Memorie van toelichting : Memorie van toelichting (herdruk)
35 210 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 HERDRUK1
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2019 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
3
3.
De Beleidsartikelen
7
31 Politie
7
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
9
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
12
34 Straffen en Beschermen
16
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
19
37 Migratie
21
4.
De niet-beleidsartikelen
24
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
24
92 Nog Onverdeeld
26
93 Geheim
28
5.
De agentschappen
29
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
29
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
30
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
31
Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS)
32
1. LEESWIJZER
De eerste suppletoire begroting 2019 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting
2019 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2019.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit
de kolom «mutaties eerste suppletoire begroting 2019» gegeven voor zover deze groter
zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch
van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften
niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk
zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties.
Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting
opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven.
2. HET BELEID
OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
x € 1.000
Beleidsartikel
Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2019
12.899.909
Belangrijkste suppletoire mutaties:
1.
B5 Regeerakkoord Politie
31
37.200
2.
Rechtsbijstand
32
– 19.743
3.
De Rechtspraak
32
50.000
4.
Terugdraaien restant taakstelling OM
33
11.300
5.
B6 digitalisering werkprocessen strafrechtketen
33 en 92
39.600
6.
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
33, 34 en 92
– 79.462
7.
DJI frictiekosten
34, 92
77.100
8.
Prognosemodel justitiële ketens (PMJ)
34, 37, 91 en 92
48.970
9.
Asiel: COA herijkingsreeks Oda oud en nieuw (non-Oda)
37
149.121
10.
Asiel: COA mutatie VJN (ODA)
37
– 22.937
11.
Asiel: COA non-ODA
37
– 40.082
12.
Asiel: IND basisfinanciering
37
41.466
13.
Asiel: IND MPP
37
32.876
14.
Asiel: Nidos MPP
37
– 20.736
15.
Asiel: ODA-toerekening
37
24.690
16.
Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon
37
12.900
17.
Brexit -middelen
37
14.000
18.
Eindejaarsmarge Eurojust
91
16.000
19.
Prijsbijstelling 2019
92
44.490
20.
Eindejaarsmarge
92
24.687
21.
Loonbijstelling 2019
alle
310.819
Overige mutaties
935
Stand 1e suppletoire begroting 2019
13.653.103
Toelichting
Uitgaven
1. B5 Regeerakkoord Politie
De politie heeft bij het Regeerakkoord structureel extra middelen gekregen voor verschillende
te nemen maatregelen door de Politie. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen
gereserveerd op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting. JenV ontvangt bij de eerste
suppletoire begroting 2019 voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln.
vanuit de Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en
centraliseren arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek.
De reeks is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie
2018.
2. Rechtsbijstand
Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen
moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Daarnaast zijn er
meevallers conform de Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)-raming. Per saldo blijft
als gevolg van een kasschuif over de jaren 2019 tot en met 2024 het budget voor rechtsbijstand
gelijk.
3. De Rechtspraak
Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma
«Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën
kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019.
4. Terugdraaien restant taakstelling OM
De algemene efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met
het jaar 2018. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld
dat deze taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode
waarin de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling
van het OM wordt teruggedraaid.
5. B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen
In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen
extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd
op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019
€ 39,6 mln. aflopend naar € 24 mln. in 2022. In 2019 wordt € 19,6 mln. aangewend voor
digitalisering van de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen
voor de gehele keten. De overige middelen worden ingezet voor dekking van tekorten
in de justitiële ketens.
6. Ramingsbijstelling/dekking problematiek JenV
Er zijn maatregelen genomen om diverse tegenvallers te dekken waaronder het afromen
van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge
2018 en het inhouden van de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele
meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.
7. DJI frictiekosten
Er wordt een reservering gemaakt van € 77,1 mln. ter financiering van de frictiekosten
van het sluiten van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).
Hiermee kunnen onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties
gefinancierd worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst
Justitiële Inrichtingen (DJI)2.
8. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
De uitgaven worden in het jaar 2019 totaal met € 49,0 mln. (in 2020 met € 121,7 en
in 2021 met 101,9 mln.) verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
9. Asiel: COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA)
De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang
van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van
OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead
niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting
wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel
niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd.
In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het
Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een
transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking
is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening
wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel
en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de
JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten
COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA).
10. Asiel: COA mutatie VJN (ODA)
De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van
de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Zie toelichting bij de COA herijkingsreeks
ODA oud en nieuw (non-ODA). Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose
(MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019 betekent dit een daling met € 22,9
mln.
11. Asiel: COA non-ODA
De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en
de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze
reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie
VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze
drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in
2019 203,7 mln. in 2020 aflopend naar 88,6 mln. in 2024.
12. Asiel: IND basisfinanciering
Het kabinet stelt structureel extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering
van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
13. Asiel: IND Meerjaren Productieprognose (MPP)
De Meerjaren Productieprognose leidt tot extra verwachte productie bij de IND. De
ramingsbijstelling wordt op basis hiervan tot en met 2021 verwerkt.
14. Asiel Nidos MPP
De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan
Nidos wordt daarop meerjarig aangepast.
15. Asiel: Oda toerekening
Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening in 2019 naar boven bijgesteld.
met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie
van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
(BHOS).
16. Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon
Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen
wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op
grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V
bedragen 12,9 mln.
17. Brexit-middelen
De in het voorjaar 2018 gereserveerde middelen voor de IND zijn nu beschikbaar gesteld
voor de afhandeling van de aanvragen voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen
naar aanleiding van de Brexit.
18. Eindejaarsmarge Eurojust
De technische verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling heeft
in 2018 niet plaatsgevonden. Door middel van de eindejaarsmarge worden de gelden toegevoegd
aan 2019, zodat verrekening dit jaar alsnog kan plaatsvinden.
