Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarverslag Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2018 (Kamerstuk 35200-XII-1)
2019D21499 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister over het Jaarverslag van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2018 (Kamerstuk 35 200 XII, nr. 1).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman
Nr
Vraag
1
Welke beleidsinstrumenten zet u, buiten het Plastic Pact om, op dit moment in om de
productie van nieuw plastic te voorkomen?
2
Welke beleidsinstrumenten zet u, buiten het Plastic Pact om, op dit moment in om het
hergebruik van plastic te stimuleren?
3
Welke preventiedoelstelling heeft u voor de productie van nieuw plastic?
4
Welke doelstelling heeft u voor het hergebruik van bestaand plastic?
5
Welke gevolgen heeft het naar achter schuiven van de infrastructurele projecten voor
de (eventueel extra) kosten van het onderhoud en herstel van deze projecten?
6
Wat is de structurele financieringsbehoefte van het Nationale Testcentrum Circulaire
Plastics?
7
Zijn de middelen uit de Green Deal Circulair inkopen incidenteel?
8
Op welke manier kunnen de projecten gefinancierd uit de Green Deal Circulair inkopen
na de besteding van de 5 miljoen euro financieel gecontinueerd worden?
9
Is er een verplichting voor Rijkswaterstaat om, behalve waar dat om technische redenen
niet mogelijk is, de infrastructuur circulair («remontabel») aan te leggen?
10
Wat is het verwachte effect van de 100% verkoop van elektrische voertuigen op het
elektriciteitsverbruik in Nederland?
11
Welk gedeelte van deze elektriciteit zal worden opgewekt door Nederlandse windmolens
en zonneparken en welk gedeelte zal worden geïmporteerd uit Duitse bruinkoolcentrales?
12
Kunt u nader uiteenzetten hoe de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen de CO2-emissies meten van al hun internationale vluchten?
13
Welke omvang hebben de subsidies aan Saba, welk deel draagt uw ministerie bij en waar
zijn de verantwoordingsstukken die aantonen dat deze subsidies daadwerkelijk aan de
oorspronkelijk bedoelde projecten zijn besteed?
14
Wat is de reden dat verzoeken tot subsidiebijdragen in het kader van de Bedrijvenregeling
achterbleven in 2018?
15
In hoeverre zijn de extra middelen op het gebied van de inhaalslag voor mobiliteit
(incidenteel 2 miljard euro, 100 miljoen euro structureel) uit het regeerakkoord voldoende
om de inhaalslag te maken en uitvoering te geven aan minimaal de beschreven projecten
in het regeerakkoord?
16
Hoeveel geld komt er tekort om deze genoemde weg-, water- en spoorverbindingen ook
binnen afzienbare tijd te realiseren?
17
Welke rol kunnen green bonds daar nog in spelen om te zorgen voor externe of andere
financiering van infraprojecten?
18
Hoe gaat u, gelet op de aantrekkende markt, recente ervaringen met grote aanbestedingen
en minder aanbieders die nu mee willen doen, grote kostenoverschrijdingen of vertragingen
voorkomen en welke tegenvallers zijn bekend of gaan nog komen bij grootschalige aanbestedingen
van infra?
19
Hoeveel kilometer asfalt dient aangelegd te worden om de reistijdverliezen van 35%
tegen te gaan?
20
Kunt u een toelichting geven op de besteding van 2,6 miljoen euro aan de Innovatieunit
(welke onderdeel is van het programma Beter Benutten)?
21
Kunt u een toelichting geven op (de aanleiding tot) het besluit om een hogere bijdrage
van Infrastructuur en Waterstaat aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)
te leveren op vorderingsonderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid?
22
Hoe is het tekort door het uitblijven van inkomsten uit de Buisleidingenstraat Nederland
te verklaren?
23
Hoe groot is de bijdrage van de burger aan het vorderingenonderzoek rijvaardigheid
van het CBR? Graag uitgesplitst per gemiddeld onderzoek en in verhouding tot de bijdrage
van IenW.
24
Hoe heeft de handhaving op het gebied van suïcidepreventie en externe veiligheid langs
het spoor vorm gekregen in 2018? Hoeveel inspecties vonden er op dit gebied plaats
en wat waren de bevindingen van deze inspecties?
25
Wat is de reden dat de cijfers van 2018 over sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer
niet zijn meegenomen in het jaarverslag 2018? Staan deze cijfers onder het kopje overig?
26
Waarin zit het verschil tussen het oordeel van reizigers en personeel wat betreft
sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer?
27
Worden er vergelijkbare of dezelfde vragen gesteld aan reizigers en personeel wat
betreft sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer?
28
Wat is het verschil tussen de vraagstelling van vóór 2012 en van na 2012 met betrekking
tot veiligheidsincidenten in en rond het openbaar vervoer (ov) in procenten?
29
Wat verklaart de stijging van het percentage van het personeel dat één of meerdere
keren slachtoffers is geweest van een incident?
30
Op welke manier wordt duidelijk hoe vaak het personeel te maken heeft met veiligheidsincidenten
in en rond het ov als enkel aangegeven wordt of zij één of meerdere keren slachtoffers
zijn geweest van een incident?
31
Welke vragen worden aan klanten gesteld om hun oordeel over de sociale veiligheid
bij NS te bepalen?
32
Op welke wijze vult Nederland zijn actief lidmaatschap van de Internation Civil Aviation
Organization (ICAO) en European Aviation Safety Agency (EASA) in?
