Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag schriftelijk overleg over vlootvervanging Rijksrederij; vaartuigen MPV-30 (Kamerstuk 35000-XII-68)
2019D01559 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de Vlootvervanging van een deel van de Rijksrederij (Kamerstuk
35 000 XII, nr. 68).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Schuurkamp
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inleiding
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de brief over de Vlootvervanging
Rijksrederij. Zij hebben hierover nog een aantal vragen en opmerkingen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister inzake
het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij waarbij door Rijkswaterstaat (RWS)
opdracht is gegeven tot het bouwen van drie multi-purpose vessels (MPV-30). Deze leden
hebben een paar vragen.
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de brief en hebben daar nog enkele
vragen bij.
Algemeen
De leden van de VVD-fractie vragen hoeveel schepen er zijn aangeschaft en wanneer
deze zijn aangeschaft. Daarnaast vragen deze leden wat de verschillende schepen hebben
gekost. Zijn deze schepen een vervanging van de bestaande vloot of een uitbreiding
van de vloot? Indien deze schepen (of een deel daarvan) zijn aangeschaft ter uitbreiding
van de vloot, kan de Minister dan aangeven welke extra taken RWS heeft gekregen die
een uitbreiding van de vloot rechtvaardigen? Op basis van welke informatie is de Minister
tot dit standpunt gekomen? Indien het om vervanging gaat van de bestaande vloot, kan
de Minister aangeven hoe lang de oude vloot nog ingezet kan worden? Zijn deze schepen
ingeruild? Zo nee, waarom niet en wat gebeurt er te zijner tijd mee?
De leden van de VVD-fractie vragen of het klopt dat met de aanschaf van deze schepen
gestreefd is naar het eerste duurzame multifunctionele schip voor RWS. Kan de Minister
aangeven wat de meerprijs is van een duurzaam multifunctioneel schip ten opzichte
van een gangbaar schip? Kan de Minister daarbij de verschillende functionaliteiten
(en prijzen) benoemen? Indien gekozen zou worden voor tweedehandsschepen (eventueel
afkomstig van de buitenlandse markt) en/of nieuwe schepen vanuit een catalogus, wat
zou de kostprijs dan zijn voor deze schepen? Kan de Minister aangeven wat een duurzaam
multifunctioneel schip extra mag kosten ten opzichte van een gangbaar schip? Op basis
waarvan heeft de Minister de kostenanalyse gemaakt?
De leden van de VVD-fractie vragen of de Minister kan aangeven welke structurele lasten
(waaronder beheer en onderhoud) zijn gekoppeld aan de nieuwe schepen. Deze leden vragen
of de Minister een vergelijking kan maken met de lasten voor gangbare schepen. Klopt
het dat deze schepen speciaal voor RWS zijn ontworpen en gebouwd? Is de werkvloer
(dat wil zeggen de mensen die het schip bevaren en ermee werken) betrokken bij het
bepalen van een plan van eisen, het ontwerp en de tussentijdse toets? Zo ja, waar
blijkt dat uit?
De leden van de VVD-fractie vragen zich naar aanleiding van de Kamerbrief af in opdracht
van wie de wijzigingen aan het oorspronkelijke ontwerp zijn aangebracht. Is dit in
opdracht van RWS gebeurd? Kan de Minister inmiddels aangeven hoeveel deze ontwerpfout
heeft gekost en daarbij de kosten uitsplitsen naar ontwerp, hardware, enzovoort. Graag
ontvangen deze leden ook een overzicht van de kosten voor de inzet van mensen vanuit
deze dienst.
De leden van de VVD-fractie vernemen graag wat er wordt gedaan om te voorkomen dat
de fouten in de toekomst niet nogmaals gemaakt zullen worden, zodat er niet nog meer
belastinggeld wordt verkwanseld.
De leden van de VVD-fractie willen naar aanleiding van de brief ook graag van de Minister
weten wanneer duidelijk wordt wie deze desastreuze fouten heeft gemaakt. Is de Minister
bereid de uitkomst met de Kamer te delen? Zo nee, waarom niet?
De leden van de VVD-fractie willen weten hoe het kan dat er geen rekening wordt gehouden
met attributen (in dit geval boeien), het gewicht, de benodigde manoeuvreerruimte,
enzovoort?
De leden van de VVD-fractie vragen zich af of de Minister inzicht heeft in de kosten
die gemaakt moeten gaan worden om de gemaakte fouten te herstellen? Zo ja, wie gaat
er opdraaien voor die kosten? Zijnde afgelopen tien jaar vaker dit soort aanbestedingsfouten
gemaakt op het departement? Zo ja, welke? Zijn er overeenkomsten in de aanleiding
hiervoor? Zo ja, hoe kan het dat deze fouten weer gemaakt worden? Is de Minister bereid
om onderzoek te laten doen naar de handelwijze van het opstellen van een plan van
eisen (tot aan oplevering en ingebruikname van schepen) zodat het proces verder verbeterd
en geoptimaliseerd kan worden? Zo nee, waarom niet?
De leden van de VVD-fractie vernemen graag of de Minister de mening deelt dat de aanschaf
van schepen voor een bedrag van 26,3 miljoen Euro veel geld is, zeker als deze schepen
(nog) niet voldoen aan de voorwaarden die gesteld zijn. Deelt de Minister de mening
dat iedere uitgave zorgvuldig moet gebeuren? Het gaat immers om belastinggeld dat
opgebracht is door de mensen in het land. Zo ja, hoe gaat de Minister dat voor de
toekomst borgen?
De leden van de CDA-fractie vragen hoe dit kon gebeuren en hoe dergelijke misstanden
voorkomen kunnen worden? Ook zijn deze leden benieuwd hoe de Minister dit concrete
probleem denkt op te lossen.
De leden van de SP-fractie constateren dat voor de tweede keer in korte tijd door
RWS nieuw bestelde vaartuigen niet inzetbaar zijn voor hetgeen deze bedoeld zijn.
Eerst was er de aanschaf van de Rigid Hull Inflatable Boats, die al aangeschaft waren
en niet inzetbaar bleken. Nu blijken de multi-purpose vessels (MPV-30) ook niet te
voldoen. Deze leden willen weten of hier sprake is van slechte of ondoordachte inkoop
en welke maatregelen de Minister neemt of heeft genomen, naast de in de brief vermelde
stappen, om te voorkomen dat er in de toekomst niet nog meer niet-functionele schepen
worden aangeschaft.
De leden van de SP-fractie constateren dat de Minister in de brief aangeeft dat de
drie MPV-30»s nog in de opleverfase zitten en nog niet door RWS geaccepteerd zijn.
Deze leden willen weten wat de financiële gevolgen zijn wanneer aanpassingen aan de
MPV-30»s niet of onvoldoende mogelijk zijn. Kan de Minister garanderen dat op het
moment dat de MPV-30»s niet worden geaccepteerd er geen belastinggeld verloren gaat?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
B. Schuurkamp, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.