19. Prijsbijstelling 2019
De prijsbijstelling 2019 wordt tot en met 2024 ingezet voor dekking van JenV-brede
problematiek, zie punt 6.
20. Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2018 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en
is ingezet om de uitvoeringproblematiek meerjarig te dekken. Zie ook punt 6.
21. Loonbijstelling 2019
De loonbijstelling 2019 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en
is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties 2019 x € 1.000
Beleidsartikel
Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 2019
1.600.564
Belangrijkste suppletoire mutaties:
1.
Prognosemodel justitiële ketens (PMJ)
32, 34
– 29.349
2.
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
32, 34 en 37
75.728
3.
Inzet asielreserve
37
21.499
Overige mutaties
– 2.124
Stand 1e suppletoire begroting 2019
1.666.318
Toelichtingen:
Ontvangsten
1. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
De ontvangsten zijn in het jaar 2019 met € 29,3 mln. (in 2020 met € 33,3 mln. en in
2021 met € 65,3 mln.) verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel
Justitiële Ketens (PMJ) voor de griffierechten en CJIB administratiekosten. De verwachting
is dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht
lager zal uitvallen dan geraamd. Voor de administratiekosten geldt dat de verwachte
ontvangsten op basis van het geraamde aantal boetes, gemiddeld tarief en inningspercentage
lager zijn dan het hiervoor begrote bedrag.
2. Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
Er zijn diverse maatregelen genomen om het intern JenV tekort te dekken waaronder
het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van
de eindejaarsmarge 2018 en de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele
meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.
3. Inzet asielreserve
De resterende middelen in de asielreserve worden ingezet ter dekking van de asielkosten.
3. DE BELEIDSARTIKELEN
31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 31 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
6.032.749
12.600
6.045.349
206.662
6.252.011
235.009
231.794
229.699
229.929
Programma-uitgaven
6.041.402
12.600
6.054.002
206.662
6.260.664
235.009
231.794
229.699
229.929
Waarvan juridisch verplicht
100%
31.2 Bekostiging Politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
5.859.572
12.600
5.872.172
193.830
6.066.002
230.504
227.287
225.193
225.423
Politieacademie
2.852
0
2.852
70
2.922
70
70
70
70
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
23.214
0
23.214
582
23.796
582
582
582
582
Opdrachten
Taptolken
10.618
0
10.618
262
10.880
262
262
262
262
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale samenwerkingsoperaties
10.793
0
10.793
55
10.848
63
63
63
63
Beheer Multisystemen
116.688
0
116.688
11.586
128.274
3.101
3.103
3.102
3.102
Overige bijdragen ZBO's/RWT's
828
0
828
21
849
21
21
21
21
Bijdrage medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
900
0
900
23
923
23
23
23
23
Subsidies
Opsporing
700
0
700
16
716
16
16
16
16
Overige subsidies
515
0
515
12
527
12
12
12
12
Opdrachten
Providers
9.228
0
9.228
217
9.445
217
217
217
217
Overige opdrachten
1.780
0
1.780
– 108
1.672
42
42
42
42
Bijdragen Sociale fondsen
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.714
0
3.714
96
3.810
96
96
96
96
Ontvangsten
500
0
500
2.442
2.942
0
0
0
0
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven
voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst
met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor
internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere
de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg
van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de
jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag
van de programma-uitgaven.
Toelichting
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie € 193,8 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• In 2019 is € 5 mln. extra beschikbaar voor de toerusting voor de politie.
• JenV ontvangt voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln. vanuit de
Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en centraliseren
arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek. De reeks
is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie 2018. Zie
ook tabel belangrijkste uitgaven.
• Toekenning van € 152,3 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste
mutaties).
• Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 2 mln.
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Beheer Multisystemen € 11,6 mln.
• C2000 exploitatiekosten: het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 7,3 mln.) van Financiën
en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik
van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
• Het restant bedrag betreft de toekenning van de loonbijstelling (€ 1,8 mln.) en diverse
kleine mutaties.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 32 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
1.497.644
0
1.497.644
87.924
1.585.568
19.683
24.698
44.977
68.791
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personeel
24.860
0
24.860
708
25.568
711
712
712
740
waarvan eigen personeel
23.058
0
23.058
657
23.715
660
661
661
718
waarvan externe inhuur
748
0
748
20
768
20
20
20
21
waarvan overig personeel
1.054
0
1.054
31
1.085
31
31
31
1
Materieel
3.547
0
3.547
2
3.549
2
2
2
2
waarvan ICT
1.716
0
1.716
0
1.716
0
0
0
0
waarvan SSO's
61
0
61
2
63
2
2
2
2
waarvan overig materieel
1.770
0
1.770
0
1.770
0
0
0
0
Programma-uitgaven
1.469.237
0
1.469.237
87.214
1.556.451
18.970
23.984
44.263
68.049
Waarvan juridisch verplicht
100%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
47.113
0
47.113
3.380
50.493
1.311
1.299
1.299
1.299
Bureau Financieel Toezicht
5.916
0
5.916
1.044
6.960
1.044
1.044
1.044
1.044
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
635
0
635
17
652
13
14
14
14
Overige subsidies
120
0
120
3
123
3
3
3
3
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
10.208
0
10.208
189
10.397
226
226
226
226
Toevoegingen rechtsbijstand
402.916
0
402.916
– 14.695
388.221
– 12.266
– 7.451
8.828
32.529
Mediation in strafrecht
1.000
0
1.000
29
1.029
29
29
29
29
Overige opdrachten
574
0
574
15
589
19
19
19
19
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak
973.667
0
973.667
91.590
1.065.257
24.873
25.082
29.082
29.167
Bijdrage ZBO's/RWT's
Autoriteit Persoonsgegevens
15.188
0
15.188
3.404
18.592
3.403
3.403
3.403
3.403
College voor de Rechten van de Mens
7.188
0
7.188
195
7.383
194
196
196
196
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen
1.595
0
1.595
40
1.635
43
41
41
41
Overige bijdragen ZBO's/RWT's
1.036
0
1.036
31
1.067
22
22
22
22
Bijdrage medeoverheden
Bijdragen BES Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)
0
0
0
1.915
1.915
0
0
0
0
Subsidies
Subsidies Rechtspleging
455
0
455
13
468
13
13
13
13
Subsidies Wetgeving
1.520
0
1.520
42
1.562
42
42
42
42
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
15
0
15
0
15
0
0
0
0
Overige opdrachten
91
0
91
2
93
1
2
2
2
Ontvangsten
181.992
0
181.992
– 15.104
166.888
– 19.104
– 49.104
5.896
5.896
waarvan griffierechten
177.457
0
177.457
– 18.000
159.457
– 23.000
– 55.000
0
0
Waarvan overig
4.535
0
4.535
2.896
7.431
3.896
5.896
5.896
5.896
Juridisch verplicht zijn de apparaatsuitgaven voor de Hoge Raad en de bijdragen aan
ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand
in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor
de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch
verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan
juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht.
Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies
voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR),
de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand – 14,7 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen
moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Hiervoor is een
kasschuif geboekt van 2019 (€ – 19,7 mln.) tot en met 2024. Zie ook uitgaven belangrijkste
uitgaven.
• Toekenning € 7,1 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Het restant bestaat uit een technische mutatie van € – 2,1 mln.
32.3. Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 91,6 mln.
• De Meerjaren Productieprognose (MPP) leidt tot meer Vreemdelingenzaken bij de rechtspraak.
De raming wordt op basis hiervan meerjarig bijgesteld met € 9,6 mln. in 2019 en € 5,8
mln. in verdere jaren.
• Bij de prijsafspraken 2017–2019 waren vooruitlopend op het nieuwe rijkshuisvestingsstelsel
de verwachte financiële gevolgen technisch door middel van een kasschuif verwerkt.
Op basis van de actuele huisvestingskosten blijkt nu een verhoging van de bijdrage
aan de Raad voor de rechtspraak nodig voor 2019 ten laste van de jaren 2020 en 2021.
Om deze te bewerkstelligen is een kasschuif gedaan voor huisvestingskosten Rechtspraak
(2019 € 8 mln., 2020 -€ 4 mln. en 2021 -€ 4mln.).
• Toekenning € 24,3 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma
«Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën
kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019 van € 50 mln.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € – 15,1 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:
• Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens
(PMJ) worden de ontvangsten griffierechten verlaagd met € 18 mln. De verwachting is
dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht
lager zal uitvallen dan eerder geraamd.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 33 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
729.731
138.750
868.481
61.097
929.578
42.064
47.579
44.766
39.953
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personeel
388.291
0
388.291
39.717
428.008
39.549
40.591
40.635
35.836
waarvan eigen personeel
361.427
0
361.427
36.867
398.294
38.825
39.867
39.911
35.112
waarvan externe inhuur
24.896
0
24.896
2.797
27.693
671
671
671
671
waarvan overig personeel
1.968
0
1.968
53
2.021
53
53
53
53
Materieel
110.180
0
110.180
2.251
112.431
122
124
124
124
waarvan ICT
9.717
0
9.717
432
10.149
0
0
0
0
waarvan SSO's
42.226
0
42.226
1.819
44.045
122
124
124
124
waarvan overig materieel
58.237
0
58.237
0
58.237
0
0
0
0
Programma-uitgaven
231.260
138.750
370.010
19.129
389.139
2.393
6.864
4.007
3.993
Waarvan juridisch verplicht
99%
33.2 Bestuur, informatie en technoligie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.378
107.110
114.488
185
114.673
7.294
7.294
7.294
7.294
Uitstapprogramma's prostituees
1.503
0
1.503
2.426
3.929
– 1.962
2.650
38
38
Overige bijdragen medeoverheden
915
0
915
23
938
23
23
23
23
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.751
0
3.751
88
3.839
84
84
75
75
Keurmerk Veilig Ondernemen
731
0
731
17
748
9
9
0
0
Uitstapprogramma's prostituees
1.500
0
1.500
35
1.535
35
35
35
35
Veiligheid Kleine Bedrijven
243
0
243
6
249
4
4
0
0
Overige subsidies
1.028
0
1.028
24
1.052
24
24
24
24
Opdrachten
Overige opdrachten
166
0
166
4
170
1
3
2
2
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut
69.434
0
69.434
3.812
73.246
1.407
1.418
1.418
1.418
Bijdrage aan medeoverheden
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen
4.624
0
4.624
116
4.740
115
115
115
115
FIU.Nederland
4.755
0
4.755
119
4.874
119
119
119
119
Aanpak ondermijning
2.890
0
2.890
7.173
10.063
10.523
8.373
573
73
Overig opsporing en vervolging
9.721
1.340
11.061
– 250
10.811
250
258
257
257
Subsidies
CCV
669
0
669
17
686
16
16
14
14
Overige subsidies
2.338
0
2.338
59
2.397
51
51
51
51
Opdrachten
Schadeloosstellingen
17.928
0
17.928
0
17.928
0
0
0
0
Keten Informatie Management (KIM)
3.900
0
3.900
1.522
5.422
1.522
1.400
1.400
1.400
Onrechtmatige Detentie
9.849
0
9.849
0
9.849
0
0
0
0
Gerechtskosten
28.855
0
28.855
– 98
28.757
– 93
– 88
– 88
– 88
Verkeershandhaving OM
25.337
0
25.337
– 5.031
20.306
– 5.031
– 5.031
– 5.000
– 5.004
Afpakken
10.655
0
10.655
– 10.448
207
– 11.729
– 9.624
– 1.974
– 1.484
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen
13.047
0
13.047
0
13.047
0
0
0
0
Overige opdrachten
274
30.300
30.574
19.491
50.065
6
6
6
6
Garanties
Faillissementscuratoren
744
0
744
17
761
17
17
17
17
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
9.025
0
9.025
– 178
8.847
– 292
– 292
– 392
– 392
Ontvangsten
