Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Staat van de rijksverantwoording 2018 (Kamerstuk 35200-3)
2019D21511 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Algemene Rekenkamer van
15 mei 2019 inzake de Staat van de rijksverantwoording 2018 (Kamerstuk 35 200, nr. 3) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Minister van Financiën voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Schukkink
Nr.
Vraag
1
Wat vindt u van de verdeling van de brede welvaart in Nederland?
2
Kunt u reageren op de kritiek van de Algemene Rekenkamer dat jaarverslagen niet genoeg
antwoord geven op de vraag in hoeverre de burger waar voor zijn geld krijgt?
3
Hoe kan het dat bij sommige Europese fondsen de kosten hoger zijn dan de opbrengsten
voor Nederland (een percentage uitvoeringskosten dat hoger ligt dan 100%)?
4
Hoe beoordeelt u het feit dat het aantal ICT-onvolkomenheden de afgelopen jaren alleen
maar toeneemt?
5
Wanneer worden de ICT-regels uit 2012 volledig geïmplementeerd?
6
Bij hoeveel indicatoren uit de Monitor Brede Welvaart heeft het kabinet een doelstelling
of een gewenst niveau?
7
Bij hoeveel indicatoren uit de Monitor Brede Welvaart heeft het kabinet geen doelstelling
of een gewenst niveau?
8
Kunt u bij elke indicator uit de Monitor Brede Welvaart waar het kabinet een doelstelling
of een gewenst niveau heeft geformuleerd, aangeven wat de doelstelling precies is?
9
Heeft u een verklaring waarom de regie over het eigen leven is afgenomen ten opzichte
van vorig jaar? Wat gaat u eraan doen om dit weer te herstellen?
10
Erkent u dat ons land in Europees verband slecht scoort op natuurlijk kapitaal, milieu
en grondstoffen, CO2-uitstoot, broeikasgasvoetafdruk?
11
Erkent u dat de vrees om «voor de troepen uit te lopen in Europa» als het gaat om
klimaatbeleid en duurzame energie daarom ongegrond is?
12
Hoe komt het dat ons land qua gezonde levensverwachting voor vrouwen op plek 23 van
de 28 staat in Europa? Wat gaat het kabinet hieraan doen?
13
Erkent u dat de ongelijkheid in brede welvaart ten opzichte van vorig jaar niet is
afgenomen? Was dit wel de bedoeling?
14
Deelt u de analyse van de Rekenkamer dat de financiële verantwoording van internationale
klimaatfinanciering summier is?
15
Deelt u de analyse van de Rekenkamer dat de Kamer maar weinig mogelijkheden heeft
om bij te sturen op klimaatuitgaven en daarom zijn budgetrecht maar beperkt kan uitoefenen?
16
Deelt u de analyse van de Rekenkamer de het kabinet maar beperkt en niet actueel rapporteert
over de resultaten van het klimaatbeleid?
17
Deelt u de analyse van de Rekenkamer dat de kwaliteit van de publieke dienstverlening
hapert als gevolg van budgetrestricties?
18
Deelt u de analyse van de Rekenkamer dat de consequenties van veel bezuinigingen nog
tot de dag van vandaag merkbaar zijn en dat nog niet alle zijn gedicht?
19
Deelt u de analyse van de Rekenkamer dat er op diverse terreinen risico's zijn voor
de continuïteit van de dienstverlening, bijvoorbeeld bij infrastructuur, zorg, defensie,
onderwijs en politie?
20
Kunt u aangeven wat de rechtmatigheidspercentages waren bij uitgaven, verplichtingen
en inkomsten in de afgelopen 10 jaar?
21
Wat gebeurt er als de Kamer niet akkoord gaat met slotwetmutaties? Klopt het dat deze
uitgaven in 2018 al zijn gedaan en dat de Kamer dus voor een voldongen feit staat?
22
Kunt u een duidelijk overzicht geven van de fouten die zijn gemaakt wat betreft het
niet informeren van de Kamer over mutaties op de begroting (waaronder de overschrijding
van 156 miljoen euro aan verplichtingen bij de Belastingdienst, de 133 miljoen euro
aan verplichtingen voor ICT, de 145 miljoen euro voor de Wereldbank, etc.)?
23
Wat is er precies misgegaan met de 133 miljoen euro aan verplichtingen bij de Belastingdienst
die te laat is gemeld aan de Kamer?
24
Wat is er precies misgegaan met de 145 miljoen euro voor de Wereldbank die opeens
toch in 2018 was verwerkt maar pas in 2019 werd gemeld aan de Kamer? Was hier sprake
van een boekhoudkundige truc om budgettaire ruimte naar 2019 te verplaatsen?
25
Klopt het dat de brief die u stuurde (35 000 IX, nr. 17) met de titel «begrotingsstaat voor het jaar 2019» eigenlijk ging over mutaties in
2018 die te laat waren gemeld? Waarom stond er in de titel dan 2019? Wat gebeurt er
als de Kamer alsnog tegen deze mutaties stemt?
26
Wat is de jaarlijkse btw-opbrengst van diergeneeskundige handelingen voor kleine huisdieren/gezelschapsdieren?
27
Hoe gaat met de nieuwe regels voor de verantwoording, zoals de verplichtingen, die
vanaf volgend jaar gaan gelden en waar de Algemene Rekenkamer op wijst, gewerkt worden
c.q. hoe gaan deze geïmplementeerd worden? Hoe wordt voorkomen dat er over 2019 onverhoopt
niet een goedkeurende verklaring kan worden verstrekt door de Rekenkamer, dan wel
een goedkeurende verklaring met beperkingen?
28
Hoe wordt het verplichtingenbeheer verbeterd in het komende jaar?
29
Welke acties worden er ondernomen om de ramingen voor de zorgkosten in de toekomst
te verbeteren (door het Centraal Planbureau, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en het Ministerie van Financiën)?
30
Welke acties en maatregelen worden het komende jaar concreet genomen om de problemen
met betrekking tot de IT en informatiebeveiliging bij de verschillende ministeries
nu eens daadwerkelijk op te lossen? Wie coördineert dit?
31
Wat gaat het kabinet concreet doen in het komende jaar met de aanbevelingen over het
strategisch personeelsbeleid in relatie tot de krapte op de arbeidsmarkt en het onderling
concurreren van rijksdiensten?
32
Welk deel van de afgenomen staatsschuld komt voor rekening van het gestegen bnp en
welk deel komt daadwerkelijk door aflossingen?
33
Welk deel van het onderhoud van de bruggen en sluizen is een gevolg van achterstallig
onderhoud en welk deel is een gevolg van uitgesteld onderhoud? Kunt u hierbij een
uitgebreide uitleg geven over het verschil en het beleid?
34
Hoe en wanneer worden de openstaande taakstellingen bij de diverse ministeries ingevuld?
35
Welke bestedingsplannen heeft het Ministerie van Financiën goedgekeurd, maar leveren
toch problemen op met de daadwerkelijke besteding? Hoe kan het dat door het Ministerie
van Financiën goedgekeurde bestedingsplannen toch niet zorgen voor besteding van de
middelen?
36
Hoe heeft het Ministerie van Financiën in het afgelopen jaar en in de lopende begroting
met het opnemen van investeringsmiddelen rekening gehouden met de problematiek die
nu wordt geconstateerd bij de besteding van middelen, zoals het tekort aan personeel,
de lange voorbereidingstrajecten van investeringsprojecten bij het Ministerie van
Defensie en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat? En hoe gaat daar in de
komende begroting rekening mee worden gehouden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
M. Schukkink, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.