Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag schriftelijk overleg over het antwoord op vragen van het lid Omtzigt zoals gesteld tijdens het algemeen overleg inzake de belasting- en sociale zekerheidspositie van grensarbeiders van 26 september 2018 (Kamerstuk 26834-43)
2019D09456 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Financiën heeft op 8 maart 2019 een aantal vragen en opmerkingen
voorgelegd aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over zijn antwoordbrief
van 14 januari 2019 op vragen van het lid Omtzigt zoals gesteld tijdens het algemeen
overleg van 26 september 2018 inzake de belasting- en sociale zekerheidspositie van
grensarbeiders. (Kamerstuk 26 834, nr. 43).
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van het CDA
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister over
de belasting- en sociale zekerheidspositie van grensarbeiders.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister wat hij ervan vindt dat verzekeraars
buitenlandse werkgevers die een Nederlandse verzuimverzekering willen vanwege hun
doorbetalingsverplichtingen bij ziekte in Nederland kunnen weigeren. Is dit toegestaan
onder de Europese vrijheid van vestiging of vrijheid van dienstverlening? De buitenlandse
werkgever waarvan de werknemer grotendeels in Nederland werkzaam is, is namelijk vergelijkbaar
met een Nederlandse werkgever. Zijn er goede gronden voor verzekeraars om deze buitenlandse
werkgevers te weigeren? Kunnen deze werkgevers geholpen worden aan verzekeraars die
wel buitenlandse werkgevers accepteren? De leden van de CDA-fractie vrezen namelijk
dat als buitenlandse werkgevers zich niet of nauwelijks kunnen verzekeren zij kunnen
besluiten om minder activiteiten in Nederland uit te voeren.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister of zij uit onderhavige brief moeten
opmaken dat er geen oplossing zal komen bij de heronderhandeling van Verordening 883/2004
voor het probleem van de dubbel (of juist te weinig) betaalde zorgpremies wanneer
het woonland de zorgpremie uit de algemene middelen betaalt en het (voormalige) werkland
de zorgpremies deels financieren met een premie of juist andersom. Kan de Minister
aangeven wat hij hiervan vindt? Is hij bereid om op Europees niveau te blijven streven
naar een oplossing voor dit probleem? Zijn er mogelijkheden om met de woonlandfactor
deze dubbele betaling van zorgkosten (via premie en belastingen) te mitigeren?
De leden van de CDA-fractie hebben ook nog een andere vraag over de fiscale en sociale
gevolgen voor grensarbeiders. Omdat sociale zekerheidsstelsels in elk land verschillen,
kan het enorme financiële gevolgen hebben als een inwoner over de grens gaat werken.
Deze leden wijzen daarbij op de volgende situatie: een alleenstaande moeder, inwoner
van Nederland, gaat in Duitsland werken en verdient daar € 20.000. Daardoor ontvangt
de Nederlandse moeder geen kinderbijslag en kindgebonden budget meer, maar Duits Kindergeld.
Kan de Minister aangeven wat de financiële gevolgen hiervan zijn wanneer de moeder
één, twee, drie dan wel vier kinderen heeft? Hoe verhoudt dit zich tot de financiële
gevolgen voor eenzelfde Nederlandse inwoner die wel een toeslagpartner heeft?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.