1.200.408
0
1.200.408
– 5.784
1.194.624
– 5.784
– 5.784
– 5.784
– 5.784
waarvan Boeten en Transacties
859.048
0
859.048
– 5.784
853.264
– 5.784
– 5.784
– 5.784
– 5.784
waarvan Afpakken
330.360
0
330.360
0
330.360
0
0
0
0
waarvan overig
11.000
0
11.000
0
11.000
0
0
0
0
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd
onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap
NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen
juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige
detentie en de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten)
Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen
met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Algemeen
Bij nota van wijziging3 zijn de Regeerakkoord-middelen voor de versterking van de integrale aanpak van ondermijning
in 2019 toegevoegd aan begrotingsartikel 33. De middelen ten behoeve van de regionale
aanpak zijn ter beschikking gesteld aan de tien Regionale Informatie en Expertise
Centra (RIECs). Op grond van de AWB kan de begrotingswet als wettelijke grondslag
voor deze bijdrage dienen, indien de begroting de ontvanger en het bedrag, waarop
deze ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt. Aangezien dit bij de nota van wijziging
niet heeft plaatsgevonden, staat in onderstaande tabel de precieze verdeling van de
structurele en incidentele gelden (€ 30,7 mln.) die voor 2019 aan de afzonderlijke
RIEC’s beschikbaar zijn gesteld, op basis van de regionale versterkingsplannen voor
de besteding van deze middelen. Hierbij is tevens vermeld via welke rechtspersoon
deze middelen aan de RIEC zijn toebedeeld. De RIEC’s hebben zelf namelijk geen rechtspersoonlijkheid
en kunnen derhalve niet rechtsreeks een bijdrage ontvangen.
Incidentele gelden 2019
Totaalbedrag incidentele gelden, programmaperiode 2019–2021
Structurele gelden 2019
RIEC Noord-Nederland t.n.v. gemeente Leeuwarden
1.919.000
6.000.000
838.000
RIEC Oost-Nederland t.n.v. gemeente Enschede
2.749.000
8.950.000
838.000
RIEC Zeeland West Brabant t.n.v. gemeente Tilburg
4.695.000
10.250.000
838.000
RIEC Oost-Brabant t.n.v. gemeente Eindhoven
4.695.000
10.250.000
838.000
RIEC Midden-Nederland t.n.v. gemeente Utrecht
3.120.200
9.240.600
838.000
RIEC Limburg t.n.v. gemeente Maastricht
2.979.000
8.937.000
838.000
RIEC Noord-Holland t.n.v. gemeente Haarlem
2.112.025
6.035.025
838.000
RIEC Den Haag t.n.v. gemeente Den Haag
2.001.000
6.000.000
838.000
RIEC Rotterdam t.n.v. gemeente Rotterdam
3.668.000
11.000.000
838.000
RIEC Amsterdam Amstelland t.n.v. gemeente Amsterdam
2.780.475
8.337.375
838.000
Totaal
30.718.700
85.000.000
8.380.000
33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 42 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
• Toekenning van € 12,2 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Een overboeking van € 5 mln. in 2019 met een meerjarige doorwerking vanuit het budget
verkeershandhaving aan eigen personeel OM voor de afhandeling verkeerszaken 2019.
• Terugdraaien restant meerjarige taakstelling OM van € 11,3 mln. in 2019. De algemene
efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met het jaar 2018.
Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld dat deze
taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode waarin
de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling
van het OM wordt teruggedraaid. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
• Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln., zoals een overheveling
van commissie Hoekstra middelen ad € 3,4 mln. aan het Openbaar Ministerie ten behoeve
van het systeem GPS voor uitvoering van de wet DNA en voor het ontwikkelen van het
landelijk registratiesysteem Wvggz (Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg)
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € 7,2 mln. en afpakken € – 10,4 mln.
Een boeking van € 7,1 mln. naar het budget aanpak ondermijning ten behoeve van het
uitvoeren van het afpakprogramma. Dit bedrag was vorig jaar abusievelijk op een verkeerd
artikel-onderdeel geboekt.
Overige opdrachten
In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen
extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd
op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019
€ 19,6 mln. op artikel 33. Deze middelen worden aangewend voor digitalisering van
de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen voor de
gehele keten.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € – 5,8 mln.
De raming op de ontvangsten boeten en transacties zijn aangepast op basis van de laatste
instroomcijfers. Het budget is meerjarig verlaagd met € – 5,8 mln. per jaar.
