Lijst van vragen : Lijst van vragen over het EY Rapport Voorbereiding Douane Brexit (Kamerstuk 31934-17)
2018D61371 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Staatssecretaris van
Financiën van 26 november 2018, Aanbieding eindrapportage Ernst & Young over onderzoek
naar de mate van interne voorbereiding van de Douane op een no-deal Brexit (Kamerstuk
31 934, nr. 17), op 20 december 2018 de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris
voorgelegd.
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Freriks
1
Wat is er ondernomen om de procesmatige «witte vlekken» binnen het Programmabureau
brexit te verhelpen?
2
Zijn er naar aan leiding van het rapport van Ernst & Young (EY) extra maatregelen
genomen om de risico’s zoveel mogelijk weg te nemen? Zo ja, sluiten die aan bij de
aanbevelingen die gedaan zijn door EY of zijn er andere maatregelen getroffen en welke
dan?
3
In hoeverre gaan er extra wachttijden ontstaan door langere doorlooptijden bij het
aanvragen van vergunningen en het aangifteproces? Betekent dit concreet dat er vrachtwagens
langer langs de kant van de weg zullen staan?
4
Op welke wijze gebruikt de Douane de aanbevelingen bij de verdere voorbereidingen
op de brexit? Kan dit per afzonderlijke aanbeveling uiteengezet worden?
5
Hoeveel conceptversies zijn er besproken voordat de eindversie werd vastgesteld?
6
Kunnen de conceptversies naar de Kamer worden gezonden?
7
Waarom is ervoor gekozen om dit onderzoek door EY te laten doen?
8
Hoeveel heeft dit onderzoek gekost?
9
Hoe verklaart u het verschil in de conclusies van EY en de Algemene Rekenkamer over
de voorbereiding van de Nederlandse Douane op de brexit?
10
Is er tijdig een keurpunt voor levend vee in de Rotterdamse haven? Zo ja, waar en
door wie wordt het opgezet?
11
Wat is de stand van zaken en voortgang sinds de publicatie van dit rapport, aangaande
de algemene doelstelling op de acht ferrylocaties?
12
Het projectplan ferry's was nog niet gereed terwijl de voorbereidingen wel waren gestart;
verloopt de planning en voorbereiding nu wel volgens plan? In hoeverre zijn er in
deze onnodige activiteiten ontplooid? En heeft deze volgorde der dingen het proces
van voorbereidingen vertraagd?
13
Kunt u een toelichting geven op de manier waarop Schiphol de toename van 48% op de
95.500 commerciële vliegbewegingen van en naar het Verenigd Koninkrijk zal gaan managen?
Kunt u in detail aangeven welke praktische gevolgen dit de Douane treft?
14
Bedrijven moeten bewogen worden om een keuze te maken tussen het zelf verrichten van
douaneformaliteiten of het uitbesteden hiervan aan een douane-expediteur; wat is de
stand van zaken in het bewegen van de bedrijven hiertoe? Hoeveel bedrijven van de
doelgroepen zijn bereikt en welk deel neemt de nodige voorzorgsmaatregelen?
15
Er zou nog geen procescoördinator beleid en uitvoering zijn benoemd; is dat inmiddels
gebeurd?
16
Er zijn 40 huisvestingsprojecten. hierbij horen twee nieuwe locaties; welke zijn dit
en waar dienen deze locaties voor?
17
Projectplanning en tijdsplanning van activiteiten kunnen verbeterd worden; wat is
de stand van zaken aangaande de verbetering van deze planning? Welke gevolgen heeft
het als dit niet gebeurd?
18
De communicatielijnen met betrekking tot de statusupdate van het deelproject werving,
selectie en opleiden zijn niet helder waardoor niet kan worden opgemaakt of op tijd
kan worden geanticipeerd op veranderingen; wat is de stand van zaken? Kan dit met
spoed worden aangepast of is het daar te laat voor?
19
Targets voor werving en selectie op microniveau worden niet gehaald; waarom niet?
Vindt er ook werving en selectie plaats in het buitenland?
20
Er is een mismatch tussen vraag (standplaats) en aanbod van personeel; hoe kan dit
verholpen worden? is hierbij te leren van andere sectoren?
21
De Douane doet momenteel onderzoek naar de consequenties voor de rechtspositie van
het verkorten van de startopleiding; kunt u een precies overzicht geven van de consequenties
welke dit onderzoek kan hebben?
22
Zijn er aanbestedingstrajecten die lopen en zorgen voor vertraging in de voorbereidingen?
23
Aan wie rapporteert de programmadirecteur brexit?
24
Het informatiesysteem van de Douane wordt door de brexit zwaar overbelast; heeft dit
negatieve gevolgen voor andere activiteiten dan de Douane?
25
Er wordt gewaarschuwd voor reputatierisico's in media en politie; wat is de stand
van zaken om dit te voorkomen?
