Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over nieuwe strategische samenwerking Air France- KLM (Kamerstuk 31936-392)
2019D44909 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Financiën heeft op 8 november 2019 aanvullende vragen en opmerkingen
aan de Minister van Financiën voorgelegd naar aanleiding van het schriftelijk overleg
over de nieuwe strategische samenwerking Air France-KLM (Kamerstuk 31 936, nrs. 392 en 664).
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Schukkink
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de VVD
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de nagezonden beantwoording van
de Minister. Deze leden aanvaarden de verontschuldigingen van de Minister en rekenen
zichzelf ook aan dat zij de omissie niet eerder hebben gemerkt. Over de indertijd
gestelde vragen en de daarop gegeven antwoorden hebben zij thans geen vragen meer.
De leden van de VVD-fractie zouden het waarderen als de Minister zijn appreciatie
kan geven op de huidige situatie bij Air France-KLM. Heeft het bedrijf voldoende groeikansen
op Schiphol? Zijn er voldoende middelen om de vloot te verduurzamen? En hoe verhoudt
Air France-KLM zich op die punten tot concurrenten in de rest van Europa en het Midden-Oosten?
De leden van de VVD-fractie hechten zeer aan het behoud van verbindingen en daarmee
de werkgelegenheid op en rond de Luchthaven Schiphol en zien Air France-KLM als zeer
belangrijke factor daarbij.
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van D66
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief van de
Minister met zijn antwoorden op de vragen van de commissie uit 2017 over de in 2017
nieuwe strategische samenwerking Air France-KLM. Naar aanleiding van een aantal nieuwe
ontwikkelingen, met name de aankoop van aandelen in Air France-KLM door de Nederlandse
staat en de Air France-KLM-presentatie voor beursanalisten in Parijs op dinsdag 5 november
20191, vragen de voorgenoemde leden of de Minister kan reageren op een aantal vragen.
De leden van de D66-fractie lezen in de beantwoording dat het aandelenbelang van Delta
Airlines en China Eastern (8,8%) volgens de Minister geen invloed heeft op de governance
van Air France-KLM, noch op de afspraken die met de Nederlandse staat en Franse staat
zijn gemaakt, zoals de staatsgaranties. Kan de Minister toelichten hoe Delta Airlines
en China Eastern hun aandelenbelang hebben gebruikt in de afgelopen twee jaar en wat
hun stemgedrag is geweest in het one-tier board van Air France-KLM? Wat is er afgelopen
twee jaar besproken in het one-tier board van Air France-KLM over internationale vluchten
en de hubfuncties van beide thuishavens (Paris-Charles de Gaulle en Schiphol)? Hoe
is de aandelenaankoop van de Nederlandse staat bij Delta Airlines en China Eastern
geland? Hoe is de samenwerking tussen de Nederlandse staat, Delta Airlines en China
Eastern? En kan de Minister toelichten hoe de samenwerking met Delta Airlines en China
Eastern de verhoudingen binnen Air France-KLM hebben veranderd, met een nadere toelichting
op rol en positie van de ondernemingsraad van KLM?
De leden van de fractie van D66 lezen verder in het Telegraafbericht over de eerder
genoemde presentatie «Groei KLM beknot door Franse piloten» (6 november 2019) dat
Air France voor ieder langeafstandsvliegtuig dat KLM krijgt 2,5 langeafstandsvliegtuigen
erbij krijgt. Kan de Minister uiteenzetten hoe dit zich verhoudt tot de afspraken
met de Nederlandse staat? Wat betekent dit voor de hubfunctie van Schiphol in de toekomst?
Betekent dit dat er een onevenredige toename komt in het aantal internationale vluchten
door Air France-KLM vanuit Parijs in verhouding tot Schiphol? Is dit besloten met
instemming van de Nederlandse staat als aandeelhouder? En is dit besloten met instemming
van Delta Airlines en China Eastern?