34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 34 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
2.686.793
0
2.686.793
152.478
2.839.271
171.216
154.770
67.321
67.381
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personeel
139.271
0
139.271
4.727
143.998
4.151
4.216
4.216
4.216
waarvan eigen personeel
133.578
0
133.578
4.573
138.151
3.997
4.062
4.062
4.062
waarvan externe inhuur
4.434
0
4.434
120
4.554
120
120
120
120
waarvan overig personeel
1.259
0
1.259
34
1.293
34
34
34
34
Materieel
37.152
0
37.152
– 239
36.913
364
364
364
364
waarvan ICT
14.013
0
14.013
– 604
13.409
0
0
0
0
waarvan SSO's
14.563
0
14.563
365
14.928
364
364
364
364
waarvan overig materieel
8.576
0
8.576
0
8.576
0
0
0
0
Programma-uitgaven
2.510.370
0
2.510.370
147.990
2.658.360
166.701
150.190
62.741
62.801
Waarvan juridisch verplicht
100%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
3.561
0
3.561
– 56
3.505
2
2
2
2
Bijdrage ZBO's/RWT's
Integriteit en Kansspelen
0
0
0
700
700
494
497
496
496
Bijdrage medeoverheden
Integriteit en Kansspelen
0
0
0
485
485
400
400
400
400
Overige bijdragen medeoverheden
952
0
952
1.814
2.766
1.000
1.000
0
0
Subsidies
Integriteit en Kansspelen
2.799
0
2.799
– 1.733
1.066
– 1.331
– 1.333
– 1.332
– 1.332
Overige subsidies
4.368
0
4.368
– 197
4.171
– 102
98
98
98
Opdrachten
Integriteit en Kansspelen
386
0
386
614
1.000
503
502
502
502
Overige opdrachten
2.586
0
2.586
– 886
1.700
0
0
0
0
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen-regulier
1.038.183
0
1.038.183
71.515
1.109.698
52.184
44.441
24.622
24.669
DJI-Forensische zorg
802.571
0
802.571
63.372
865.943
93.555
84.080
25.249
25.312
CJIB
115.409
0
115.409
15.379
130.788
4.938
4.449
3.469
3.469
Bijdrage ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
143.727
0
143.727
8.241
151.968
7.293
6.763
3.575
3.565
Leger des Heils
22.705
0
22.705
978
23.683
938
851
571
571
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland
70.383
0
70.383
3.417
73.800
3.016
2.667
1.827
1.827
Overige bijdragen ZBO's/RWT's
1.100
0
1.100
28
1.128
28
28
28
28
Bijdrage medeoverheden
Overige bijdragen medeoverheden
2.487
0
2.487
0
2.487
0
0
0
0
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
4.180
0
4.180
112
4.292
112
112
112
112
Overige subsidies
2.569
0
2.569
– 407
2.162
53
53
53
53
Opdrachten
Forensische zorg
6.019
0
6.019
– 6.019
0
– 5.491
– 4.620
– 620
– 620
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
10.320
0
10.320
– 7.064
3.256
0
0
0
0
Terugdringen recidive
14.000
0
14.000
– 1.169
12.831
– 1.008
– 1.008
492
492
Overige opdrachten
8.283
0
8.283
– 3.850
4.433
– 1.086
– 847
– 853
– 893
34.4 Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
6.729
0
6.729
329
7.058
163
163
163
163
Slachtofferhulp Nederland
37.054
0
37.054
989
38.043
1.011
1.011
1.011
1.011
Subsidies
Stichting Slachtoffer in Beeld
1.866
0
1.866
53
1.919
39
39
39
39
Opdrachten
Slachtofferzorg
7.723
0
7.723
– 2.449
5.274
– 1.578
– 1.578
– 1.578
– 1.578
Schadefonds Geweldsmisdrijven
21.528
0
21.528
312
21.840
7.801
8.598
0
0
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen
2.636
0
2.636
0
2.636
0
0
0
0
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-Jeugd
143.239
0
143.239
3.855
147.094
3.789
3.786
3.786
3.786
Bijdrage ZBO's/RWT's
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage
1.787
0
1.787
39
1.826
39
39
39
39
Halt
11.699
0
11.699
272
11.971
312
312
312
312
Bijdrage medeoverheden
BES Voogdijraad
1.068
0
1.068
29
1.097
28
28
28
28
Overige bijdragen medeoverheden
250
0
250
957
1.207
967
967
967
967
Subsidies
Jeugdbescherming
2.084
0
2.084
56
2.140
56
56
56
56
Overige subsidies
2.246
0
2.246
1.075
3.321
1.169
1.227
1.560
1.560
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
3.999
0
3.999
– 2.500
1.499
– 2.300
– 2.300
– 2.000
– 2.000
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.902
0
3.902
0
3.902
0
0
0
0
Overige opdrachten
5.972
0
5.972
– 301
5.671
– 293
– 293
– 333
– 333
Ontvangsten
97.740
0
97.740
– 1.621
96.119
– 10.345
– 10.297
0
0
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven
voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat
het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a.
Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO,
Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI € 134,9 mln. (gevangeniswezen en forensisch zorg)
• Toekenning van € 50,5 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• De uitgaven bij DJI worden in 2019 met € 44,1 mln. verhoogd op basis van de meest
recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Zie ook de tabel
belangrijkste mutaties.
• Er wordt een reservering gemaakt ter financiering van de frictiekosten van het sluiten
van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee kunnen
onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd
worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen
(DJI) (Kamerstukken 24 587, nr. 725).
• Als gevolg van de meerjarenafspraken Forensische Zorg wordt het budget verhoogd met
€ 9,5 mln.
• Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een
intensivering voor aanpak van contrabande. Het kabinet reserveert structureel € 3
mln. hiervoor.
CJIB € 15,4 mln.
Bij het CJIB wordt het resultaat 2018 ad € 8,5 mln. ingezet voor kosten AVG (Algemene
Verordening Gegevensbescherming) en USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen).
Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln.
Reclassering Nederland € 8,2 mln.
Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan € 5mln., onder andere de
toekenning van € 3,6 mln. aan loonbijstelling en een verhoging van € 2,5 mln. als
gevolg van een geprognotiseerde hogere aantal toezichten en werkstraffen in het Prognosemodel
Justitiële Ketens (PMJ).
Forensische zorg € – 6,0 mln.
Als gevolg van de meerjarenafspraken Forensische Zorg worden de programmagelden overgeboekt
naar DJI.
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging € – 7,1 mln.
Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan € 5 mln., onder andere een
bijdrage aan Justid van € – 2,7 voor ketenjeugdsysteem.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € – 1,6 mln
• Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
zijn de ontvangsten bij CJIB administratiekosten verlaagd met € 11,3 mln. in 2019.
