14.820
1.495
109.200
Waarvan eigen personeel
62.609
5752
‒ 147
68.214
Waarvan inhuur externen
28.038
9.067
1.642
38.747
Waarvan overige personele kosten
2.238
2.238
- Materiële kosten
32.116
281
‒ 51
32.346
Waarvan apparaat ICT
7.850
7.850
Waarvan bijdrage aan SSO's
7.115
7.115
Waarvan overige materiële kosten
17.151
281
‒ 51
17.381
Gerechtskosten
10.566
193
‒ 17
10.742
Rentelasten
57
1
‒
58
Afschrijvingskosten
4.662
85
‒ 7
4.740
- Materieel
4.013
85
4.098
Waarvan apparaat ICT
‒
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten
‒
- Immaterieel
649
649
Overige lasten
‒
- dotaties voorzieningen
‒
‒
- bijzondere lasten
‒
‒
Totaal lasten
140.288
15.379
1.420
157.087
Saldo van baten en lasten
‒
‒
‒
Toelichting
De stijging van de personeelskosten wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename van de loonkosten als gevolg van de Rijksambtenaren CAO en de toename van de productieaantallen die leiden tot een verhoging van de kosten. Ook is er een stijging te zien van de inhuur van deskundigen voor het programma USB/AICE (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen/ Administratie -en Informatiecentrum voor de Executieketen) waarvoor middelen zijn toegekend vanuit het programma digitalisering strafrechtketen.
Tabel 17 Kasstroomoverzicht Centraal Justitiële Incassobureau (CJIB) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
38.984
‒
‒
38.984
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
140.287
15.379
1.420
157.086
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 135.625
‒ 15.379
‒ 1.420
‒ 152.424
2.
Totaal operationele kasstroom
4.662
‒
‒
4.662
Totaal investeringen (-/-)
‒ 2.971
‒ 284
‒
‒ 3.255
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
‒
‒
‒
3.
Totaal investeringkasstroom
‒ 2.971
‒ 284
‒
‒ 3.255
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒
‒ 8.500
‒
‒ 8.500
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
‒
‒
‒
‒
Aflossingen op leningen (-/-)
‒ 3.952
‒ 479
‒
‒ 4.431
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.971
284
‒
3.255
4.
Totaal financieringskasstroom
‒ 981
‒ 8.695
‒
‒ 9.676
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
39.694
‒ 8.979
‒
30.715
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.