Tot slot vernemen de leden van de D66-fractie graag of het klopt dat Air France-KLM
voornemens is een oplopend progressief dividenduitkeringsbeleid («progressive step-up
dividend policy») te voeren en dat zij voornemens is dit beleid in te zetten vanaf
een positief bedrijfsresultaat van € 1,9 miljard. Klopt het dat volgens de prognoses
van Air France-KLM zelf een dergelijk positief bedrijfsresultaat niet bereikt wordt
in 2019, 2020, 2021 of 2022? Herinnert de Minister zich dat hij in zijn brief van
26 februari 20192 heeft geschreven dat tegenover hogere rentelasten, als gevolg van de stijging van
de overheidsschuld veroorzaakt door de aankoop van de aandelen, mogelijk hogere opbrengsten
staan, als gevolg van dividendopbrengsten? Kan de Minister aangeven hoeveel er sinds
de aankoop van de aandelen is uitgegeven aan extra rentelasten als gevolg van de stijging
van de overheidsschuld veroorzaakt door de aankoop?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van GL
De leden van de fractie van GroenLinks hebben enkele vragen over de nieuwe strategische
samenwerking Air France-KLM.
Kan de Minister reageren op de groei van Transavia door met name de groei van het
aantal routes vanuit Parijs?
Wat was het perspectief van Transavia geweest zonder de samenwerking tussen KLM en
Air France?
De leden van de fractie van GroenLinks vragen de regering hoe de verduurzamingsopgave
eruit gaat zien voor Air France-KLM. Wat is het investeringsprogramma voor vlootvernieuwing?
Hoe zit het met het schrappen van veel korteafstandsvluchten van Air France en het
vervangen hiervan door treinreizen? Kan KLM hiervan leren? Overweegt Air France-KLM
dit reizigersdeel te behouden door combinaties van trein/vliegtuig te verkopen?
De leden van de fractie van GroenLinks vragen hoe de toekomst van de hubfunctie van
Schiphol en Parijs-Charles de Gaulle eruitziet nu er steeds meer rechtstreeks wordt
gevlogen en het verschil tussen zakelijke en vrijetijdsreizigers steeds meer vervaagt.
De leden van de fractie van GroenLinks vragen de regering te reageren op het bericht
dat de winstgevendheid van KLM is toegenomen doordat Schiphol niet verder kan groeien.
Hoe kan een verdere beperking van de groei en schaarste aan slots uitpakken voor de
toekomst van Air France-KLM?
Wat zijn de gevolgen voor het bestemmingennetwerk van KLM en van Air France-KLM? Welke
gevolgen heeft dit voor de samenwerking?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de Partij voor de Dieren
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie hebben kennisgenomen van de stukken
en hebben daarover enkele kritische vragen en opmerkingen.
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie hebben zich vanaf het begin uitgesproken
tegen de aankoop van aandelen Air France-KLM3. Deze leden vinden het onverantwoord om, in een tijd waarin een maximale inspanning
moet worden geleverd om onze klimaatdoelstellingen bereikbaar te houden, 744 miljoen
euro uit te geven aan aandelen in een fossiel bedrijf als Air France-KLM. Het is alsof
de Nederlandse staat op het einde van het kolentijdperk nog even flink investeert
in kolenmijnen. De luchtvaartsector zou juist sterk moeten krimpen om de grenzen van
het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier te respecteren. Eerder nam
de Tweede Kamer al de motie-Van Raan/Kröger aan, die de regering oproept om grenswaarden
te ontwikkelen voor de luchtvaart op het gebied van klimaat, leefomgeving en veiligheid4. Erkent de Minister in dat kader dat een flinke krimp van het aantal vluchten zeer
verstandig zou zijn? Zo nee, waarom niet?
Terwijl de regering nog steeds treuzelt met het nemen van voldoende klimaatmaatregelen
om onze klimaatdoelstellingen mee te halen, maakte de regering wel in alle haast de
financiële middelen vrij voor de aankoop van aandelen Air France-KLM, zo merken de
leden van de fractie van de Partij voor de Dieren op. Ondertussen blijkt keer op keer
dat Nederland onvoldoende inspanningen levert om haar klimaatdoelstellingen te halen5. Erkent de Minister dat, in het licht van het falende klimaatbeleid van deze regering,
de investering in Air France-KLM, een icoon van de fossiele economie, op geen enkele
manier valt uit te leggen aan toekomstige generaties, de klimaatstakers, scholieren
en studenten die terecht voor hun eigen toekomst opkomen? Erkent de Minister dat deze
generatie recht heeft op fors ingrijpen door de overheid?