• Bij CJIB wordt het resultaat 2018 ad € 8,5 mln. dat leidt tot een eigen vermogen van
meer dan 5% afgeroomd. Deze ontvangsten worden ingezet ter dekking van de CJIB-kosten
voor AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke
Beslissingen).
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 36 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
271.971
500
272.471
2.739
275.210
5.147
5.316
4.815
4.816
Programma-uitgaven
271.971
500
272.471
2.739
275.210
5.147
5.316
4.815
4.816
Waarvan juridisch verplicht
92%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
320
0
320
0
320
0
0
0
0
Bijdrage ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
28.480
0
28.480
446
28.926
445
445
445
445
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
181.138
0
181.138
2.838
183.976
2.617
2.620
2.619
2.620
Overige bijdragen medeoverheden
22.103
0
22.103
– 477
21.626
893
984
984
984
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.257
0
1.257
41
1.298
41
41
41
41
Nationaal Veiligheidsinstituut
1.267
0
1.267
0
1.267
0
0
0
0
Overige subsidies
2.422
0
2.422
10
2.432
10
10
10
10
Opdrachten
Project NL-Alert
5.917
0
5.917
0
5.917
0
0
0
0
Opdrachten NCSC
9.939
0
9.939
– 1.667
8.272
– 1.181
– 1.204
– 1.199
– 1.201
Overige opdrachten
6.456
500
6.956
1.283
8.239
2.057
2.155
1.650
1.652
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
12.672
0
12.672
265
12.937
265
265
265
265
Ontvangsten
2.000
0
2.000
0
2.000
0
0
0
0
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die
voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV
alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 37 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
1.063.580
0
1.063.580
194.210
1.257.790
305.993
234.283
179.525
151.832
Programma-uitgaven
1.063.580
0
1.063.580
194.210
1.257.790
305.993
234.283
179.525
151.832
Waarvan juridisch verplicht
99%
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
323.759
0
323.759
106.224
429.983
115.589
87.263
63.818
61.356
DJI
80.085
0
80.085
1.628
81.713
1.721
1.530
2.028
2.028
Bijdrage ZBO's/RWT's
Centraal Orgaan opvang asielzoekers
496.917
0
496.917
109.719
606.636
202.447
160.125
127.982
103.196
Nidos-opvang
111.769
0
111.769
– 17.752
94.017
– 13.633
– 14.504
– 14.972
– 15.417
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
9.642
0
9.642
261
9.903
261
261
261
261
Overige subsidies
1.749
0
1.749
– 59
1.690
8
8
8
8
Opdrachten
Keteninformatisering
5.288
0
5.288
57
5.345
57
57
57
57
Versterking vreemdelingenketen
3.051
0
3.051
– 52
2.999
– 50
– 50
50
50
37.3
Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning)
8.519
0
8.519
– 19
8.500
0
0
0
0
Subsidies
REAN-regeling
6.686
0
6.686
– 929
5.757
157
157
157
157
Overige subsidies
2.553
0
2.553
507
3.060
60
60
60
60
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
13.562
0
13.562
– 5.375
8.187
– 624
– 624
76
76
Ontvangsten
96.800
0
96.800
85.499
182.299
0
0
0
0
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2019 is 99% van de begrote bedragen is
juridisch verplicht. De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland
zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien
uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen
van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap
DJI.
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € 106,2 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties;
• Een toekenning van € 8 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste
mutaties).
• Het kabinet stelt extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van
de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). In 2019
€ 41,5 mln. met een meerjarige doorloop van € 65,6 in 2023 en verder.
• Volgend uit de Meerjaren Productieprognose (MPP) wordt er extra productie bij IND
verwacht ter hoogte van € 32,9 mln. in 2019, € 34,6 mln. in 2020 en € 23,5 in 2021
• Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen
wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op
grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V
bedragen 12,9 mln.
• In het voorjaar 2018 gereserveerde middelen (€ 14 mln.) voor de IND zijn bij deze
eerste suppletoire begroting beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de aanvragen
voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen naar aanleiding van de Brexit.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers € 109,7 mln.
• De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang
van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van
OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead
niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting
wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel
niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd.
In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het
Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een
transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking
is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening
wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel
en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de
JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten
COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA). Het budget wordt in 2019 verhoogd met € 149,1
mln aflopend naar € 41,2 mln. in 2024. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
• De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van
de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Dat leidt tezamen met de nieuwe
Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019
betekent dit een daling van € 22,9 mln. en vanaf 2020 tot en met 2022 een verhoging.
• De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en
de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze
reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie
VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze
drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in
2019 203,7 mln in 2020 aflopend naar 88,6 mln in 2024.
• Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening naar boven bijgesteld
met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie
van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
(BHOS).
• In 2019 wordt 5,8 mln. aan loonbijstelling 2019 toegekend (zie ook tabel belangrijkste
uitgaven).
Nidos opvang € – 17,8 mln.
De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan
Nidos wordt daarop meerjarig aangepast. In 2019 wordt het budget verlaagd met € 20,7
mln. Daarnaast is er € 2,9 mln. aan loonbijstelling toegekend.
Vreemdelingen vertrek € – 5,4 mln.
Deze post bestaat uit een aantal kleine mutaties kleiner dan € 5 mln., waaronder een
technische herschikking van het budget van € – 4,7 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 85,5 mln. Deze mutatie bestaat uit de volgende
posten:
• Bij IND en COA is het eigen vermogen boven de 5% afgeroomd. Dit impliceert een ontvangst
van € 49 mln.
• Afrekening IND 2018 ad € 10 mln. omdat er in 2018 minder productie is geleverd dan
eerder verwacht.
• Afrekening 2018 Nidos ad € 5 mln. omdat er minder AMV’s zijn opgevangen dan verwacht.
