Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
35 151 Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2019 (Incidentele suppletoire begroting inzake Wederopbouw Bovenwindse Eilanden)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet
vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om
voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze
memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 4
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze wet.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
B. BEGROTINGSTOELICHTING
a. Inhoudelijke toelichting
In het kader van de wederopbouw wordt via deze incidentele suppletoire begrotingswet
aan Sint Maarten een overbruggingskrediet in de vorm van een tijdelijke lening van
$ 15,000 mln. verleend. Dit bedrag is bedoeld voor het herstel van de Princess Juliana
International Airport (PJIA) en de continuering van het luchthavenbedrijf. Hiervoor
wordt Artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden voor het jaar 2019 verhoogd met € 13,245 mln.
uit het resterende bedrag op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën
dat bestemd is voor de wederopbouw van Sint Maarten. Het bedrag is vastgesteld aan
de hand van de dagkoers van 1,1325 van 22 februari 2019.
Er komt een totaalbedrag van $ 100 mln. beschikbaar voor het herstel van de luchthaventerminal.
Dit totaalbedrag bestaat uit een bijdrage van $ 50 mln. uit het trustfonds voor de
wederopbouw aan de overheid van Sint Maarten, die dit bedrag door zal lenen aan de
luchthaven. Daarnaast zal ook de Europese Investeringsbank (EIB) via de Sint Maartense
overheid $ 50 mln. lenen aan de luchthaven. Met de overheveling van de tweede tranche
werd reeds, na goedkeuring van de «Vierde incidentele suppletoire begroting inzake
wederopbouw Bovenwindse Eilanden» van 2018, $ 50 mln. voor de luchthaven in het trustfonds
gestort. Aan de financiering met het trustfonds zijn door Nederland voorwaarden verbonden
die onder meer zien op de integriteit van en posities in het luchthavenbestuur. Hierdoor
kunnen deze middelen niet direct vrijkomen.
Omdat de luchthaven nu in acute geldnood verkeert, is aan Nederland gevraagd een overbruggingskrediet
te verstrekken, vooruitlopend op het vrijkomen van de definitieve wederopbouwmiddelen.
Het overbruggingskrediet wordt getrancheerd verstrekt in de vorm van een lening aan
Sint Maarten, die het bedrag doorleent aan de luchthaven.
Paragraaf b geeft de budgettaire consequenties voor artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse
eilanden weer.
Artikel 8.1 Wederopbouw
Leningen
Overbruggingskrediet luchthaven Sint Maarten
Door orkaan Irma is ernstige schade ontstaan aan de luchthaven op Sint Maarten. Hierdoor
kan de luchthaven niet op maximale capaciteit opereren. Op 5 november 2018 heeft de
stuurgroep van het trustfonds voor de wederopbouw ingestemd met het financieringsvoorstel
van $ 100 mln. voor het herstel van de beschadigde terminal. Hieraan zijn door Nederland
een aantal voorwaarden verbonden die onder meer zien op de integriteit van en posities
in het luchthavenbestuur.
Op 8 januari 2019 heeft de ministerraad van Sint Maarten ingestemd met bovengenoemd
financieringsvoorstel van de stuurgroep van het trustfonds, inclusief de daaraan verbonden
Nederlandse voorwaarden. Het voorstel bestaat uit een bijdrage van $ 50 mln. uit het
trustfonds aan de overheid van Sint Maarten, die dit bedrag door zal lenen aan de
luchthaven. Daarnaast zal de EIB $ 50 mln. lenen aan Sint Maarten voor herstel van
de luchthaven. De $ 50 mln. voor de luchthaven was onderdeel van de tweede tranche
van € 150 mln., die begin november 2018 in het trustfonds is gestort.
Vooruitlopend op het vrijkomen van de definitieve financiering uit het trustfonds
en door de EIB verstrekt Nederland nu aan Sint Maarten een overbruggingskrediet van
$ 15,000 mln. voor het herstel van de luchthaven en continuering van het luchthavenbedrijf.
Dit bedrag moet binnen zes maanden door Sint Maarten worden terugbetaald.
b. Budgettaire consequenties beleidsartikelen
Beleidsartikel 8 Wederopbouw Bovenwindse eilanden
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand Ontwerp begroting 2019, incl. NvW
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2019
Stand incidentele suppletoire begroting 2019
Mutatie 2020
Mutatie 2021
Mutatie 2022
Mutatie 2023
Art.nr.
Verplichtingen:
6.037
13.245
19.282
0
0
0
0
Uitgaven:
6.037
13.245
19.282
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
100%
100%
8.1
Wederopbouw
6.037
13.245
19.282
0
0
0
0
Leningen
0
13.245
13.245
0
0
0
0
Overbruggingskrediet luchthaven Sint Maarten
0
13.245
13.245
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
6.037
0
0
0
0
0
0
KPSM
5.282
0
0
0
0
0
0
Grenstoezicht Sint Maarten
755
0
0
0
0
0
0
8.2
Noodhulp
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten:
0
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.