Terwijl de luchtvaartsector enorm veel broeikasgassen uitstoot, mag de sector grotendeels
zijn eigen duurzaamheidsdoelstellingen bepalen, zo benadrukken de leden van de fractie
van de Partij voor de Dieren. Het wekt geen verbazing dat de sector met volstrekt
ontoereikende plannen kwam aanzetten. Terwijl grootschalige investeringen nodig zijn
in duurzame alternatieven voor (internationaal) vervoer, waarbij Schiphol zich bijvoorbeeld
zou kunnen ontwikkelen tot spoorknooppunt, blijft de luchtvaartsector profiteren van
o.a. onverantwoord goedkope tickets en belastingvrije kerosine. Ziet de Minister hier
ook een spanningsveld? Zo nee, waarom niet? Erkent de Minister dat de reeks uitzonderingsposities
van de luchtvaartsector, in de context van het wereldwijde klimaatvraagstuk, onhoudbaar
is geworden? Wat gaat de Minister doen om het aandeelhouderschap zodanig in te richten
dat Air France-KLM effectief gaat bijdragen aan de klimaatdoelstellingen door zich
voor te bereiden op de onvermijdelijke krimp van de luchtvaartsector?
Een van de onderliggende problemen, zo merken de leden van de fractie van de Partij
voor de Dieren op, is dat Nederland een verzorgingsstaat is voor multinationals. De
situatie rond Air France-KLM doet denken aan de steun voor Unilever en Shell tijdens
rel over de dividendbelasting. De Nederlandse staat werpt zich op als redder van het
neoliberale grootbedrijf op kosten van de belastingbetaler. Kent de Minister het rapport
«Tijd voor transitie» van De Nederlandsche Bank, waarin wordt opgemerkt dat het risico
om nog te investeren in aandelen in CO2-intensieve sectoren substantieel is?
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie waarschuwden direct dat de onverantwoorde
aanschaf van de aandelen Air France-KLM tot grote verliezen zou leiden. Het was volgens
deze leden niet de vraag of de aandelen Air France-KLM afgewaardeerd zouden moeten
worden, maar wanneer. Aandelen in fossiele bedrijven zijn straks immers de «stranded
assets» van de fossiele economie6. De voorspelling van deze leden kwam al snel uit. Deze leden vragen de Minister te
bevestigen dat de Nederlandse staat inmiddels 129 miljoen euro heeft zien verdampen
(7 november 2019) en dat dit een gelijk staat aan een negatief rendement van ruim
17%.
De leden van de Partij voor de Dieren-fractie vragen op welke wijze de Minister uitvoering
heeft gegeven aan de motie-Van Raan7, waarin onder meer investeringen in de fossiele industrie en de transportsector als
mogelijke stranded assets worden bestempeld. Is bij de besluitvorming van de aankoop
van aandelen Air France-KLM een risicoanalyse gemaakt over de ontwikkeling van de
waarde van deze aandelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke risico’s zijn hierbij
in kaart gebracht? Zijn de risico’s met betrekking tot een algehele krimp van de luchtvaart,
de risico’s van de verdere stijging van de temperatuur en de gevolgen daarvan voor
de luchtvaart en de risico’s van de impact van de luchtvaart op het milieu (bijvoorbeeld
de uitstoot van stikstof door luchtvaart die mogelijk hoger blijkt te zijn) en de
gevolgen daarvan voor de luchtvaart en daarmee de aandelenkoers van Air France-KLM
meegenomen? Welke, indien de risico’s in kaart zijn gebracht, mitigerende maatregelen
zijn daarbij voorgesteld?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
M. Schukkink, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.