• De resterende middelen in de asielreserve ad € 21,5 mln. worden ingezet ter dekking
van de asielkosten.
4. DE NIET-BELEIDSARTIKELEN
91 Apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 91 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
434.493
0
434.493
40.754
475.247
5.936
15.677
14.767
14.615
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personeel
291.066
0
291.066
16.081
307.147
6.488
13.155
12.744
13.281
waarvan eigen personeel
256.159
0
256.159
11.665
267.824
8.007
14.675
14.264
14.301
waarvan externe inhuur
33.064
0
33.064
4.394
37.458
– 1.540
– 1.541
– 1.541
– 1.041
waarvan overig personeel
1.843
0
1.843
22
1.865
21
21
21
21
Materieel
143.427
0
143.427
19.349
162.776
779
3.853
3.354
2.665
waarvan ICT
18.262
0
18.262
3.937
22.199
9
9
9
9
waarvan SSO's
86.483
0
86.483
19.275
105.758
2.453
2.424
2.424
1.924
waarvan overig materieel
38.682
0
38.682
– 3.863
34.819
– 1.683
1.420
921
732
Ontvangsten
21.124
0
21.124
322
21.446
0
0
0
0
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 35,4 mln.
Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
• Toekenning van loonbijstelling 2019 van € 9,6 mln.
• Toekenning van de eindejaarsmarge HGIS voor Europol en Eurojust voor € 16 mln. Zie
ook tabel belangrijkste uitgaven mutaties.
• Het restant van het saldo bevat vele mutaties kleiner dan € 5 mln.
92 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 92 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
9.394
10.000
19.394
12.654
32.048
– 1.833
8.314
17.627
22.247
Uitgaven
92.1 Nog onverdeeld
Nog onverdeeld
9.394
10.000
19.394
12.654
32.048
– 1.833
8.314
17.627
22.247
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Mutaties uitgaven
92.1 Nog onverdeeld
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Alle relevante mutaties zijn bij de betreffende
artikelen toegelicht.
93 Geheim
Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 93 (eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2019
Mutaties via NvW, ISB en amendementen
Vastgestelde begroting 2019
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
(1)
(2)
(3)=(1+2)
(4)
(5)=(3+4)
Verplichtingen
3.051
0
3.051
0
3.051
0
0
0
0
Uitgaven
93.1 Geheim
Geheime uitgaven
3.051
0
3.051
0
3.051
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
5. DE AGENTSCHAPPEN
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (eerste
suppletoire begroting 2019) x € 1.000
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Omschrijving
Vastgestelde begroting
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
2.097.986
162.577
2.260.563
Omzet overige departementen
–
–
–
Omzet derden
57.077
–
57.077
Rentebaten
–
–
–
Vrijval voorzieningen
–
–
–
Bijzondere baten
–
–
–
Totaal baten
2.155.063
162.577
2.317.640
Lasten
Apparaatskosten
1.136.651
– Personele kosten
1.016.882
119.839
1.136.721
– Waarvan eigen personeel
888.632
113.480
1.002.112
– Waarvan externe inhuur
103.000
4.598
107.598
– Waarvan overige personele kosten
25.250
1.761
27.011
Materiële kosten
119.768
119.768
– Waarvan apparaat ICT
39.396
39.396
– Waarvan Bijdrage aan SSO's
34.265
34.265
– waarvan overige materiële kosten
46.107
46.107
Materiele programmakosten
893.760
42.738
936.498
Rentelasten
–
–
Afschrijvingskosten
19.649
19.649
– waarvan immaterieel
4.527
4.527
– waarvan materieel
15.123
15.123
Overige kosten
105.003
105.003
– Dotaties voorzieningen
86.188
86.188
– Bijzondere lasten
18.815
18.815
Totaal lasten
2.155.063
162.577
2.317.640
Saldo van baten en lasten
–
–
–
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels
verklaard door de loonbijstelling en het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (Eerste suppletoire
begroting 2019) x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
205.177
205.177
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.155.063
162.577
2.317.640
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 2.153.163
– 162.577
– 2.315.740
Totaal operationele kasstroom
1.900
1.900
Totaal investeringen (-/-)
– 19.535
– 19.535
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
10.000
10.000
Totaal investeringkasstroom
– 9.535
– 9.535
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
– 25.000
– 25.000
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
–
–
Aflossingen op leningen (-/-)
–
–
Beroep op leenfaciliteit (+)
–
–
Totaal financieringskasstroom
– 25.000
– 25.000
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
172.542
–
172.542
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Immigratie en Naturalisatiedienst (eerste
suppletoire begroting 2019) x € 1.000
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Omschrijving
Vastgestelde begroting
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
323.148
106.835
429.983
Omzet overige departementen
–
–
–
Omzet derden
47.360
8.590
55.950
Rentebaten
–
–
Vrijval voorzieningen
–
–
Bijzondere baten
–
–
Totaal baten
370.508
115.425
485.933
Lasten
Apparaatskosten
– Personele kosten
246.500
81.500
328.000
– Waarvan eigen personeel
215.000
51.000
266.000
– Waarvan externe inhuur
27.000
28.000
55.000
– Waarvan overige personele kosten
4.500
2.500
7.000
Materiële kosten
55.863
17.637
73.500
– Waarvan ICT
1.000
1.500
2.500
– waarvan Bijdrage aan SSO's
39.926
15.074
55.000
– waarvan overige materiele kosten
14.937
1.063
16.000
Materiële programmakosten
47.445
17.555
65.000
Rentelasten
200
– 150
50
Afschrijvingskosten
20.500
– 1.117
19.383
– Materieel
6.000
– 3.000
3.000
– waarvan apparaat ICT
2.500
– 1.000
1.500
– Immaterieel
14.500
1.883
16.383
Overige kosten
–
–
– Dotaties voorzieningen
–
–
– Bijzondere lasten
–
–
Totaal lasten
370.508
115.425
485.933
Saldo van baten en lasten
–
–
–
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
De omzet moederdepartement (€ 106,8 mln.) neemt toe vanwege de bijgestelde raming
op basis van de MPP; de toegevoegde middelen voor Brexit en de uitvoeringkosten Kinderpardon.