33
Kunt u in cijfers uitdrukken wat de effecten zijn van de Nederlandse luchtvaart op
het milieu en de leefomgeving in 2017 en 2018?
34
Hoe worden, gelet op het feit dat de rijksoverheid de regie over de luchtvaart in
Nederland heeft en veel onderzoeken al uitgevoerd zijn of aangevraagd, de kosten in
de hand gehouden en tegelijkertijd de voortgang gewaarborgd?
35
Kunt u meer duidelijkheid geven over het precieze bedrag dat is uitgegeven aan de
verduurzaming van de luchtvaart en waaraan het besteed is?
36
Kunt u een totaaloverzicht geven van het bedrag dat er naar KLM is gegaan in 2018?
37
Kunt u uitleggen wat mainportverkeer is?
38
Bestaat er een verschil in de ranglijst kostenniveau van de luchthavens op het gebied
van vrachtverkeer en passagiersverkeer?
39
Hoe vaak heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhavend moeten optreden
vanwege geluidsoverschrijdingen door vluchten van en naar Schiphol?
40
Hoeveel geld ging er vanuit de rijksoverheid naar WinAIR in het jaar 2018 en hoeveel
geld staat er nog gepland om naar WinAIR te gaan?
41
Was er meer vraag dan aanbod bij de opdrachten Geluidsisolatie Schiphol (GIS)?
42
Hoeveel geld is er naar de follow-up van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gegaan?
43
Wordt er bij het verminderen van het risico op vogelaanvaringen ook gekeken hoe de
aanvaringen tussen windmolens en vogels / insecten kunnen worden verminderd? Zo nee,
waarom niet?
44
Op welke wijze vult Nederland zijn actief lidmaatschap in van de International Maritime
Organization (IMO)?
45
Kunt u nader uiteenzetten hoe u zorgt voor «state of the art» regelgeving op het gebied
van marktordening, passagiersrechten, bemanningszaken en security?
46
Kunt u nader uiteenzetten waarom er in de afgelopen acht jaar vertraging is ontstaan
in passeertijd van de sluizen? Heeft droogte en ongepland onderhoud hier invloed op
gehad?
47
Kunt u voorbeelden geven van projecten die uitgevoerd zijn met de subsidieregeling
Innovaties Duurzame Binnenvaart?
48
Zijn er in het geheel geen internationale vergelijkingen te maken over hoe uw ministerie
presteert op kwantitatieve basis? Kunt u toelichten waarom niet?
49
Welke projecten (bijvoorbeeld op het gebied van luchtkwaliteit en geluidschermen)
lopen vertraging op vanwege de krappe bouwmarkt?
50
Wat voor gevolgen kan het hebben dat op basis van nieuwe inzichten eerdere cijfers
alsnog worden aangepast?
51
Klopt het dat de lucht in Nederland in 2018 minder schoon is geworden?
52
Kunt u uitleggen waardoor de lucht in Nederland minder schoon is geworden in 2018?
53
Kunt u nader uiteenzetten waarom 11,2 miljoen euro niet is uitgegeven aan het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), terwijl dit wel was begroot voor 2018?
Zijn deze gelden uiteindelijk wel aan het NSL uitgegeven?
54
Waardoor is er vertraging ontstaan bij de saneringsmaatregelen in het kader van geluidshinder?
55
Op wat voor opdrachten met als gevolg hogere uitgaven van 1,6 miljoen euro wordt gedoeld
op het terrein van gezonde lucht en geluid- en verkeersemissies?
56
Kunt u uitleggen op welke wijze de 12,6 miljoen euro in het kader van het NSL is uitgegeven
door lokale overheden, aangezien de gelden zijn overgemaakt aan het Gemeente- en btw-compensatiefonds?
57
Om welke reden zijn op het gebied van circulaire economie incidenteel middelen toegevoegd?
58
Wat was het totaal aan uitstoot van broeikasgassen in Nederland in 1990?
59
Kan tegen de achtergrond dat de financiering van de opdrachten duurzame mobiliteit
in 2018 met 8 miljoen euro is verlaagd ten behoeve van de regeling Demonstratieregeling
Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-regeling), uitgezet worden
waaraan deze gelden besteed zijn in 2018?
60
Kunt u toelichten welke demonstratieprojecten bij diverse gemeenten zijn uitgevoerd
ten behoeve van zero-emissie stadslogistiek?
61
Kunt u toelichten waarom de uitgaven in 2016 op de DKTI-regeling lager zijn uitgevallen
dan oorspronkelijk was geraamd?
62
Wat wordt verstaan onder Kennis co-creatie en kennislanding van wetenschap in beleid?
63
Kunt u toelichten waarom de realisatie van de geplande audits, convenanten, objectinspecties
en incidentenafhandeling zo laag zijn?
64
Waarom zijn er maar 9 audits geweest op het gebied van water, producten en stoffen
in plaats van de geplande 36?
65
Waarom zijn er maar 210 audits geweest op het gebied van luchtvaart in plaats van
de geplande 410?
66
Welk gedeelte van het Infrastructuurfonds wordt risicogestuurd ingezet?
Staat dit budget in verhouding tot de verwachte maatschappelijke schade die de enorme
toename aan filevorming zal opleveren?
67
Wat zijn de totale kosten voor externe inhuur en welk verschil in uitgaven zou er
zijn geweest in 2018 als deze mensen in vaste dienst waren geweest?
68
Welke departement maakte in 2018 de meeste personele onkosten?
Om welk totaalbedrag ging het hier?
69
Om welke reden worden projecten uit het product Samenstelling atmosfeer uit satellieten
vertraagd?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.