26
Is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) betrokken bij het deelonderzoek
aangaande het informeren van het bedrijfsleven?
27
Het ontbreekt aan een tijdsplanning voor zowel de interne als externe communicatiestrategie;
is die er nu wel?
28
Er is geen integrale brexit-masterplanning beschikbaar; is dat nu wel het geval? Of
is deze in de maak?
29
Onderzoekers hebben een beperkt aantal witte vlekken geïdentificeerd; onderscheidt
u dezelfde witte vlekken?
30
Brexit heeft een grote impact op de cultuur van de Douane; hoe kan volgens de onderzoekers
blijvende schade aan de Douane-organisatie beperkt blijven?
31
Er is een te lichte sturing door het programmabureau brexit op de integraliteit; aanbevolen
wordt een integraal overzicht van alle projecten incl. mijlpalen, afhankelijkheden
en tijdspaden; kan dit nog gerealiseerd worden? Wat is de stand van zaken hierin?
32
De Douane is niet in staat alle vergunningaanvragen te behandelen voor 29 maart 2019;
hoeveel aanvragen zijn er gedaan? Hoeveel aanvragen zijn er nog te verwachten?
33
Hoe verklaart u dat EY zegt dat de Douane in voldoende mate is voorbereid op de Brexit,
terwijl de Algemene Rekenkamer in haar rapport concludeert dat de Douane niet volledig
klaar is?
34
Hoe wordt er door de Douane gehandeld en door het ministerie (en overige actoren)
gehandeld op de niet-beïnvloedbare thema’s voor wat betreft het risicoregister?
35
Wat is de stand van zaken per thema aangaande de door de onderzoekers voorgestelde
mitigerende maatregelen?
36
Betreffende het handhavingsniveau zal geprioriteerd moeten worden vanwege een tekort
aan personeel; hoe moet die prioritering plaatsvinden? Op basis van welke criteria?
Betreft dit een steekproef?
37
Ontstaan er juridische problemen met de EU vanwege het niet naleven van EU-regelgeving?
38
Kunt u aangeven op welke manier de IT onderdeel van het onderzoek is geweest?
39
Zijn er risico’s in aanschaf (bijvoorbeeld aanbesteding), implementeren, testen en
daadwerkelijk operationeel maken van IT-structuren en welke risico’s zijn dat?
40
Welke procesmatige onvolledigheden zijn geconstateerd?
41
Op basis van welke informatie is de conclusie getrokken dat met additionele inspanningen,
versnelling en focus de witte vlekken en geïdentificeerde risico’s beheersbaar zijn?
42
Hoe staat deze conclusie in verhouding tot de «dagelijkse» werkload?
43
Welke meetbare afrekendoelen worden gehanteerd om te bepalen dat de Douane voldoende
is voorbereid?
44
Welke verdere verbetering en implementatie van duurzame oplossingen zijn nodig om
op een adequaat niveau te komen?
45
Wanneer kan dat doel op zijn vroegst na 29 maart 2019 behaald worden?
46
Wat betekent «voldoende voorbereid» voor het bedrijfsleven, met welke doorlooptijden
in vergunningaanvragen moeten zij bijvoorbeeld rekening houden?
47
Wat wordt verstaan onder onnodig economisch oponthoud?
48
Is in het onderzoek rekening gehouden met «derden» die een rol hebben in de verschillende
processen zoals ferry’s die een vergunning moeten aanvragen en rekening moeten houden
met een relatief lange doorlooptijd (normaliter een 1 jaar) of Brussel die verantwoordelijk
is voor aanpassen van bepaalde IT-systemen?
49
Waarom wordt in het rapport uitgegaan van 78 miljoen euro aan structureel beschikbare
middelen?
50
Klopt het dat er in 2018 19 miljoen euro extra is uitgetrokken voor de voorbereiding
op de brexit? Waarom is deze niet meegenomen?
51
Is de Douane voorbereid om op de acht ferrylocaties eenduidig en operationeel noodzakelijk
toezicht te houden? Zo ja, aan welke minimale vormen van handhaving zal dit voldoen?
52
Is de IT, zowel hardware als software, op orde om de (controle-)activiteiten uit te voeren, zoals het invoeren, doorvoeren en uitvoeren van producten
en het berichtenverkeer/ gebruik van data en informatie met Brussel?
53
Op basis van welke informatie wordt geconcludeerd dat er aantoonbare voortgang is
terwijl deze niet in alle gevallen af te meten is aan een planning en heldere tussenresultaten?
54
Is een integrale masterplanning een belangrijk onderdeel van de voorbereiding op de
brexit?
55
Zijn in een integrale masterplanning tussentijdse deadlines en kritische paden opgenomen?
Zo ja, op basis van welke informatie kan u de conclusie trekken dat de voorbereiding
op orde is?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.F.C. Freriks, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.