De mutatie omzet derden (€ 8,6 mln.) betreft een bijstelling van de te verwachten
legesopbrengsten 2019.
Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap Immigratie en Naturalisatiedienst (Eerste
suppletoire begroting 2019) x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
92.670
–
92.670
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
370.508
115.425
485.933
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 356.008
– 110.542
– 466.550
Totaal operationele kasstroom
14.500
4.883
19.383
Totaal investeringen (-/-)
– 10.800
– 2.050
– 12.850
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
–
–
–
Totaal investeringkasstroom
– 10.800
– 2.050
– 12.850
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
–
– 34.000
– 34.000
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
–
–
Aflossingen op leningen (-/-)
– 13.400
– 2.200
– 15.600
Beroep op leenfaciliteit (+)
10.800
2.050
12.850
Totaal financieringskasstroom
– 2.600
– 34.150
– 36.750
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
93.770
– 31.317
62.453
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Centraal Justitieel Incassobureau (eerste
suppletoire begroting 2019) x € 1.000
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Omschrijving
Vastgestelde begroting
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
127.282
15.379
142.661
Omzet overige departementen
542
542
Omzet derden
12.464
12.464
Rentebaten
–
–
Vrijval voorzieningen
–
–
Bijzondere baten
–
–
Totaal baten
140.288
15.379
155.667
Lasten
Apparaatskosten
125.001
15.100
140.101
– Personele kosten
92.885
14.820
107.705
– Waarvan eigen personeel
62.609
5752
68.361
– Waarvan externe inhuur
28.038
9.067
37.105
– Waarvan overige personele kosten
2.238
2.238
Materiële kosten
32.116
281
32.397
– Waarvan apparaat ICT
7.850
7.850
– Waarvan Bijdrage aan SSO's
7.115
7.115
– Waarvan overig materiële kosten
17.151
281
17.432
Gerechtskosten
10.566
193
10.759
Rentelasten
57
1
58
Afschrijvingskosten
4.662
85
4.747
– Immaterieel
649
649
– Materieel
4.013
85
4.098
Overige lasten
–
– dotaties voorzieningen
–
–
– bijzondere lasten
–
–
Totaal lasten
140.288
15.379
155.667
Saldo van baten en lasten
–
–
–
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels
verklaard door stijging personeelskosten die wordt veroorzaakt door de toename loonkosten
als gevolg van cao; kosten door toename productieaantallen en beschikbaar gekomen
middelen voor inhuur deskundigen ten behoeve van het programma USB/AICE en Compliancy.
Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Centraal Justitieel Incassobureau (Eerste
suppletoire begroting 2019) x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
38.984
–
38.984
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
140.287
15.379
155.666
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 135.625
– 15.379
– 151.004
Totaal operationele kasstroom
4.662
–
4.662
Totaal investeringen (-/-)
– 2.971
– 284
– 3.255
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
–
–
Totaal investeringkasstroom
– 2.971
– 284
– 3.255
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
–
– 8.500
– 8.500
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
–
–
–
Aflossingen op leningen (-/-)
– 3.952
– 479
– 4.431
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.971
284
3.255
Totaal financieringskasstroom
– 981
– 8.695
– 9.676
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
39.694
– 8.979
30.715
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing,
Integriteit, Screening (eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Omschrijving
Vastgestelde begroting
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
3.592
– 7.302
– 3.710
Omzet overige departementen
283
4.150
4.433
Omzet derden
37.375
5.328
42.703
Rentebaten
0
Vrijval voorzieningen
0
Bijzondere baten
0
Totaal baten
41.250
2.176
43.426
Lasten
Apparaatskosten
– Personele kosten
23.115
2.984
26.099
– Waarvan eigen personeel
19.846
2.377
22.223
– Waarvan externe inhuur
2.897
655
3.552
– Waarvan overige personele kosten
372
– 48
324
Materiële kosten
18.134
– 808
17.326
– Waarvan apparaat ICT
8.809
– 952
7.857
– Waarvan Bijdrage aan SSO's
7.923
407
8.330
– Waarvan overige materiele kosten
1.402
– 263
1.139
Rentelasten
–
0
Afschrijvingskosten
–
0
– Materieel
–
0
– Immaterieel
–
0
– Dotaties voorzieningen
–
0
– Bijzondere lasten
–
0
Totaal lasten
41.250
2.176
43.426
Saldo van baten en lasten
–
–
0
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels
verklaard door een positief financieringsresultaat dat terugbetaald wordt aan de opdrachtgevers
binnen JenV. Dit leidt tot verlaging van de «omzet moederdepartement. De hogere omzet
overige departementen heeft te maken met een fors hoger aantal VOG’s, waaronder een
bijdrage van het Ministerie van VWS voor het afgeven van de gratis VOG. De hogere
omzet derden hangt ook samen met een hogere productie VOG.
Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit,
Screening (Eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Rekening-courant RHB 1 januari 2019
10.419
– 140
10.279
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
41.250
2.176
43.426
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 41.250
– 2.176
– 43.426
Totaal operationele kasstroom
–
–
–
Totaal investeringen (-/-)
–
–
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
–
–
–
Totaal investeringkasstroom
–
–
–
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
–
– 2.008
– 2.008
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
–
–
–
Aflossingen op leningen (-/-)
–
–
–
Beroep op leenfaciliteit (+)
–
–
–
Totaal financieringskasstroom
–
– 2.008
– 2.008
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)
10.419
– 2.148
8.271
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 33 | Voor |
PVV | 20 | Tegen |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 5 | Voor |
50PLUS | 4 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.