Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
35 117 Wijziging van de Wet op het financieel toezicht en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2019)
Nr. 5 VERSLAG
Vastgesteld 14 februari 2019
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand
wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Boon
INLEIDING
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende
wetsvoorstel. Zij hebben hierover slechts enkele vragen.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van onderhavig
wetsvoorstel. Zij hebben nog een enkele vraag.
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de Wijzigingswet
financiële markten 2019. Zij begrijpen dat beperkte uitwisseling van gegevens nodig
is tussen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Bureau Financieel Toezicht
(BFT) zodat deze instanties effectief toezicht kunnen houden. Zij hebben ook kennisgenomen
van het positieve advies van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op dit punt. De leden
van de D66-fractie hebben nadere vragen over het aantal reacties naar aanleiding van
de internetconsultatie.
De leden van de SP-fractie hebben enkele vragen over het wetsvoorstel.
I. ALGEMEEN
§ 1. Inleiding
§ 2. Informatieverstrekking BFT aan AFM in het kader van de Wta
De leden van de VVD-fractie zijn een groot voorstander van betere informatie-uitwisseling
tussen het BFT en de AFM. Deze leden vernemen echter dat de problemen met informatie-uitwisseling
tussen overheidsorganisaties over dit onderwerp veel breder leven. Daarnaast zouden
financiële instellingen de effectiviteit aanzienlijk kunnen vergroten als zij onderling
meer gegevens konden uitwisselen. Kan de regering toelichten hoe het genoemde geheimhoudingsregime
van de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) is
ingericht, hoe de AVG daarop van invloed is en in hoeverre daar in nationale wetgeving
generieke ontheffingen van kunnen worden verleend? De leden van de VVD-fractie zijn
van mening dat de betrokken overheidsinstanties in ieder geval vrijelijk informatie
met elkaar zouden moeten kunnen uitwisselen.
De leden van de CDA-fractie ondersteunen de wijziging die mogelijk maakt dat het BFT
informatie verstrekt aan de AFM. Deze leden vragen naar de waarborgen rond deze informatieverstrekking.
Hoe wordt voorkomen dat gegevens worden gedeeld die buiten de reikwijdte van dit wetsvoorstel
vallen?
De leden van de SP-fractie vragen of de privacy van gewone klanten genoeg gewaarborgd
wordt, en wie er in de praktijk zal toetsen of de gedeelde gegevens tussen AFM en
BFT doelmatig zijn. Deze leden vragen of het samenwerkingsprotocol tussen BFT en AFM
openbaar zal worden gemaakt.
De leden van de SP-fractie vragen de regering hoe deze wetswijziging van invloed zal
zijn op de controles op (systeem)banken door accountants. Deze leden zien vaak bij
witwaspraktijken dat de ene afdeling van een bank niet weet wat de andere afdeling
doet, waardoor het stelsel niet adequaat is maar geen enkele persoon daarvoor verantwoordelijk
kan worden gehouden, en deze leden vragen om toelichting over hoe deze wetswijziging
eraan zal bijdragen dat externe accountants de complexiteit van dit soort organisaties
beter kunnen doorgronden.
§ 3. Wijziging van de Wet op het accountantsberoep
De leden van de VVD-fractie begrijpen uit deze paragraaf en uit de artikelsgewijze
toelichting dat er «in beginsel» geen ministeriële verantwoordelijkheid bestaat voor
autonome taken van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Zij vragen
daarop een toelichting. De Minister van Financiën heeft onveranderd de mogelijkheid
besluiten te vernietigen en het komt deze leden voor dat hij daarop ook door het parlement
kan worden aangesproken.
De leden van de VVD-fractie merken terzijde op dat de afkorting Wab op korte termijn
ook gebruikt zal gaan worden voor de Wet arbeidsmarkt in balans. Zij geven de regering
in overweging een van beide afkortingen te wijzigen. De Wet op het accountantsberoep
zou dan bijvoorbeeld kunnen worden aangeduid met Wacco.
§ 4. Regeldruk
–
§ 5. Consultatie
De leden van de D66-fractie lezen dat er zes reacties zijn geweest naar aanleiding
van de internetconsultatie. Beschouwt de regering de internetconsultatieronde daarmee
als succesvol? Ziet de regering mogelijkheden om, conform het rapport van de Commissie-Remkes,
de dialoog met burgers via de internetconsultatie te verbeteren en de bekendheid van
internetconsultaties te vergroten?
De leden van de SP-fractie vragen wat de strekking was van de niet-openbare reactie
van de particulier op dit wetsvoorstel, en in hoeverre dit invloed heeft gehad op
de wet.
a. Informatieverstrekking BFT aan de AFM in het kader van de Wta
–
b. Artikel 3:288aa Wft
–
II. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
–
BIJLAGE Advies Autoriteit Persoonsgegevens
–
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
K. Boon, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.