Motie : Motie van het lid Beertema over het behouden van het rekenen met formele breuken in het basisonderwijs
31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen
Nr. 92
MOTIE VAN HET LID BEERTEMA
Voorgesteld 29 januari 2019
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat volgens de Inspectie van het Onderwijs het niveau van het basis-
en voortgezet onderwijs in met name rekenen en taal de afgelopen twintig jaar ernstig
is gedaald;
overwegende dat de aanbeveling van de onderwijsvernieuwers van Curriculum.nu om het
rekenen met formele breuken uit het basisonderwijs te schrappen, het rekenniveau nog
verder zal doen afnemen;
overwegende dat reken- en taalachterstanden van leerlingen uit kansrijke gezinnen
in het basis- en voortgezet onderwijs worden bestreden door bijlessen, dat schaduwonderwijs,
wat voor leerlingen uit kansarme gezinnen niet is weggelegd;
concluderende dat elke inperking van het curriculum van het basisonderwijs op het
gebied van taal of rekenen kansarme leerlingen op nog grotere afstand zet;
verzoekt de regering, om het voorstel van het ontwikkelteam Rekenen & Wiskunde van
Curriculum.nu te negeren en het rekenen met formele breuken te behouden in het basisonderwijs,
en gaat over tot de orde van de dag.
Beertema
Indieners
-
Indiener
H.J. Beertema, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 33 | Tegen |
PVV | 20 | Voor |
CDA | 19 | Tegen |
D66 | 19 | Tegen |
GroenLinks | 14 | Tegen |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Tegen |
ChristenUnie | 5 | Tegen |
PvdD | 5 | Voor |
50PLUS | 4 | Voor |
DENK | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Tegen |
FVD | 2 | Voor |