Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen over de Slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2018 (Kamerstuk 35200-VIII)
2019D24372 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden. De vragen zijn op 11 juni
2019 voorgelegd aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Voorzitter van de commissie, Tellegen
Griffier van de commissie, La Rocca
1
Kunt u toelichten waardoor het lagere aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs
wordt verklaard en dus een meevaller in het vo1 wordt veroorzaakt?
2
Kunt u toelichten hoe het bedrag van 26,7 miljoen euro dat is berekend voor 2019 tot
stand is gekomen en uit welke kostenposten dit bedrag (grofweg) is opgebouwd?
3
Kunt u aangeven wanneer het ontwikkelplan dat DUO2 aan het maken is, gereed is?
4
Kunt u aangeven aan de hand van welke criteria u gaat bepalen of de implementatie
van deze aanbevelingen in het ontwikkelplan ordentelijk is, en hoe er dus kan worden
overgegaan tot het aanwenden van de gereserveerde middelen?
5
Waarom kennen andere sectoren dan het primair onderwijs geen wettelijke prijsbijstelling?
6
Kunt u per onderwijssector aangeven welke financiële gevolgen de niet-volledige compensatie
voor inflatie heeft?
7
Hoe valt uw verklaring naar aanleiding van de evaluatie van de SBB3 dat de SBB moet inspelen op nieuwe ontwikkelingen, te rijmen met de forse korting
voor deze kleine organisatie?
8
Betekent de meevaller op de studiefinancieringsraming, die deels wordt veroorzaakt
door lagere uitgaven voor de omzetting van leningen naar giften bij de bol4 in het mbo5, een even grote tegenvaller voor de betrokken mbo'ers? Hoe verklaart u deze ontwikkeling?
9
Wat is de reden voor de meevaller in het vo inzake de leerlingaantallen? Hoe komt
het dat het aantal leerlingen in het vo niet goed te voorspellen is, terwijl de instroom
in het vo wel goed te voorspellen is?
10
Klopt het dat de tegenvaller van de leerling- en studentenaantallen niet volledig
wordt gecompenseerd? Hoe wordt het resterende bedrag van deze tegenvaller betaald?
11
Klopt het dat een deel van de middelen voor loon- en prijsbijstelling wordt gebruikt
voor de taakstelling en voor ICT6-systemen bij DUO? Wordt er, met andere woorden, minder geld uitgekeerd voor onder
andere een loonsverhoging voor leerkrachten, onderwijsassistenten en docenten om de
taakstelling en kosten voor ICT bij DUO te dekken?
12
Kunt u toelichten waarom in het onderzoek naar mogelijkheden om onrust in de begrotingscyclus
te verminderen alleen wordt gesproken over de mogelijkheden om de mbo-methodiek op
de ho7-sector toe te passen? In hoeverre kan deze systematiek ook op de andere sectoren
worden betrokken?
13
Welk onderscheid wordt gemaakt tussen een wettelijke en niet-wettelijke lpo8-uitkering?
14
Hoe en in welke mate werkt het inhouden van de lpo-tranche in 2019 door in de OCW9-bijdrage aan de SBB?
15
Waar is de 3 miljoen euro, waarvan u aangeeft dat deze achterblijft op de Aanvullende
Post, terug te vinden?
16
Op welke wijze wordt conform artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet 2016 inzicht geboden
in de nagestreefde doelstellingen, de in te zetten beleidsinstrumenten, de doeltreffendheid
en de doelmatigheid van de toegekende middelen vanuit de Aanvullende Post voor G43
Intensivering erfgoed en monumenten, betreffende de genoemde pilot?
17
Wat is de reden voor de tegenvaller op de renteontvangsten van de studielening? Klopt
het dat het kabinet voor een nog lagere rente op de kapitaalmarkt leent?
18
Kunt u de verlaging met 1,2 miljoen euro in 2019 van de bijdrage aan de SBB toelichten?
19
Hoe is de korting van 1,2 miljoen euro op de SBB in 2019 onderbouwd? Wat of welke
activiteiten wordt de SBB geacht te doen of na te laten om de bezuiniging te realiseren?
20
Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat er, gelet op het feit dat het aantal
bbl10-studenten toeneemt, wordt gekort op de organisatie die zorgt voor voldoende leerbanen
van goede kwaliteit voor deze studenten?
21
Wat betekent de verlaging met 1,2 miljoen euro in 2019 van de bijdrage aan SBB voor
de continuïteit van de door SBB te verrichten taken?
22
Waarom wordt er, gelet op de tekorten aan vakmensen en het belang van stages en leven
lang ontwikkelen, in 2019 gekort op SBB?
23
Waarom wordt er, gelet op het feit dat het aantal bbl-studenten toeneemt, gekort op
de organisatie die zorgt voor voldoende leerbanen van goede kwaliteit voor deze studenten?
24
Bent u ook bij de deelnemende organisaties van de toenmalige Onderwijscoöperatie nagegaan
of een daarvan de eindrapportage van de kwartiermaker, die deze in opdracht van het
toenmalige bestuur van de Onderwijscoöperatie heeft opgesteld, aan u beschikbaar wil
stellen, nu het oud-bestuur van de Onderwijscoöperatie heeft besloten het rapport
niet openbaar te maken, en u het zelf niet heeft ontvangen en het nog altijd niet
met de Kamer kunt delen?
25
Hoeveel overschrijving van het budget voor zijinstromers voor po11, vo en mbo is er geweest?
26
Hoeveel potentiële leraren kunnen door de overschrijving van het budget voor zijinstromers
voor po, vo en mbo geen gebruik maken van de mogelijkheid om te helpen het lerarentekort
op te lossen?
27
Hoeveel klassen zitten door de overschrijving van het budget voor zijinstromers voor
po, vo en mbo onnodig thuis?
28
Wat is de omzetontwikkeling van de Ster12, uitgesplitst per maand, van de afgelopen twee jaar geweest? Wat is het percentage
groei in de afgelopen maanden?
29
Klopt het dat de Ster in mei 2019 al 11% meer omzet heeft gegenereerd dan op hetzelfde
moment in 2018? Waarom is desondanks de raming van de reclameopbrengsten met 13,1
miljoen euro verlaagd?
30
Voor hoeveel miljoen euro is er tot nu toe voor 2019 aan reclames aangevraagd? Hoeveel
is het streefbudget van de Ster voor 2019? Wat is op basis hiervan de verwachte afdracht
van de Ster? Hoeveel verschilt dit van de 150 miljoen euro die door OCW in de Mediabegroting
voor 2019 is geprognosticeerd?
31
Hoeveel Ster-omzet werd over de afgelopen vijf jaar op televisie gegenereerd in het
tijdvak tussen 00.00 uur en 20.00 uur?
32
Hoeveel Ster-omzet gaat verloren als alleen nog televisiereclame wordt uitgezonden
tussen 20.00 uur en 24.00 uur?
33
Hoeveel Ster-omzet werd over de afgelopen vijf jaar gegenereerd via de radio?
34
Hoeveel Ster-omzet werd over de afgelopen vijf jaar online gegenereerd?
35
Wat betekent het dat van de 4,9 miljoen euro van de regeerakkoordmiddelen voor onderzoeksjournalistiek
er 2,9 miljoen euro is overgeboekt voor de bekostiging van subsidies? Om welke subsidies
gaat dit? Wat gebeurt er met de overgebleven 2 miljoen euro?
36
Kan worden gespecificeerd waarvoor de extra 11,9 miljoen euro voor de regionale omroepen
precies bedoeld is?
37
Hoeveel aanvragen zijn er tot nu toe gedaan ten behoeve van de frictiekostenregeling
voor regionale omroepen? Hoeveel hiervan zijn al gehonoreerd?
38
Waarom gaat er ruim 1 miljoen extra naar de beheerstaken van de landelijke publieke
omroep?
39
Waarom wordt 400 miljoen euro extra naar de Stichting Omroep Muziek overgeboekt? Wat
doet deze stichting precies en met welk doel ontvangt zij extra budget?
40
Op welke wijze wordt de rente uit de AMr13 van 749.000 euro concreet uitgegeven? Wat valt er onder «Overige bekostiging media»?
Welk deel is hiervan al juridisch verplicht?
41
Met welk doel wordt het bedrag Subsidies met 2,9 miljoen euro opgehoogd? Welk deel
hiervan is momenteel juridisch verplicht?
42
Kan inzicht worden geboden in de doeltreffendheid en doelmatigheid van de extra regeerakkoordmiddelen
voor onderzoeksjournalistiek?
43
Kan worden toegelicht uit welke posten de 177.000 euro is opgebouwd die in de suppletoire
begroting extra is gereserveerd voor kennisinfrastructuur ten aanzien van gender-
en lhbti14-gelijkheid?
44
Op welke projecten in het kader van vrouwenemancipatie is subsidie gekort?
45
Kan worden toegelicht welke projecten vallen binnen de extra begrote lhbti-subsidieregeling?
46
Kunt u uw redenen toelichten om de bijdrage aan het Gemeentefonds te verhogen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
R. la Rocca, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.